De ce întârzie România Educată? Ligia Deca: Valul pandemic și evenimentele politice au întârziat etape / Radu Szekely: Condițiile meteo au încetinit meciul

Foto: gov.ro

“Evident că valul pandemic, coroborat cu evenimentele de pe scena politică, au însemnat o întârziere” a etapelor programate pentru toamnă în implementarea raportului România Educată, a spus luni seară, în cadrul unei dezbateri, consilierul prezidențial pe teme de educație, Ligia Deca. În cadrul aceleiași discuții, Radu Szekely, consilier în cadrul Ministerului Educației, a invocat tot instabilitatea politică drept motiv pentru faptul că nu au avansat lucrurile: “Pur și simplu condițiile meteo au încetinit meciul. Ne-au forțat să facem o pauză”.

Amândoi au afirmat, în dezbaterea “România Educată – cum? când?” găzduită de Frontline Club București și Goethe Institut București, că, deși procedurile la nivel de minister și parlament s-au oprit, au avansat măsurile “de suport”, precum cele legate de PNRR și alocarea de fonduri europene (cf. Ligia Deca), respectiv măsuri de personal în cadrul ministerului (cf. Radu Szekely).

Reprezentantul ministerului a mai afirmat că termenul stabilit în programul de guvernare al guvernului propus de Nicolae Ciucă pentru “aprobarea pachetului legislativ care va asigura implementarea Proiectului România Educată”, trimestrul al treilea din 2023, nu ar însemna că acest pachet ar trebui să fie gata abia atunci, ci ca acela este termenul de aplicare a întregii legislații necesare, inclusiv cea secundară și terțiară, “metodologii și norme de aplicare”, “Ideea este ca la începutul anului școlar 2023-2024 toată această legislație să fie implementată”, a spus el. Edupedu.ro a semnalat luni termenul propus în programul de guvernare depus în weekend în Parlament.

Ligia Deca despre întârzierile în aplicarea raportului România Educată:

“Raportul a fost lansat. Imediat după lansare a urmat o etapă de asumare politică a guvernului, a fost adoptat un memorandum în guvern prin care guvernul și-a asumat implementarea, cu o serie de termene. Primul termen asumat a însemnat constituirea acelui grup interministerial, care să monitorizeze și să aibă grijă ca implementarea să aibă loc, urmând ca următoarele două etape să fie constituite de elaborarea de către Ministerul Educației a unui plan de implementare care și el trebuie adoptat de către guvern și finalizarea procesului de reconfigurare a cadrului normativ, adică a Legii educației, a pachetului legislativ, depinde cum se va ajunge la concluzia că trebuie să arate el, inițiat de Ministerul Educației, dar lansat în dezbatere parlamentară.

Evident că valul pandemic, coroborat cu evenimentele de pe scena politică, au însemnat o întârziere a acestor etape, adică de asumare a planului de implementare, chiar dacă el există în draft, însă nu au însemnat, în opinia mea, și o încetinire a altor măsuri de suport. De exemplu, configurarea PNRR sau a programelor operaționale pentru fondurile europene din exercițiul financiar 2021-2027, în corelare strânsă cu prioritățile din viziunea România Educată.

Deci, chiar dacă la nivel politic lucrurile trebuie să prindă un moment de calm, de construcție, în care să existe un guvern care să poată să-și asume și să lanseze în implementare politică România Educată, în planul măsurilor de suport, cum ar fi alocarea fondurilor europene, lucrurile s-au mișcat.”

Radu Szekely în dezbaterea de luni seară, întrebat dacă a rămas realist termenul decembrie a.c. pentru o nouă lege a educației:

“Sincer nu cred că este realist acest termen. Ar însemna să fim în minutul 85 și noi suntem mult mai devreme. Nu vreau să absolv pe nimeni, mai ales instituția pe care o reprezint, de vreo vină. Nu acesta este scopul. Ci pur și simplu condițiile meteo au încetinit meciul. Ne-au forțat să facem o pauză. ’S-a și plouat, s-a și nins’, au căzut guverne. Este greu de dus proiectul mai departe într-o situație de instabilitate politică, la nivelul la care ne-am dorit noi și la nivelul la care ministerul s-a angajat în vară.

S-au făcut demersurile inițiale, am stabilit comisia interministerială și lista de observatori permanenți care vor fi implicați în dezbaterea celor 15 arii de priorități din România Educată și care, pe baza acestor dezbateri, vor face și propunerile legislative. Însă pentru asta este nevoie de o hotărâre de guvern care să transforme proiectul România Educată într-un document de politică publică. Memorandumul nu este suficient. Un guvern interimar nu poate face asemenea propuneri de politică publică. Așteptăm un nou guvern, după care ar trebui să demarăm destul de repede.

Între timp, au fost scoase la concurs posturi pentru direcția generală România Educată din Minister, astfel încât, la momentul în care vom avea un plan concret, să poată începe implementarea și monitorizarea imediat. Se fac pregătirile din culise, însă n-am putut porni meciul așa cum ne-am fi dorit.”

Radu Szekely, despre termenul 2023 propus de programul de guvernare al guvernului premierului desemnat Nicolae Ciucă pentru aprobarea planului legislativ de implementare a proiectului România Educată:

“Vreau să corectez o informație pe care ați lansat-o, am văzut-o și în presă puțin mai devreme, aceea că pachetul legislativ ar trebui să fie gata abia în trimestrul 3 din 2023. Apare ca atare, cred, într-o anexă a programului de guvernare, pentru că atunci ar trebui să fie gata în totalitate. După cum știți probabil, o lege este urmată de o sumedenie de metodologii și norme de aplicare, legislația subsecventă, secundară și terțiară, care ia ceva timp pentru a fi implementată. Însă ideea este ca la începutul anului școlar 2023-2024 toată această legislație să fie implementată. De aici pornește neînțelegerea. Nu înseamnă că Ministerul Educației va folosi doi ani acum ca să elaboreze un proiect de lege pe care abia în 2023 să îl trimită în parlament. Nu asta a fost ideea din spatele acelui deadline.”

Vezi integral dezbaterea Frontline Club – Goethe Institut:
Exit mobile version