Concursuri publice pentru funcția de președinte al Agenției care acreditează și autorizează școlile – ARACIP și pentru membri consiliului de conducere, solicitate Ministerului Educației de mai multe ONG-uri din Educație, după demisia președintelui interimar

1.235 de vizualizări
Foto: © Jure Gasparic | Dreamstime.com
Organizarea de concursuri publice pentru funcțiile de președinte și membri consiliului de conducere ale Agenției care acreditează și autorizează școlile – ARACIP au fost solicitate Ministerului Educației de mai multe ONG-uri din Educație, potrivit unui comunicat de presă.

Este vorba despre Federația Părinților și Aparținătorilor Legali (FEPAL), Federația Coalitia pentru Educatie, Asociațiile de elevi din țară (Constanța, București/Ilfov, Maramureș, Bacău, Vâlcea, Timiș), Societatea Academică din România, Asociația pentru Educație și Justiție Socială Human Catalyst și Asociația Ține de Noi.

Aceștia scriu în comunicatul primit că „susțin cu tărie profesionalizarea conducerii Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), prin organizarea unor concursuri publice pentru poziția de Presedinte, precum si a membrilor din consiliu de conducere. Apreciem ca benefică pentru ARACIP demisia domnului Silviu Iordache din funcția de președinte al Agenției, dat fiind că a fost o persoană nepotrivită și necalificată pentru această această înaltă funcție de responsabilitate publică, după cum a fost semnalat și de presă”.

„Alminteri, Ministerul Educației își asumă nu doar falimentul ideii de calitate a educației în România, cât și riscul apariției unor decidenți cu biografii îndoielnice precum biografia domnului Silviu Iordache, imediat după desăvârșirea operațiunii de politizare a acestei instituții, chestiune care este iminentă. Agenția pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) este instituția cheie care acordă acreditare și care poate retrage acreditarea oricărei școli sau grădinițe din România. Funcția de președinte trebuie îndeplinită de un specialist de o înaltă probitate și cu experiență îndelungată, o autoritate în sistemul de educație, recunoscut de sistemul de educație, mai ales în contextul în care analfabetismul funcțional măsurat de testele PISA a ajuns aproape de 50%”, mai arată organizațiile citate.

Aceștia cer din nou, public, retragerea proiectului de hotărâre de guvern care prevede modificarea structurii și organizării ARACIP, proiect afșat acum pe circuitul de avizare dintre ministere, „având în vedere termenul de 25 ianuarie avansat unilateral de minister.”

„Este important ca factorii de decizie din Minister să reconsidere propunerile de substanță făcute de societatea civilă la dezbaterea de la finalul anului 2021, organizată în baza Legii 52/2003. Solicităm Ministerului Educației repornirea procesului de formulare a politicii publice – vorbim totuși de organizarea și funcționarea unei instituții cu rol esențial în asigurarea calității școlii românești. Fundamentarea acestui proces trebuie să se relizeze în primul rând printr-o analiză riguroasă a factorilor care au dus la funcționarea defectuoasă în timp a ARACIP și printr-o cercetare atentă a modelor de buna functionare din alte tari. Până nu înțelegem ce nu a funcționat și nu facem un studiu de impact al reglementării propuse, nu putem formula un nou model credibil pentru această structură. Iar după însușirea lecțiilor din trecut ce constau minim in excesiva birocratizare ce masoara calitatea sau mai exact lipsa calitatii actului de educatie, conceptul trebuie modificat radical, ținând cont de modele de bună practică din țări cu o calitate a educației ridicată”, potrivit solicitărilor.

„Subliniem de asemenea ca rezultatul dezastruos al tentativei de politizare ARACIP pe tot parcursul anului 2021 – este chiar opusul reformei instituționale, așa cum a fost pozitionată propunerea de Hotarare Guvernamentala de către inițiator, adică de către Ministerul Educatiei. Este de asemenea cel puțin neprofesionist modul în care s-a derulat dezbaterea publica din 27.12.2021, a treia zi de Crăciun, începând cu ora ora 8.00 dimineața, când Silviu Iordache explica alături de reprezentanții Ministerului Educației dna Ioana Lazăr, secretar general al ministerului, dl Radu Szekely (consilierul ministrului) și dl. Sorin Ion Secretar de Stat, politica națională în domeniul calității educației.

Reprezentanții autorităților au fost singurii care au apărat proiectul de H.G. pentru reorganizarea ARACIP în forma actuală și în forma în care a fost înaintată Guvernului României, având doar sprijinul dlui Comșa, reprezentantul Asociației Școlilor Private. Împotrivă a fost vocea unanimă a societății civile reprezentate de Federația Coaliția pentru Educație, de FONSS, de SAR, World Vision România, FEPAL (Federația Părinților și Aparținătorilor Legali), Asociația Elevilor din Constanța, si alti 90 de de reprezentanți, printre care și artistul Tudor Chirilă, care participau voluntar, în a treia zi de Crăciun, la o dezbatere publică. După trei ore de discuții, ministerul nu a preluat deocamdată nicio observație de substanță din zecile de chestiuni ridicate de participanți”, se arată în comunicat.

Foto: © Jure Gasparic | Dreamstime.com /  Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. REFORMULAREA ROF-ARACIP si CONCURSURILE PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DE CONDUCERE DIN ARACIP sunt doar niste conditii necesare dar departe de-a fi si SUFICIENTE intrucat ele nu pot rezolva multiplele si gravele probleme ale ARACIP (conceptuale dar si acumulate si nerezolvate – in 16 ani de functionare). Se stie ca aceasta entitate publica nu numai ca nu a fost impusa de Comisia Europeana (asa cum pretexteaza conceptorii ei) – si deci nu are echivalent in restul Europei – si ca sub masca asigurarii calitatii educatiei se ocupa de fapt de acreditarea celor peste 6000 de unitati din preuniversitar dar nici nu este independenta (de toate grupurile de interese implicate) intrucat a fost organizata si functioneaza conform prevederilor OG 75-2005 aprobata prin L87-2006. …. Recent, nu numai ca cca 40 persoane au refuzat pe buna dreptate oferta dlui ministru SC (conform declaratiilor acestuia) de-a accepta conducerea ARACIP (in urma demiterii fostului director SI) dar nici macar ROF-ARACIP nu a putut fi adoptat in urma recentelor dezbateri furtunoase online incheiate in coada de peste, ca urmare a numeroaselor nemultumiri exprimate (atat cat li s-a permis!) de unii beneficiari ai serviciilor ARACIP. Cunoscatorii stiu ca este mult mai usor sa emiti o noua hotarare de guvern (ca cea aproband noul ROF) decat sa modifici o lege aprobata in Parlament si promulgata de Presedinte, cu toate numeroasele si gravele ei erori conceptuale, confuzii, prejudecati si lacune !!! … Datorita acestora, de fapt, ARACIP are vechi, grave si multiple deficiente de conceptie si integrare in mediul nostru educational!!!… De exemplu numeroasele paralelisme introduse si mentinute de 16 ani in ceea ce priveste INSPECTIA!! ARACIP, Inspectoratele scolare si chiar Ministerul Educatiei au responsabilitati legale privind INSPECTIA (prin care doar se constata conformitatile si neconformitatile)… In continuare, conform Managementului calitatii, daca se doreste nerepetarea neconformitatlor identificate prin INSPECTIE sunt necesare ACTIUNI CORECTIVE ajungand astfel in CONTROLUL CALITATII (concept inexistent in educatia noastra)…. Daca se doreste si prevenirea unor noi neconformitati posibile sunt necesare ACTIUNI PREVENTIVE ajungand abia acum in ASIGURAREA CALITATII (care nu inseamna “a face ca (!!) calitatea sa fie sigura!” asa cum au explicat uneori ignorantilor mai marii ARACIP si ARACIS!)…. De fapt, practic, ASIGURAREA CALITATII este doar o componenta a MANAGEMENTULUI CALITATII…
    La noi, ARACIP si ARACIS (cu ROF-urile lor aprobate prin HGR) functioneaza pe baza OG 75-2005 (privind asigurarea calitatii educatiei) aprobata prin Legea 87/2006, care – datorita diletantismului autorilor ei – este departe de-a fi ceea ce trebuia!!! … Oricine este lucid si onest, are gandire carteziana/ logica si nu se preteaza la mimetisme, simulacre, uzurpari si inselatorii ar fi putut sa vada (dincolo de cauzele “vanturate” in massmedia si social media dupa controalele efectuate de CCR la ARACIS si mesajele ministrului Sorin Campeanu privind situatia institutiei) cateva REALITATI DURE generate de OG 75-2005 (L87/2006) privind asigurarea calitatii educatiei, o lege plina de erori conceptuale, confuzii, prejudecati si lacune (dar care a fost promulgata de fostul presedinte Traian Basescu desi a fost avertizat sa nu o faca!):
    1.UE/ CE nu a solicitat/ impus infiintarea ARACIP (ca in cazul ARACIS – prin conferintele ministrilor educatiei din statele membre, pana in 2003) – deci ARACIP NU TREBUIA SA EXISTE, ea fiind doar initiativa si ambitia autorilor OG 75-2005, atat pentru a putea controla ce se intampla in scolile noastre (mai ales private) cat si pentru … a da lectii (!!!) decidentilor si scolilor din UE/ CE…
    2.ARACIP nu are echivalent in alte state membre ale UE/ CE intrucat asigurarea calitatii educatiei este necesara doar in universitati, conform ministrilor educatiei din E16.
    3.Recomandarile conferintelor ministrilor educatiei din E16 au inclus preluarea unor standarde si modele de asigurare a calitatii aplicate de decenii in mediul de afaceri (PDCA, ISO 9000, EFQM, etc.) dar care la noi au fost respinse ab initio de autorii OG75-2005 pe considerentul ca mediul de afaceri este preocupat doar de vanzari, cifra de afaceri si profit, iar in educatie acestea nu …. conteaza! Fara comentarii!
    4.”Modelul bazat pe Leviathan” introdus de autorii OG 75-2005 (din Stiintele politice ale sec.XIX !!!) ca model de asigurare a calitatii educatiei (!!) in Romania este depasit, irelevant, ineficace si inutil – situatie recunoscuta, dar abia dupa un deceniu, chiar de unii autori ai OG 75-2005 care au cerut, alaturi de multi altii, abrogarea L87-2006 de aprobare a OG 75-2005… Dar decidentii actuali din Parlament si Executiv habar nu au ce inseamna toate acestea si se bazeaza pe frecventele justificari FALSE ale sefilor din ARACIP si ARACIS conform carora “Asa vrea Comisia Europeana (CE)!!!!”
    5.”Asigurarea calitatii” este doar o componenta a Managementului calitatii (si nu un slogan politicianist exotic, ignorat de utilizatori si destinat doar ..impresionarii auditoriului !!!) – care, la randul lui, nu poate fi obtinut de facto fara un Sistem de management al calitatii (SMC) conform standardelor internationale aferente. Atat Managementul calitatii si SMC cat si actiunile corective si preventive au fost complet ignorate de autorii OUG 75-2005, ceea ce se explica partial prin diletantismul lor…
    6. In 16 ani de aplicare a OG 75-2005, ARACIP si ARACIS au generat doar un AMPLU SIMULACRU de asigurare a calitatii educatiei (uzurpand conceptul si declansand o monstruoasa, costisitoare dar inutila birocratie, pe baza vechiului principiu scump birocratilor din lumea intreaga “ORICE DOCUMENT ESTE O DOVADA/ PROBA A UNUI FAPT”! Dar sumele cheltuite de scoli si universitati pentru plata functionarilor ARACIP si ARACIS (aparent din bugetele scolilor si universitatilor, pentru …. calmarea unor spirite, dar de fapt din finantarile Ministerului Educatiei) nu au determinat generarea si cresterea INCREDERII in capacitatea lor de-a satisface cerintele beneficiarilor lor (angajatori, absolventi, studenti, elevi, parinti) – care initial nici nu au fost acceptati ca atare!!! – acesta fiind de fapt SCOPUL asigurarii calitatii educatiei. Oricine poate constata ca acesta nu a fost realizat…
    Cu SIMULACRE, IGNORANTA, SUFICIENTA, AROGANTA – unde vom ajunge oare??
    Solutia este deci chiar DESFIINTAREA ARACIP daca niciun decident actual din Parlament si Executiv nu este in stare sa aprecieze cat de nociva este OG 75-2005 pentru a o modifica RADICAL, cu abrogarea L87/2006!…”
    Cu sperante, totusi, pentru o reala/ nesimulata asigurare a calitatii educatiei in Romania, cu sau fara programul Romania Educata,
    prof.univ.dr.ing.Nicolae-George Dragulanescu
    Secretar general – Fundatia romana pentru promovarea calitatii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Efectele comasării alegerilor la tineri: Elevii și studenții cer Guvernului să reducă la 45 de zile înainte de 9 iunie termenul până la care își pot face viză de flotant / Termenul este de 6 luni, peste timpul rămas până la locale și europarlamentare

ONG-urile din proiectul ”Tinerii votează” au trimis o scrisoare deschisă prim-ministrului Marcel Ciolacu și Ministrului de Interne, Cătălin Predoiu, în care îi solicită Guvernului României să reducă, la 45 de zile înainte…
Vezi articolul
Inspecția specială

Toate posturile din actualele inspectorate școlare ar urma să fie scoase la concurs în 2024, an electoral cu 4 rânduri de alegeri politice – proiect de calendar. Regulile pentru recrutarea șefilor de direcții județene și a inspectorilor trebuie stabilite până în februarie

Toate posturile din actualele inspectorate școlare vor fi scoase la concurs anul viitor, conform unui proiect de ordin de ministru al Educației pus în consultare publică în care apare calendarul…
Vezi articolul