Care și ce sunt „paradigmele” ministrului Educației, Daniel David

Foto: captura din DEX, Editura Univers Enciclopedic 2016

Ministrul Educației Daniel David a explicat pentru prima oară la ce se referă când vorbește despre „paradigmă”, sintagmă des folosită de ministru în discursurile sale publice: „Eu când spun paradigmă, pentru cei care se uită la noi, înțeleg lucruri esențiale”, a spus David în podcastul Salvați Copiii, din data 7 noiembrie.

Ministrul Daniel David a explicat pentru prima oară la ce se referă când vorbește despre paradigmă: „Eu când spun paradigmă, pentru cei care se uită la noi, înțeleg lucruri esențiale, adică ce conținuturi predăm, cu ce metode, cum arată manualele, cum conceptualizăm pentru profesori timpul de lucru, cum facem evaluările, toate astea sunt lucruri cheie, lucruri fundamentale”, a spus David.

Daniel David a vorbit despre „schimbarea paradigmelor vechi din Educație” în aproape toate interviurile și discursurile publice din ultimele 5 luni, fără să menționeze vreodată concret la ce anume se referă: ce să fie schimbat și mai ales cum, în ce condiții.

Cele mai multe referințe privind schimbarea de paradigmă apar în raportul de diagnoză QX al ministrului David privind sistemul de educație.

„Problemele teoretice sau practice pot fi deja definite/existente sau descoperite/inventate; descoperirea și punerea de noi probleme relevante sunt demersuri științifice creative, care favorizează nu doar dezvoltări incrementale în cadrul unei paradigme, dar și schimbări paradigmatice/disruptive ale cunoașterii”, scria în raport.

În document se referă la schimbarea paradigmei privind planurile cadru de la liceu puse în dezbatere publică în acest an, la paradigmele sociale și economice ale civilizației noastre care se schimbă sau „nevoia de o schimbare paradigmatică și de mentalitate în funcționarea inspectoratelor”. Vezi mai jos în articol detalii

De altfel, nici declarația de acum nu lămurește cum ar trebui schimbate aceste „lucruri esențiale” care definesc paradigma.

Potrivit celei mai recente ediții a Dicționarului Explicativ al Limbii Române (DEX), cea din 2016 de la Editura Univers Enciclopedic, paradigmă, cu pluralul paradigme este un substantiv feminin care are următoarele sensuri: „1. Ansamblul formelor flexionare ale unui cuvânt. Tablou al formelor unui cuvânt, dat ca model pentru flexiunea unei părți de vorbire sau a unei clase din cadrul unei părți de vorbire. 2. (Înv.) Exemplu, model; pildă; învățătură. – Din lat. paradigma, ngr. parádigma”.

Redăm fragmentul în care ministrul Educației vorbește despre paradigmă:

Adriana Nedelea, jurnalist: De ce suferă educația, domnule David? Odată ajunsă în cabinetul dumneavoastră, ce diagnostic i-ați spune acum din interior?

Daniel David: „Nu cred că este ceva legat de o boală, adică n-aș duce în zona psihologiei clinice. Chiar dacă mă ocup cu acest lucru, cred că este pur și simplu o neadecvare ca sistem la societatea modernă. Adică trăim niște paradigme care sunt de prin anii 90, cu rădăcini chiar în perioada comunistă, în care ne-am dezvoltat și am progresat, sigur, dar am ajuns la un nivel în care în aceste paradigme nu mai putem crește și aceste paradigme nu mai sunt adecvate lumii moderne și trebuie schimbate. Eu când spun paradigmă pentru cei care se uită la noi, înțeleg lucruri esențiale. Adică ce conținuturi predăm, cu ce metode, cum arată manualele, cum conceptualizăm pentru profesori timpul de lucru, cum facem evaluările, toate astea sunt lucruri cheie, lucruri fundamentale. Ori noi avem aceste practici, nu știu, titularizarea, evaluarea națională, modul în care conceptualizează timpul de lucru și așa mai departe, de ani și ani și ani”.

Câteva date cronologice privind declarațiile ministrului despre „schimbarea paradigmei”:

1. „Problemele teoretice sau practice pot fi deja definite/existente sau descoperite/inventate; descoperirea și punerea de noi probleme relevante sunt demersuri științifice creative, care favorizează nu doar dezvoltări incrementale în cadrul unei paradigme, dar și schimbări paradigmatice/disruptive ale cunoașterii”

2. „Competențele adulților trebuie să accentueze competențe socio-umane relevante (A), (1) contextualizând astfel STEM ca STEAM – etic/legal, social, economic/antreprenorial și politic și (2) asigurând capacitatea de a face față provocărilor actuale când paradigmele sociale și economice ale civilizației noastre se schimbă” ( https://education.ec.europa.eu/education-levels/higher-education/relevant-and-high-quality-highereducation)”.

3. „Indiferent de misiunea aleasă, mă aștept însă la o asumare transversală a unei platforme umaniste, care să protejeze libertatea academică și autonomia universitară, dar și să stimuleze domeniile socioumane (incluzând arts) relevante pentru reașezările paradigmatice social-politice de astăzi, inclusiv integrarea cu STEM în STEAM, pentru a ne asigura că noile tehnologii sunt dezvoltate cu atenție la etică (la siguranță și la evitarea polarizărilor sociale prin accesibilitatea lor) și la acceptabilitatea socială (care trebuie să protejeze liberul arbitru și deciziile personale)”.

4. „La nivelul învățământului liceal, există o întârziere de peste două decenii, de aceea reforma aici trebuie să devină o prioritate; planurile cadru au fost deja puse în dezbatere publică, așadar, următoarele etape – programe/manuale/formarea profesorilor – pot fi
implementate, astfel încât anul școlar 2026/2027 să înceapă cu o nouă paradigmă
curriculară la nivel de liceu”.

5. „Redenumirea „Inspectoratului” în „Direcție” este justificată prin noua structură, dar și prin mesajul că este nevoie de o schimbare paradigmatică și de mentalitate în funcționarea acesteia. ARACIP ar trebui să funcționeze în logica ARACIS, fără birourile județene ARACIP preconizate”.

Exit mobile version