De ce spun elevii că nu vor la școală, fizic, ci să rămână online? Psihologul Daniel David: Copiii se simt mai siguri pe ei la examinare poate fiindcă examenele sunt mai simple. Un alt factor se leagă de rutina pe care au dezvoltat-o copiii în acest timp

De ce spun elevii că nu vor la școală, fizic

Daniel David / Foto: Universitatea "Babeș-Bolyai" Cluj-Napoca

După mai bine de un an de stat acasă, întoarcerea la cursuri în format fizic îi neliniștește pe unii dintre elevii care până acum spuneau că ar vrea să revină la școală pentru a-și revedea colegii și profesorii. Ce s-a schimbat brusc? Este frica de adaptare, de schimbare peste noapte și stresul care vine cu învățarea unei noi rutine, a explicat pentru Edupedu.ro psihologul Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Mai mult, așa cum arată și rezultatele de la testele PISA, nivelul de fericire al copiilor români atunci când sunt la școală nu este foarte ridicat, motiv pentru care mulți dintre ei nu vor să se întoarcă.

De ce spun elevii că nu vor la școală, fizic

Edupedu.ro: De ce părinții aud tot mai des zilele astea de la copiii lor: „nu mai vreau la școală fizic, era ok online, m-am obișnuit așa”? Ce mecanism s-a schimbat din punct de vedere psihologic, astfel încât copiii de vârstele 11-13 și 15-17 au trecut de la „vreau sa-mi văd colegii, gașca, sufăr de lipsa profesorului” – la „nu vreau mâine la școală, m-am obișnuit acasă”?

Daniel David: Sunt multe explicații, în primul rând, oamenii se comportă într-un fel sau altul fiindcă le aduce un beneficiu. Aici, beneficiul este de două tipuri: s-ar putea să fie implicată o recompensă, adică așa cum am mai spus copiii se simt confortabil făcând orele de acasă, se simt mai siguri pe ei la examinare poate fiindcă examenele sunt mai simple, și așa mai departe. Alte recompense sunt legate de faptul că evităm ceva neplăcut, de multe ori școala nu este un cadru în care copiii merg cu plăcere.

Dacă ne uităm pe rezultatele de la testele PISA observăm că nivelul de fericire al copiilor români atunci când sunt la școală nu este foarte ridicat.

Al treilea factor se leagă de rutina pe care au dezvoltat-o copiii în acest timp, o rutină de a accesa educația online. Rutina ne dă sens și semnificație și ori de câte ori vrem să o schimbăm, întâi apare un element de dezechilibru pe care în mod normal un copil nu este dispus să-l tolereze, deoarece îl vede ca pe o împiedicare, un stres suplimentar. Combinând acești trei factori, avem o explicație pentru comportamentul copiilor care declară aceste lucruri și care nu se bucură că au oportunitatea de a merge din nou la școală.

Edupedu.ro: Ce sfat aveți în cazul acesta pentru părinți, pentru profesori, cum îi pot ajuta să se adapteze din nou la învățământul în format fizic?

Daniel David: Părinții trebuie să îi susțină, iar școala trebuie să-i primească într-un mediu în care copiii să se simtă în siguranță și să meargă cu plăcere și cu bucurie, deci profesorii trebuie să fie mai prietenoși și mai susținători decât sunt în mod normal.

Edupedu.ro: O parte dintre copiii care de miercuri se întorc fizic la clase nu au mai fost în săli de 1 an, unii dintre ei au mai trecut fizic pe la școală în jur de două săptămâni. O astfel de perioadă de școală exclusiv online poate modifica profilul etic și moral al elevilor români (copiatul pe care unii copii l-au practicat ca mesajele pe whatsapp în timpul testelor, copiuțele lipite pe marginea laptopului etc.)?

Daniel David: Nu este timp suficient pentru a modifica profilul lor moral, eu cred că dacă profesorii îi vor susține, dacă examenele vor fi riguroase, corecte, până la urmă nu e o problemă de schimbare a profilului etic al copiilor din România. Speram astfel ca am raspuns la intrebarea de ce spun elevii că nu vor la școală, fizic.

Edupedu.ro: Ce profil al absolventului de gimnaziu și liceu credeți că s-a format în școală în acest an și două luni de învățământ online?

Daniel David: Cel mai bun profil pe care l-am putut forma în condiție de pandemie, alternativa ar fi fost dezastruoasă. Este cel mai bun profil pe care am putut să-l facem într-o situație de pandemie, nu cred că diferența este atât de mare și de nerecuperat față de perioada de dinainte de pandemie, dimpotrivă, pe alocuri avem și dezvoltări – copiii au învățat mai bine tehnologia, au înțeles că digitalizarea nu înseamnă numai entertainment și plăcere, uneori înseamnă și efort și stres, învățătura la fel. Profesorii s-au dezvoltat tehnologic, conținuturile și modalitățile de predare s-au schimbat, altfel spus avem și bune și rele, dar ține de noi să promovăm lucrurile bune mai departe și cele rele cred că pot fi recuperate.

Foto: Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca

Citește și:
BREAKING Toți elevii din București, indiferent de clasă, revin de miercuri la școală – Alin Stoica, prefectul de București
OFICIAL Școlile și grădinițele pot intra de pe o zi pe alta într-un scenariu de funcționare. Ordinul comun al miniștrilor Educației și Sănătății a intrat în vigoare
Predarea online cu camera deschisă ar putea intra în contractul de școlarizare. Cîmpeanu: Să avem proceduri mai clare. Sute de mii de elevi au avut pierderi în acest an și jumătate
Exit mobile version