Cătălina Curceanu, director de cercetare la Institutul de Fizică Nucleară din Italia, reacție virulentă către Ministerul Educației și Președintele Iohannis, după apariția planurilor-cadru de liceu: Într-o lume care avansează, a lua o decizie ca aceasta echivalează cu o sinucidere

Foto: Ambasada României în Italia

Fizica, chimia și biologia nu ar mai apărea în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real, la clasele a XI-a și a XII-a, conform drafturilor de planuri-cadru pentru liceu publicate de Edupedu.ro – acesta este motivul pentru care cercetătoarea româncă Cătălina Curceanu, director de cercetare la Laboratori Nazionali di Frascati (Roma) – Istituto Nazionale di Fisica Nucleare Italia reacționează virulent, cerând ca cei care au gândit propunerile „să facă un pas în spate”. „Cine a făcut o astfel de propunere ar trebui să își dea imediat demisia întrucât dăunează viitorului țării”, scrie Curceanu.

Într-o scrisoare deschisă primită la redacție, cercetătoarea se adresează Ministerului Educației și Președintelui Klaus Iohannis, care i-a conferit Ordinul ”Meritul Cultural” în grad de Cavaler în 2018.

Scrisoarea deschisă a fost formulată și sub formă de petiție online și poate fi văzută aici.

Redăm textul scrisorii:

Scrisoare descrisă către Ministerul Educației din România și către președintele României, Klaus Iohannis

Dacă o țară fără istorie este o țară fără trecut o țară fără știință este o țară fără viitor

Scrisă de Cătălina Curceanu, Director de cercetare, Laboratori Nazionali di Frascati – Istituto Nazionale di Fisica Nucleare – Frascati (Roma) – Italia

Mai mulți profesori de fizică din România m-au contactat legat de un articol apărut pe Edupedu.ro intitulat: „SURSE Noile planuri-cadru pentru liceu – profil real. Fizică, chimia, biologia și geografia, eliminate din trunchiul comun, la clasele a XI-a și a XII-a, și lăsate la decizia elevilor”.

Articolul se referă la draftul cu numărul 12 din data de 25 aprilie 2023, un document în lucru care poate suferi modificări până la publicarea în Monitorul Oficial; în articol se vorbește despre cum fizica, chimia și biologia nu ar mai apărea în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real, la clasele a XI-a și a XII-a; sunt vizați elevii de la specializările matematică-informatică și științe ale naturii. Se vorbește despre cum disciplinele menționate sunt integrate în categoria „curriculum la decizia elevului din oferta școlii”. 

Inclusiv numărul de ore de știință propuse că obligatorii (clasele IX și X) sunt extrem de puține!

Dacă într-adevăr așa ar sta lucrurile (sper că în realitate un astfel de plan nu va fi niciodată acceptat în România) ar fi un lucru extrem de grav, care ar avea efecte devastante asupra României și viitorului acesteia.

O educație științifică este fundamentală atât pentru dezvoltarea gândirii analitice cât și pentru viitorul țării, într-o perioadă în care lumea întreagă se confruntă cu tot felul de crize – de la cele climatică și a surselor de energie la cea legată de posibile viitoare pandemii. Într-un moment critic ca acesta, a avea o baza științifică este extrem de important. O pregătire științifică poate face diferența între o țară care merge înainte și una care rămâne mult în urmă.

Este fundamentală o pregătire minimă științifică asupra legilor naturii – legi științifice care nu pot lasă la o parte fizică, chimia și biologia – pentru a dezvolta capacități extrem de utile pe piața muncii, inclusiv cele imprenditoriale. Personal, consider că ar fi fost imposibil să ajung director de cercetare într-un institut prestigios învățând după un asemenea plan-cadru. 

Într-o lume care avansează, a lua o decizie precum cea amintită la început echivalează cu o sinucidere.

Scriu această scrisoare deschisă adresându-mă președintelui României, Dlui. Klaus Iohannis (care este laureat în fizică) dar și ministerului Educației; o scriu atât că cercetător cu experiență în domeniul fizicii fundamentale, cât și ca cetățean al României decorat cu Ordinul ”Meritul Cultural” în grad de Cavaler.

Consider că este de datoria mea, precum și a tuturor colegilor mei – cercetători în diverse domenii științifice, profesori de fizică, matematică, chimie și biologie – dar și a cetățenilor care au la suflet viitorul țării noastre, a spune un nu decis unei astfel de (eventuale) propuneri de program de învățământ. O propunere criminală. 

Fizica, chimia și biologia nu pot lipsi din programul de educație obligatorie a unei țări.

Cine a făcut o astfel de propunere ar trebui să își dea imediat demisia întrucât dăunează viitorului țării.

Fizica, chimia și biologia au un rol fundamental atât pentru bunăstarea națiunii cât și cea individuală – a înțelege cine suntem, de unde venim și unde ne îndreptăm.

O țară față o educație științifică este o țară fără viitor!

Cer celor care au luat în considerație o astfel de propunere să facă un pas înapoi; mai cer că cei care au făcut-o să o retragă imediat.

Dr. Catalina Curceanu – Dirigente di ricerca, INFN-LNF, Italia”

Informații de context

În variantele planurilor cadru pentru învățământ liceal prezentate de Edupedu.ro ca fiind în lucru, apar modificări substanțiale: logica și psihologia nu ar mai fi studiate la uman și real, iar fizica, chimia, biologia și geografia nu ar mai apărea în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real. 

După ce mai multe voci din mediul academic au spus că eliminarea acestor materii nu ar fi în beneficiul elevilor, Ministerul Educației a anunțat într-un comunicat de presă că „este o variantă neasumată de Ministerul Educației sau de grupurile de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional”.

Mircea Miclea, fost ministru al Educației și fondatorul școlii cognitive în psihologia românească, a spus despre posibila eliminare a Psihologiei și Logicii de la liceu că este o proiecție a minții celor care au decis planurile cadru – ilogică și lipsită de empatie, de sensibilitate pentru ceea ce este necesar pentru elevi.

Daniel David, rector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și profesor de psihologie clinică, a spus la Digi 24, că „a elimina aspectele fundamentale de fizică și chimie de la real e ca și când am vorbi despre cerc pătrat. Zona umană elimină cele două materii care contribuie la definirea ta ca om“.

Citește și:
Ministerul Educației anunță că nu-și asumă varianta planurilor-cadru pentru liceu din proiectul de lucru al instituției, după ce mai multe voci din mediul academic au criticat schimbările
Mircea Miclea, despre posibila eliminare a Psihologiei și Logicii de la liceu: Este o proiecție a minții celor care au decis planurile cadru – ilogică și lipsită de empatie, de sensibilitate pentru ceea ce este necesar pentru elevi
Daniel David, despre schimbările propuse în planurile-cadru pentru liceu: A elimina aspectele fundamentale de fizică și chimie de la real e ca și când am vorbi despre cerc pătrat. Zona umană elimină cele două materii care contribuie la definirea ta ca om
Exit mobile version