DOCUMENT Materie nouă la clasele a VI-a și a IX-a: Proiect de lege pentru introducerea disciplinei Educație și cultură media, pentru combaterea fake news

Educație și cultură media

Foto: Pexels.com

Elevii de clasele a VI-a și a IX-a ar putea avea o nouă materie obligatorie. Timp de 1 oră pe săptămână, disciplina “Educație și cultură media” ar trebui să dezvolte “abilități media” și “capacități de a judeca critic”, cu ajutorul cărora copiii să nu cadă pradă fenomenului ‘fake news’. Deputatul liberal Ovidiu Raețchi a depus la Parlament un proiect de lege care prevede introducerea acestei materii. Experții în educație atrag, însă, atenția că studiile științifice au arătat deja că gândirea critică nu se formează în cadrul unei materii care să se ocupe distinct de orice altă disciplină cu așa ceva.

Disciplina ar urma să fie predată de profesorii de Limba română, Istorie, Cultură civică sau Filosofie, prevede propunerea legislativă.

Proiectul de lege vine după ce deputatul PNL Ovidiu Raeţchi a lansat în dezbatere publică introducerea doar la liceu a disciplinei obligatorii cu numele “Gândire critică în contextul fake news şi al ideologiilor extremiste”. Detalii aici despre forma trecută a proiectului de lege

De această dată, proiectul înregistrat de Raeţchi la Parlament pe 19 decembrie 2018 prevede că materia “Educație și cultură media” ar trebui să includă “obligatoriu predarea teoriilor comunicării, formarea unui mecanism critic și analitic de recepționare a știrilor, identificarea manipulărilor informației”.

Proiectul de Lege pentru introducerea disciplinei “Educație și cultură media”
Ovidiu Raețchi – Foto: Facebook

“Art.1
Prezenta lege reglementează introducerea disciplinei “Educație și cultură media”, ca disciplină obligatorie de studiu, o oră pe săptămână, pentru elevii claselor a VI-a și, ulterior, elevii claselor a IX-a.

Art. 2
Ministerul Educației va forma un grup de lucru care va include în mod obligatoriu reprezentanți ai facultăților care pregătesc specialiști în domeniul comunicării și mass-media, organizații non-guvernamentale, experți din domeniu, care vor elabora un plan de formare a profesorilor, un ghid al planului de învățământ, precum și metodologia aferentă acestuia, dedicate materiei propuse prin prezenta lege.

Art. 3
Ministerul Educației va pregăti un plan-cadru prin care să asigure, în fiecare an, cursuri de pregătire pentru profesorii din unitățile de învățământ gimnazial și liceal care predau ore de limba română, istorie, cultură civică sau filosofie pentru a preda disciplina “Educație și cultură media”.

Art. 4
Ministerul Educației va pregăti cadrul necesar pentru ca absolvenții facultăților din domeniul comunicării și mass-media, care au urmat modulul psihopedagogic să poată preda disciplina “Educație și cultură media”, în funcție de necesarul de cadre didactice al fiecărei unități școlare, în completarea prevederilor art.3.

Art. 5
Ministerul Educației va revizui anual cursurile de formare a profesorilor, precum și conținutul programelor aferente disciplinei “Educație și cultură media”, pentru fiecare an de studiu, astfel încât acestea să corespundă evoluțiilor din domeniul comunicării și mass-media.

Art. 6
Materia propusă prin prezenta lege va include obligatoriu predarea teoriilor comunicării, formarea unui mecanism critic și analitic de recepționare a știrilor, identificarea manipulărilor informației în beneficiul unor interese extremiste sau anti-democratice, filtrarea unor informații care au ca scop final îngrădirea și amenințarea unor drepturi fundamentale, identificarea unor știri false.

Art. 7
Prevederile actuali legi vor intra în vigoare la 2 ani de la adoptare, în conformitate cu prevederile art. 2 și art. 3.”

Document:
Motivele introducerii acestei materii

În Expunerea de motive atașată proiectului de lege, inițiatorul spune că “gestionarea informației în societatea contemporană nu mai are un caracter auxiliar”.

“Actuala inițiativă legislativă propune introducerea disciplinei ‘Educație și cultură media’ ca disciplină obligatorie de studiu pentru elevii claselor a VI-a (noțiuni media de bază) și a IX-a (elemente mai complexe)”, spune deputatul liberal Ovidiu Raețchi.

“Ministerul Educației va pregăti un plan-cadru prin care să asigure, în fiecare an, cursuri de pregătire pentru profesorii din unitățile de învățământ gimnazial și liceal care predau ore de limba română, istorie, cultură civică sau filosofie pentru a preda disciplina ‘Educație și cultură media’ , dar și pentru ca absolvenții facultăților din domeniul comunicării și mass-media, care au urmat modulul psihopedagogic, să poată preda disciplina”, se mai arată în expunerea de motive.

“Există un veritabil bombardament informațional, menit să influențeze deciziile în domeniul comercial sau politic”, continuă deputatul liberal. Raețchi susține că, “în acest context, dezvoltarea unor abilități media și a unei capacități de a judeca critic, în mod independent, informațiile primite, nu constituie un element educațional de specialitate, dedicat doar celor interesați de științele comunicării sau de științele sociale, ci o provocare de bază pentru fiecare tânăr”.

Fragmente din expunerea de motive:

Mircea Miclea: Vrei să dezvolți gândirea critică? Atunci trebuie să o faci în lecția de chimie, în lecția de biologie, în lecția de istorie… Nu dezvolți gândirea critică în general și apoi ea va pogorî ca Sfântul Duh peste toate domeniile
Mircea Miclea

În cadrul unei dezbateri organizate în luna aprilie 2018 de către Platforma România 100, Mircea Miclea – psiholog, fost ministru al Educației și profesor la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, a declarat următoarele, referitor la gândirea critică: (sursa HotNews.ro)

Ce au spus experții, în dezbaterea Edupedu.ro

Edupedu.ro a lansat pe pagina sa de Facebook un sondaj, la finalul lunii octombrie, în care și-a întrebat cititorii dacă sunt de acord cu propunerea de atunci a deputatului Ovidiu Raețchi, și anume cu predarea materiei “Gândire critică în contextul fake news şi al ideologiilor extremiste”, la clasa a XI-a.

Madlen Șerban, fost director al Fundației Europene pentru Formare (European Training Foundation), expert internațional implicat în rapoarte OECD, ale Băncii Mondiale sau UNESCO, a răspuns atunci în cadrul dezbaterii deschise de Edupedu.ro următoarele:

Septimia Dobrescu, fost coordonator de programe în domeniul ocupării forței de muncă și educației în cadrul Reprezentanței Comisiei Europene la București, a scris atunci în cadrul dezbaterii lansate de Edupedu.ro:

Anca Tîrcă, expert în educație, a scris următoarele:

Ionel Aungurencei:

Majoritatea comentatorilor au atras atenția că gândirea critică nu se dezvoltă la o materie, însă votul la sondaj a fost următorul: 82% din cele 543 de voturi au spus că ar fi de acord cu predarea materiei “Gândire critică în contextul fake news şi al ideologiilor extremiste”, la clasa a XI-a, așa cum prevedea atunci proiectul lui Raețchi.

Citește aici toate opiniile cititorilor Edupedu.ro care au participat la dezbaterea și sondajul organizate pe Facebook Edupedu.ro

Citește și:

 

 

Exit mobile version