ANALIZĂ Tăierile aduse burselor pentru elevi, justificate de premierul Bolojan prin comparații de tip mere cu pere. El invocă situația burselor din perioade când acestea erau administrate de autoritățile locale / Raport din 2020: În ultimul an al lui Bolojan ca primar, la Oradea nu au fost acordate niciun fel de burse, cu nerespectarea Constituției și a Legii educației

Situația burselor la Oradea / județul Bihor în 2019-2020, conform raportului SAR-Avocatul Poporului privind bursele elevilor

Tăierile aplicate de actualul guvern la nivelul burselor școlare au fost susținute în mod repetat de premierul Ilie Bolojan prin comparații cu situația de acum câțiva ani, când bugetul de burse și numărul de elevi bursieri era mult mai mic decât în ultimul an. Cel mai recent, el a făcut o astfel de comparație în momentul dezbaterilor din 15 septembrie pe marginea moțiunii simple împotriva ministrului Daniel David, respinsă în Senat. Șeful guvernului a făcut trimitere la situația de acum un deceniu, dar și la cea din 2020. El nu a menționat, însă, că atunci bursele nu doar că urmau un cu totul alt model de alocare, dar nici nu ajungeau, în marea lor parte, la beneficiari, din cauza abordării folosite de autoritățile locale – din rândul cărora provine și Ilie Bolojan. Un raport din 2020 arată că în ultimul lui an ca primar la Oradea, în acest municipiu nu era acordat niciun tip de bursă, lucru care, după cum arătau autorii acelei analize, contravenea cadrului legal.

Pe 15 septembrie, el a declarat

Ce lipsește din imaginea creionată de Ilie Bolojan – care în 2015 și 2020 era primar în Oradea, iar în 2020 începea mandatul de președinte CJ Bihor – este modul cum erau alocați banii în momentele de referință invocate de el. Mod care s-a transformat radical pe parcursul ultimilor ani și care a dus inclusiv la o realitate care nu exista până atunci: bursele – bune sau rele, justificate sau nu, introduse inclusiv prin aberații normative – au început să fie efectiv plătite, în loc să figureze printre obligațiile neîndeplinite ale autorităților locale.

Formula – cu toate greutățile de parcurs – prin care s-a ajuns ca beneficiarii de burse să le și primească devine o „păcăleală” ce nu poate fi suportată, conform discursului premierului Bolojan, a cărui primărie, potrivit unui raport SAR-Avocatul Poporului de acum 5 ani, nu acorda burse sociale, de merit, de studiu sau de performanță, deși, arată autorii raportului, acest lucru era obligatoriu prin lege.

Situația în anul 2015

Până când, în ultimul mandat al lui Sorin Cîmpeanu în funcția de ministru al Educației, a fost decisă reorganizarea modului cum sunt alocate bursele, acestea erau la decizia autorităților locale. Fosta Lege a educației naționale 1/2011, în varianta din 2015 (an invocat acum de Ilie Bolojan), prevedea acest lucru la Art. 82 – că Ministerul Educației decide doar criteriile generale de acordare a burselor, însă cuantumul acestora – anume al burselor de performanță, de merit, de studiu și de ajutor sociale – era stabilit de consiliul local / consiliul județean. Bugetul pentru aceste drepturi ale elevilor era tot la autoritățile locale Mai precis:

„Articolul 82

Acum, premierul Bolojan spune că de burse beneficiau, în 2015-2016, 124.000 de elevi, adică aproximativ 4% din total, față de 2,25 milioane de elevi în 2024.

Pentru anul 2015, în condițiile în care alocările pentru burse erau decise la nivelul autorităților locale, Edupedu.ro nu a reușit să identifice, în surse deschise, date centralizate privind valoarea totală și numărul de beneficiari. Dar de notat că doar o bursă administrată de minister – anume „Bursa profesională”, inclusă în rânduri programelor sociale derulate de această instituție, alături de „Bani de liceu”, „Euro 200” sau „Cornul și laptele” – înregistra atunci 67.800 de beneficiari, potrivit Raportului MEC privind starea învățământului preuniversitar 2016.

Numărul reprezintă mai bine de jumătate din totalul menționat de Ilie Bolojan pentru numărul de beneficiari de burse din acel an școlar, în condițiile în care el nu acoperă bursele administrate de autoritățile locale, ci vine în completarea acestora.

Ca referință, am căutat numărul de burse alocate în sectoarele capitalei București în 2015. Acestea au avut modalități diferite de stabilire a numărului de burse – pe an bugetar sau pe semestre de an școlar. Doar în 4 din cele 6 sectoare am găsit date pentru anul 2015-2016 – Sector 1 (an bugetar 2015), Sector 2 (semestrul 2 an școlar 2015-2016), Sectorul 4 (semestrul 2), Sectorul 6 (semestrul 2). Cumularea acestora nu oferă o valoare corectă a numărului cumulat de burse la nivelul acestor sectoare, fiind multe elemente diferite de procedură, dar poate oferi un ordin general de mărime pentru a vedea ce înseamnă cifra vehiculată de premier: în acel an școlar, au fost acordate în jur de 38.000-40.000 de burse doar în cele 4 sectoare din București. 

Situația în anul 2020

Ce se întâmpla înaintea reformei modului de alocare a burselor este relevat în „Raportul special privind acordarea burselor pentru elevi la nivel național în anul școlar 2019-2020”, realizat de Societatea Academică din România și Avocatul Poporului și lansat în decembrie 2020. Acesta reclama o „cultură generalizată de nerespectare a dreptului elevilor la bursa școlară de către autoritățile publice locale din România”.

Documentul arăta, între altele, că aproape trei sferturi dintre unitățile administrativ-teritoriale (2296 sau 70,21% din total) nu acordau burse sociale pentru elevi. Iar dreptul elevilor la burse era respectat integral, adică prin acordarea tuturor burselor prevăzute, de doar 180 din cele 3182 de autorități publice locale – în cele șase din București (consiliile locale ale sectoarelor) și 174 de unități administrativ-teritoriale din țară.

Situația acordarii burselor pe judete în 2019-2020 – Sursa: Raport SAR-Avocatul Poporului, 2020

Același raport notează că, în 2019, guvernului i s-a stabilit, prin lege (Legea 38/2019) sarcina de a decide anual un cuantum minim al burselor pe care UAT-urile le acordă, dar autorii documentului apreciau că tot guvernul a lăsat fără substanță această măsură, deoarece decizia privind cuantumul minim a rămas, pe fond, tot la discreția autorităților locale, care aveau doar obligația de a nu scădea cuantumul față de anul școlar anterior.

Potrivit raportului SAR:

Situația în Oradea-Bihor, conform studiului citat:

Potrivit datelor de atunci, în județul Bihor, din administrația căruia provine Ilie Bolojan, doar 2,97% dintre UAT-uri acordau integral bursele școlare. Municipiul Oradea nu se numără printre acestea, ci printre cele care nu acordau niciun fel e bursă.

Astfel, în raportul SAR, Municipiul Oradea figura cu „Nu” la toate cele 4 tipuri de bursă: „Acordă bursă de ajutor social” / „Acordă bursa de performanță” / „Acordă bursa de merit” / „Acordă bursa de studiu”.

Sursa: Raport SAR – Avocatul Poporului 2020

Iar la nivelul întregului județ Bihor, unde Ilie Bolojan a devenit în acel an președinte al Consiliului Județean, doar 15,84% acordau cel puțin un tip de bursă. Tot Bihor se remarca drept singurul județ unde bursa de performanță era acordată, în acel an, într-o singură unitate administrativ teritorială (municipiul Salonta).

Raportul SAR-Avocatul Poporului aprecia că autoritățile locale care acordau doar parțial burse școlare sau nu acorda niciun tip de burse (deci inclusiv Oradea) dovedeau „nerespectare sistematică a:

Trenul schimbărilor declanșate în 2021

În prima parte a anului 2021, în timpul mandatului lui Sorin Cîmpeanu, Ministerul Educației și Cercetării a anunțat că, în „premieră”, bursele urmau să fie plătite din bugetul de stat în baza unui cuantum minim al burselor (100 de lei, aprobat și asigurat din bugetul de stat și care poate fi completat de autoritățile locale). Tot atunci a fost anunțată dublarea sumei totale acordate în anul anterior de către autoritățile publice locale pentru burse școlare. A fost începutul unei serii de schimbări haotice continuate de Sorin Cîmpeanu și de succesoarea lui, Ligia Deca, până la o stabilizare survenită abia în 2024, după intrarea în vigoare a noii Legi a învățământului preuniversitar 198/2023.

În noiembrie 2022, Edupedu.ro prezenta, în baza unui caz din Tulcea, modul cum drepturile financiare ale copiilor continuau „să fie încălcate de autorități cu lunile” printr-un mecanism birocratic. E relevant răspunsul oferit atunci de primarul din Grindu, în legătură cu situația unor burse restante:

În același articol, Edupedu.ro prezenta cum procedura prin care banii de burse ajungeau la elevi trebuia să respecte nu mai puțin de 11 pași, din momentul în care părintele depunea acte la școală până la decizia finală a consiliului local de a trimite școlii bani primiți de la direcția de finanțe publice a județului. 

Un istoric al schimbărilor a fost prezentat de Edupedu.ro în iunie 2025, când premierul Bolojan și ministrul David au introdus restricții substanțiale în privința burselor școlare. Atunci, Edupedu.ro amintea, între altele, de măsurile introduse de predecesorii liberali ai actualului ministru David, în guvernele PSD-PNL din ultimii ani:

Începând cu noul an școlar, situația legală a burselor este transformată radical, în baza Legii 141/2025 (Legea Bolojan), prin înlocuirea întregii Secțiuni 4 privind bursele elevilor, în Legea învățământului preuniversitar 198/2023.

Citește și:
ANALIZĂ Minciuna de stat numită „burse școlare” atacată din pix de primul președinte olimpic internațional, de premierul Bolojan și de ministrul David: promiți, distribui fără criterii, tai performanța și acuzi populismul altora, pregătit să le predai primarilor bugetele de burse sociale și părinții elevilor vulnerabili
Ilie Bolojan, despre bursele elevilor: În 2015, 4% primeau bursă, în 2024, au primit 62% dintre elevi. Vreți să mergem în continuare cu această păcăleală? / Banii economisiți în urma noilor măsuri vor fi redirecționați tot către educație
Exit mobile version