Ce poate face inteligența artificială? Avertisment OECD: Cine decide în educație și piața muncii să aibă un tablou complet al capacităților reale IA: doar astfel ar permite ca abilitățile umane și tehnologia să fie complementare, nu concurente

Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com

Decidenții în orice domeniu, inclusiv în cel al educației, trebuie să știe limpede ce pot să facă sectoare tehnologice de vârf, precum inteligența artificială și robotica, atrage agenția Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) într-un prim raport pe tema “Inteligența Artificială și Viitorul Aptitudinilor”. Această înțelegere este esențială pentru că, deși există multe discuții pe tema impactului potențial al IA (Inteligență Artificială) în viața economică și socială, se știu totuși puține despre ceea ce pot face efectiv aceste tehnologii și despre ceea ce se poate face pentru a anticipa evoluția lor, după cum spune, în prefața raportului, Andreas Schleicher, directorul pentru Educație al OECD.

De ce e importantă această anticipare? Pentru că, spune Schleicher, “într-o lume în care acele lucruri care sunt ușor de predat și testat au devenit și foarte ușor de digitalizat și automatizat, e necesar să ne gândim cum educația și formarea pot fi complementare inteligenței artificiale pe care am creat-o în calculatoarele noastre, nu să țină locul acesteia”.

Analiza OECD ia în calcul o serie de modalități de a clasifica IA și robotica, precum și efectele acestora, într-o încercare de a face ordine în diversele abordări, de la cele legate de tehnologia informațiilor la psihologie.

Documentul afirmă că:

Pe de altă parte, raportul avertizează, de la bun început, că toate clasificările de acest tip trebuie să țină cont de faptul că aplicarea unor teste specifice comportamentului și abilităților umane în cazul unor sisteme de inteligență artificială poate duce la rezultate înșelătoare: multe componente ale sistemelor IA se suprapun unor categorii de abilități dezvoltate în psihologie pentru oameni, dar suprapunerea nu este exactă. În același timp, multe capacități pe care AI le dezvoltă, de la identificarea lingvistică la generarea de imagini realiste, nu sunt acoperite de multe dintre clasificările și formele de testare care sunt aplicabile oamenilor.

Iar în ciuda diferențelor dintre modalitățile de analiză, OECD apreciază că o evaluare sistematică a IA pretinde un cadru larg care să includă toate abilitățile de care omul are nevoie pentru muncă și viață.

Raportul detaliat OECD, cu diverse tipuri de clasificări și abordări tematice, poate fi consultat aici.

Foto © Wrightstudio | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version