Cât de mare e riscul redeschiderii școlilor în context Covid-19? Rolul copiilor și tinerilor în răspândirea bolii, așa cum rezultă din ultimele experiențe și studii internaționale

Programa școlară

Foto: © Volodymyr Horyn | Dreamstime.com

Autoritățile române discută, în prezent, cele trei opțiuni pentru începerea școlii: toți copiii vin la școală, învățământul hibrid (la școală și online, varianta preferată pe moment), respectiv continuarea școlii online. Miniștrii insistă că totul depinde de evoluția epidemiei. Cât de sigur este pentru copii și tineri să revină la școală sau la universitate, în condițiile epidemiei? Mai multe studii internaționale, plus experiența țărilor care, în ultima perioadă, au redeschis clasele sugerează, la o “primă vedere” științifică, o lipsă de efecte ale epidemiei și de probleme asociate pentru elevii de vârste mici, riscurile crescând în cazul adolescenților și tinerilor. EduPedu.ro prezintă o sinteză a cercetărilor și experiențelor notabile pe această temă, publicate sau petrecute în ultima perioadă.
Marea Britanie – un studiu internațional:

În această țară, sunt încă în curs de desfășurare cercetări privind efectele redeschiderii treptate a școlilor, de la 1 iunie, asupra transmiterii noului coronavirus în comunitate. Cel mai nou raport – despre care EduPedu.ro a scris și aici – a fost publicat vineri, 24 iulie, de Royal Society și, între multe altele, face o trecere în revistă a cazurilor relevante de infectare, asociate școlilor. Concluzia este, de cele mai multe ori, că pe baza datelor existente deschiderea școlilor nu a dus la o creștere a numărului de infecții.

De notat că, în țările analizate, cel mai adesea școlile s-au redeschis în condiții de distanțare și măsuri sanitare suplimentare, inclusiv purtarea măștilor. Dar în unele cazuri (Noua Zeelandă, statul german Hessa, Franța în ultimele săptămâni) acestea au fost eliminate, iar în altele – reduse treptat.

Cazuri de închidere punctuală a școlilor, din cauza epidemiei, în ultimele sătămâni din iunie, conform raportului Royal Society din Marea Britanie:

Germania – măsuri luate de autorităţi privind riscul redeschiderii școlilor în context Covid-19:

Danemarca:

Franța:

Israel:

Noua Zeelandă:

Australia:

Studiu în Germania: Școala nu ar avea rol semnificativ în răspândirea virusului

Un studiu desfășurat în Germania, în rândul a 2.000 de elevi și profesori din landul Saxonia, a constatat că foarte puțini dintre aceștia prezentau anticorpi Covid-19, sugerând că școlile nu ar juca un rol semnificativ în răspândirea virusului, după cum nota Reuters la mijlocul lunii iulie. Germania a început procesul de redeschidere diferențiat de la stat la stat, din luna mai, iar discuțiile continuă în privința riscurilor asociate redeschiderii complete a școlilor, redeschidere petrecută deja în statul Hessa. Studiul menționat s-a petrecut într-un land cu un număr mic de cazuri, comparativ cu alte state germane – până acum, în Saxonia s-au înregistrat circa 5.500 de cazuri și 225 de decese.

Iată ce mai spune studiul despre riscul redeschiderii școlilor în context Covid-19. Studiul derulat de Spitalul Universitar din Dresda a analizat mostre de sânge colectate de la 1.500 de copii de liceu și 500 de profesori din 13 școli. Din totalul de 2000 de participanți, doar 12 prezentau anticorpi, ceea ce sugerează că, din primele rezultate, nu există dovezi că elevii de școală ar juca un rol în răspândirea rapidă a virusului.

“Copiii ar putea funcționa, chiar, pe post de frână pentru infecție”, a afirmat un reprezentant al spitalului, spunând că infecțiile identificate în școli nu au dus la apariția unor focare, iar răspândirea în interiorul gospodăriilor participanților a fost mai puțin dinamică decât se considera în prealabil.

În urma sondajului, ministrul Educației din Saxonia, Christian Piwarz, a apreciat că, din august, școlile locale pot să se redeschidă normal, cu unele condiții precum purtarea măștilor și distanțare socială acolo unde este posibil.

Franța – ce spune studiul final făcut acolo unde Klaus Iohannis nu a înțeles ce se întâmpla, în primăvară

La sfârșitul lunii iunie, Institutul Pasteur, alături de autorități din domeniul educației și sănătății din regiuni ale Franței, a anunțat rezultatele unui studiu desfășurat la finalul lunii aprilie, în Departamentul Oise – cel folosit și pentru studiul care avea să fie invocat în mod eronat de președintele român Klaus Iohannis, în acea perioadă, în susținerea deciziei de a prelungi închiderea școlilor.

În studiul prezentat, Institutul Pasteur afirma că, în acea regiune lovită puternic în primul val al epidemiei, 8,8% dintre elevii de școală primară fuseseră infectați. Dar, pe baza datelor colectate înainte de închiderea școlilor, copiii nu au contribuit la transmiterea bolii către alți elevi sau către profesori.

Potrivit aceluiași studiu, rata de infectare era foarte ridicată în rândul copiilor infectați (61%), dar foarte scăzută (6,9%) în rândul părinților copiilor neinfectați, ceea ce sugerează că părinții au fot sursa infectării copiilor în multiple cazuri. Profesorii au fost afectați marginal – numari 7% din total fiind infectați. Pentru personalul de suport al școlilor, proporția infectărilor a fot și mai mică (3,6%).

Israel, contra-exemplu: școala-focar

În Israel, redeschiderea școlilor nu a fost la fel de sigură ca în alte țări. La scurtă vreme după decizia de redeschidere, în luna mai, a început un val de infectări, inclusiv un caz de răspândire masivă a virusului în mediul școlar. Cifrele s-au transformat în arme politice, nu doar la nivel local: cazul este folosit – cum este cazul publicației The Daily Beast – in combaterea politicii lui Donald Trump de a presa pentru redeschiderea completă a școlilor, una dintre cele mai intense dispute sociale ce prefațează sezonul electoral din toamnă, din SUA.

Potrivit The Daily Beast, din cei 1.400 de israelieni diagnosticați cu Covid-19 în iunie, 657 (47%) s-au infectat în școli, iar acum numărul de elevi, profesori și personal școlar infectați a depășit 2.000, iar peste 28.000 sunt în carantină.

Astăzi, 24 iulie,  Nature.com face trimitere la un studiu pe această temă, care arată că o bună parte dintre cazuri sunt asociate unui focar major apărut la o anumită școală, la zece zile după redeschiderea instituțiilor de învățământ, în luna mai. După cum notează Nature, răspândirea virusului ar fi fost susținută, probabil, de un val de căldură ce a lovit regiune între 19-21 mai.

Acesta a determinat folosirea intensă a aparatelor de aer condiționat și suspendarea cererii ca elevii să poarte măști, ceea ce se adaugă faptului că, în acea școală, clasele erau suprapopulate, având între 35-38 de elevi fiecare.

SUA: Ce spun experți de la John Hopkins

În SUA, țară care se pregătește pentru alegerile prezidențiale, redeschiderea școlilor este o temă electorală esențială, iar în ultima perioadă Donald Trump a presat pentru redeschiderea normală a școlilor, din toamnă. Acum, el și-a îndulcit discursul, cerând redeschiderea pe un ton mai precaut.

Experți precum Joshua Sharfstein de la Bloomberg School of Public Health, din cadrul John Hopkins University, sau Jennifer Nuzzo de la John Hopkins Center for Health Security argumentează de câteva săptămâni pentru o revenire precaută la clase, arătând că predarea în școli este esențială. Și ei se uită, în ce priveşte riscul redeschiderii școlilor în context Covid-19, la experiența țărilor europene, când vine vorba despre redeschiderea școlilor.

Într-un recent articol din New York Times, semnat de ambii specialiști, ei citează o parte din studiile de mai sus și arată că rolul copiilor în răspândirea Covid-19 este mai puțin semnificativ decât cel în răspândirea gripei. Ei atată că, în SUA, rata spitalizărilor Covid-19 în rândul copiilor de vârstă școlară este de 0,1/100.000 de persoane, față de rata de 7,4/100.000 de persoane în rândul adulților de 50-64 de ani. Și argumentează, apelând la poziția Academiei Americane de Pediatrie, că pentru copii pagubele produse de întreruperea școlii față în față sunt mai grave, inclusiv la nivelul bunăstării și sănătății, decât riscurile asociate mersului la școală în condițiile pandemiei.

Coreea de Sud: Un studiu afirmă că riscul crește cu vârsta

O altă perspectivă aduce un studiu efectuat de cercetători sud-coreeni și citat, între altele, de The Times. Studiul, realizat în rândul unor persoane care au raportat cazuri de coronavirus în familiile lor, în perioada ianuarie-martie, susține că adolescenții pot transmite coronavirusul la fel de ușor ca adulții, dar copiii ar fi mult mai puțin probabil să transmită virusul.

Potrivit studiului, elevii cu vârste sub 10 ani ar răspândi virusul cu o rată de două ori mai mică decât media, dar riscul crește rapid cu vârsta. Studiul, publicat în jurnalul Emerging Infectious Diseases, susține că redeschiderea școlilor ar putea avea ca rezultat răspândirea virusului în comunitate, inclusiv de către cei mici.

Studii problematice pentru tineri și studenți

Alte două studii, citate tot de Nature, pun însă probleme în privința răspândirii virusului în rândul studenților. Iată ce spun acestea despre riscul redeschiderii școlilor în context Covid-19

Un model de evoluție epidemică pus la punct de un cercetător de la Yale School of Public Health arată că, pentru a redeschide în siguranță campusurile, universitățile ar putea fi nevoite să-i testeze pe studenți la fiecare două zile. Studiul analizează diversele strategii de testare pentru a vedea evoluția infecțiilor în rândul a 5.000 de studenți, într-un semestru de 80 de zile.

Un alt studiu, sud-coreean, descrie o explozie de cazuri asociată unei zone de cluburi de noapte din Seul, frecventată de tineri.

Foto: © Volodymyr Horyn | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version