Aproape 250 de elevi de la clasa a XII-a merg doar 3 zile pe săptămână fizic, la școală, pe un orar flexibil “de tip american“, în care mai fac doar materiile pentru Bac. Proiectul pilot de la Colegiul “Gheorghe Lazăr”, caracterizat de directoare după un semestru și jumătate de aplicare: Elevii vin cu plăcere la ore, nu mai sunt stresați

directoare Liceul Lazar

Ionela Neagoe / Foto: INQUAM Photos

În septembrie 2021 Colegiul Național ”Gheorghe Lazăr” a devenit “școală pilot“ prin ordin al ministrului Educației, proiect prin care, în semestrul al II-lea, elevii de clasele a XII-a vor face exclusiv materiile de Bacalaureat. În semestrul I și 6 săptămâni din semestrul al II-lea, profesorii s-au concentrat pe toată materia din clasa a XII-a. Practic, la începutul lunii martie au finalizat materia de clasa a XII-a. Acum, elevii merg la ore cu prezență fizică doar lunea, marțea și miercurea pentru a învăța la materiile de Bac, iar pentru restul materiilor se fac doar proiecte online.

În timp ce elevii claselor a XII-a mai au încă 2 luni până să li se încheie mediile (pe 27 mai se încheie anul școlar 2021-2022 pentru ei), elevii celor 9 clase a XII-a de la Colegiul Național “Gheorghe Lazăr” din Capitală au parcurs deja programa pentru toate materiile din acest an și merg la liceu doar 3 zile pe săptămână. Studiază doar materiile pe care le susțin la Bac, în vară. Pentru restul disciplinelor, fac ore online, cu un program flexibil, și multe proiecte, fără să primească teste și note. 

Se întâmplă acest lucru deoarece Colegiul Național “Gheorghe Lazăr” este școală pilot, aprobată de ministerul Educației, iar elevii din clasele a XII-a ai acestui liceu sunt primii care au intrat în acest program. Potrivit Ordinului de ministru privind aprobarea programului școală-pilot, au avut 20 de săptămâni în primul semestru și doar 14 săptămâni în al doilea. 

În semestrul al doilea, elevii de clasa a XII-a au un orar după model american: Elevii pot învăța și la clasa unui profesor care nu este al lor

Acum, spre final de luna martie, cei 248 de elevi de clasa a XII-a de la Colegiul “Gheorghe Lazăr” din București învață după un orar nou, gândit altfel, după un sistem american, în care elevii își aleg singuri orele la care participă, a declarat pentru Edupedu.ro directoarea Colegiului, Ionela Neagoe. 

“S-a încheiat deja prima etapă a proiectului pilot, adică noi am parcurs deja programa la toate materiile de la clasa a XII-a și am început cu orar nou. E deja a doua săptămână. 

Orarul conține doar materiile la care elevii susțin examenul de Bacalaureat, celelalte au trecut în sistem online cu proiecte transdisciplinare de lucru. S-au dat teme provocatoare pentru ca elevii să poate să creeze cu plăcere, și am păstrat și sportul. 

Trei zile pe săptămână (lunea, marțea și miercurea) elevii merg la liceu, pentru a se pregăti la materiile de la Bacalaureat. Pe lângă română și matematică, sunt materiile de profil: biologie, chimie, informatică, economie, fizică, istorie, geografie, logică, psihologie, sociologie, filosofie. În fiecare zi au pregătire la limba română, matematică și proba a treia de examen la care se adaugă și sportul. Inclusiv materiile de competențe s-au păstrat: limba străină și competențele digitale, pentru că și pentru ele dau examen.

Celelalte materii sunt online, profesorii postează materiale, proiecte, care să vizeze istoria combinată cu geografia, sau fizică, chimie cu româna. Copiii lucrează, se întâlnesc cu profesorii să discute ce n-au înțeles, în ce stadiu se află cu proiectul, au întâlniri periodice cu profesorii. Și sunt doar evaluați prin aceste proiecte, nu prin teste. Deja elevii au câte două note la toate materiile, până în martie am apucat să dăm câte două teste, i-am ascultat, am parcurs disciplinele”, explică directoarea Colegiului.    

Noul orar al elevilor de clasa a XII-a ai Colegiului Național “Gheorghe Lazăr” din București este organizat diferit, într-un mod în care ei beneficiază de mai mulți profesori. 

“Elevii se pot duce la clasa unui profesor care nu este al lor: cei care își doresc să facă fizică cu un anumit profesor pe care nu îl au la clasă, se pot duce la ora lui. 

Un copil, de exemplu, când vine la școală, are în orar limba română și matematică, dar nu se precizează ora la care trebuie să facă aceste materii sau cu ce profesor. Se duce ora de română cu profesorul pe care și-l dorește, în funcție de ora din zi, nu de un orar prestabilit. Acesta este gândit flexibil și cred că este unul dintre punctele forte ale programului pilot și e de luat în seamă pe viitor. E cea mai minunată experiență ca elevul să se poată duce la un alt profesor, să aibă altă experiență“, crede directoarea Ionela Neagoe. 

Un alt exemplu: “Avem într-o clasă a XII-a o fată care vrea să se ducă la sociologie la facultate, dar e la profil real și nu dă probă de examen din această materie, dar se poate duce la ora de sociologie pe care o fac ceilalți elevi care au această materie la BAC și care se pregătesc mai mult”.

Un alt avantaj al programului flexibil, crede directoarea Colegiului, este și “faptul că elevii care au deja competențele luate sau atestate printr-o diplomă (n. red. dacă au un certificat Cambridge la engleză, de exemplu, sau oricare altul), nu se mai duc la orele de engleză, se duc la altă materie ce îi interesează: română, matematică sau aprofundează o materie cu alt profesor. Dacă într-o zi de luni, a treia oră are în orar limba engleză și elevul are deja o diplomă, el poate opta pentru altă materie pe care și-o alege el, în funcție de ce îl interesează. Așa are mai mult timp la dispoziție pentru a aprofunda materia”. 

Elevii sunt mult mai relaxați pentru că nu mai au presiunea materiilor de care nu erau interesați și au timp mai mult pentru a învăța pentru Bac

Cât privește profesorii, deși la început s-au temut că va fi dificil cu un orar nou, toți cei 30 de profesori care predau la clasele a XII-a sunt acum încântați de rezultate.  

“Nimeni nu s-a opus, niciun profesor, și să știți că este destul de greu, pentru că ieșim dintr-o zonă de comoditate, facem altă planificare pentru materii, e greu să acceptăm și prezența altor copii la oră, dar mentalitatea profesorilor noștri este mult mai deschisă. 

Profesorii au fost foarte provocați de temele proiectelor, să găsească creativ teme care să se aplice și la chimie și la istorie. Părerea mea este că e o variantă bună pentru schimbare la clasa a XII-a. Dacă noi în patru ani de zile demonstrăm că se poate și că e minunat, trebuie aplicat și la alte școli. Ba chiar m-au sunat directori de la alte licee să-mi spună că și-ar dori și ei să implementeze proiectul pilot”, a mai explicat directoarea Colegiului Național Gheorghe Lazăr. 

Părinții și elevii sunt foarte încântați de acest sistem care le permite copiilor să aibă mai mult timp pentru a învăța materiile necesare pentru Bac și, mai ales, ceea ce le place și de ce au nevoie mai departe în pregătirea pentru a intra la facultate. 

“Elevii sunt mult mai relaxați și mai liniștiți și spun că au timp să se pregătească în zilele de joi și vineri când stau acasă, ca să-și facă pentru Bac, au timp mai mult de lucru”. 

Încă de la începutul proiectului, Ionela Neagoe a spus că are o viziune mai amplă și dorește să regândească orarul și structura programei pentru toate clasele de liceu. 

“Dacă aș vrea să continui doar cu clasa a 12-a nu ar fi provocator și aș vrea să schimb și la celelalte clase sistemul să văd cum pot să aduc o schimbare și la clasele a IX-a, a X-a, mai ales la a XI-a. E inadmisibil să nu acceptăm ideea că deja copiii sunt interesați de ceva anume la clasa XI-a. Până acum ne-am făcut că nu observăm că în al doilea semestru, tragem de acești copii să vină la școală, nu sunt interesat deloc de materiile acelea (n. red. care nu se dau la Bac), trăgeam de ei să putem să le punem o notă. E foarte greu, pentru că este o schimbare, dar eu spun că dacă noi nu încercăm… de sus în jos am văzut că nu vine schimbarea”, subliniază directoarea Colegiului.

Deocamdată nu s-a făcut o evaluare, urmează și acest lucru. “Nu ne-am propus note la BAC, dar clar vom urmări și asta, și se vor îmbunătăți, categoric. Noi am urmărit însă o stare de bine a elevilor care se vede din plăcerea de a veni la ore, nu mai sunt stresați să-și caute scutiri, pentru că asta se întâmplă”, mai spune Ionela Neagoe.  

Părinții spun că ai lor copii sunt mai relaxați, mai liniștiți și vin cu drag la școală, sunt mulțumiți că două zile stau acasă să-și facă programul lor. 

Programul pilot nu a permis alocarea de fonduri în plus sau de profesori. Așa că directoarea Colegiului Național a trebuit să regândească orarul, cu aceiași 30 de profesori, care sunt oricum implicați în cel puțin 15 cluburi în cadrul liceului.

“Trebuie să ne încadrăm în ceea ce avem. Cadrele didactice nu și-au schimbat numărul de ore, câte am avut în septembrie atâtea sunt și acum, nu sunt toate fizic, dar însumate e același număr de ore și nu am plătit nimic în plus.

Noi avem 15 cluburi în liceu, de exemplu. Dacă nu fac la clasă educație juridică, avem club, pentru mediciniști, la fel, avem un club format de elevii care se pregătesc pentru medicină. Cluburile sunt ținute cu profesorii noștri de fizică, biologie, cu invitați de la universități de la noi din țară, de renume, sau din străinătate. Am avut și invitați pe neuroștiință și copiii au fost foarte încântați. La noi în liceu, copilul care își dorește să facă ceva are unde. 

Toate cluburile sunt înființate la propunerea copiilor, ei s-au ocupat de coordonare, au adus și studenți să le predea”, potrivit acesteia. 

“Învățământul românesc încă mai are oameni care cred în niște valori pentru care s-au făcut dăscăli. Au această chemare și le pasă. E o mare condiție: să îți pese. Dacă nu îți pasă, stai în zona ta de confort și iei salariu. Atât. Noi, la Colegiul nostru, avem norocul să avem oamenii care au aceste valori”, mai spune directoarea Colegiului Național Gheorge Lazăr.

1. derogare de la prevederile art. 9 alin. (3) și art. 11 alin. (3) din Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5.447/2020, cu modificările și completările ulterioare, astfel încât programul de studiu să poată fi organizat în conformitate cu nevoile identificate (semestrul I — 20 de săptămâni, semestrul al II-lea — 14 săptămâni), menținând numărul minim de săptămâni/an și numărul minim de ore pe disciplină, și programul de studiu să poată fi organizat în alternanță cu prezență fizică și prezență online; 

2. derogare de la prevederile Ordinului ministrului educației, cercetării și inovării nr. 3.410/2009 privind aprobarea planurilor- cadru de învățământ pentru clasele a IX-a—a, XII-a, filierele teoretică și vocațională, cursuri de zi, astfel încât unitatea de învățământ să poată aplica planuri-cadru, să elaboreze la nivelul unității de învățământ programe personalizate și să stabilească numărul de ore din trunchiul comun și curriculumul diferențiat, menținând numărul minim de săptămâni/an școlar, cu respectarea obiectivelor curriculare de învățare specifice ciclului. 

Programul pilot este monitorizat de ministerul Educației, prin proiectul România Educată și urmează o evaluare a acestuia.

6 școli pilot vor funcționa anul acesta, din care una este din mediul rural și una privată. Acestea sunt:

Exit mobile version