Temele pentru acasă au avantaje pentru copiii de școală primară, dar nu-i ajută aproape deloc, din punct de vedere al rezultatelor de învățare, pe cei care nu primesc ajutor – analiza unui cercetător britanic

12.056 de vizualizări
Temele pentru acasă
Foto: Pexels.com
Studiile existente cu privire la utilitatea temelor pentru acasă indică faptul că acestea nu i-ar ajuta aproape deloc, din punct de vedere al rezultatelor de învățare, pe mulți dintre elevii de școală primară, un motiv central fiind neputința acestora de a-și face temele fără sprijinul oferit de profesori și de școală, susține un cercetător britanic într-un articol publicat în The Conversation. Acesta a coroborat studiile de profil și a ajuns la concluzia că, deși temele îi ajută la învățare pe elevii de gimnaziu și liceu și aduc diverse alte beneficii elevilor din primii ani de școală, ele nu i-ar sprijini academic prea mult pe aceștia din urmă.

Paul Hopkins, cercetător în domeniul educației la Universitea din Hull, notează că, în timp ce impactul temelor asupra învățării este verificat în cazul elevilor mai mari, datele disponibile pe această temă, când vine vorba despre elevii cu vârste de până în 11 ani, sunt mai puțin clare. De aceea, el prezintă încrucișat mai multe studii din ultimii 15 ani, pentru a vedea utilitatea temelor în rândul acestora din urmă și ajunge la o serie de concluzii:

  • Un motiv-cheie pentru care elevii de școală primară nu ar beneficia aproape deloc, din punct de vedere al rezultatelor de învățare, de pe urma temelor este incapacitatea multora de a face acele teme fără sprijinul oferit de profesor și mediul de învățare oferit de școală.
  • Unele cercetări sugerează că elevilor de școală primară le-ar lipsi abilitățile necesare pentru a învăța în mod independent, precum și capacitatea suficientă de concentrare.
  • Temele ar putea avea un efect negativ dacă părinții stabilesc așteptări nerealiste cu privire la teme, pun presiune pe copii și aplică metode contrare celor folosite în școală
  • Există riscul ca aceleași teme să crească inegalitatea între copiii din medii avantajate, care primesc sprijin și resurse din partea părinților, și cei din medii dezavantajate, care nu un astfel de sprijin.

Sunt studii, însă, care punctează avantaje diverse ale temelor, arată același cercetător:

  • Datele ONG-ului educațional britanic Education Endowment Foundation sugerează că temele, la nivelul școlii primare, pot întări abilități căpătate de elevi la școală și îi pot ajuta în pregătirea pentru teste sau pentru lecții viitoare.
  • Tot temele pot fi un element de comunicare între școală și familie, ajutându-i pe părinți să se simtă parte a educației copilului.
  • Există argumente că temele pot avea beneficii ce nu pot fi ușor măsurate, precum dezvoltarea responsabilității și a abilităților de rezolvare a problemelor, precum și dezvoltarea unor obiceiuri care îi ajută pe elevi mai târziu în viață.
  • Există dovezi că cititul împreună cu un părinte poate avea un impact pozitiv asupra elevului.

Autorul comentează, în aceste condiții, că dacă obiectivul temelor date elevilor de școală primară este să dezvolte relația școală-familie, să acorde părinților un cuvânt mai greu de spus în procesul educațional, atunci ele pot fi de ajutor. Dar, arată cercetătorul citat, dacă acesta este scopul, temele nu trebuie folosite mijloace de îmbunătățire a rezultatelor de învățare sau măsurătorilor performanței școlare. “Orice temă trebuie să dezvolte încrederea și implicarea în procesul educațional atât pentru copii, cât și pentru părinți”, spune specialistul.

Citește și:
Temele pentru acasă – Cât de mult este prea mult? Primul studiu experimental implementat în România validează regula “10 minute pe nivel școlar”
Temele din vacanța de vară: Rolul lor este de consolidare a cunoștințelor și de prevenire a pierderilor, nu de transfer de responsabilitate de la învățător la părinte – avertizează cercetătorul Dacian Dolean. “Ușoară tendință de diminuare a abilităților la matematică” în vacanța de vară, pentru elevii care trec în clasa a II-a
Anxietatea cauzată de matematică: nivelul de competență al profesorilor și volumul temelor pentru acasă – printre principalii factori de influență, potrivit unui studiu internațional
Ce s-a întâmplat când o școală a făcut temele pentru acasă opționale – experimentul unei școli din Dubai

5 comments
  1. Metoda, folosită de părinții iubitori, este cea mai bună. Răspundeți copiilor la orice întrebare și el va reține mai mult decât va imaginați! Orice acțiune sau întrebare din partea copilului trebuie lămurita. La școală este informație, acasă este practică.

  2. Nu le mai dam teme…nu ii mai punem la învățat..ei vor da note Profesorilor și i vor pedepsi aspru pe cei ce știu prea multă carte…vor fi lăsați să înjure sa zbiere sa stea pe telefon sa maltrateze cadrele…sub nici un motiv nu se pun absențe…se dau burse chiar cate doua sau trei pe lună .. și o masă caldă… drogurile ușoare și fumatul vor fi permise….

  3. Daca elevul este atent la ecvplicatiile profesorului si urmareste aplicatiile cu care se fixează la tabla noile notiuni, va fi capabil sa isi efectueze singur temele.
    Desigur, este vorba de elevi fără handicap neuro psihic

  4. Pai si de ce mai se dau teme?Si oricum,temele nu se încadrează in termenii vostri de timp,realitatea fiind alta.Pentru ca unii profesori dau teme de stai si 3-5 ore sa faci,doar la o materie.Si vorbesc serios,nu fac misto/glume spunand 3-5 ore.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dragoș Iliescu: Digitalul – atunci când vine în plus față de educația față în față – crește cam cu 20-25% efectul / E o corelație masivă între numărul de ore petrecut de părinte cu copilul și performanța elevului

Digitalul, atunci când vine peste educația față în față, crește cam cu 20-25% efectul învățării, a declarat Dragoș Iliescu. Profesor la Universitatea din București și colaborator OECD la crearea testelor…
Vezi articolul
tablete, metode de trișare

Experiența școlii online pentru copiii din minoritățile naționale: probleme majore în comportamentul Ministerului, în asigurarea materialelor didactice și a instruirii digitale, plus sărăcie și lipsa tehnologiei – raport oficial

Școala online, care a luat locul școlii tradiționale din cauza pandemiei, a funcționat “cu rezultate bune” pentru minoritățile naționale, la modul general, dar, detaliat, a pus probleme majore din mai…
Vezi articolul