Directoare de liceu: De astă-vară, ministrul Daniel David ne ceartă întruna. Să știți că sunt oameni care stau și peste program, care fac proiecte fără să fie plătiți. Cu așa dispreț la adresa profesorilor nu s-a vorbit niciodată

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Paraschiva Buciumanu, profesoară de Limba și literatura română și directoare adjunctă a Colegiului Tehnic „Miron Costin” din Roman, vorbit, pentru Edupedu.ro, despre atitudinea pe care o are ministrul Daniel David față de profesori. „N-am avut niciodată pe cineva care să ne tot certe de când a preluat mandatul și să vorbească cu atâta lipsă de empatie la adresa profesorilor care au muncă grea”, a precizat aceasta.

„De astă-vară, domnul ministru ne ceartă întruna. Se fac eforturi, uneori, supraomenești, dar, în anumite situații, să știți că sunt oameni care stau și peste program, care fac proiecte fără să fie plătiți, care duc copiii în mobilități, ca să-i mai scoată din starea asta, să-i motiveze, să-i facă să înțeleagă că școala este importantă. (…)”, a spus Paraschiva Buciumanu.

Directoare adjunctă a Colegiului Tehnic „Miron Costin” din Roman a explicat că mesajele venite din partea ministrului Educației au afectat imaginea profesorului în societate:

O vară întreagă s-a vorbit despre noi într-un mod nedrept și cu dispreț. Imaginea profesorului a fost afectată, tocmai pentru că vin de acolo astfel de mesaje. Dacă cel pus să te reprezinte scoate în evidență doar lucrurile negative care sunt, că sunt peste tot, atunci omul de rând cum să te perceapă? Noi avem noroc, din punctul ăsta de vedere, că părinții sunt din medii modeste și atunci ei zic «doamnă, luați-l și faceți ce puteți cu el, că eu nu îl mai pot struni în niciun fel». La liceele mari vine părintele peste tine în clasă, cum adică nu i-ai băgat copilul în seamă, dacă l-ai băgat în seamă prea mult, înseamnă că ai ceva cu el.”

Profesoara de Limba română a spus că „am destul experiență, dar cu așa dispreț la adresa profesorilor nu s-a vorbit niciodată”. Aceasta a adus în atenție și faptul că tinerii nu o să mai fie atrași de cariera didactică.

„Trăim niște vremuri pe care nu știu dacă le-au mai trăit colegii mei vreodată, că eu sunt din 2000 în învățământ. Am destul experiență, dar cu așa dispreț la adresa profesorilor nu s-a vorbit niciodată. Și e păcat. Acum mai rezistă oamenii aceștia care au 40 (de ani – n.red) și sunt formați, sunt cu examene date la facultate. După ce va pleca categoria asta, nu știu ce se va întâmpla, pentru că cei care vin, din păcate, nici nu sunt încurajați, da, ca să rămână în sistemul de educație. Și dacă imaginea profesorului este atât de distorsionată, vă dați seama că este derutat tânărul, care poate e capabil, dar nu se simte atras de domeniul educației, văzând ce se întâmplă. (…)”

Edupedu.ro: Recent, ministrul Daniel David a declarat că a umblat prin școli și „nu toți profesorii sunt supărați. Cei din zona sindicală, mai ales, sunt foarte supărați”.

Paraschiva Buciumanu: Nu știu în câte școli a fost. Cum să nu fii supărat când ți s-a redus salariul? Da, ți s-a mărit norma, numărul de elevi în clase a crescut. Suntem îngrijorați încotro ne îndreptăm. (…) Suntem îngrijorați de felul în care se face reforma asta pornită abrupt în vară. Nu ne întreabă nimeni nimic. Suntem foarte îngrijorați. N-am avut niciodată pe cineva care să ne tot certe de când a preluat mandatul și să vorbească cu atâta lipsă de empatie la adresa profesorilor care au muncă grea. Nu e simplu să reziști într-o școală unde nu mai ai niciun fel de armă ca să păstrezi disciplina, ca să îți faci efectiv munca la catedră, că pentru aceasta te-ai pregătit.

Daniel David a declarat că misiunea sindicatului este să apele drepturile, iar drepturile profesorilor „au fost afectate de Legea 141”. „Acesta este adevărul”, a precizat ministrul, luni, 8 decembrie, la Prima News.

Ministrul Educației și Cercetării a spus că „măsurile fiscal-bugetare au zguduit deja vechile paradigme”. Acesta a afirmat, în cadrul podcastului Lecția de azi, că „nimeni nu mai este mirat că discutăm despre faptul că în timpul de lucru ai și predare, și pregătire pentru predare, și activități birocratic-administrative.”

Ministerul Educației a transmis că Legea Bolojan nu a mărit timpul de lucru al profesorilor de 8 ore/zi, respectiv 40 de ore/săptămână, „doar s-au reorganizat activități în cadrul aceloraşi 40 de ore pe săptămână”. Informația a fost dată de Ministerul Educației în Parlament, în urma unei interpelări a unei deputate.

În luna septembrie, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că nu i se pare un lucru neobișnuit „a trece de la 18 ore pe săptămână la 20”. „Eu, ca profesor, aș prefera, din cele 40 de ore, să predau cât mai mult”, a spus acesta joi dimineața, la Radio Guerrilla.

Cornelia Popa Stavri, președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 (afiliat la FSLI), cere să se facă o analiză a fiecărei fișe de post, pentru profesori, și să se renunțe la atribuțiile „care nu au nimic în comun cu educația”. Aceasta a oferit și câteva exemple: bursele sociale să fie eliminate din atribuția diriginților, introducerea formării profesionale continue în timpul de lucru de 8 ore, olimpiadele școlare să se realizeze tot în cele 8 ore pe zi. Declarațiile au fost făcute marți, 14 octombrie, la prezentarea Raportului privind starea Învățământului din Municipiul București pe anul 2024-2025.

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a declarat că „suntem perfect conștienți ca una dintre măsurile care afectează cel mai mult activitatea dumneavoastră este norma didactică”. Acesta a afirmat că „e o decizie luată. Anul acesta o ducem așa”. Secretarul de stat a precizat că această măsură trebuie să fie „temporară și pe cât posibil limitată la acest an”. 

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Principalele prevederi din Legea 141/2025, care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
Citește și:
Cea mai mare provocare este să-i duci pe elevii care intră cu 4 sau 5 la liceu într-un examen de bacalaureat și să ia mai bine de 50% dintre ei, spune profesoara Paraschiva Buciumanu: Dimineața se trezesc la ora 4 sau la 5 și rămân la școală până la 2-3. Eu zic că nu-i chiar ușor pentru un adolescent
Protest al sindicatelor din Educație în Piața Victoriei, pe 10 decembrie la ora 13:00: Putem arăta Guvernului că demnitatea profesorilor nu se negociază
Debirocratizare profesori. După ce norma de predare a crescut, ministrul Daniel David le-a tot repetat profesorilor că sarcinile lor birocratice vor fi reduse. Până în acest moment, profesorii au primit doar promisiuni din partea oficialului
Daniel David: Am umblat prin școli și nu toți profesorii sunt supărați. Cei din zona sindicală, mai ales, sunt foarte supărați
Exit mobile version