Cum e posibil ca profesorul de engleză să predea desen și franceză? Ministrul Daniel David: Sunt de acord că a ieși din aria curriculară parcă nu este în regulă. Este un mecanism care exista și înainte, doar că acum se vede

Foto: Radu Tuta / Agerpres Foto

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a fost întrebat cum este posibil ca profesorul de engleză să predea desen și franceză. Răspunsul ministrului a fost că „sunt absolut de acord că a ieși din aria curriculară parcă nu este în regulă”. Daniel David a afirmat că „nu este un mecanism adus de aceste măsuri fiscal-bugetare. Este un mecanism care exista și înainte, doar că acum se vede”. Declarațiile au fost făcute săptămâna trecută, la Radio Guerrilla.

Realizator: Cum este posibil ca profesorii se predea la catedre la care nu au nici măcar un an de pregătire? Exemplu: profesorul de engleză predă desen și franceză.

Daniel David: Nimeni nu-l obliga să predea acel lucru.

Realizator: Cum este posibil să i se dea voie?

Daniel David: Vă spun. În primul rând, acest mecanism există în mediul rural. Nu există în mediul urban. Nu este un mecanism adus de aceste măsuri fiscal-bugetare. Este un mecanism care exista și înainte, doar că acum se vede. Acum se discută cum este posibil, dar cum a fost posibil în urmă cu 2 ani sau cu 3 ani? Dar sunt absolut de acord că a ieși din aria curriculară parcă nu este în regulă, dar a preda în aceeași arie curiculară fizică-chimie sau filosofie-psihologie-sociologie sunt lucruri normale, iar multe țări așa își formează profesorii. Noi îi formăm specialiști și îi trimitem direct la gimnaziu, dorind să-i facem pe copii academicieni, ceea ce nu cred este în regulă.

Informații de context

Profesorii din liceele și școlile profesionale din mediul rural își pot completa norma de predare cu până la un sfert din ore la discipline din aceeași arie curriculară, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre Ordinul ministrului educației nr. 5.198/2025 pentru aprobarea Procedurii privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, an școlar 2025-2026.

Ministrul Daniel David a anunțat încă din 22 iulie că profesorii vor putea preda mai multe discipline din aceeași arie curriculară, în contextul creșterii normei didactice. Acesta dorește ca România să se adapteze la practicile din țări precum Statele Unite și Finlanda: „Da, vom crea această posibilitate [n. red. ca profesorii să poată preda mai multe discipline din aceeași arie curriculară]. Îi rog pe profesori să înțeleagă. Referitor la problema fragmentării, caut soluții să o controlăm. Dar da, vom deschide spre disciplinele din aceeași arie curriculară. Nu vă supărați, te uiți la sistemul vestic. Și în Statele Unite și în Finlanda, în țările nordice, ai arii curriculare largi. Numai la noi e hiperspecializare, exact pe discipline”.

Marius Lobază, profesor la Colegiul Naţional Bănăţean Timişoara, a declarat că „acea poveste spusă de așa-zisul ministru că li se dau profesorilor ore din aceeași arie curriculară e o tâmpenie”. Referitor la creșterea normei didactice de predare, acesta a afirmat că înseamnă, de fapt, „mii de cadre didactice care, probabil, vor fi șoferi de taxi sau vânzători pe la buticuri”.

De asemenea, o completare de normă la un profesor care are o anumită specialitate cu ore dintr-o altă specialitate nu face bine copiilor, atrage atenția un alt cadru didactic: „Degeaba facem austeritate, dacă noi pe viitor nu vom avea specialiști”, a spus el.

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
O completare de normă la un profesor care are o anumită specialitate cu ore dintr-o altă specialitate nu face bine copiilor, atrage atenția un cadru didactic: Degeaba facem austeritate, dacă noi pe viitor nu vom avea specialiști
Profesorul Marius Lobază: Acea poveste spusă de așa-zisul ministru că li se dau profesorilor ore din aceeași arie curriculară e o tâmpenie. Această majorare a normei înseamnă câteva mii de cadre didactice care, probabil, vor fi șoferi de taxi sau vânzători pe la buticuri
OFICIAL Profesorii de la liceele și școlile profesionale din mediul rural își vor putea completa până la 1/4 din ore cu discipline din aceeași arie curriculară – procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026
Exit mobile version