Care sunt măsurile pentru combaterea analfabetismului funcțional, considerate relevante de Comisia Europeană, ignorate până acum în România – analiză Eurydice

Foto: Pixabay.com

Existența unor „ținte măsurabile” în politicile strategice de educație, programe remediale clar definite, care evită abordările „la paușal”, schimbări diverse ce privesc predarea – de la reorganizarea zilei de școală la flexibilizarea predării, materiale suplimentare și resurse pentru profesori, dar și pentru părinți: toate acestea se numără printre diversele măsuri luate în calcul la nivel european pentru îmbunătățirea competențelor elevilor, dar care nu au fost sub niciun chip aplicate în România în ultimii ani, potrivit unui recent raport al Comisiei Europene. După ce Edupedu.ro a analizat documentul la sfârșitul săptămânii trecute, Ministerul Educației și Cercetării a prezentat o serie de măsuri punctuale, derivate din Legea Bolojan, drept o „abordare strategică” pentru combaterea analfabetismului funcțional. Care sunt, însă, măsurile considerate relevante la nivel european, pentru reducerea acestui fenomen, unde România „lipsește”?

În reacție, Ministerul Educației și Cercetării a arătat, pe 20 octombrie, că o serie de măsuri punctuale, dintre care o bună parte rezultă din măsurile de austeritate introduse prin Legea 141/2025 (Legea Bolojan), ar reprezenta „o abordare strategică sistemică susținută și pragmatică” pentru reducerea analfabetismului funcțional. Dar cele mai multe măsuri – trei vizează programe remediale, unul este legat de reglementările noi privind „Săptămâna verde” și „Școala altfel” – nu se încadrează la ceea ce raportul Comisiei apreciază drept politici strategice cu ținte măsurabile.

Un alt proiect invocat de MEC în acest context, MIAF, ce implică alocarea unor fonduri europene și care vizează reducerea analfabetismului funcțional, este limitat: el vizează 15.000 de elevi și 37.000 de cadre didactice. Dar are potențialul unui impact strategic, având în vedere că urmărește elaborarea unui cadru de evaluare a nivelului de alfabetizare funcțională, inclusiv prin standarde, ca pilotare cu perspectivă de extindere la nivel național.

Acest punct de pornire – definirea pragurilor de alfabetizare și existența unor standarde – lipsește în acest moment din ceea ce raportează România pentru ultimii cinci ani. La diversele capitole din analiza Comisiei Europene, țara declară măsuri minimale, uneori fără niciun fel de detaliu care să fie consemnat în document.

Raportul Comisiei Europene nu pleacă de la măsuri precise, verificate în practică sau care sunt considerate referințe general valabile pentru reducerea analfabetismului funcțional. Dar el grupează diversele măsuri luate de țările membre în grupuri relevante de intervenții și verifică modul în care alte țări se încadrează în acestea. 

1. Cadrul de politici strategice

La capitolul Cadru de politici strategice, România nu declară niciuna care să aibă ținte măsurabile, lucru remarcat într-o perioadă ce a inclus adoptarea noilor Legi Iohannis-Deca ale educației, cele din 2023. 

În cazul țării, este declarat un cadru de politici strategice pentru educație, noi sau revizuite, adoptate în intervalul dat. Dar indicatorul de care ține cont analiza europeană, nu este, însă, atins: 

Sursa: Eurydice – Raport privind schimbările de politici educaționale 2020-2025 – Open Data

Analiza europeană punctează că abordările strategice largi – care vizează combaterea analfabetismului, dar și alte obiective majore de educație – trebuie să combine măsuri preventive, de intervenție și de compensare, care să se aplice în sisteme incluzive de educație. Iar România nu este inclusă în niciunul dintre cele 3 grupuri de sisteme ce demonstrează abordări-cadru strategice:

În cazul cadrelor strategice dedicate combaterii analfabetismului funcțional, fără alte obiective, analiza Comisiei Europene consemnează trei tipuri de intervenții: cele care încurajează cultura lecturii, cele care vizează rezultatele slabe la matematică, respectiv modernizarea mediilor de învățare.

La acest capitol sunt incluse și programe-cadru remediale, dar nu de tipul celor aplicate „la paușal”, în întreg ciclul de învățământ, ca cele declarate de MEC în România. 

Exemple oferite în document:

Iar dintre țările care stabilesc ținte clare în strategiile-cadru din educație, grup din care România nu face parte, este scos în evidență cazul Bulgariei, care și-a propus în Strategia 2021-2030 să înjumătățească ponderea elevilor cu performanțe slabe la citire și matematică până la sfârșitul deceniului și instruirea a 90% dintre profesori în ceea ce privește competențele digitale.

O altă strategie este programul „Startchancen” din Germania, care include ținte de reducere a ponderii elevilor cu rezultate slabe la discipline-cheie, pe baza unor evaluări individuale, sprijinite științific.

Un alt exemplu oferit: Estonia, care vizează, în strategia pentru educație 2021-2035, folosirea analizelor de date în timp real pentru a reduce ponderea elevilor cu rezultate slabe. 

2. Schimbări în organizarea predării

România figurează printre țările care nu au introdus nicio astfel de schimbare între anii școlari 2020-21 și 2024-25. În aceeași situație se mai află doar 15 alte sisteme luate în calcul, pe când majoritatea – 21 – raportează schimbări.

Sursa: Eurydice – Raport privind schimbările de politici educaționale 2020-2025 – Open Data

Or, la acest capitol, analiza ia în calcul nu mai puțin de 6 măsuri posibile, cu aplicabilitate în ciclul primar, respectiv gimnazial – pe care România nu le-a aplicat sub nicio formă:

Dintre țările care au adoptat cel puțin 1 dintre cele 12 opțiuni (6 tipuri de schimbări, pentru ciclul primar și/sau gimnaziu), cele mai multe au apelat la 4 dintre diversele opțiuni. Dar sunt țări care au apelat la 8: 

3. Schimbări curriculare destinate îmbunătățirii rezultatelor în ceea ce privește competențele de bază ale elevilor, schimbări adoptate între 2020-21 și 2024-25

România figurează, ca majoritatea țărilor luate în calcul (27, față de 10 fără astfel de măsuri) cu modificări curriculare aplicate în acest scop. 

4. Noi instrumente de evaluare a nevoilor de învățare în cazul elevilor cu rezultate slabe

România declară și aici că în perioada menționată a adoptat sau a revizuit instrumente de evaluare a elevilor. De altfel, doar 5 sisteme de educație din Europa au declarat că nu au apelat la asemenea instrumente. 

În raportul european sunt luate în calcul patru tipuri de măsuri la acest capitol. România declară măsuri doar în ceea ce privește Instrumente noi de evaluare de tip diagnostic.

Sursa: Eurydice – Raport privind schimbările de politici educaționale 2020-2025 – Open Data

Țara NU declară nicio intervenție – măsură nouă sau revizuită – în cazul următoarelor opțiuni luate în calcul în analiza europeană:

5. Măsuri de întărire a învățării

Și la acest capitol România declară măsuri privind politici noi de sprijinire a competențelor de bază, cum fac cele mai multe țări incluse în analiză. Dar „bifează” doar una dintre opțiunile luate în calcul – Un nou cadru național / regional de sprijin al învățării – ciclul primar și gimnazial.

Sursa: Eurydice – Raport privind schimbările de politici educaționale 2020-2025 – Open Data

România NU declară niciun fel de măsură la următoarele tipuri de intervenții luate în calcul în raport:

6. Măsuri de sprijin pentru profesori în sensul întăririi competențelor de bază ale elevilor

România, ca toate celelalte membre UE și aproape toate țările partenere, declară că au adoptat sau revizuit măsuri de politică educațională în sprijinul profesorilor, așa încât aceștia să contribuie mai mult la întărirea competențelor de bază ale elevilor.

Dar, din cele 6 tipuri de măsuri, la nivel primar și gimnazial, luate în calcul în evaluarea europeană, România marchează doar unul: programe de dezvoltare profesională continuă pe tema achiziției de competențe de bază.

Sursa: Eurydice – Raport privind schimbările de politici educaționale 2020-2025 – Open Data

România figurează cu ZERO măsuri în ceea ce privește:

Majoritatea țărilor membre și partenere UE declară șase sau mai multe astfel de măsuri (dintre cele 12 posibile pentru nivel primar și gimnazial), iar 10 dintre ele declară cel puțin 8 astfel de măsuri.

Dintre țările care au declarat astfel de măsuri, Irlanda a raportat doar 1 din totalul de 12 și doar trei țări – România, Ungaria și Danemarca – au raportat 2 din 12 (în cazul României – programe de dezvoltare profesională continuă pe tema achiziției de competențe de bază pentru ciclul primar, respectiv pentru gimnaziu.

Sursa: Eurydice – Raport privind schimbările de politici educaționale 2020-2025 – Open Data

Totodată, România se numără printre țările aflate în minoritate la nivel european care nu au adoptat și nici nu au revizuit măsuri pentru recrutarea de profesori specializați sau asistenți de profesori.

7. Măsuri pentru implicarea părinților în procesul de învățare

Din nou, România figurează cu măsuri adoptate în perioada 2020-21 / 2024-25 și în cazul sprijinului pentru implicarea părinților în procesul de învățare. Dar, spre deosebire de celelalte țări cu astfel de măsuri, care declară intervenții diverse, România bifează, fără alte detalii, doar capitolul „Alte măsuri de sprijin”.

Sursa: Eurydice – Raport privind schimbările de politici educaționale 2020-2025 – Open Data

Măsurile pentru implicarea părinților luate în calcul în analiza Comisiei Europene, dar la care România „lipsește”:

Ce spune Ministerul Educației și Cercetării despre „abordarea strategică sistemică susținută și programatică” împotriva analfabetismului funcțional

În poziția transmisă luni, în urma raportului european, MEC arată ce „demersuri” fac parte in „abordarea strategică” adoptată „începând cu anul școlar 2025-2026 (punctul de vedere integral – aici): 3 programe remediale generalizate, fără diferențieri, la nivel primar, gimnazial, liceal, reglementări privind Școala Altfel și Săptămâna verde, precum și un singur proiect dedicat anume reducerii analfabetismului funcțional. Mai precis:

„Ca abordare strategică sistemică susținută și pragmatică, începând cu anul școlar 2025 – 2026 sunt introduse mai multe demersuri care atacă direct analfabetismul funcțional. Astfel:

  1. La nivelul învățământului primar, s-au introdus două ore de educație remedială pe săptămână, care vizează (a) consolidarea-fixarea competențelor, (b) formarea celor deficitare, (c) antrenamentul pentru performanță și (d) utilizarea competențelor în viața cotidiană. Acest proces reflectă abordarea incluzivă centrată pe elev pentru detectarea timpurie a dificultăților si sprijin personalizat, presupunând inclusiv consultarea părinților. În plus, s-a inițiat un demers de suport pentru profesorii care predau în învățământul simultan, astfel încât să crească eficiența procesului educațional. 
  2. La nivelul învățământului gimnazial, 25% din timpul alocat fiecărei discipline va fi utilizat pentru educație remedială, după modelul descris mai sus (1). Și aici, suntem în proces de elaborare a mecanismului de susținere pentru profesorii care predau în învățământul simultan, astfel încât să crească eficiența actului educațional.
  3. La nivelul învățământului liceal, tot 25% din timpul alocat fiecărei discipline va fi utilizat pentru educație remedială, după modelul descris mai sus (1). De asemenea, reforma curriculară aflată în derulare țintește eficientizarea procesului educațional, cu impact asupra reducerii analfabetismului funcțional.
  4. Nu în ultimul rând, recenta reglementare privind derularea programelor „Săptămâna verde” și „Școala altfel” contribuie la rândul său la o mai bună alfabetizare funcțională (utilizarea de către elevi a competențelor în viața de zi cu zi). 

Pentru a întări și susține aceste procese sistemice, ministrul a aprobat recent (septembrie 2025) un proiect din fonduri europene specific dedicat reducerii analfabetismului funcțional, care implică peste 15.000 de elevi și 37.000 de cadre didactice, cu un buget total de peste 200.000.000 lei (pentru detalii, vezi aici). În acest fel vom putea genera și un corp de experți care să se implice în educație remedială suplimentar și complementar profesorului de la clasă (demers de bază la toate nivelurile și relativ standard la vârste mai mici).”

Citește și:
Analiză a Comisiei Europene: România opune minimă rezistență în fața analfabetismului funcțional, în perioada 2020-2025, comparativ cu alte țări europene, deși are printre cele mai slabe rezultate la PISA / TVA pe carte crește, măsurile educaționale sunt vagi, deși țara e în top la rezultate slabe în rândul copiilor fără cărți
O serie de improvizații, derivate din Legea Bolojan, prezentate de Ministerul Educației drept „abordare strategică sistemică susținută și pragmatică” de combatere a analfabetismului funcțional, după ce Comisia Europeană a arătat într-o analiză că în ultimii 5 ani nu am combătut cu aproape nicio măsură fenomenul
România nu încurajează angajarea de profesori specializați sau de asistenți pentru profesori / Sprijin minimal pentru cadrele didactice pentru a întări rezultatele elevilor români, printre cele mai slabe din Europa în evaluările PISA – Analiză a Comisiei Europene
Exit mobile version