Cele 6 propuneri pentru combaterea violenței în școli, prezentate Ligiei Deca de elevii din Consiliul Consultativ al Copiilor din World Vision România. Platformă online pentru raportarea abuzurilor în școli și pregătirea profesorilor, printre măsuri

Foto: World Vision România

O serie de propuneri pentru combaterea cazurilor de abuz și violență în școli au fost prezentate Ministrului Educației de către elevii din Consiliul Consultativ al Copiilor din World Vision România, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. Printre propunerile prezentate de elevi se regăsesc dezvoltarea unei platforme online dedicate raportării abuzurilor în școli, pregătirea profesorilor, campanii de conștientizare, schimbul de bune practici între școli, informare despre abuz la ora de dirigenție, consiliere de grup cu consilierul școli, conform sursei citate.

Elevii din Consiliul Consultativ al Copiilor din World Vision România au vârste cuprinse între 12 și 19 ani și trăiesc zi de zi realitatea din sistemul de educație, în toate colțurile țării, astfel că au putut veni cu exemple concrete la Minister, precum și o radiografie a problemelor și provocărilor legat de abuzul în școli, după cum se arată în comunicat.

Recomandările Consiliul Consultativ al Copiilor din World Vision România cu privire la ceea ce s-ar putea face pentru rezolvarea problemei abuzului sunt: 

  1. „Dezvoltarea unei platforme online de către Ministerul Educației, unde copiii și părinții pot reclama un caz de abuz în școală. Aceasta platforma ar trebui să fie promovată și afișată în toate școlile din România, în mediul online și mass-media. După ce o reclamație este înregistrată în platformă, trebuie să existe un protocol de intervenție și soluționare a problemei semnalizate, din partea Ministerului Educației, pentru a ajuta victima acelui abuz. 
  2. Profesorii trebuie să fie pregătiți pentru a interveni în cazul unui abuz asupra unui elev, în școli. Conducerea școlii împreună cu Ministerul Educației trebuie să organizeze campanii de conștientizare cu privire la toate formele de abuz (sexual, fizic și verbal) și efectele acestuia – pentru profesori, părinți și elevi. Aceste campanii vor fi desfășurate în instituțiile de învățământ, dar și promovate în media, de către Ministerul Educației. 
  3. Facilitarea colaborării și schimbului de bune practice dintre școli pentru combaterea și prevenirea abuzurilor.  
  4. Desfășurarea orei de consiliere și dezvoltare personală (dirigenția) în școlile din România și pe parcursul liceului și reconfigurarea structurii manualului, care să se axeze pe nevoile actuale, informații despre abuz și despre identificarea acestuia în situații concrete.
  5. Consiliere de grup cu consilierul școlar (periodic), unde să se discute pe larg diferite probleme cu elevii, mai ales în cazul abuzurilor, de la care elevii să acumuleze mai multe cunoștințe, dar și să ajute la o mai bună înțelegere și comunicare între aceștia.
  6. Centralizarea tuturor măsurilor de protecție ale elevului într-un document oficial, prezent în instituțiile de învățământ din România, sub o forma prietenoasă și accesibilă pentru fiecare.”

“Așa-zisele glume se transformă în cuvinte injurioase, în palme, în pumni, în violență și abuz sexual care lasă răni adânci, atât fizice, dar și psihice pe care victimele vor trebui să le poarte pe umeri pentru tot restul vieții. Nepăsarea ucide educația, fiind o responsabilitate colectivă să asigurăm un viitor unde violența să fie doar o amintire dureroasă a trecutului.”, au declarat reprezentanții Consiliului Consultativ al Copiilor din World Vision România în cadrul unei întâlniri față în față cu ministrul Educației pentru prezentarea propunerilor Consiliului la finalul săptămânii trecute.

În cadrul discuției, Ministrul Educației a făcut referire la momentul oportun în care vin aceste propuneri, care se aliniază cu eforturile Ministerului. În plus, a mentionat că propunerile venite din partea copiilor se vor lua în discuție pentru integrarea lor în procesul de elaborare a măsurilor din Planul național de prevenire și combatere a violenței școlare, Legea 198/2024.

Poziția Ministerului Educației referitoare la propunerilor Consiliului Consultativ al Copiilor

“Este crucial să ne unim eforturile pentru a asigura un climat sigur, primitor și de susținere în școli. Apreciez preocuparea Consiliului Consultativ al Copiilor de găsi soluții pentru prevenirea și combaterea violenței. Sper să deveniți un model pentru toți elevii din România! Dragi elevi, dacă sunteți martori sau victime ale violenței, vorbiți cu profesorii, consilierul școlar sau directorul școlii voastre. Suntem aici pentru voi! De asemenea, curaj, stă în puterea voastră să luați atitudine față de colegii voștri agresori și să susțineți victimele.”,  a declarat Ligia Deca, Ministrul Educației.

Potrivit comunicatului, World Vision România derulează un program de granturi pentru ONG-uri locale, active în domeniul protecției copilului (SAVE – School Anti-Violence Ecosystem)

Fundația World Vision România a demarat în luna februarie programul național SAVE – School Anti-Violence Ecosystem, proiect implementat în perioada februarie 2024 – ianuarie 2027 și cofinanțat de Uniunea Europeană.

Comunicatul poate fi consultat mai jos:

Informații de context

Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI),a declarat, într-o intervenție la Radio România Actualități, că „practic, școala nu prea are pârghii în momentul de față să intervină împotriva unui elev violent”. 

Directoarea Colegiului din Târgu Mureş, unde un elev a agresat un profesor, spune că nu este firesc ca profesorilor să le fie frică să mai intre la ore: „Nu se poate ca acest colegiu să ajungă în situaţia în care profesorii să aibă spaime, profesorii să aibă frică să intre la ore. Puteţi să spuneţi orice, puteţi să acuzaţi profesorii şi ne asumăm orice parte de vină, dar toată rânduiala actuală nu este spre folosul societăţii şi nu este spre binele nimănui, nici al copiilor, nici al părinţilor, nici al profesorilor. (…)”

Aceasta a precizat că Legea educaţiei „ne aşează într-o poziţie de risc”: „Nu vreau să vă ascund că legislaţia care este în vigoare, din punctul nostru de vedere, deci ceea ce ţine de Legea educaţiei, ceea ce ţine de posibilităţile de intervenţie ale organelor de poliţie, toate secţiunile pe care le are, ne aşează într-o poziţie de risc, ne expune.”, a declarat presei directoarea Cristina Ligia Someşan.

Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat că noul Statut al elevului și noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ (ROFUIP) vor conține „măsuri mai stricte, în ceea ce privește asigurarea disciplinei în mediul educațional, în ceea ce privește elevii”. Declarațiile au fost făcute la DC News.

Secretarul de stat a mai anunțat că, în privința gestionării faptelor de violență în școli, sunt „acte normative care vor viza personalul didactic și angajații din unitățile de învățământ care vor răspunde, poate, prin pedepse mai aspre”, „dacă se vor dovedi a fi vinovați în astfel de situații”.

Luni, 4 martie, părinții unor copii de la Școala Nicolae Titulescu din București au protestat după un caz de abuz sexual asupra unui elev. O sesizare a fost depusă la inspectorat luni dimineață, 4 martie, conform G4Media.

Părinții spuneau că se tem să își mai lase copiii la ore și așteaptă, urgent, răspunsuri din partea directoarei școlii. Asta după ce părinții unui băiețel care are acum 10 ani au reclamat că acesta a fost violat de două ori în toaleta școlii.

În aceeași zi, ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat că Inspectoratul Școlar al Municipiului București urmează să demareze procesul de cercetare disciplinară și că un prim raport preliminar arată o serie de abateri de la procedură. 

A doua zi după protest, pe 5 martie, directoarea Școlii „Nicolae Titulescu” și-a dat demisia. Iudita Popteanu va rămâne însă profesor de matematică în cadrul școlii, conform Euronews România.

Citește și:
Școala nu prea are pârghii în momentul de față să intervină împotriva unui elev violent, spune liderul sindical din Educație Simion Hăncescu
Directoarea Colegiului din Târgu Mureş, unde un elev a agresat un profesor: Nu este firesc ca profesorilor să le fie frică să mai intre la ore / Legea educaţiei ne aşează într-o poziţie de risc
Apel pentru adoptarea legii privind protecţia cadrului didactic, făcut public de FSLI, după cazurile recente de violențe ale elevilor: Este alarmant cum spaţiul şcolii devine atât de uşor un spaţiu al fricii / Lipseşte coerenţa unei strategii clare de intervenţie / Dacă vom submina tot timpul autoritatea cadrului didactic, școala nu va mai fi un spațiu al respectului reciproc
Pedepse mai „aspre” pentru profesori, în ceea ce privește gestionarea actelor de violență, spune secretarul de stat Florian Lixandru: Se merge până la desfacerea contractului individual de muncă
Măsuri disciplinare mai „stricte” în școli, incluse în noul Statut al elevului și în noul ROFUIP, anunță secretarul de stat Florian Lixandru / Noile regulamente ar trebui să fie gata până pe 2 mai, potrivit Ministerului Educației
Sancțiunile ce pot fi aplicate elevilor, potrivit Legii învățământului preuniversitar: de la observația individuală și până la exmatriculare. Toate sancțiunile se comunică individual, în scris, atât elevilor, cât și părinților
Ligia Deca: Corpul de control a finalizat verificările la Școala Nicolae Titulescu din București. Raportul e în elaborare, când vom avea concluziile le vom face publice
Exit mobile version