SURSE Logica și psihologia nu ar mai fi studiate la profilurile uman și real, potrivit noilor planuri-cadru de liceu – proiect

17.528 de vizualizări
Admiterea la liceu
Foto: Fauxels – Pexels.com
Disciplinele „logică” și „psihologie” nu ar mai fi studiate de către elevii de la profilurile uman și real, filiera teoretică, potrivit proiectului de modificare a planurilor-cadru. În documentul obținut de Edupedu.ro, cele două discipline nu mai apar în categoria disciplinelor socio-umane.
  • DISCLAIMER: Acesta este un document în lucru și poate suferi modificări până la publicarea în Monitorul Oficial.

Astfel, la profilul teoretic, disciplinele socio-umane sunt următoarele, conform proiectului citat anterior:

  • clasa IX – sociologie;
  • clasa X – educație financiară și antreprenorială;
  • clasa XI – filosofie / gândire critică / etică;

Acest lucru înseamnă că există posibilitatea ca cele două discipline să nu mai fie la examenul de bacalaureat.

În prezent, logica este studiată în clasa a IX-a, psihologia în clasa a X-a, economia în clasa a XI-a, sociologia în clasa a XI-a și filosofia în clasa a XII-a.

Acum, la proba la alegere a profilului, elevii care dau bacalaureatul pot să aleagă o disciplină din următoarele:

  • Anatomie și fiziologie umană;
  • Biologie vegetală și animală;
  • Chimie;
  • Economie;
  • Fizică;
  • Geografie;
  • Informatică;
  • Logică, argumentare și comunicare;
  • Psihologie;
  • Sociologie;
  • Filosofie;

Atât pentru elevii de la uman, cât și pentru cei de la real, geografia este eliminată din trunchiul comun, începând cu clasa a XI-a.

În privința istoriei din trunchiul comun, sunt menționate următoarele:

  • clasele a IX-a și clasa a X-a – centrate pe Istoria universală;
  • clasa XI – Istoria secolului XX cu focus pe 2 teme principale: Istoria Holocaustului; Istoria Comunismului;
  • clasa XII – Istorie legată de specialitatea profilului – ex: Istoria muzicii, Istoria artei, Istoria științei și tehnicii, Istoria sportului, Istoria dansului, Istoria bisericii, Istoria culturii. Toate temele includ referiri la istoria României.
Informații de context

La psihologie, 91 de candidați au luat nota 10 la BAC 2022, conform rezultatelor inițiale ale Ministerului Educației, cel mai mare număr de note maxime fiind în 2021 (165).

Foto: Captură – Raport Rezultate BAC 2022 – înainte de contestații

În 2021, 10% dintre candidații care au dat examenul de Bacalaureat la Logică, ca probă la alegere a profilului și a specializării, au luat nota 10. 

Conform Ministerului Educației, în anul 2021 a fost cel mai mare număr de note de 10 la Logică:

  • 2014: 805 note de zece;
  • 2015: 497 note de zece
  • 2016: 730 note de zece;
  • 2017: 553 note de zece;
  • 2018: 1.158 note de zece;
  • 2019: 1.175 note de zece;
  • 2020: 1.063 note de zece;
  • 2021: 1.996 note de zece;
  • 2021: 1.073 note de zece (înainte de contestații);
Citește și:
SURSE Noile planuri-cadru pentru liceu – profil real. Fizica, chimia, biologia și geografia, eliminate din trunchiul comun, la clasele a XI-a și a XII-a, și lăsate la decizia elevilor
Rezultate BAC 2021: 10% dintre elevii care au ales Logică la examenul de Bacalaureat au luat nota maximă. A fost cel mai mare număr de note de 10 din ultimii 8 ani

20 comments
  1. Și copiii care vor să studieze filosofie, psihologie, logică, ce vor face? Ei nu mai au dreptul? Gata am intrat din nou în dictatură? Asta este România educată? Mai întâi ne vând gogoși pe toate posturile tv că România este analfabetă funcțional cu scopul de face o țară întreagă să creadă că suntem proștii Europei și acum ne scot și materiile care mai ajută omul să gândească profund.

  2. Nu România este de vină, ci mizeriile și dispozițiile din uniunea europeană, de la vârf, care au stricat tot ce a avut mai bun fiecare țară în parte; și politicienii de gumă care sunt infiltrați peste tot și execută orbește fără să judece.
    Sunt “reglementări” care îndobitocesc generațiile de la un an la altul, să nu mai gândească, ci doar să se lase conduse fără reacție.
    S-a indus românului ideea că este prost și făcut să deservească meserii de doi bani, printr-o campanie de devalorizare agresivă și aservită occidentului.
    Aceste lucruri ar trebui să le înțelegem și să luptăm pentru demnitatea noastră ca existență umană, nu să “fugim” în alte țări; aici suntem cu ai noștri, afară vei fi mereu un emigrant, cu drepturi după cum bate vântul.

  3. Asta e Romania. Scoatem Logica si Psihologia din materie și de la Bac și bagam religia. Cred că pentru binele copilului meu care este elev, vom pleca din tara.

  4. Lasa asa, poporul tace. Cui ii pasa? Sa votam, sa privim la tv emisiuni despre manacare, sa ne imbuibam… Ce nevoie avem de logica si psihologie? Eu zic asa…sa scoatem domnule si istoria, geografia ( mai ales geografia Romaniei ), filosofia, sociologia, limba romana ( sa invatam toti limba maghiara, germana si rusa ), ia sa vedem..ce ar mai fi de scos. Nu din alte motive, doar ca ar fi mai usor ghiozdanul copilului si ar avea mai putine teme de facut. Ar fi timp de stat pe facebook, instagram, tik tok…pai ce sa-i zapacim pe copii cu atata carte!

  5. E regretabil ca s-a ajuns la aceasta propunere. Eliminarea logicii , psihologiei de la liceu.
    Cred ca si asa aceste obiecte erau dezavantajate cu 1 h per sapt.
    Ar fi o varianta .Un semestru logica si un semestru psihologia.cl IX. Apoi economia cl X si in clasa 12 a
    Filosofie. Consider f ..important studiul filosofiei. In Franta se studiaza din clasele mici.

  6. S-a mai interzis predarea psihologiei înainte de 1989, atunci când deschiderea de la sfârșitul anilor ’60, începutul anilor’ 70 a fost gâtuita brusc.
    Motivul a fost același ca și acum. Oamenii nu trebuie sa se cunoască nici pe sine, nici pe cei ce îi conduc. Devin mai greu de manevrat.

  7. De unde rezultă că Țara vă vrea proști

    Asta se intâmplă când faci lobby ideologic să introduci așa zisă educație sexuală extra-normă (in realitate ideologii și propagandă că educația sexuală e un ABC banal care se rezolvă la biologie și psihologie). La fel cu educația așa zis de gen – in realitate propagandă agresivă, pentru chestii care se rezolvă la dirigenție și educație civică.
    Același lucru despre istoria holocaustului (in realitate un capitol din istoria contemporană).

    Ce credeați că puteți băga la infinit materii peste materii și să nu scoateți ceva? ei ma bucur pentru toti psihologii care au legitimat aceste extramaterii introduse in școli, că acum o să rămână ei fără normă. LOGIC.

    Scoatem psihologii din licee și băgăm activiștii. Scoatem logicienii ca să nu mai gandească rațional copiii și să inghită propaganda sus menționată.

  8. Mă doare ce spun pentru că am fost profesor din vocație și din dragoste față de copii dar azi îmi pare bine că nu mai sunt în invățământ! Aș fi fost ani de zile o suplinitoare aruncată dintr-un liceu în altul, m-aș fi simțit copărtașă la crima care se face de 30 de ani în continuu. Cei care nu protestați puternic și decisiv contra acestor măsuri veți fi la fel de călăi. Vă susțin și voi veni orinde se va protesta chiar dacă nu am copii. Este o dezumanizare completă ce se pune la cale. Nu lăsați să treacă de voi așa ceva!

  9. …le scot din planurile-cadru dar le introduc la bac :
    https//www.edupedu.ro/surse-bacalaureatul-va-avea-o-noua-structura-cu-matematica-sustinuta-si-de-elevii-de-la-uman-o-proba-noua-de-competente-complementare-si-alte-doua-examene-scrise-la-limbi-straine//

    O alta mostra de inteligenta fara asemanare a celor care decid pentru copiii nostri. Par toti inruditi intre ei si eterni ca tuta absoluta a lui Petre Daea :
    https://www.digi24.ro/stiri/economie/agricultura/petre-daea-tuta-absoluta-a-fost-este-si-va-fi-988653

  10. De ce Filosofie si nu Economie? La clasa a XI-a se studiază disciplina Economie si la clasa a XII-a se studiază disciplina Filosofie. Daca s-a scos de la clasa a XII-a s-ar înțelege ca disciplina care dispare este Filosofia si nu Economia.
    Articol de presa scris fara a cunoaște disciplinele care se studiază la momentul actual….

    1. În articol scrie clar ce se studiază în prezent, în cunoștință de cauză: „logica este studiată în clasa a IX-a, psihologia în clasa a X-a, economia în clasa a XI-a, sociologie în clasa a XI-a și filosofia în clasa a XII-a”. Probabil că nu ați citit cu atenție.

  11. 34 de ani, peste 20 de “reforme”…
    “Anu’ și carlanu”, ăsta… ministrul!!!
    Rezultatul: 11 % din români (statistic vorbind) sunt ok intelectual si funcțional… Restul de 89 % analfabeți funcționali si idioti utili… Însă cu doctorate false, cu pretenții cat casa… E dezastru, dar ne amagim cu rezultatele olimpicilor, doar că, acestea aparțin familiilor responsabile si coliilor talentați, nu statului român…!!!
    Eu consider ca lupta e pierdută!!!

  12. Dacă se aprobă in varianta finală în cancelarii va urma noaptea Sfântului Bartolomeu.

    Divide et impera va funcționa impecabil și de această dată!

    În același timp în școlile nevizate de modificări(gimnaziale în special) va fi liniște pt că nu vor fi interesați de problemele altor colegi de breaslă.

    Cum am ajuns aici?
    Simplu. Lipsa asociaților profesionale (nu sindicate) și lipsa statutului didactic!

  13. Asta de cand? Cei care se inscriu anul asta la titularizare pt aceste materii se inscriu degeaba?

  14. Au introdus logica la o gramasa de facultati: drept, psihologie, politie, dar vor sa o scoată de la liceu.

  15. Sunt foarte multi elevi care studiaza Psihologia! Cum sa scoti o materie atat de importanta. Astia nu gandesc!

  16. Ce s-au gândit ei:: Sunt prea multe note de 10 la Logică. O scoatem. Şi Psihologia. O scoatem. Aşadar, în logica lor, din cauza numărului mare de note maxime la o disciplină, aceasta va dispărea, în timp, ca irelevantă. (Aşa au făcut şi cu Artele!). Dar, dacă stau să mai cuget puţin, la religie, se dau note maxime la…foc automat, fie că e gimnaziu sau liceu. Logic, ar fi trebuit să o scoată. Oh, dar nu! Ea va figura şi la Bacalaureat ( deocamdată opţional, dar tot aşa, în timp, va deveni obligatorie!) Ce viitor sublim are şcoala românească!

  17. Par binevenite aceste modificări, în acord cu noul ideal educațional și eclezial. Creștinii nu au motive să se revolte. Cetățenia unui stat subordonat mafiilor, asemenea cunoașterii unui univers desacralizat, desvrăjit, nu merită vreo ghilotină. Nu acum, când gâturile celor “vrednic este” sunt de găini bețive. Vor avea sens cam in 5-10 generații, când găinile îmbătate de putere vor crede că au devenit vulturi.

  18. Bătaie de joc și la adresa disciplinei economie care,nu va supărați, e sublimă, dar lipsește cu desăvârșire. Dincolo de scoaterea din trunchiul comun(bine ca e loc pentru religie sa fie studiată 12 ani),cultura economică e privită ca fiind ceva marginal ce poate fi expediată la curriculumul de dezvoltare personală sub forma unei struțo-cămile de tip educație financiară și antreprenoriala.Intrebati orice specialist în domeniu,economia e stiinta fundamentală care oferă conceptele de bază, conform istoriei științei,disciplinele economice de specialitate(finante,antreprenoriat,marketing etc.) s au desprins din stiinta mamă. A scoate disciplina economie din planurile cadru pentru liceu inseamna sa ne batem joc de calitatea culturii economice.Eu cred ca orice medic,înainte de a fi specialist intr o ramură medicală,începe prin a învăța la sânge anatomia.Asa e si aici.Corect ar fi sa se studieze fie două ore pe săptămână intr un singur an,fie o oră pe săptămână pe parcursul a doi ani(micro si macroeconomia).Sa nu punem la socoteală că în mediul universitar se studiază un an de economie indiferent de profil.Ne mai miram de ce suntem o nație lipsită de cultură economică.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Curriculum decis și la nivel local, cu 50% mai multă practică la firme și o jumătate de zi pe săptămână în care copiii de gimnaziu sunt vizitați de antreprenori în școli. Reforma liceului profesional din Franța, în discuții naționale și contestată de sindicatele profesorilor

De la începutul anului școlar 2023-2024, învățământul profesional din Franța va suferi modificări în cadrul unei reforme-obiectiv a președinției și Ministerului Educației din Republică. După reforma liceelor teoretice (sau „generale”,…
Vezi articolul

Rectorul Remus Pricopie, despre tensiunile dintre partidul AUR și SNSPA: “Așa cum ieri cei de la AUR au intrat în sălile de clasă și încercau să spună că această școală nu e bună, veniți la noi la AUR, același mesaj era în perioada legionarilor, în ’39-’40”

Remus Pricopie, rectorul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA), apreciază, într-un interviu acordat Digi24.ro, că atitudinea sa și a profesorilor SNSPA care au luat poziție publică față de…
Vezi articolul

DOCUMENT Cîmpeanu a prezentat Hotărârea Comitetului pentru Situații de Urgență care aprobă scenariile de redeschidere a școlilor: În învățământul tehnologic, profesional și postliceal stagiile de practică vor fi cu prezență fizică

Scenariile de redeschidere a școlilor au fost aprobate de CNCSU prin Hotărâre, potrivit ministrului Educației. Cîmpeanu a prezentat în conferința de presă de la Guvern conținutul acestei decizii. Redăm cele…
Vezi articolul

Premierul Ciolacu cere criterii de performanță în învățământ, “pe lângă salarizarea corectă” / Ministra Deca susținea că salarizarea pe criterii de performanță nu ar fi posibilă

Șeful guvernului, Marcel Ciolacu, a făcut în mod repetat, marți, trimitere la nevoia de criterii de performanță în învățământ, “pe lângă salarizarea corectă și justificată” cerută de profesori, criterii necesare,…
Vezi articolul