Profesoara Adriana Iancu: Temele nu trebuie privite numai din perspectiva învățării imediate. Ele sunt un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției

3.929 de vizualizări
teme pentru acasă
Foto: Freepik.com
Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, a declarat, pentru Prima TV, că „temele nu trebuie privite numai din perspectiva aceasta a formării, a învățării imediate”. Aceasta este de părere că temele sunt „un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției”.

„Temele nu trebuie privite numai din perspectiva aceasta a formării, a învățării imediate. Ele sunt un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției. Acolo unde părinții se implică mai puțin, copiii sunt, iată, mai puțin supravegheați și s-ar putea ca lucrul acesta să se resimtă cumva pe parcursul școlar”, a precizat Adriana Iancu.

Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că elevii trebuie să vină să spună profesorului dacă a înțeles sau nu a înțeles ceva din temă sau din lecția predată. Dacă lucrurile sunt în neregulă, abia atunci să solicite ajutorul unui alt profesor, consideră Dana Bobocea.

Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat impactul temelor asupra elevilor de clasa a III-a, la Română și la Matematică, a întors „efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor (2.58), dar și la rotunjirea numerelor naturale (0.71) și la aflarea termenului necunoscut (0.20)”, în condițiile în care „efectele medii ale programelor de intervenție educațională sunt în general pe la 0.1 dintr-o abatere standard”, a explicat acesta pentru Edupedu.ro.

Cercetătorul a declarat, într-un interviu acordat Edupedu.ro, că a derulat cercetarea pornind „de la premisa că la clasa a III-a timpul de rezolvare a temei pentru acasă nu ar trebui să depășească 40 de minute”. O altă specificitate a acestui experiment a fost implicarea părinților elevilor, care au fost sprijiniți cu ghiduri create special pentru ei să își ajute copiii cu efectuarea temelor pentru acasă.

În februarie 2023, Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce părinții trebuie să îi ajute pe copii la teme, în special în primele clase: “Recomand părinților, cel puțin la clasele I și a II-a, să-și dedice cât mai mult timp temelor copiilor și să se oprească din a formula în jurul lor expresii de genul: hai mai repede, să le terminăm ca să te jocihai mai repede, hai să nu le mai lăsăm pe ultima sută de metri, să scăpăm de ele”. “Felul în care privim noi învățarea se duce în sistemul copilului ca un virus”, a spus Oana Moraru în podcastul Cu capul în Nori.

Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă. Tema trebuie să fie efectiv o posibilitate ca el (elevul – n.red) să-și consolideze acasă, să-și însușească foarte bine ceea ce a învățat la școală, să-și întipărească lucrurile acelea în minte, atât”, a precizat Florentin Gheorghe, profesor de Limba română, la Radio România Actualități.

Citește și:
Sociologul Claudia Petrescu: Modelele oferite de părinți, implicarea în viața școlară, ajutorul la teme influențează succesul școlar al copilului
Trăim într-o societate în care părinții sunt toată ziua plecați la serviciu, apoi se întorc acasă seara foarte târziu și, din păcate, petrec timp doar câteva minute cu propriii lor copii, spune profesorul Flavian Georgescu: Acolo unde se poate, recomand cu multă căldură ca bunicii să îi ia de la școală, să îi ajute la teme
Care este efectul temelor pentru acasă asupra performanțelor elevilor? Rezultatele unui studiu experimental implementat la clasa a III-a, explicate de cercetătorul Dacian Dolean: Am obținut efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor, la rotunjirea numerelor naturale și aflarea termenului necunoscut
La Matematică, mulți profesori nu verifică temele date elevilor și nu sunt respectate normele de evaluare și notare – raport al Inspectoratului Școlar Județean Buzău
Studiu: Ce se întâmplă când sprijinim părinții să își ajute copiii cu temele pentru acasă? – cercetătorul Dacian Dolean
Studiu: Cât de eficiente sunt temele pentru acasă în învățământul primar – cercetătorul Dacian Dolean
Inspecții an școlar 2024-2025. Monitorizarea modului de corelare a temelor pentru acasă cu vârsta elevilor și utilizarea metodelor moderne de predare-învățare-evaluare, printre aspectele vizate
Temele pentru acasă să nu aibă un volum mare, se arată în scrisoarea metodică a Inspectoratului Școlar Brașov pentru învățători
4 februarie 2023 – La ce folosesc temele pentru acasă? Oana Moraru: Există foarte mulți copii care aparent pricep în clasă, dar când sunt puși în situația de a rezolva singuri, nu mai au abilitatea de a se descurca pe cont propriu. Recomand părinților, în special în clasele I și a II-a, să-și dedice timp temelor
10 decembrie 2022 – Cum putem regândi temele pentru acasă. Brian Gravel, pedagog american: Să schimbăm discuția de la “dacă să le dăm teme” la “ce le-am putea cere să exploreze acasă”
14 mai 2022 –Temele pentru acasă au avantaje pentru copiii de școală primară, dar nu-i ajută aproape deloc, din punct de vedere al rezultatelor de învățare, pe cei care nu primesc ajutor – analiza unui cercetător britanic
27 aprilie 2022 – Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă, spune profesorul de Limba română, Florentin Gheorghe / Nu insist pe teorie, de exemplu, niciodată nu mi s-a părut interesant să-mi spui definiții
1 august 2020 – Ce s-a întâmplat când o școală a făcut temele pentru acasă opționale – experimentul unei școli din Dubai
15 octombrie 2019 – Temele pentru acasă – Cât de mult este prea mult? Primul studiu experimental implementat în România validează regula “10 minute pe nivel școlar”

2 comments
  1. Mie nu mi-a arătat nimeni „Time management” dar îmi făceam temele fără probleme. Sa înțeleg ca elevii de azi sunt neajutorați? Sau sunt cam dezinteresați?

  2. Cine ii invata pe elevi time management? Parintii? La scoala invata alte minuni, numai soft skills nu.

    Pentru atentie e nevoie de o strategie de imbunatatire a „attention span”, concentrare etc. Nu e de ajuns sa-i dai teme pentru acasa. Stie proful psihopedagogie? Nu prea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consiliul Național al Elevilor critică faptul că elevii nu vor mai fi consultați și nu mai au drept de vot în consiliile de administrație ale școlilor, prin proiectul de lege al Educației în Învățământul Preuniversitar

În proiectul de Lege a învățământului preuniversitar, lansat în urmă cu 2 zile de Ministerul Educației în consultare publică, reprezentanții elevilor aleși prin vot direct de către colegii lor nu…
Vezi articolul

Klaus Iohannis: Genocidul împotriva romilor este, adesea, ignorat și puțin studiat. Este important să fie studiat în școli, dezbătut public. Asumându-ne Holocaustul și atrocitățile petrecute în acea perioadă, putem preveni repetarea greșelilor

În contextul comemorării Holocaustului Romilor, președintele României, Klaus Iohannis a transmis un mesaj de omagiu, apreciind că e necesar să păstrăm memoria victimelor și să consolidăm eforturile de combatere a…
Vezi articolul

Școlile nu se redeschid fizic în ianuarie. O decizie, abia „în a treia decadă a lunii”, iar revenirea elevilor în clase „dacă se poate, chiar pe data de 8 februarie”, spune ministrul Cîmpeanu. Ce criterii ia în calcul

Ministrul Educației a anunțat că ar putea decide deschiderea școlilor „chiar pe data de 8 februarie”. Sorin Cîmpeanu a repetat, într-o declarație pentru HotNews.ro că își dorește „deschiderea cât mai…
Vezi articolul

Situație ieșită din comun la Universitatea Aurel Vlaicu din Arad: Ramona Lile ar urma să nu fie confirmată rector, deși a câștigat alegerile, potrivit unui proiect de ordin aflat în analiză finală la Ministerul Educației – surse

Rectorul Universității Aurel Vlaicu (UAV) din Arad, Ramona Lile, realeasă luna aceasta pentru un al patrulea mandat, deși, după cum a scris Revista 22, avea interdicție să candideze în urma…
Vezi articolul