Alianța Colegiilor Centenare critică proiectul legii învățământului și Proiectul România educată, despre care spune că „îi lipsește viziunea”. În privința admiterii la liceu, directorii susțin că „trebuie evitată specializarea timpurie, iar axarea pe cultura generală trebuie prelungită pană în clasa a X-a”, dar cer o probă multidisciplinară într-a VIII-a, în plus față de examenul clasic propus de minister

George Cazacu / Foto: captură - Institutul Aspen

Alianța Colegiilor Centenare critică proiectul România educată într-o poziție privitoare la proiectul legii învățământului preuniversitar, publicată pe 11 august pe site-ul organizației. Colegiile centenare sunt cele care, potrivit ministrului, ar fi solicitat de 15 ani examen de admitere la liceu, acestea fiind sursa de inspirație pentru minister atunci când a inclus în proiectul legii examenul de admitere pentru până la 90% din locurile la colegiile centenare.

Organizația susține că legile educației nu ar fi trebuit elaborate în jurul România educată care „conține elemente de strategie educațională, dar diluate adesea într-un limbaj alambicat și-i lipsește viziunea”, iar autorii poziției scriu că proiectul legii învățământului „trebuie subsumat „Strategiei de dezvoltare a României în următorii 20 de ani”, proiect elaborat de Academia Română”.

Alianța Colegiilor Centenare face referire la un sondaj și la o cercetare a unui reputat expert educațional care ar arăta că o selecție pentru specializare făcută prea devreme pentru elevi ar putea avea un impact negativ asupra viitorului profesional al acestora. Cu toate acestea, autorii documentului propun în continuare examen de admitere la clasa a IX-a, la care să fie și o probă multidisciplinară, de cultură generală, asemănătoare celei propuse pentru bacalaureat.

Cine sunt cei care critică proiectul România educată

Conducerea Alianței Colegiilor centenare este exercitată de un consiliu director, cu următoarea componență:

Redăm comunicatul Alianței:

„I. Considerații generale

Legea Învățământului Preuniversitar (LÎP) trebuie subsumată unei Strategii Educaționale născută dintr-un Proiect de Țară având ca țintă dezvoltarea armonioasă a țării și care, logic, vizează mai multe domenii (demografie, economie, cultură…). Un astfel de Proiect există încă din 2017 și se numește „Strategia de dezvoltare a României în următorii 20 de ani”, elaborat de Academia Română. Faptul că LÎP a fost întocmită ocolind succesiunea naturală, Proiect de Țară + Strategie Educațională + Legile Educației,

Într-adevăr, Proiectul România Educată la care se face referire în lege, conține elemente de strategie educațională, dar diluate adesea într-un limbaj alambicat și-i lipsește viziunea pe care i-ar fi dat-o un Proiect de Țară cuprinzător și călăuzitor. Principii specifice unei strategii educaționale se regăsesc în art. 3, de exemplu la litera h), unde este subliniat caracterul identitar al educației și la litera e), unde se vorbește despre descentralizarea decizională (totuși, în lege, descentralizarea este aplicată numai în cazul Colegiilor Naționale (CN) și doar parțial, ceea ce poate duce la blocaje: cum ar fi la art. 141 (5), unde angajator este unitatea școlară pe baza unui concurs organizat de alta instituție sau, la art. 74, unde admiterea organizată la nivelul colegiului național care permite selectarea elevilor potriviți profilurilor și opționalelor școlii este în contradicție cu modalitatea de selecție a personalului didactic prevăzută la art. 141(1)).

Experiența pedagogică proprie ne spune că trebuie evitată specializarea timpurie, iar axarea pe cultura generală trebuie prelungită pană în clasa a X-a. În sprijinul acestei propuneri aducem două argumente:

În proiect am întâlnit referiri la Colegiile Naționale, dar nu și o definiție a acestora, motiv pentru care propunem definirea riguroasă (în lege) a categoriei de Colegiu Național (CN), iar în interiorul acesteia, a categoriei de Colegiu Național Centenar. Din definiție trebuie să reiasă importanța națională a acestora (ca o justificare a atributului „Național”), precum și funcționarea lor într-un regim de autonomie sporită (în selectarea elevilor, a cadrelor didactice, în numirea directorului…) care să le sprijine în formarea unei culturi instituționale solide.

Criteriile valorice care vor face parte din definiția CN trebuie să fi fost îndeplinite de liceele candidate cel puțin în ultimii 25 de ani (se evită astfel încadrarea în categoria de CN a unor licee cu performanță efemeră). În acest fel, CN vor deveni un factor de stabilitate și de prospectare naturală în sistemul de învățământ. Propunerea ACC de selectare a elevilor din CN prin examen propriu a venit integrată într-un sistem complex și coerent de măsuri. Decontextualizată, sensul (scopul) ei este minimalizat și generează reacții negative care pot avea drept consecință ratarea unei șanse. Dacă la CN autonomia se va limita doar la selectarea elevilor, vom fi în situația în care încercăm să plecăm la drum cu o mașină care nu are decât o roată!

II. Riscuri pentru LÎP

  1. Riscurile importante țin de contextul social neprielnic unor schimbări radicale (dar necesare!), cum ar fi cele din educație:
    • societatea românească e polarizată, debusolată, nu are încredere în conducători și își creează valori ad-hoc într-un spațiu golit în timp, acționând prin raportare la acestea;
    • chiar dacă ar ieși o lege perfectă, ne întrebăm cu cine o aplicăm, ținând cont de apatia din școli, fuga de responsabilități, deprofesionalizare….
    • e trist, dar suntem în situația pacientului care, foarte probabil, nu va răspunde la tratament! (dar tratamentul trebuie, totuși, încercat, fiind ultima soluție!)
  2. Cultural, anumite prevederi nu ni se potrivesc;
  3. Tehnic, pe alocuri are exprimări stufoase, incoerențe, repetiții, lipsă de claritate… (din fericire acestea sunt remediabile!);

III. Analiza unor articole din LÎP

La art. 74, privind admiterea la Colegiile Naționale(CN) avem următoarele propuneri:

Printre argumentele susținerii examenului de admitere cf. art. 74, enumerăm:
1. Autonomia extinsă cerută de Colegiile Naționale;
2. Deficiențele actualului sistem de admitere:

3. Selectarea elevilor mai potriviți profilurilor/specializărilor fiecărui CN prin alcătuirea subiectelor și prin ponderea notelor la disciplinele de examen;
4. Există și pot fi aplicate soluții pentru evitarea șablonizării subiectelor care ar fi avantajat elevii cu acces la meditații;
5. Există și pot fi aplicate soluții pentru împiedicarea divulgării subiectelor de examen;
6. Există și pot fi aplicate soluții de evaluare obiectivă care să preîntâmpine deosebirile semnificative în notarea aceleiași lucrări de evaluatori diferiți;

La art. 75, despre organizarea examenului de bacalaureat, facem câteva observații:

Când autorii proiectului vor face precizări privind finalitatea examenului de bacalaureat, vom
reveni cu propuneri. În această formă, examenul de bacalaureat nu are relevanță.

La art. 99, privind conducerea unității școlare facem următoarele propuneri și observații:

La art. 161, în cazul CN, în recrutarea directorilor si directorilor adjuncți, Consiliul Profesoral(CP) trebuie să aibă un rol decisiv.

La art.100 (1), propunem ca, prin vot, CP să-și aleagă președintele;

La art.141 (1), privind ocuparea posturilor/catedrelor vacante, propunem ca la CN sa fie înlocuit concursul național unic cu un concurs organizat la nivelul școlii, al consorțiului școlar sau al unei asocieri în vederea organizării concursului de ocupare a posturilor/catedrelor vacante. În acest fel:

La art. 27, propunem includerea profilului economic la filiera vocațională.

Considerăm ca fiind foarte utilă reglementarea centrelor de excelență, a școlilor pilot și a consorțiilor școlare, așa cum apare în lege. În acest sens, menținerea selecției la clasele a V-a de la CN care au gimnaziu, dar nu au ciclu primar, ar fi un bun câștigat pentru alcătuirea claselor de excelență. Există și alte argumente privind acest subiect pe care le putem pune la dispoziția celor interesați.

La capitolul XV, Secțiunea 1, trebuie avut în vedere faptul că sunt școli care au cheltuieli salariale mari datorită numărului semnificativ de profesori cu gradul I sau cu doctorat, precum și școli care funcționează în clădiri vechi, unele de patrimoniu, a căror întreținere este costisitoare. În aceste cazuri se impune o suplimentare a finanțării.

La art. 183, privind gradațiile de merit, ar fi echitabil ca decizia acordării acesteia să depindă într-o măsură considerabilă de școala în care-și desfășoară activitatea cadrul didactic solicitant.
Ar trebui puse la dispoziția școlii și alte stimulente materiale care să fie atribuite angajaților merituoși.

IV. Alte observații

– s-a renunțat, în mod nefericit, la denumiri tradiționale: gimnaziu, seminar teologic…, care țin de continuitatea învățământului românesc;
– apar din nou struțo-cămile: denumiri care induc un plus de rigoare dar care afectează cititorul, acustic și vizual (de ex. ”beneficiar primar al educației” în loc de elev, școlar, preșcolar… câte trebuie să mai suporte și limba română!);
– autonomia acordată CN va avea ca efect și responsabilizarea acestora; orice scădere a calității actului educativ se va reflecta rapid în scăderea cererii absolvenților de gimnaziu valoroși pentru colegiul în cauză”.

Exit mobile version