SURSE Noile planuri-cadru pentru liceu – profil real. Fizica, chimia, biologia și geografia, eliminate din trunchiul comun, la clasele a XI-a și a XII-a, și lăsate la decizia elevilor

55.438 de vizualizări
Foto: © Inga Eramasova | Dreamstime.com
Fizica, chimia, biologia și geografia nu mai apar în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real, la clasele a XI-a și a XII-a, conform proiectului pentru modificarea planurilor-cadru pentru liceu, document obținut de Edupedu.ro. Sunt vizați elevii de la specializările matematică-informatică și științe ale naturii. Cu excepția geografiei, disciplinele menționat sunt integrate în categoria „curriculum la decizia elevului din oferta școlii”.
  • Este vorba despre draftul cu numărul 12 din data de 25 aprilie 2023. Precizăm că acesta este un document în lucru și poate suferi modificări până la publicarea în Monitorul Oficial.

Potrivit observațiilor din proiect, în clasa a IX-a se va studia geografia generală, iar în clasa a X-a educație pentru mediu.

În clasele a XI-a și a XII-a, fizica, chimia și biologia ar urma să fie scoase din trunchiul comun și să fie adăugate la curriculum la decizia elevului din oferta școlii, potrivit proiectului amintit mai sus.

Matematica, chimia, fizica, biologia și informatica, de la curriculum la decizia elevului, cuprind 3 ore în clasele a IX-a și a X-a și 6 ore în clasele a XI-a și a XII-a. Aceste ore se distribuie în funcție de interesele elevilor și de nevoia de pregătire pentru carieră, conform sursei citate. Nu este clar cum se va face organizarea acestor ore în orarul elevilor și al profesorilor, având în vedere opțiunile elevilor.

Notă: TC – trunchi comun; CS – curriculum de specialitate; CDP – curriculum pentru dezvoltare personală; CDEOȘ – curriculum la decizia elevului din oferta școlii;
Notă: TC – trunchi comun; CS – curriculum de specialitate; CDP – curriculum pentru dezvoltare personală; CDEOȘ – curriculum la decizia elevului din oferta școlii;

Deși se numește „curriculum la decizia elevului din oferta școlii”, o parte din ofertă se bazează pe discipline tradiționale, care erau și până acum: matematică, chimie, fizică, biologie, informatică.

Totodată, elevii de clasa a XII-a au o oră de pregătire pentru universitate, oră inclusă în curriculum la decizia elevului din oferta școlii.

În privința istoriei din trunchiul comun, sunt menționate următoarele:

  • clasele a IX-a și clasa a X-a – centrate pe Istoria universală;
  • clasa XI – Istoria secolului XX cu focus pe 2 teme principale: Istoria Holocaustului; Istoria Comunismului;
  • clasa XII – Istorie legată de specialitatea profilului – ex: Istoria muzicii, Istoria artei, Istoria științei și tehnicii, Istoria sportului, Istoria dansului, Istoria bisericii, Istoria culturii. Toate temele includ referiri la istoria României.

O altă modificare se referă la elevii care aleg să nu studieze disciplina Religie. Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii cuprinde disciplina „Perspective globale”. Această disciplină este dedicată elevilor care aleg să nu participe la orele de religie, fiind organizată în paralel.

De menționat este că elevii vor avea două ore de sport incluse în curriculum pentru dezvoltare personală: 1 oră pentru formarea de competențe generale și specifice sportului și 1 oră destinată jocurilor de echipă.

În cei patru ani de liceu, limba modernă 1 va avea, în trunchiul comun, 3 ore pe săptămână, iar limba modernă 2 va avea 2 ore pe săptămână, potrivit proiectului. În prezent, limba modernă 1 are, în trunchiul comun, 2 ore pe săptămână (clasele IX-XII), iar limba modernă 2 are 1 oră în clasele a IX-a și a X-a și 2 ore în ultimii doi ani de liceu.

O noutate se referă la faptul că psihologia și logica nu mai sunt pe lista disciplinelor de liceu. Astfel, la profilul teoretic, disciplinele socio-umane sunt următoarele:

  • clasa IX – sociologie;
  • clasa X – educație financiară și antreprenorială;
  • clasa XI – filosofie / gândire critică / etică;

Iată ce prevede proiectul de lege a învățământului preuniversitar despre curriculumul la decizia elevului din oferta școlii:

Art. 83 – „(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.

(4) Implementarea CDEOȘ conform alin. (3) este obligatorie, se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată în sistem modular.

(5) Pentru învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, consiliul de administrație al unității de învățământ stabilește curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, în urma consultării elevilor, părinților/reprezentantului legal și pe baza resurselor disponibile.”

În proiectul de lege, curriculumul la decizia școlii a fost transformat în curriculum la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ).

În ianuarie, reprezentanții Consiliului Național al Elevilor au propus cursuri la alegere din noul curriculum la decizia elevului din oferta școlii, astfel încât să poată fi urmate de grupe de minimum 15 elevi din clase diferite.

În mai 2022, fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, anunța faptul că va crește curriculumul la decizia școlii până spre 30%, din 2024: „Pentru susținerea performanței, vom avea un procent poate crescut de la 2-3-4% pondere a curriculumului la dispoziția scolii până spre 30%, astfel încât elevii să își poate alege acele discipline unde să poată să facă performanță, unde să spunem, materia va fi mai concentrată, dar pentru trunchiul comun sunt convins că materia va fi simplificată,” a spus Sorin Cîmpeanu.

Cum este în prezent

Plan-cadru pentru mate-info și științe ale naturii (clasele a IX-a și a X-a):

În prezent, toți elevii de la real au o oră pe săptămână de geografie, conform planurilor-cadru în vigoare. Referitor la educația fizică, elevii au o oră pe săptămână în trunchiul comun.

Plan cadru pentru mate-info, clasele a XI-a și a XII-a:

În trunchiul comun este o singură oră de sport pe săptămână.

Plan-cadru pentru științe ale naturii, clasele a XI-a și a XII-a:

Ce înseamnă, în prezent, trunchiul comun:

Planul-cadru cuprinde o zonă comună pentru toţi elevii numită „trunchiul comun”, reprezentată de numărul minim de ore prevăzut în planul-cadru pentru fiecare disciplină. În orele de trunchi comun se va parcurge programa şcolară.

Foto: © Inga Eramasova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
SURSE Toți elevii de liceu vor avea două ore de matematică, inclusiv cei de la uman, în trunchiul comun, în clasele IX-XII, potrivit unui proiect de modificare a planurilor-cadru
SURSE Logica și psihologia nu ar mai fi studiate la profilurile uman și real, potrivit noilor planuri-cadru de liceu – proiect
Deca: Vom pune în dezbatere publică planurile-cadru pentru liceu, cât de curând
OFICIAL Planurile-cadru pentru liceu au fost modificate după ce a fost introdusă disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul”
SURSE Planurile-cadru pentru liceu au fost modificate. Elevii vor avea câte o oră în plus pe săptămână, în anul școlar viitor, la toate profilurile și specializările, pentru noua disciplină „Istoria evreilor” inclusă în trunchiul comun
Materiile alese de elevi din oferta școlii s-ar putea face și în format hibrid, potrivit ministrului Educației

65 comments
  1. O reforma folositoare si corecta.

    Materiile trebuie alese de elevi dupa interesul lor nu de profesori dupa interesul buzunarului profesorilor.

    Si evident ca doara stefel se poate descongestiona si eficientiza invatarea. Nemaifacand toate materiile cu sila ca evident nimeni nu poate invata totul.

    1. după cum se prezintă proiectul se distruge coerenta disciplinelor de profil.Nu elevul (elevii) decide (decid) ce materii se fac și ce profesori predau ci școala prezintă oferta educationala iar elevii aleg din ce li se oferă. Iar școala se adaptează cerințelor elevilor construind planuri cadru pe mai multi ani
      ,în felul acesta oferind și predictibilitate și sanse pentru realizarea obiectivelor .Altfel totul va fi haos….

      1. Ofertele eductaionale sunt proaste, nu te poti angaja nicaieri cu ce scoli faci in romania. De aceea trebuie corelate cu vointa elevilor si societtailor comerciale

  2. Conform noilor planuri economia nu se mai studiaza! Si mai zicem ca suntem pe ultimul loc in ceea ce priveste educatia economica.

  3. Foarte bine ca le baga la alegere intre ele. E pe modleul din vestul europei,a dica modleul eficient si adaptat societatii si cerintei actuale.

    Iar daca luam in calcul si realitatile romanesti este evident ca chimia e moarta e un domeniu mort ptr ca nu mai exista combinate chimice.

    In sfarsit face cineva o reforma folositoare.

    1. Domnule, dacă-ți șterge cineva zebra, nu mai treci strada? Ce legătură au combinatele chimice sau alte năzbâtii ancorate în trecutul tău, cu studiul chimiei ?

  4. În sfârșit, am ajuns la ceea ce scriam în urmă cu două decenii: cineva vrea să nu mai învățăm istoria românilor! Dormiți în pace! Altcineva are grijă de voi!

  5. Hai băi nu vă mai plângeți.

    Mai vedeti daca elevii vostrii absolventi chiar se folosesc de chimie prin viata. O sp vedeti că nu. Si mai ales NU de problemele alea nasoale cu cantitati soltutii rapoarte de elemente din substante diferite si tot felul de dracălii grobionice pe care numai mințile unot bugetari inutili d eprin ministere si inspectorate le viseaza.

    Trebuie sa se reformeze real invatamantul, iar programele materiile examenele sunt baza in reforma, ele trebuiesc schimbate inlocuite modificate. E clar ca ce e acuma nu merge.

    Deja e evident că in societate ainformationala mai ales in romania unde industrie chimică nu e deloc că e nerentabilă nu mai e cazul să ne stresăm și pierdem timpul și bnaii cu chimie si alte siinte inutile.

  6. Logica l-ar fi ajutat pe elev să argumenteze și să se apere de fake news, iar psihologia să știe măcar ce e o depresie și cui să se adreseze. Tratarea științelor la real drept opționale tocmai la clasele XI-XII privează liceanul de însăși înțelegerea secolului tehnologic XXI. Bizară este, în contextul de război, revizionism și frecvența emigrării, neglijarea obiectului Istoria Patriei. Dar mașinăria de vot probabil va lucra repede.

    1. Vom trăi într-o țară de ilogici și va fi foarte grav. Nu predau logica și nu intenționez dar e singura armă care se mai poate folosi în timpuri iraționale.
      Eu aș propune organizarea pe module și predarea împreună cu limba română, religia sau sport din moment ce au căpătat 2 ore.

  7. În sinteză spațiul (Geografia) și timpul (Istoria) trebuiesc construite împreună pe toată durata perioadei de școlaritate. Ele sunt cele care dau, primordial alături de limbă, oricărui cetățean personalitatea și apartenența la națiune. Când acestea sunt, se pare, conștient eliminate ne îndreptăm sigur către un stat eșuat, geopolitic la început și fizic în ultimă instanță. Cazul Ucrainei este ceea ce spun !!
    Prin studiul Geografiei în liceul superior (XI și XII) se construia o viziune asupra viitorului planetei din perspective problemelor fundamentatale ale omenirii (educația pentru mediu, ansambluri geoplotitice, geostrategie) în clasa a XI-a și asupra singurei structuri la care România este parte și care iî asigură viitorul democratic și economic prosper – Uniunea Europeană, la clasa a XII-a.

  8. Doamne, chiar vor sa scoata generatii de analfabeti functionali. Au inceput cu ciclul primar unde au nenorocit programa si continua. Chiar trebuie sa pregatim carne de tun? Sa ne sacrificam generatiile de copii? Deja se face o separare, se creeaza un crater imens intre copiii care au potential si cei care trebuie muncit cu ei, chiar din ciclul primar. Trebuie sa testam toate mizeriile generate de occident? Nu pot gasi alt cobai?

    1. Nu sunt mizerii din occident! Aplicarea pe trunchi comun – specializări, este facuta altfel, rațional, la noi s-a preluat neînțelegându-se esenta

  9. E dubioasă și aia cu “istoria” din ultimul an în care se preda istoria profilului. Nu știu cu ce profesori, dar posibil ca prin diverse zone sa se predea varianta nationalist-proletara cu tuneluri pe sub Bucegi, cu creștinarea românilor de către Sf Andrei deși nu exista poporul român ca încă nu ii cuceriseara romanii pe daci, Nikola Tesla (istro)român sau Justin Capră inventatori ai energiei libere și al motorului cu apă și alte bazaconii.

  10. E bine ca au mai redus la stiinte, in tarile vestice sunt la stiinte ore si mai putine iar elevii invata materii care ii ajuta in viata si le sunt de folos inclusiv la angajare.

    1. Nu sunt mai puține, doar că se pot distribui aleatoriu. Nu are profesorul de chimie normă? Facem chimie. A ieșit un profesor la pensie? Facem altceva.

      1. In germania spania elvetia austria UK belgia si Italia la profilele non chimie non stiinte sunt 2-3 ore de conglomerat “stiinte” pe saptamana (cu acelasi profesor), pe cand in romania sunt cate 2 ore din fiecare adica 6 ore minim pe saptamana.

        Deci in romania ede 3 ori mai mult.

  11. E bine ca au redus la materiile de stiinte.
    Degeaba criticati, mai uitati-va in alte tari vestice ca au mult mai putine stiinte inutile si studiaza materii necesare individului si angajarii lui ulterioare.

    Trebuiau scoase chimia si fizica si de la a 9-a si a 10-a ca sunt intutile, nici profesori nu asa ceva nu mai exista, ptr ca nu mai e perspectiva in secolul informatizarii sa investi stiinte d-astea.

    Cei care criticati mai ganditi-va daca va foloseste la ceva in viata de exemplu chimia, eventual in afara ca poate predati asta unor elevi neinteresati ca sa va luati salariul, in rest nu va foloseste chiar la nimic.

    Este un inceput foarte timid de reforma reala a materiei.

    1. Și ce medici, farmaciști, ingineri pot să devină cei care nu știu fizică și chimie?Sau nu e nevoie decât de sclavi pt muncile din vest, nu de oameni pregătiți?Vai și amar de țara noastră ce viitor o așteaptă!

    2. Un doctor are nevoie ca să înțeleagă procesele biochimice din corpul uman. Chiar și dacă nu e de laborator.
      Un farmacist ca să știe dacă nu cumva o substanță e contraindicata.
      Dar și un om obișnuit care citește o eticheta de pe un produs alimentar.

      1. Sa studieze chimie si biologie doar cei care vor sa se faca doctori.

        Voi stiti ca sunt ambsolventi de chimie inginerie chimica care lucreaza vanzatori la Lidl adica complet pe langa calificarea obtinuta ptr ca nu mai sunt combinate chimice?? va dati seama ca statul a cheltuit bani cu acele materii in mod inutil??

        Chimia era necesara in comunism sau in tari cu industrie chimica, dar in romania ce sa faci cu ea cand numai softisti avem nevoie??
        Sa faci chimie obligatoriu e ca si cum ai face electrotehnica si masini rotative obligatoriu de exemplu, sau organe de masini obligatoriu.

        Toate astea sunt stiinte, si de ce ai da prioritate chimiei cand in viata nu ai nevoie?

        Foarte bine sa se mai reduca din ore.le inutile

        Ori ca se face chimie si stiinte ori ca nu se face, tot nu stiu nimic elevii si absolventii si tot nu folosesc la nimic in viata.

        Metodele actuale d einvatat aceste chimii si fizici ptr mase sunt de-a dreptul ridicole. Uitati-va prin manuale si subiecte pe la bacalaureat, numai probleme imputite cu chetsii de care nu ai nevoie in viata.

        Care vrea medicina si farmacie sa se mediteze, sa fie clase numai cu asa ceva precum e la licele de arte, clase de vocational.

        Dar nu sa-i stresezi si intoxici pe toti cu babarelile de pe la chimie.

    3. Cum adica la ce foloseste chimia? Poate copilul meu vrea medicina! Cred ca nu-s normali cei care au gandit mizeria asta!Sper ca elevii ,profesorii si parintii sa nu accepte ineptiile lor! DEMISIA SI LUATI LABELE DE PE COPIII NOSTRI!

    4. Isi au si stiintele rostul lor. Eu mi-am invatat copiii sa citeasca etichetele, sa stie sa schimbe un robinet, sa stie cu ce se mananca un tablou electric, sa se bucure de flori/ padure cu animalele ei, sa stie despre aparatul digestiv/circulator/respirator, astfel cand se duc la doctor sa aiba habar de ceea ce li se spune, sa stie sa citesca un prospect de medicament, in bucatarie sa stie de ce cresc prajiturile in cuptor, sa masoare ingrediente si sa stie sa faca niste transformari de unitati de masura… Degeaba ai informatiile la un click distanta daca nu intelegi ce citesti… Materia nu trebuie scoasa total, ci simplificata si adaptata. Nu poti scoate stiintele de la profilul real, de aici ies inginerii medicii, arhitectii. Nu restrange optiunile copiilor, nu-i forta sa faca meditatii pentru ca nu mai au la scoala materiile de care au nevoie la facultate. E filiera teoretica, majoritatea acestor copii vor merge la o facultate tehnica unde este nevoie de aceste materii in functie de profil.

    5. Da, ai dreptate. Ca să aduni recoltele din Vest nu este nevoie să cunoști chimie și fizică. Este nevoie mare de agricultori în Occident.

    6. Din ce grote a ieșit “mocasterul” care crede că fizica și chimia sunt “științe inutile” în secolul informatizării? Crede cumva că scrierea de coduri sau navigarea pe internet ține loc de înțelegerea naturii din care facem parte? Sau transformă în principii frustrările personale legate de ratarea înțelegerii acestor științe?

    7. Dai dovada de ignoranta! Daca nu exista ingineri care sa construiasca/proiecteze/inventeze diverse (si care foloses matematica si fizica la greu) sau doctori/cercetatori in medicina care sa descopere tratamente(folosind chimie la greu), informatica devine egala cu zero! Daca ai gandi macar putin, ai vedea ca informatica, sogturile nuf ac decat sa inlesneasca procesele de productie, distributie, etc…dar in lipsa PRODUCTIEI efective si cercetarii, informatica ar deveni inutila! Informatica doar SERVESTE alte domenii!

  12. Ai dreptate ,,B” n are rost sa ne certăm,trebuie sa ne resemnam cu politicieni hoți și trădători și oameni că dumneata in învățământ ,Romania este pierdută.

  13. Delirium Tremens a atins cote inimaginabile la cei care au facut aceste propuneri ! Pacat ca nu suntem in Serbia !

  14. Un aspect simpatic este ca atunci cand unii vor studia Religia, altii vor studia “Perspective globale”. Deci vor fi platiti doi profesori.
    Cred ca face parte din reducerea cheltuielilor in sectorul bugetar 😉

    1. era bun sa recupereze de ex Geografia in acele ore- isi intregea un prof catedra sau mergea la alta clasa daca exista o buna sincronizare a orarului. Si prin urmare sa i se permita sa dea proba optionala la Geografie in loc de religie, daca tot ii trebuie ulterior in combinatie cu Biologia la universitate. Dar nu are cum opta pentru Geografie la Stiintele naturii, ci doar pentru Religie la bacalaureat …

  15. Cred că suntem in plin absurd.Aceste planuri cadru sunt sub orice critică.
    Istoria și geografia Patriei ,limba și literatura romană sunt esențiale pentru elevii noștri.
    Observ pași mici dar neîncetați pentru desființarea poporului român.
    Iar științele Pământului fără fizica,chimie,biologie și geografie sunt științele penibilului.
    Sa ardeți in Iad cei care faceți așa ceva.

  16. În trunchiul comun, mai multă limbă străină decât limbă Română !
    Vă spune ceva asta ?

  17. :))) Deci Religia e “acarul Păun” în viziunea liber-cugetătorilor de sorginte iliesciano-neomarxistă. Băi epistemologilor, guvernanții si-au atins scopul: divide et impera. Au și cu cine…

  18. Minunat! Ce calificare ar putea avea profesorul care va preda “Perspective globale”? Nu ar fi mai bine sa reintroducem ora de dirigentie? Poate perspectiva asupra a ceea ce ar trebui sa însemne o viata normala, fără tot felul de “mofturi”, educarea tinerilor pentru a trăi în realiate, ar fi binevenită?

  19. Si examenul de Bacalaureat nu vor sa-l sustina la Istoria Holocaustului sau Istoria Comunismului? Ce usor veti conduce tara asta avand in vedere pregatirea/educatia pe care o veti da generatiilor viitoare. Sau mizati pe faptul ca vor fi atat de slab pregatiti incat nu vor mai putea sa va schimbe? Gresiti! Oricum vor fi mai bine pregatiti decat … voi!

  20. Dar ls faptul ca avem atâtia analfabeti functionali va gânditi???De asta ati scos 1ora de limba româna ???Ne vreti si mai prosti???”Bravo natiune ,halal sa-ti fie ” ar spune nemuritorul Caragiale!

  21. Dintre toate „științele sociale”, Religia e cel mai în regulă să rămână. E materia care te scoate din turmă și îți conferă sens și demnitate, spirit civic și de antreprenoriat, libertate a minții și sufletului, bucurie și pace deplină, siguranță reală. Desigur, ceea ce am menționat este neinteligibil și aprioric neacceptabil pentru cei care nu o practică sau nu doresc într-un mod autentic să afle adevărul sau cel puțin să se pună masa unei dezbateri reale.

    Se pare că e cam gata și cu Istoria României (sau a românilor). Vom fi de peste tot și de nicăieri. Franc și simplist spus, personalitatea fiind legată de identitate și proprietate, se pare că se dorește să devenim o mare turmă universală.

    1. Ce legătură au prietenii imaginari cu simțul antreprenorial? Siguranță deplina în care te întrebi dacă prietenul imaginar ar fi de acord? Libertatea deplina sa pupi poala popii toată viata?

  22. Este eliminata geografia de la clasele XI si XII – real, fiind stiinta Pamantului? Mai spun ca se pune accent pe studiul schimbarlor climatice, protectia mediului.Unde se studiază acestea, la religie? La GEOGRAFIE! Vai steaua noastră! Romania educata???

    1. Foarte bine, insfarsit se întâmplă ceea ce se aștepta de mult. Copii sa decidă la ce materie sa participe iar profesori sa ii determine pe elevi sa participe la orele lor. Dar cine știe poate acum e in faza de proiect. O veste buna.

  23. Minunat! Științe ale naturii,fara ore la științe! Oare s-au gândit mult la aceste planuri? Bacalaureatul se da la info și mate? Acești oameni gândesc vreodată?

  24. Sunteți tâmpiți,elevii au 30 de ore pe săptămână,iar profesorii 16 /18 ore pe săptămână.Halal echitate și lăsați ne că munciți după orele de curs.Daca ați lucra după orele de curs ,n ar exista 80 -90%elevi analfabeti functionali

    1. 18 ore doar de predare. Ai ideea cat lucram acasa? Eu stau in fiecare weekend sa corectez teste, sa fac teste, sa fac prezentari PPT, sa fac materiale RED. Nu mai zic de numeroasele comisii in care lucram (burse, CEAC etc.). Nu mai vorbiti in necunostinta de cauza. Oricum, tu compari o ora de predare cu o alta ora de munca in alt domeniu? Se vede ca nu prea ai trecut pe la scoala cand ai avut sansa…

  25. Ma bucur ca istoria si religia sunt“importante “, probabil la ultimul recensământ a reieșit ca suntem 90% evrei ultrareligiosi.

  26. Sunt probleme foarte importante, de ce le aflăm întâmplător, din documente obținute de Edupedu? Sindicatele noastre ce preocupare au? Dacă draftul ăsta devine lege, vom fi în plin absurd. La profilul real nu mai sunt obligatorii chimia, biologia, geografia, fizica, adică științele, dar este obligatorie istoria evreilor. Ce mi-e fizica, ce mi-e religia, zice ministerul nostru. Pregătim oameni pentru viitor.

  27. Apropo de statutul disciplinei cu profil economic,pentru preuniversitar,formula potrivita ar fi bazele economiei,iar pentru o buna intelegere,fie se alocă două ore pe săptămână intr un singur an,fie una singura în doi ani.Nu poti fi nici antreprenor,nici finanțist fără bazele economiei.

    1. Sunt de 18 ani in invatamant. Este doar al doilea an in care am orele foarte aglomerate in unele zile. Asa s-a putut la orar. 5 ore pe zi sunt mult. La 6 ore pe zi ca anul trecut era cumplit. Daca voi avea 7 ore voi ceda probabil prima data psihic, apoi fizic. Am si ferestre, asa ca m-ar prinde ora 4 in scoala probabil. Mentionez ca ma trezesc la 5:40, deoarece iau intai tramvai in oras si de acolo un tren pana la scoala din sat. Ati auzit ce a zis Ciuca, in invatamant nu s-au sistat angajarile. Va invit sa candidati pe un post in locul meu!

  28. E perfect, deci la profil stiinte ale naturii se scot fizica, chimia, biologia de la XI, XII, in schimb exista religia care este in trunchi comun de la clasa 0 la 12. Deci concluzia este ca religia e adevarata stiinta a naturii in romania educata.

    1. Politicul danseaza cu religia de mii de ani. Stiintele nu sunt pentru oricine. Imi pare a fi o hotarare logica in contextul actual. Tara nu are nevoie de prea multi inteligenti pe m². Nu veti vedea impotriviri masive pe tema religiei din scoli. Asa e lumea. Atat poate ea…..

      1. Da, religia este in trunchiul comun de la clasa 0 pana la clasa 12, întrucât religia se face la cerere. Nu vrei sa studiezi, nu o faci. Simplu. Hristos nu a forțat niciodata nimeni, ci dimpotrivă, s-a jertfit pe Sine pentru păcatele oamenilor.

        1. Ce treabă are Hristos cu ora de religie? Hristos nu o fi forțat pe nimeni, dar copilul poate fi forțat.

          1. Aici gresiti. Religia nu mai este materie obligatorie de mult timp. Cine nu vrea sa o faca nu o face si gata. Nimeni nu este fortat.

        2. Fals! E destul de dificil sa scoți copilul minor de la religie. Dacă nu e prima sau ultima ora sta degeaba în clasa.
          Bașca, el poate fi ostracizat de colegi sau de profesori, plus ca cei mici au accese FOMO.

          1. Da, Goe, e foooarte dificil. Trebuie decret prezidențial ca să-ti scoți copilul de la Religie. Hai, las-o jos, că măcăne… Sursa tuturor relelor e Religia, după mintea voastră de brigadieri staliniști…

          2. Da Cain, chiar e foarte dificil, deși e ilegal sa il înscrie din oficiu, in fiecare an trebuie sa fac cerere, sunt obligat, altfel mi-l pun automat

      2. Sunt de 18 ani in invatamant. Este doar al doilea an in care am orele foarte aglomerate in unele zile. Asa s-a putut la orar. 5 ore pe zi sunt mult. La 6 ore pe zi ca anul trecut era cumplit. Daca voi avea 7 ore voi ceda probabil prima data psihic, apoi fizic. Am si ferestre, asa ca m-ar prinde ora 4 in scoala probabil. Mentionez ca ma trezesc la 5:40, deoarece iau intai tramvai in oras si de acolo un tren pana la scoala din sat. Ati auzit ce a zis Ciuca, in invatamant nu s-au sistat angajarile. Va invit sa candidati pe un post in locul meu!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Deschiderea școlilor

Scenariile pentru redeschiderea anului școlar, în septembrie, propuse Guvernului de Federația Părinților: Prezență normală la școală, 50% la şcoală-50% online, 100% online / La clasele pregătitoare – a II-a, prezența fizică la școală indiferent de scenariu

Grupul interministerial care dezbate condițiile în care vor fi redeschise în toamnă școlile din România a primit de la Federația Națională a Asociațiilor de Părinți trei scenarii, în funcție de…
Vezi articolul

Scriitorul Radu Vancu: De 1 iunie, Ciucă & Iohannis au dat o ordonanță împotriva profesorilor – care e, de fapt, o ordonanță împotriva copiilor. Și care arată ce e “România educată”: cea mai sistematică distrugere a educației

Reacție dură a scriitorului și profesorului Radu Vancu la ordonanța de urgență a Guvernului prin care se măresc cu câteva sute de lei salariile profesorilor de la 1 iunie, deși…
Vezi articolul

Dezbatere online World Vision România - Edupedu.ro

VIDEO Dezbaterea Viitorul este al copiilor – Raluca Turcan: 36,3% dintre copii sunt în risc sever de sărăcie, rata deprivării materiale a crescut / Mihaela Nabăr, World Vision: 54% dintre copii ne spun că nu au fost consultați deloc privind deciziile luate în pandemie

Care este realitatea în România în ceea ce privește implicarea copiilor în luarea deciziilor care îi privesc? Care sunt rezultatele celei mai noi analize cu privire la participarea elevilor în…
Vezi articolul

VIDEO Ligia Deca amână termenul pentru proiectele de legi ale Educației: Am discutat astăzi cu prim-ministrul și am convenit un termen mai flexibil de încă aproximativ două săptămâni – declarațiile integrale

Ligia Deca, ministrul Educației, a anunțat că prelungește cu încă două săptămâni termenul până la care va prezenta în Guvern noile proiecte de legi ale Educației rezultate din consultarea publică…
Vezi articolul

Proiectele legilor educației nu îi sprijină pe olimpicii internaționali care vor să meargă la facultate în România, atrag atenția reprezentanți ai inspectoratelor din Botoșani și Suceava: “Prin mâna mea au trecut 70 de olimpici internaționali. În țară au rămas doar doi”

Proiectele de legi ale educației ar trebui să ofere mai mult sprijin olimpicilor internaționali pentru a-i determina să continue studiile în țară, în loc să plece în străinătate, au atras…
Vezi articolul