Concursuri publice pentru funcția de președinte al Agenției care acreditează și autorizează școlile – ARACIP și pentru membri consiliului de conducere, solicitate Ministerului Educației de mai multe ONG-uri din Educație, după demisia președintelui interimar

Foto: © Jure Gasparic | Dreamstime.com

Organizarea de concursuri publice pentru funcțiile de președinte și membri consiliului de conducere ale Agenției care acreditează și autorizează școlile – ARACIP au fost solicitate Ministerului Educației de mai multe ONG-uri din Educație, potrivit unui comunicat de presă.

Este vorba despre Federația Părinților și Aparținătorilor Legali (FEPAL), Federația Coalitia pentru Educatie, Asociațiile de elevi din țară (Constanța, București/Ilfov, Maramureș, Bacău, Vâlcea, Timiș), Societatea Academică din România, Asociația pentru Educație și Justiție Socială Human Catalyst și Asociația Ține de Noi.

Aceștia scriu în comunicatul primit că „susțin cu tărie profesionalizarea conducerii Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), prin organizarea unor concursuri publice pentru poziția de Presedinte, precum si a membrilor din consiliu de conducere. Apreciem ca benefică pentru ARACIP demisia domnului Silviu Iordache din funcția de președinte al Agenției, dat fiind că a fost o persoană nepotrivită și necalificată pentru această această înaltă funcție de responsabilitate publică, după cum a fost semnalat și de presă”.

„Alminteri, Ministerul Educației își asumă nu doar falimentul ideii de calitate a educației în România, cât și riscul apariției unor decidenți cu biografii îndoielnice precum biografia domnului Silviu Iordache, imediat după desăvârșirea operațiunii de politizare a acestei instituții, chestiune care este iminentă. Agenția pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) este instituția cheie care acordă acreditare și care poate retrage acreditarea oricărei școli sau grădinițe din România. Funcția de președinte trebuie îndeplinită de un specialist de o înaltă probitate și cu experiență îndelungată, o autoritate în sistemul de educație, recunoscut de sistemul de educație, mai ales în contextul în care analfabetismul funcțional măsurat de testele PISA a ajuns aproape de 50%”, mai arată organizațiile citate.

Aceștia cer din nou, public, retragerea proiectului de hotărâre de guvern care prevede modificarea structurii și organizării ARACIP, proiect afșat acum pe circuitul de avizare dintre ministere, „având în vedere termenul de 25 ianuarie avansat unilateral de minister.”

„Este important ca factorii de decizie din Minister să reconsidere propunerile de substanță făcute de societatea civilă la dezbaterea de la finalul anului 2021, organizată în baza Legii 52/2003. Solicităm Ministerului Educației repornirea procesului de formulare a politicii publice – vorbim totuși de organizarea și funcționarea unei instituții cu rol esențial în asigurarea calității școlii românești. Fundamentarea acestui proces trebuie să se relizeze în primul rând printr-o analiză riguroasă a factorilor care au dus la funcționarea defectuoasă în timp a ARACIP și printr-o cercetare atentă a modelor de buna functionare din alte tari. Până nu înțelegem ce nu a funcționat și nu facem un studiu de impact al reglementării propuse, nu putem formula un nou model credibil pentru această structură. Iar după însușirea lecțiilor din trecut ce constau minim in excesiva birocratizare ce masoara calitatea sau mai exact lipsa calitatii actului de educatie, conceptul trebuie modificat radical, ținând cont de modele de bună practică din țări cu o calitate a educației ridicată”, potrivit solicitărilor.

„Subliniem de asemenea ca rezultatul dezastruos al tentativei de politizare ARACIP pe tot parcursul anului 2021 – este chiar opusul reformei instituționale, așa cum a fost pozitionată propunerea de Hotarare Guvernamentala de către inițiator, adică de către Ministerul Educatiei. Este de asemenea cel puțin neprofesionist modul în care s-a derulat dezbaterea publica din 27.12.2021, a treia zi de Crăciun, începând cu ora ora 8.00 dimineața, când Silviu Iordache explica alături de reprezentanții Ministerului Educației dna Ioana Lazăr, secretar general al ministerului, dl Radu Szekely (consilierul ministrului) și dl. Sorin Ion Secretar de Stat, politica națională în domeniul calității educației.

Reprezentanții autorităților au fost singurii care au apărat proiectul de H.G. pentru reorganizarea ARACIP în forma actuală și în forma în care a fost înaintată Guvernului României, având doar sprijinul dlui Comșa, reprezentantul Asociației Școlilor Private. Împotrivă a fost vocea unanimă a societății civile reprezentate de Federația Coaliția pentru Educație, de FONSS, de SAR, World Vision România, FEPAL (Federația Părinților și Aparținătorilor Legali), Asociația Elevilor din Constanța, si alti 90 de de reprezentanți, printre care și artistul Tudor Chirilă, care participau voluntar, în a treia zi de Crăciun, la o dezbatere publică. După trei ore de discuții, ministerul nu a preluat deocamdată nicio observație de substanță din zecile de chestiuni ridicate de participanți”, se arată în comunicat.

Foto: © Jure Gasparic | Dreamstime.com /  Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version