SURSE Toți elevii de liceu vor avea două ore de matematică, inclusiv cei de la uman, în trunchiul comun, în clasele IX-XII, potrivit unui proiect de modificare a planurilor-cadru

22.124 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Toți elevii de liceu vor avea două ore de matematică, în trunchiul comun, în toți anii de studiu, inclusiv cei de la uman, potrivit unui proiect de modificare a planurilor-cadru pentru liceu, document obținut de Edupedu.ro.
  • DISCLAIMER: Acesta este un document în lucru și poate suferi modificări până la publicarea în Monitorul Oficial.

Conform observațiilor din proiect, matematica din trunchiul comun va fi matematică de bază, comună tuturor profilurilor. Matematica din curriculum de specialitate sau curriculum la decizia elevului din oferta școlii poate fi matematică avansată, specializată – statistică, mecanică.

Notă: TC – trunchi comun; CS – curriculum de specialitate; CDP – curriculum pentru dezvoltare personală; CDEOȘ – curriculum la decizia elevului din oferta școlii;

În trunchiul comun, matematica va fi studiată două ore pe săptămână pentru următoarele filiere:

  • filiera teoretică, profil real, specializarea matematică-informatică;
  • filiera teoretică, profil real, specializarea științe naturale;
  • filiera teoretică, profil uman, specializarea științe umaniste;
  • filiera teoretică, profil uman, specializarea științe sociale;
  • filiera vocațională, profil artistic, specializarea artă;
  • filiera vocațională, profil artistic, specializarea muzică instrument;
  • filiera vocațională, profil artistic, specializarea muzică dans;
  • filiera vocațională, profil sportiv, toate specializările;
  • filiera vocațională, profil teologic, toate specializările;
  • filiera vocațională, profil pedagogic, specializarea educație timpurie;
  • filiera vocațională, profil pedagogic, specializarea profesor învățământ primar;
  • filiera tehnologică în sistem dual, toate profilurile, toate specializările;
  • învățământ liceal pentru persoanele aparținând minorităților naționale, filiera teoretică, profil real, specializările matematică-informatică și științe naturale;
  • învățământ liceal pentru persoanele aparținând minorităților naționale, filiera teoretică, profil uman, specializările științe umaniste și științe sociale;
  • învățământ liceal pentru persoanele aparținând minorităților naționale, filiera vocațională, profil teologic, toate specializările, toate cultele religioase;
  • învățământ liceal pentru persoanele aparținând minorităților naționale, filiera tehnologică în sistem dual, toate profilurile, toate specializările;

În prezent, liceenii de la uman au matematica în trunchiul comun doar în clasele a IX-a și a X-a.

În proiectul legii Educației, Bacalaureatul are o nouă structură, cu Matematică susținută și de elevii de la uman, o probă nouă de competențe „complementare” și alte două examene scrise la limbi străine, toate de-a lungul clasei a XII-a.

Fizica, chimia, biologia și geografia nu mai apar în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real, la clasele a XI-a și a XII-a, conform proiectului. Potrivit sursei citate, disciplinele „logică” și „psihologie” nu ar mai fi studiate de către elevii de la profilurile uman și real, filiera teoretică.

Citește și:
SURSE Logica și psihologia nu ar mai fi studiate la profilurile uman și real, potrivit noilor planuri-cadru de liceu – proiect
SURSE Noile planuri-cadru pentru liceu – profil real. Fizica, chimia, biologia și geografia, eliminate din trunchiul comun, la clasele a XI-a și a XII-a, și lăsate la decizia elevilor

25 comments
  1. Foarte bine ca baga matematica la uman si la bac la uman.

    Ptr ca matematica ajuta in viata si la angajare. Sunt destui poeti. Ce facem, fabrici de poeti si vrem sa-i angajam apoi unde???

    Care nu se descurca cu matematica inseamna ca nu are ce cauta la niciun profil de liceu si ar trebui sa faca doar profesionala sau 8 clase.

    Actualminte toti prostii fac liceul la uman ei nu stiu bine sa faca o ecuatie si poi fac facultate oriunde si au pretentia la angajari prin birouri cand ei sunt prastii cu iq sub 90. Si refuza locuri d emunca adaptate lor adica alea care nu necesita facultati si nici liceu chiar. Gata cu fabrictaul aiurea d epoeti care nici macar nu citesc operele clasicilor.

    1. Sunt artist plastic dar și profesor de arte, matematica m-a ajutat în viată cam cât mă ajută o masea stricată.
      Cu Stimă!

  2. Da…. Nu mai au ce munci tocilarii absolvenți de facultăți și le bagă pe gât matematică tuturor copiilor, ca să aibă toți frustrații normă…

    1. Aveți dreptate! Nu se face nimic în interesul elevului! Nu toată lumea excelează la matematica și distrug destine cu chestia asta! Francezii au ieșit în stradă cu milioanele pentru mărirea vârstei de pensionare….noi , nu ieșim nici pentru viitorul copiilor noștri! Trist! Suntem o nație in derivă!

  3. Prostia e la ea acasă. Elevul se duce la uman tocmai pt ca nu ii place matematica și nu sa facă integrale și alte dracii. Cel de la real se duce acolo pentru matematica,informatica (exercitiu) și puțin din celelalte științe exacte tocmai pt ca are înclinație către asa ceva, iar cel de la științe se duce acolo pentru ramura de științe (mai puțin matematica și informatica) tocmai pentru ca nu se împacă prea bine cu matematica, dar nici nu ii place prea tare latura umana, ci inclina catre latura de cercetare. Stați liniștiți, dragilor, ca elevii pleacă cu baza la matematica încă din generala și pleacă cu prea multa informație și de aia nu se descurca si ajunge sa nu le placa. Mai bine lasati-le cum sunt acum și umblați la programe ca alea sunt stufoase. Lăsați dracului Holocaustul și evreii ca nu interesează pe nimeni la nivel de disciplina, se poate studia drept capitol la istorie. Lăsați câte o ora de istorie și câte una de geografie la profilul uman ca sa aibă copilul habar de fiecare si uniți-le cumva la profilul real și la cel de științe…

  4. În sinteză spațiul (Geografia) și timpul (Istoria) trebuiesc construite împreună pe toată durata perioadei de școlaritate. Ele sunt cele care dau, primordial alături de limbă, oricărui cetățean personalitatea și apartenența la națiune. Când acestea sunt, se pare, conștient eliminate ne îndreptăm sigur către un stat eșuat, geopolitic la început și fizic în ultimă instanță. Cazul Ucrainei este ceea ce spun !!
    Prin studiul Geografiei în liceul superior (XI și XII) se construia o viziune asupra viitorului planetei din perspective problemelor fundamentatale ale omenirii (educația pentru mediu, ansambluri geoplotitice, geostrategie) în clasa a XI-a și asupra singurei structuri la care România este parte și care iî asigură viitorul democratic și economic prosper – Uniunea Europeană, la clasa a XII-a.

  5. Băgăm matematică în ei cu cu rost și fără rost,chiar dacă în viata de zi ci zi ,în profesie nu v-a avea nevoie de atâta matematică !!! O programa stufoasă, greoaie ,gândită fără sens !!! Sunt atâtea sisteme de învățământ în Europa, pe care am putea sa le avem model și sa le urmam ,să învățăm copii ceea ce au nevoie în viata de zi cu zi ,nu sa băgăm în ei matematică de nivel universitar!
    Cei care doresc sa urmeze o facultate tehnica unde vor avea nevoie de matematică, vor face totul sa învețe !!

    1. Desigur, matematica nu place , caci presupune efort mental si multa munca.
      Dar cum LENEA este placerea multora, atunci sa devina un sport scolar , iar la final sa-i dam si o diploma , numita BACALAUREAT LENEVIT.
      Caci la facultati , ne descurcam , la doctorate -plagiem si sa devina parintii fericiti , ca au copiii scoliti , la SCOALA de LENE.
      Ce bine era daca nu exista matematica !!!
      Nu am fi avut acum atata tehnologie ….
      Sa ne faciliteze accesul in a ne exprima opiniile.
      Toti parintii se pricep la educatie, dar avem mare parte , tineri needucati !
      Sa-i lasam la calculator , ca asta le place, dar matematica MUUU!
      Asa parinti , asa copii !
      Daca parintii nu au inteles ce inseamna matematica pana acum , atunci sa renunte la masina de spalat rufe si vase -automate , la calculator, la telefoanele smart, la tot ce inseamna programare-gandire, adica la matematica .
      Apropos!

      “VA AVEA NEVOIE “ este o forma de viitor in limba romana , asadar se scrie fara cratima. Dar astea se invata la orele de gramatica din gimnaziu la care se pare ca unii comentatori de pe aici , nu au fost.
      Adica , daca matematica nu le place copiilor, atunci parintilor cu siguranta nu le-a placut nici lor scoala.
      Spor la LENE !

  6. Mulți elevi sunt deja distruși de sistem în gimnaziu și se duc la uman ca să scape și ei de matematică. Dar unii chiar au un interes pentru filiera umană și chiar pot excela la anumite discipline. Dar ce contează interesul lor? Oricum mie îmi e clar că nimic nu e făcut nici în interesul elevilor nici în al profesorilor. Se aruncă schimbări așa, în vânt, ca să zică că au îmbunătățit și modernizat sistemul, dar nimic care să necesite măcar un pic de implicare, de aplicări practice și de durată care să rezolve ceva din sistemul de învățământ cu adevărat. Noroc pentru mine că sunt în clasa a 11-a și așa ceva se implementează la noua generație, dar mă gândesc la ceilalți elevi. Dacă chiar se va implementa va fi dezastru național. Dacă matematica ar fi predată într-un mod practic și la un nivel măcar un pic adecvat pentru cei care pur și simplu nu au competențe pentru așa ceva, nu ar fi așa de rău, dar la cum se face în România, nici nu poți să îți faci speranțe, mai ales că au în planuri să o impună la BAC-ul de la uman. Oricum, ministerul de educație reușește cumva să mă uimească de fiecare dată cu imbecilitatea deciziilor lor. E pur și simplu halucinant. Jur că ar trebui să facem petiție să nu distrugă următoarea generație!

  7. Cum sa fie profil uman cu 3 !!!ore română si 2 matematică?! Bataie de joc la adresa profesorilor de limba si literatura română. De ce nu maghiara, rromani, că ar fi foarte bine pt ei….SPER CĂ NU SE VA ACCEPTA ACEASTA VARIANTĂ!

    1. Nu înțeleg de ce sistemul de învățământ nu permite la examenul de bacalaureat disciplina Educație Fizică, pe motivul că elevii nu i-au nota de trecere. Daca elevul optează voluntar sa dea examen la această materie și este capabil de acest lucru, sistemul de învățământ nu trebuie sa îngrădească libertatea elevului. Așa cum la celelalte discipline (ex matematica, romana sau alta materie) se permite ca elevii să pice la examen fara că această sa fie scoasă din lista de materii pt examen, la fel și educația fizică ar trebui păstrată pt toți elevii care doresc acest lucru, oferind posibilitatea de promovabilitate pt tinerii cu aptitudini sportive.

      1. Andreea Petcu, banuiesc faptul ca te pregatesti sa “optezi voluntar” pentru vreo materie de bac. Te anunt ca ai ghinion in privinta limbii romane, materia pe care esti “fortata obligatoriu” s-o sustii. Esti in pericol sa nu “ie-i” examenul. Ghiceste de ce!
        PS. Daca esti cumva deja adult, esti caz pierdut.

  8. Doamne ferește! Chiar trebuie să distrugem TOT? Profil de științe ale naturii, fara materiile de profil? Cum se poate sa acceptăm așa ceva?

  9. Matematică pentru toți! Ce contează dacă nu îi va folosi elevului, ajuns om matur, niciodată. Pai până în clasa a 8-a nu a învățat matematică? Poate are alte aspirații in viață și la liceu ar trebui să învețe pentru ce dorește să devină nu pentru ca profesorii de matematică sa aibă 2 norme, mulți elevi la meditații și multe lucrări de corectat la Bacalaureat, că ies bani buni daca știi să prinzi sute de lucrări la corectură. Și alții vor bacalaureat la disciplina lor că ies niste bani in plus… interesul elevului nu contează, vor fi ținuți cât mai multe ore in scoli și licee până înnebunesc sau intră în depresie și … Cum de se risipesc acești ani prețioși când elevii pot învăța cum să trăiască cum să muncească și cum sa își câștige traiul, bunăstarea! Ies saracii din liceu fara să știe în ce direcție sa o apuce că să trăiască bine.

  10. Profil real fara fizica, chimie si biologie? Atunci ce? Desen, muzica, dansuri si bune maniere???

    1. Și care e problema ta cu desenul?
      Chiar au nevoie de desen că le dezvoltă linia, vederea în spațiu și simțul estetic.
      Dacă merg la Poli sau UTCB vor face desen tehnic, unde au nevoie de linie, proporție, vedre în spațiu și compoziție.
      Vor merge la arhitectură, unde ghici ce le trebuie? Dacă ai zis desen, BINGO!
      Vor merge la medicină, unde în toți anii vor fi nevoiți să facă planșe anatomice sau schițe folosind…. DESENUL.
      Și tot aici poate învață fetele să se îmbrace, să-și asorteze culorile și să se fardeze, ca să nu mai iasă pe stradă ca niște sorcove.

    1. Încă puțin și ne întoarcem la Inchiziție. Cine l-a ars pe rug pe Copernic? Cine l-a obligat pe Galileo Galilei să își renege studiile?
      Popor de oi… Ne mână sutanele…

      1. Daca taceai filozof ramaneai. Dar, na e cool sa dai in crestinism.
        PS – Copernic a murit in patul lui.

    2. foarte bine sa dispara.
      Matematica e necesara la toate facultatile cautate inclusiv economie sau informatica.

      Chimia cam nicaieri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Grevă cu peste 70.000 de participanți – posibilă acțiune sindicală pentru salarii și pensii în învățământul superior din Marea Britanie, unde întregul sector s-ar putea “opri complet” înaintea Crăciunului

Întregul sector al învățământului superior din Marea Britanie s-ar putea “opri complet” înaintea Crăciunului, în urma unei acțiuni sindicale ce ar putea determina intrarea în grevă a peste 70.000 de…
Vezi articolul

Scandalul amânării dezbaterilor pe legea educației, în Parlament. Pălărie, USR: Reforma în Educație este utilizată ca o armă politică / Intotero (PSD) susține că Ministerul Educației nu a avut o opinie pe amendamentul legat de dogme religioase și de aceea a suspendat ședința

Senatorul USR Ștefan Pălărie spune că suspendarea dezbaterilor pe amendamentele aduse proiectelor legilor educației de joi, din cadrul comisiei de învățământ din Camera Deputaților, are legătură “mai degrabă cu rotativa…
Vezi articolul

OFICIAL Desființarea inspectoratelor școlare, stabilită pentru 2025. Ordinele de ministru privind organizarea și funcționarea Direcțiilor Județene și înființarea Birourilor județene ARACIIP, care le preiau atribuțiile, au termen 30 mai 2025

Desființarea Inspectoratelor Școlare Județene este stabilită pentru 2025. Ordinele de ministru privind organizarea și funcționarea Direcţiilor Judeţene de Învăţământ Preuniversitar, DJIP si înființarea Birourilor Judeţene ARACIIP (Agenţia Română pentru Asigurarea…
Vezi articolul

Proiectul SuperTeach este susținut de Telekom Romania

VIDEO Adrian Timofti, directorul Liceului Varlaam din Iași: Cred că școala are niște super-puteri pe care încă nu a învățat să le folosească / Pentru școala online “ar fi mai simplu să vedem obiectivele elevilor de acasă, cum învață ei mai bine și să venim cu altceva decât un spectacol la care ei să privească”

Cred că școala are niște super-puteri pe care încă nu a învățat să le folosească, spune Adrian Timofti, directorul Liceului Varlaam din Iași, în cadrul conferinței hibrid SuperTeach, “Învățarea și…
Vezi articolul

Avocatul Poporului critică eliminarea burselor rurale pentru liceeni: Se mențin și se vor adânci inechitățile între elevii din mediul rural și cei din mediul urban, ceea ce contravine chiar Proiectului România Educată

Prin eliminarea burselor sociale pentru liceenii care învață într-o altă localitate față de cea de domiciliu „se mențin și se vor adânci inechitățile între elevii din mediul rural și cei…
Vezi articolul