Aproape 250 de elevi de la clasa a XII-a merg doar 3 zile pe săptămână fizic, la școală, pe un orar flexibil “de tip american“, în care mai fac doar materiile pentru Bac. Proiectul pilot de la Colegiul “Gheorghe Lazăr”, caracterizat de directoare după un semestru și jumătate de aplicare: Elevii vin cu plăcere la ore, nu mai sunt stresați

49.118 vizualizări
directoare Liceul Lazar
Ionela Neagoe / Foto: INQUAM Photos
În septembrie 2021 Colegiul Național ”Gheorghe Lazăr” a devenit “școală pilot“ prin ordin al ministrului Educației, proiect prin care, în semestrul al II-lea, elevii de clasele a XII-a vor face exclusiv materiile de Bacalaureat. În semestrul I și 6 săptămâni din semestrul al II-lea, profesorii s-au concentrat pe toată materia din clasa a XII-a. Practic, la începutul lunii martie au finalizat materia de clasa a XII-a. Acum, elevii merg la ore cu prezență fizică doar lunea, marțea și miercurea pentru a învăța la materiile de Bac, iar pentru restul materiilor se fac doar proiecte online.

În timp ce elevii claselor a XII-a mai au încă 2 luni până să li se încheie mediile (pe 27 mai se încheie anul școlar 2021-2022 pentru ei), elevii celor 9 clase a XII-a de la Colegiul Național “Gheorghe Lazăr” din Capitală au parcurs deja programa pentru toate materiile din acest an și merg la liceu doar 3 zile pe săptămână. Studiază doar materiile pe care le susțin la Bac, în vară. Pentru restul disciplinelor, fac ore online, cu un program flexibil, și multe proiecte, fără să primească teste și note. 

Se întâmplă acest lucru deoarece Colegiul Național “Gheorghe Lazăr” este școală pilot, aprobată de ministerul Educației, iar elevii din clasele a XII-a ai acestui liceu sunt primii care au intrat în acest program. Potrivit Ordinului de ministru privind aprobarea programului școală-pilot, au avut 20 de săptămâni în primul semestru și doar 14 săptămâni în al doilea. 

În semestrul al doilea, elevii de clasa a XII-a au un orar după model american: Elevii pot învăța și la clasa unui profesor care nu este al lor

Acum, spre final de luna martie, cei 248 de elevi de clasa a XII-a de la Colegiul “Gheorghe Lazăr” din București învață după un orar nou, gândit altfel, după un sistem american, în care elevii își aleg singuri orele la care participă, a declarat pentru Edupedu.ro directoarea Colegiului, Ionela Neagoe. 

“S-a încheiat deja prima etapă a proiectului pilot, adică noi am parcurs deja programa la toate materiile de la clasa a XII-a și am început cu orar nou. E deja a doua săptămână. 

Orarul conține doar materiile la care elevii susțin examenul de Bacalaureat, celelalte au trecut în sistem online cu proiecte transdisciplinare de lucru. S-au dat teme provocatoare pentru ca elevii să poate să creeze cu plăcere, și am păstrat și sportul. 

Trei zile pe săptămână (lunea, marțea și miercurea) elevii merg la liceu, pentru a se pregăti la materiile de la Bacalaureat. Pe lângă română și matematică, sunt materiile de profil: biologie, chimie, informatică, economie, fizică, istorie, geografie, logică, psihologie, sociologie, filosofie. În fiecare zi au pregătire la limba română, matematică și proba a treia de examen la care se adaugă și sportul. Inclusiv materiile de competențe s-au păstrat: limba străină și competențele digitale, pentru că și pentru ele dau examen.

Celelalte materii sunt online, profesorii postează materiale, proiecte, care să vizeze istoria combinată cu geografia, sau fizică, chimie cu româna. Copiii lucrează, se întâlnesc cu profesorii să discute ce n-au înțeles, în ce stadiu se află cu proiectul, au întâlniri periodice cu profesorii. Și sunt doar evaluați prin aceste proiecte, nu prin teste. Deja elevii au câte două note la toate materiile, până în martie am apucat să dăm câte două teste, i-am ascultat, am parcurs disciplinele”, explică directoarea Colegiului.    

Noul orar al elevilor de clasa a XII-a ai Colegiului Național “Gheorghe Lazăr” din București este organizat diferit, într-un mod în care ei beneficiază de mai mulți profesori. 

“Elevii se pot duce la clasa unui profesor care nu este al lor: cei care își doresc să facă fizică cu un anumit profesor pe care nu îl au la clasă, se pot duce la ora lui. 

Un copil, de exemplu, când vine la școală, are în orar limba română și matematică, dar nu se precizează ora la care trebuie să facă aceste materii sau cu ce profesor. Se duce ora de română cu profesorul pe care și-l dorește, în funcție de ora din zi, nu de un orar prestabilit. Acesta este gândit flexibil și cred că este unul dintre punctele forte ale programului pilot și e de luat în seamă pe viitor. E cea mai minunată experiență ca elevul să se poată duce la un alt profesor, să aibă altă experiență“, crede directoarea Ionela Neagoe. 

Un alt exemplu: “Avem într-o clasă a XII-a o fată care vrea să se ducă la sociologie la facultate, dar e la profil real și nu dă probă de examen din această materie, dar se poate duce la ora de sociologie pe care o fac ceilalți elevi care au această materie la BAC și care se pregătesc mai mult”.

Un alt avantaj al programului flexibil, crede directoarea Colegiului, este și “faptul că elevii care au deja competențele luate sau atestate printr-o diplomă (n. red. dacă au un certificat Cambridge la engleză, de exemplu, sau oricare altul), nu se mai duc la orele de engleză, se duc la altă materie ce îi interesează: română, matematică sau aprofundează o materie cu alt profesor. Dacă într-o zi de luni, a treia oră are în orar limba engleză și elevul are deja o diplomă, el poate opta pentru altă materie pe care și-o alege el, în funcție de ce îl interesează. Așa are mai mult timp la dispoziție pentru a aprofunda materia”. 

Elevii sunt mult mai relaxați pentru că nu mai au presiunea materiilor de care nu erau interesați și au timp mai mult pentru a învăța pentru Bac

Cât privește profesorii, deși la început s-au temut că va fi dificil cu un orar nou, toți cei 30 de profesori care predau la clasele a XII-a sunt acum încântați de rezultate.  

“Nimeni nu s-a opus, niciun profesor, și să știți că este destul de greu, pentru că ieșim dintr-o zonă de comoditate, facem altă planificare pentru materii, e greu să acceptăm și prezența altor copii la oră, dar mentalitatea profesorilor noștri este mult mai deschisă. 

Profesorii au fost foarte provocați de temele proiectelor, să găsească creativ teme care să se aplice și la chimie și la istorie. Părerea mea este că e o variantă bună pentru schimbare la clasa a XII-a. Dacă noi în patru ani de zile demonstrăm că se poate și că e minunat, trebuie aplicat și la alte școli. Ba chiar m-au sunat directori de la alte licee să-mi spună că și-ar dori și ei să implementeze proiectul pilot”, a mai explicat directoarea Colegiului Național Gheorghe Lazăr. 

Părinții și elevii sunt foarte încântați de acest sistem care le permite copiilor să aibă mai mult timp pentru a învăța materiile necesare pentru Bac și, mai ales, ceea ce le place și de ce au nevoie mai departe în pregătirea pentru a intra la facultate. 

“Elevii sunt mult mai relaxați și mai liniștiți și spun că au timp să se pregătească în zilele de joi și vineri când stau acasă, ca să-și facă pentru Bac, au timp mai mult de lucru”. 

Încă de la începutul proiectului, Ionela Neagoe a spus că are o viziune mai amplă și dorește să regândească orarul și structura programei pentru toate clasele de liceu. 

“Dacă aș vrea să continui doar cu clasa a 12-a nu ar fi provocator și aș vrea să schimb și la celelalte clase sistemul să văd cum pot să aduc o schimbare și la clasele a IX-a, a X-a, mai ales la a XI-a. E inadmisibil să nu acceptăm ideea că deja copiii sunt interesați de ceva anume la clasa XI-a. Până acum ne-am făcut că nu observăm că în al doilea semestru, tragem de acești copii să vină la școală, nu sunt interesat deloc de materiile acelea (n. red. care nu se dau la Bac), trăgeam de ei să putem să le punem o notă. E foarte greu, pentru că este o schimbare, dar eu spun că dacă noi nu încercăm… de sus în jos am văzut că nu vine schimbarea”, subliniază directoarea Colegiului.

Deocamdată nu s-a făcut o evaluare, urmează și acest lucru. “Nu ne-am propus note la BAC, dar clar vom urmări și asta, și se vor îmbunătăți, categoric. Noi am urmărit însă o stare de bine a elevilor care se vede din plăcerea de a veni la ore, nu mai sunt stresați să-și caute scutiri, pentru că asta se întâmplă”, mai spune Ionela Neagoe.  

Părinții spun că ai lor copii sunt mai relaxați, mai liniștiți și vin cu drag la școală, sunt mulțumiți că două zile stau acasă să-și facă programul lor. 

Programul pilot nu a permis alocarea de fonduri în plus sau de profesori. Așa că directoarea Colegiului Național a trebuit să regândească orarul, cu aceiași 30 de profesori, care sunt oricum implicați în cel puțin 15 cluburi în cadrul liceului.

“Trebuie să ne încadrăm în ceea ce avem. Cadrele didactice nu și-au schimbat numărul de ore, câte am avut în septembrie atâtea sunt și acum, nu sunt toate fizic, dar însumate e același număr de ore și nu am plătit nimic în plus.

Noi avem 15 cluburi în liceu, de exemplu. Dacă nu fac la clasă educație juridică, avem club, pentru mediciniști, la fel, avem un club format de elevii care se pregătesc pentru medicină. Cluburile sunt ținute cu profesorii noștri de fizică, biologie, cu invitați de la universități de la noi din țară, de renume, sau din străinătate. Am avut și invitați pe neuroștiință și copiii au fost foarte încântați. La noi în liceu, copilul care își dorește să facă ceva are unde. 

Toate cluburile sunt înființate la propunerea copiilor, ei s-au ocupat de coordonare, au adus și studenți să le predea”, potrivit acesteia. 

“Învățământul românesc încă mai are oameni care cred în niște valori pentru care s-au făcut dăscăli. Au această chemare și le pasă. E o mare condiție: să îți pese. Dacă nu îți pasă, stai în zona ta de confort și iei salariu. Atât. Noi, la Colegiul nostru, avem norocul să avem oamenii care au aceste valori”, mai spune directoarea Colegiului Național Gheorge Lazăr.

  • În Ordinul privind aprobarea programului școală-pilot pentru Colegiul Național “Gheorghe Lazăr” din București sunt următoarele derogări:

1. derogare de la prevederile art. 9 alin. (3) și art. 11 alin. (3) din Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5.447/2020, cu modificările și completările ulterioare, astfel încât programul de studiu să poată fi organizat în conformitate cu nevoile identificate (semestrul I — 20 de săptămâni, semestrul al II-lea — 14 săptămâni), menținând numărul minim de săptămâni/an și numărul minim de ore pe disciplină, și programul de studiu să poată fi organizat în alternanță cu prezență fizică și prezență online; 

2. derogare de la prevederile Ordinului ministrului educației, cercetării și inovării nr. 3.410/2009 privind aprobarea planurilor- cadru de învățământ pentru clasele a IX-a—a, XII-a, filierele teoretică și vocațională, cursuri de zi, astfel încât unitatea de învățământ să poată aplica planuri-cadru, să elaboreze la nivelul unității de învățământ programe personalizate și să stabilească numărul de ore din trunchiul comun și curriculumul diferențiat, menținând numărul minim de săptămâni/an școlar, cu respectarea obiectivelor curriculare de învățare specifice ciclului. 

Programul pilot este monitorizat de ministerul Educației, prin proiectul România Educată și urmează o evaluare a acestuia.

6 școli pilot vor funcționa anul acesta, din care una este din mediul rural și una privată. Acestea sunt:

  • Colegiul Național Gheorghe Lazăr din București;
  • Școala Gimnazială Dimitrie Cantemir din municipiul Baia Mare;
  • Școala Gimnazială nr. 1 din localitatea Curcani, județul Călărași;
  • Școala Gimnazială Ion Neculce din municipiul Iași;
  • Școala Gimnazială Româno-Finlandeză ERI din municipiul Sibiu;
  • Școala Gimnazială Gheorghe Vernescu din municipiul Râmnicu Sărat, județul Buzău.

26 comments
  1. Exista o lista actualizata in acest moment cu institutiile de invatamant unde s-a implementat aceast proiect? Din 2022 pana in prezent cred ca numarul a crescut. Cred ca ar fi de interes pentru elevi si parinti. In presa apare numai colegiul Gheorghe Lazar si informatia: “Modelul implementat la Colegiul Gheorghe Lazăr a fost împrumutat de alte 17 școli.” Cam sumara informatia, nu credeti? Ma steptam sa gasesc o lista in acest site…

  2. Cândva, invatamantul romanesc era de calitate, cu elevi care veneau la scoala sa invete, nu sa arda gazul cu telefonul pe sub banca, cu parinti care aveau incredere in bunele intentii si in profesionalismul cadrelor didactice.
    Si pentru ca elevii romani aveau cultura generala solida, putere de concentrare si serozitate, superficialii care s-au perindat prin ministerul de resort, au perseverat in distrugerea invatamantului romanesc, gandind ca superficialitatea este masura lucrurilor in educatie.
    Acum nu mai e mult de distrus, dar vad ca inca se mai poate.

  3. Este interesant de vazut atatea comentarii care sunt impotriva unui proiect care este facut cu bunul interes al elevilor in gand. Chiar daca Romania este in continuare in urma, pas cu pas se va scapa de toate relicvele comunismului din sistemul de invatamant al tarii.

    1. Acest proiect ar trebuie extins în funcție de opțiunea elevului, la fel și bacul. Exemplu: pachet romana -matematica.
      Pachet biologie, chimie.
      Pachet geografie, științe naturale, etc..
      Părerea mea.

    2. Eu zic sa stai linistit. Daca da rezultate acest proiect sigur nu va fi aprobat. Pentru ca de 30 de ani se face numai ce este impotriva acestui popor.

  4. Minunat proiect, mi se pare un pas important in reformarea sistemului de invatamant romanesc. Fiul meu e in clasa a XI-a, mi-as dori tare mult ca la anul sa poata beneficia de un astfel de sistem. Pentru indignatii din comentarii, recomand discutii cu elevii. Nu, nu renunta nimeni la cultura generala daca in semestrul dinainte de examene se focuseaza pe materiile de Bac. Ati deschis careva manulaul de biologie de a XI-a de-a XII-a sa-l rasfoiti putin? Pe un liceu profil mate-info, doar 2 copii din clasa vor sa dea la medicina, restul nu vor ramane CU NIMIC din ce vor toci din cauza faptului ca materia e mult, mult prea stufoasa, incarcata si teremenii folositi nu fac parte din cultura generala. Turnam informatie in ei ca sa aiba ce uita. Pe un astfel de proiect, fiecare s-ar putea focusa pe ce este interesat. Cluburile despre care se vorbeste in articol imi par o idee minunata, moderna, care ar trebui clar folosita.

  5. Eu le propun tuturor “cunoscatorilor” sa nu mai comenteze pentru ca e clar ca habar n-au despre ce vorbesc. E clar, ca acesti “cunoscatori” sunt, probabil, profesori frustrati, platit prost, care nu sunt la curent cu noutatile zilelor noastre( comunisti pe stil vechi) sau elevi care nu au intrat in acest liceu. Oricine poate sa nascoceasca povesti impertinente sau sa-si dea cu parerea aiurea.

  6. Excelenta idee si proiect! In sfarsit! Sper sa fie cat mai repede implementat si in alte scoli! Cei care au avut sau au copii de liceu, pot sa inteleaga de ce.

  7. Felicitări doamnei director pentru implementarea acestui proiect! Copiii mei au învățat în acest liceu. Un corp profesoral foarte dedicat și implicat, atât în activitățile școlare, dar si extrașcolare!

  8. 1. Oricât ar părea de progresist este doar ilegal.
    Ordinul de ministru a anulat orele de curs on-line si implicit evaluarea on-line.
    2. In realitate proiectul este unul egoist si discriminator.
    (Profesorii de alte discipline -majoritatea în fapt- au fost obligați să nu îsi respecte atribuțiile de serviciu pt. a crește artificial promovabilitatea colegiului la bacalaureat dar mai ales ,, cotațiile mediilor ”
    3. Creează un precedent periculos inducând ideea in societate că ,,sistemul de învățământ american” unde alegi ce ,, îți place” , când vrei, cum vrei este singura opțiune.
    4. ,, Copiii vin fericiți la școală ” este deja o manipulare emoțională de prost gust a opiniei publice.
    Cum au măsurat fericirea mai exact.
    Copiii vin obligați de examen.
    Urmând logica dacă nu ar mai fi examenul nu ar mai veni deloc.

    P.S. Diluarea până la dispariție a conținuturilor predate, ce formau cultura generala, nu va construi un viitor mai bun pt România ci doar va livra ,,absolvenți șablon” pt. universitățile străine!

    P.P.S
    Așteaptăm totuși un punct de vedere al ISMB si MEN privind ,, autonomia preuniversitară a colegiului respectiv”

  9. Ideea este de-a dreptul stupida. Una e sa rarefiezi si sa readaptezi programa, si alta e sa renunti la materii. Cultura generala facuta online, fara macar o indrumare evaziva a unui cadru didactic, a produs adevarate dezastre in ultimii ani. Acum nu doar ca se asculta intensiv manele, dar se si traieste o viata de manea, culmea, fericita. I-a murit bunica de covid, si nepotul de clasa a 11-a (liceu foarte bine cotat) radea cu colegii la inmormantare ascultand manele intr-o boxa bluetooth la vreo 10 morminte distanta. Altuia i-a murit mama si la 40 de zile a umplut clasa cu doze de bere. Ultimul este elev cu performante notabile la mate-info. Oricat ati crede ca nu exista vreo legatura intre exemplele oferite de mine si subiectul articolului, gresiti.

  10. >>Proiectul pilot de la Colegiul “Gheorghe Lazăr”
    Face cineva o cercetare pentru aiureala asta de proiect pilot? Ma refer la cineva calificat, grup de control, chestii …

  11. ok, și profesorii CE NU-ȘI FAC ASTFEL ORELE, cum sunt plătiți, sau nu sunt plătiți? Cu ce se ocupă aceștia in timpul astfel disponibilizat prin in care elevii ”nu mai sunt stresați”.

    ”pentru restul materiilor se fac doar proiecte online. ” – și asta nu stresează sau nu se fac deloc ?

    1. Cred ca articolul este destul de clar: orele la disciplinele non-Bac se tin online, nu fizic. Nu ca nu se fac deloc. Dar se evalueaza diferit, adaptat online-ului. Personal, consider ca e o porcarie. Pana termina liceul elevul ar trebui sa isi creeze o cultura generala.

    2. Eu nu inteleg de ce comentati daca nu intelegeti ce inseamna scoala pilot. Puteti citi explicatia de mai jos data de o persoana cu cap

      1. Noroc cu tine care ești deștept
        Nu știu ce s-ar face școală fara așa oameni eminenți.😠😠😠😠😠

  12. Daca toata lumea cultiva ideea aceasta de a ne concentra pe materiile “care conteaza” atunci nu inteleg de ce mai exista si acele materii “care nu conteaza” in scoala?
    Ar trebui “eliberate” scolile de acesti profesori “care nu conteaza”, bugetul statului ar fi astfel mai putin incarcat, iar copiii fericiti.

    In randul elevilor aceasta idee de delimitare fata de materiile pentru care nu sustin examene este oarecum de inteles, dar ca o societate sa promoveze chiar reguli in acest sens mi se pare de-a dreptul stupid.
    Ideea cu fericirea copilului cand nu vine la scoala si nu invata decat la materiile care conteaza va costa societatea foarte mult in viitorul apropiat!

    1. nu cred ca ai inteles despre ce e vorba… pentru fiecare copil conteaza altceva… si mai ales fiind in prag de examen se prioritizeaza… nu se inlatura materiile, se fac transdisciplinar, cu proiecte…unde nu trebuie sa memorezi, ci culegi informatii , sintetizezi, devii creativ… pe care le poti face intr-un interval de timp; si nu stai cu stres ca maine ai 2 lucrari la niste materii care te lasa indiferent si in plus trebuie sa te mai duci si la pregatire…
      Toate materiile sunt importante, dar iata ca mai exista si alte metode de a acumula cunostinte in afara de predat+ascultat+lucrare de control.
      Si ceea ce mi se pare extraordinar este faptul ca exista profesori dispusi sa iasa din zona lor de comfort si sa schimbe metoda de predare… Chiar mi-as dori sa aiba parte si copiii mei de asa ceva…

      1. >> se fac transdisciplinar
        Pana la transdisciplinaritate e cale lunga.

        >>proiecte, care să vizeze istoria combinată cu geografia, sau fizică, chimie cu româna
        Asta nu e transdisciplinaritate. E o combinatie, dupa bine se spune :).
        Ce concepte transdisciplinare au studiat elevii ca sa le aplice la mai mult de o disciplina? Zero, nula, Null, cero, nolla :).

        Nicaieri in lumea asta larga nu se studiaza in scoala ceva doar cu metoda proiectelor. E o aiureala pur romaneasca.

      2. Eu cred ca din contra. Cel care nu intelege nu sunt eu
        Masura vine intr-un context mult mai amplu
        A inceput acum 10-15 ani cand o serie de elevi foarte buni la anumite materii “au fost scosi din productie” si dopati cu matematica, informatica sau cateva “materii care conteaza” pentru a obtine rezultate foarte bune la olimpiade si alte concursuri.
        A inceput sa se faca o paralela directa intre rezultatele la olimpiade si nivelul de educatie.
        Acest lucru este extins acum prin oficializarea concentrarii pe materiile de bac. Curand va fi extinsa paralela intre notele la bac si nivelul de educatie
        Si atunci eu intreb, daca e asa de important sa aiba copiii note la bac de ce mai figureaza acele materii in programa scolara?
        E o iluzie ca un elev cu note mari la BAC este in mod singur un elev educat
        Curand lucrul acesta va iesi la iveala si vor plati destul de mult.
        Eliminarea unor ore nu ii face fericiti decat pentru o vreme!
        Faptul ca orele nu sunt interesante este cu totul altceva si trebuie lucrat in acest sens, dar nu are legatura cu subiectul care se refera strict la “oficializarea specializarii” didactice. Eu consider acest lucru o mare greseala

      3. Proiectul, portofoliul, fisele de lectura, asa cum au fost gandite ele conform vechii pedagogii, nu mai au aplicabilitate in era internetului. Ele au fost gandite ca un research constructiv, dar si-au pierdut valoarea odata ce au devenit simpla copiere de pe internet. Ca atare, nu a trebui sa ne bazam cunostintele si notarea pe asa ceva. Nici macar deontologic nu este ca eu sa notez niste rezumate luate de pe site-uri de referate. Una era sa iasa referatul dupa ore cu Vianu, Calinescu si alte critici literare in mana si alta e sa printezi intr-un portofoliu cateva referate copiate de pe net si aruncate acolo intr-o folie sau dosar.

        1. Cu tot respectul, greșiți aici. Nu este vorba despre limba română, aceasta este obligatorie la bac la toate profilurile existente. Este vorba, de exemplu, pentru un elev de la profil filologic, care da la bac romana, istorie și o limbă străină (probele scrise) și tic, română oral și limbă străină la competențe să poată să facă online sau in cadrul clubului alte materii, precum biologie, fizică, chimie, filosofie, geografie. Să fie foarte bine pregătiți la materiile de bac, poate chiar sa nu mai aibă nevoie de meditații și să interacționeze mai putin cu materiile neimportante pentru ei și pentru drumul pe care și l-au ales în viață. De fapt, cei de la filologie nu mai fac matematica după clasa a zecea și chimia, fizica, biologia este combinată in materia științe. Nu are sens să știe să rezolve matrici sau integrale, schimbarea aceasta a fost făcută de câțiva ani. Problema este la real, la ei nu s-a renunțat la nicio materie, nu se combină nimic, pretențiile sunt mari. Mulți migrează în clasa a zecea la uman, unde au program mai lejer. De ce sa nu li se ofere acest program mai lejer, ore la alegere și să rămână la științe sau la mate info, că avem nevoie de profesori, jurnaliști, dar și de medici sau ingineri. Să aspiram spre calitatea actului predării, nu spre cantitatea de informații din cât mai multe domenii. Să fie școala o bucurie, să îți dea ce ai nevoie, nu să te asuprească cu teme și lucrări la materii irelevante pentru tine într-o anumită perioadă. Dacă ar fi să mergeți acum la un curs de IT pentru a învăța web design și acolo ați face jumătate din ore web design și cealaltă jumătate, ceva chimie și geografie, cum vi s-ar părea? Că nu sunt serioși cei cărora le-ați plătit, că vă înșeală așteptările, că va servesc ore de umplutură? Mie așa mi s-ar părea. Știu că elevii sunt la liceu în învățământul obligatoriu, că trebuie să învețe de toate, că de aia plătim taxe. Dar să facă acele ore grupate, in mai puțin timp și să nu dea teste, ci proiecte, asta mi se pare că îi ajută, au mai mult timp sa se concentreze pe ce le place sa învețe. Dacă elevii iubesc școala, e mai ușor nu numai să învețe, ci și să revină la studii după ce obțin o calificare, să caute programe de interes pentru ei în alt moment al vieții. Fiul meu este licean, la istorie li se cer uneori referate și domnul profesor le verifică cu un soft pentru plagiat, nu primesc nota pentru rezumate de pe site-uri, tocmai faptul că trăim in era internetului ne ajută dacă știm cum să folosim tehnologia în avantajul nostru. Cei care au copiat prima oară nu au mai făcut-o niciodată. Au trebuit să exerseze și sa scrie propriile idei, ceea ce le este mai de folos decât să memoreze ani și bătălii pentru test, acelea se uită oricum rapid. Sigur că trebuie umblat și la programele școlare, dar asta este altă discuție…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mircea Dumitru, rectorul Universității din București: Ne exprimăm solidaritatea față de inițiativele magistraților și ale specialiștilor în drept care cer abrogarea OUG 7

Universitatea din București se solidarizează cu “inițiativele magistraților și ale specialiștilor în drept care solicită abrogarea OUG nr. 7/2019”, anunță Mircea Dumitru, rectorul Universității din București, într-un punct de vedere oficial…
Vezi articolul

Cifre contradictorii. INSP și GCS dau cifre diferite pentru rata de infectare în toate județele cu număr mare de cazuri. INSP spune că Bucureștiul a trecut de duminică de rata de infectare 3 la mie, GCS anunța 2,66 pentru luni

Rata de infectare cu coronavirus a trecut de 3 la mia de locuitori în București încă de duminică, potrivit Institutului Național de Sănătate Publică (INSP). De la acest prag, școlile…
Vezi articolul

Ministrul Educației spune că știe că mai multe posturi ar putea fi viabile pentru titularizare. Școlile, “mai ales din zonele considerate greu atractive”, nu le scot la concurs de teamă că se ocupă și apoi acei profesori pleacă: Aici avem o problemă de sistem

Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro că școlile nu scot posturile titularizabile de teamă că, după ce se ocupă în ședințele publice, oamenii vor pleca la…
Vezi articolul