Directoarea Colegiului “Lazăr” din Capitală, unde toți elevii au luat Bac-ul: „Sunt convinsă că rezultatele se datorează și programului pilot” prin care în ultimele 3 luni din clasa a XII-a elevii au făcut doar 3 zile pe săptămână școală fizică și doar pregătire pentru Bac

Ionela Neagoe / Foto: Radu Tuță - Agerpres Foto

“Elevii au fost mai relaxați, mulți spun că Bac-ul se poate lua cu notă mare fără meditații”, a povestit directoarea Colegiului “Gheorghe Lazăr” în conferința de presă a ministrului Educației privind rezultatele finale de la Bac 2022, după contestații. Colegiul Național “Gheorghe Lazăr” face parte dintr-un proiect pilot pentru elevii de clasa a XII-a. Ministrul Educației a declarat în aceeași conferință că un schimb de experiență între profesori ai liceelor cu rată 0 de promovabilitate la Bac și cei de la Colegiul “Gheorghe Lazăr, “unde rata de promovare a fost anul acesta 100%, “poate schimba abordarea profesorului”.

Începând cu anul școlar 2021-2022, 6 școli pilot funcționează, din care una este din mediul rural și una privată, după ce au fost depuse peste 20 de cereri. Edupedu.ro a scris detaliat despre proiectul de la Lazăr – unde aproape 250 de elevi de la clasa a XII-a au mers doar 3 zile pe săptămână la școală, pe un orar flexibil “de tip american“, în care au mai făcut doar materiile pentru Bac.

Prezentă la conferința de la ministerul Educației în care au fost prezentate rezultatele finale de la Bac 2022, a fost și Ionela Neagoe, directoarea Colegiului Gheorghe Lazăr, unde candidații la Bac au promovat examenul din prima sesiune. Cea mai mică medie a fost 6,2, și au fost doar 2 medii de 6 înregistrate de elevii acestui Colegiu, potrivit cifrelor oficiale. Anul trecut, cu același număr de candidați, rata de promovare la Colegiul Lazăr a fost 99.6%, când cele mai mici 3 medii au fost între 6,96 și 6,33.

Ionela Neagoe a povestit despre desfășurarea proiectului pilot: “A fost un an greu, pentru că noi profesorii, dar și elevii, am ieșit din zona de confort în care ne aflam de multă vreme. Dincolo de faptul că a fost un an greu, a fost foarte frumos. Elevii s-au simțit mult mai bine, au făcut în ultimele 3 luni de școală (martie-mai) – acolo s-a produs o schimbare relevantă – pe un orar nou cu materii pe care ei și le-au ales pentru Bac și materiile obligatorii.

Au fost mai relaxați. Mulți spun că Bac-ul se poate lua cu notă mare fără meditații. Și pentru profesori, una e să ai la clasă exclusiv copii interesați de materia aceea și alta e să lucrezi cu toți care nu sunt interesați de toate materiile.

În ultimele 3 luni din semestrul II, copiii au avut exclusiv materiile de Bac prezență fizică, incluzând și sportul, dirigenția, limbile străine, tot ce înseamnă materie de Bac. În cele 3 zile ei au făcut pregătire pentru Bac, au avut simulări mai multe pe parcursul celor 3 luni. Atenția s-a concentrat pe Bac și, culmea, și pe facultate. Am avut copii interesați și de examenele pentru facultate și profesorii au fost dispuși să îi pregătească fără ca părinții să investească financiar în pregătirea lor.

Întrebată dacă proiectul pilot a ajutat ca rata de promovare a Colegiului “Gheorghe Lazăr” să fie 100%, directoarea liceului, Ionela Neagoe, a răspuns: “Pandemia ne-a afectat și pe noi și pe ei. Erau extrem de obosiți nu se puteau concentra și programul acesta a fost ca un mare suport pentru ei. Sunt convinsă că rezultatele se datorează și programului de școala-pilot și faptul că, da, avem copii buni, însă știți că intră cu note foarte mari și pe parcursul liceului se mai pierd. Aveam câțiva elevi pentru care ne temeam că nu vor lua examenul de Bacalaureat, însă, investindu-se în pregătirea lor așa, la școală, toată lumea a fost mulțumită. Ceea ce am experimentat eu acum a fost foarte bine pentru copii și profesori.

În semestrul II am pus inclusiv o notă în formatul de evaluare la clasă, pentru că am avut timp. Noi vorbim de ultimele 3 luni de școală. Celelalte materii au fost făcute prin proiecte transdisciplinare și aici ne-a fost greu să ne adaptăm și noi și copiii pentru că nu suntem învățați să lucrăm așa, deși ar trebui”.

În cadrul conferinței, ministrul Educației a spus că extinde actualul program pilot și are finanțare 12 milioane de euro prin PNRR pentru asta, pentru școlile care „au curajul să aplice.”

Directoarea Colegiului Gheorghe Lazăr din București și-a arătat disponibilitatea pentru a ajuta liceele unde nici un elev nu a promovat, printr-un schimb de experiență, iar ministrul Cîmpeanu susține această idee:

“Cred că o experiență de acest gen, un profesor de la un liceu cu rată 0 de promovabilitate la Bac să predea la Colegiul Lazăr este de natură să schimbe abordarea profesorului”, a spus ministrul Cîmpeanu.

“E un efort foarte mare, însă această experiență pe care noi am avut-o este benefică, zic eu, pentru toată lumea, pentru toate liceele; și cine are nevoie de suport, noi suntem dispuși să acordăm acest suport. De altfel, ce spunea domnul ministru… viața ne-a demonstrat că învățăm unul de la celălalt și pandemia ne-a învățat că învățăm unul de la celălalt. Așadar dacă un liceu din acestea 42 (n. red. liceele în care nici un elev nu a promovat Bac-ul) ar fi dispus să aibă o colaborare cu noi, iar profesori de la ei să predea la noi și noi să predăm la ei, să avem un schimb de experiență, eu cred că ar fi benefic pentru copii.

Eu cred că domnul ministru are dreptate în ceea ce spune cu a învăța din experiența celorlalți. Tot timpul învățăm unii de la ceilalți și în viața de zi cu zi”, a mai spus directoarea Colegiul Național “Gheorghe Lazăr”, Ionela Neagoe.

Intervenția poate fi urmărită în video de la minutul 30:50:

Amintim că și Colegiul Național “Gheorghe Șincai” din București vrea să adopte modelul pilotat de Colegiul “Lazăr”, iar proiectul propus de conducerea Șincai vine și cu o altă modificare, nu doar pentru clasele a XII-a, ci pentru clasele IX-XI, organizând majoritatea disciplinelor pe module, nu pe tot anul.

Exit mobile version