Bogdan Cristescu, Ministerul Educației: Cum va învăța copilul meu cu plăcere, dacă eu îi spun „te trimit undeva unde totul este prost și profesorul nu știe nimic”? Este important contextul de învățare creat de profesori, de părinți

Foto: INQUAM Photos / Alexandru Busca

Contextul de învățare este important și schimbarea se poate face „prin formarea profesorului, prin acordarea încrederii profesorilor. Cum va învăța copilul meu cu plăcere, dacă eu îi spun te trimit undeva unde totul este prost și profesorul nu știe nimic?”, a declarat Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației, la o conferință organizată de CursDeGuvernare.ro, pe 27 februarie.

„Se pune problema foarte clar despre ceea ce au învățat profesorii, despre ceea ce fac profesorii. Nu cred ca este încărcată programa de matematică. Diferența este cum se face. Unul dintre lucrurile pe care le putem face fără a schimba programa este ca înainte să ajungem să notăm cu x și y, să vizualizăm”, susține Bogdan Cristescu, referitor la rezultatele de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024

„Dacă vrem să creștem excelența, în opinia mea, trebuie să creștem baza, pentru că cei cu un anumit profil oricum vor face, au această capacitate, susținerea părinților, a spus Cristescu”, referindu-se la exercițiul de clasa a II-a pe care un elev din cinci nu l-a rezolvat la simularea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a, la Matematică.

Declarațiile secretarului de stat Bogdan Cristescu legate de subiectele la matematică de la simularea Evaluării Naționale:

„Se pune problema foarte clar despre ceea ce au învățat profesorii, despre ceea ce fac profesorii. Sunt un apărător al programei de matematica, nu cred ca este încărcată. Diferența este cum se face.

Vă dau un exemplu. Anul acesta nu am fost aproape de subiectele de matematică, dar m-am uitat la unul dintre exercițiile la care s-a făcut cel mai puțin. Era o proporție, ceva de genul x minus doi pe trei, egal cu y pe cinci și se cerea o relație. Mă uitam la abordările din jurul meu. Toate abordările au început cu mezii, cu extremii și formula și x și y. Aceasta este o abordare algoritmică. 

Am încercat să le dau colegilor un exemplu pe care eu îl dau mult în cursurile de formare pe care le făceam înainte să ajung în minister. O relație, un egal, pentru a o prezenta unui copil la mintea lui de-a clasa a II-a clasa a III-a este o balanță. Egalul e o balanță. 

Dacă într-o balanță în echilibru, am două bile negre și trei bile albe și o bilă neagră și cinci bile albe și dacă cer unui copil să-mi spună care e relația dintre bile albe și bile negre, el dă de-o parte ce-i la fel și îmi spune ca unul e de două ori mai mare decât celălalt. Eu, dacă sunt profesor de matematică sau învățător inspirat, îi explic cum v-am explicat dvs. Dacă nu sunt inspirat, spun trecem în balanță cealaltă cu semn schimbat bilele albe și le tăiem. 

Gândiți-vă pentru copilul care aude asta, ce înțelege și cu ce rămâne. Deci, unul dintre lucruri pe care le putem face fără a schimba programa este ca înainte să ajungem să notăm cu x și y, să vizualizăm. De ce? Pentru contextul de învățare. Cum se ajunge aici? Prin formarea profesorului, prin acordarea încrederii profesorilor. Cum va învăța copilul meu cu plăcere, dacă eu îi spun te trimit undeva unde totul este prost și profesorul nu știe nimic?  Să-i ajutăm pe profesori, să le creăm un spațiu confortabil, pentru că dacă eu întotdeauna mă simt atacat, ce o să fac? Mă duc în rețetă. 

Dacă ne uităm iar la rezultate la simulare, sunt 20% dintre copii nu au răspuns corect la un exercițiu de tipul 52 – 5 x (25 – 2), doi din zece. Eu am de lucrat și acolo și copiii aceștia, iertați-mă, după 9 ani de școală, sigur nu-i vina lor sau nu-i doar vina lor. Dacă vrem să creștem excelența, în opinia mea, trebuie să creștem baza, pentru că cei cu un anumit profil oricum vor face, au această capacitate, susținerea părinților. Noi trebuie să creștem baza, ca să avem de unde să extragem.”

Informații de context

Rezultatele de la simularea Evaluării Naționale arată la matematică o situație îngrijorătoare: puțin peste jumătate nu au luat nota 5 la proba de matematică, potrivit rezultatelor publicate de Ministerul Educației, care indică un record negativ la simulare: cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani.

Aproape 3 din 4 elevi de clasa a VIII-a care au participat la simularea Evaluării Naționale 2024 nu au obținut nici un punctaj la ultimul item, la subiectul III, de geometrieMinisterul Educației a publicat date pentru fiecare item, pentru prima oară, pentru că lucrările au fost corectate digital pe o platformă care permite mai multe tipuri de analize. La subiectul III, mai puțin de 1% au luat punctaj maxim.

La proba de limba română de la simularea EN VIII 2024, mai mult de un sfert din elevi nu au luat nota 5, arată datele ME. Aproape 74% au luat 5 sau mai mult. Trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei, iar două treimi au fost depunctați la ortografie și gramatică.

Diana Cătălina Popa, profesor de limba şi literatura română la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați, remarcă faptul că, în ceea ce privește problemele ce țin de gramatică, care au ieșit la iveală la o analiză a rezultatelor publicate de la simularea Evaluării Naționale, “este greu să reușim dintr-o dată să scriem corect, coerent, nuanțat, în măsura în care noi nu am reușit să facem asta ani întregi”.

Exit mobile version