DOCUMENT O nouă materie la liceu, în clasa a XI-a. Proiect de lege pentru disciplina obligatorie “Gândire critică în contextul fake news şi al ideologiilor extremiste”

Deputatul PNL Ovidiu Raeţchi a anunțat lansarea în dezbatere publică a unui proiect de lege pentru introducerea la liceu a disciplinei obligatorii “Gândire critică în contextul fake news şi al ideologiilor extremiste”.

Propunerea lui Raețchi vine pe fondul expansiunii fenomenului de fake news, dar și după ce raportul World Economic Forum arată că România se află pe un rușinos loc 129 în lume la indicatorul ”gândirea critică în predare” la școală.

Vorbim despre ameninţări la adresa democraţiilor liberale pe care tinerii le pot identifica şi respinge dacă deprind exerciţiul gândirii critice. Dezvoltarea fenomenului fake news generează o criză pentru societatea contemporană şi ameninţă inclusiv buna funcţionare a democraţiilor liberale. Ascensiunea recentă a partidelor izolaţioniste, rasiste şi antieuropene reprezintă o dovadă în acest sens”, arată Raețchi într-un comunicat de presă.

Proiectul vizează introducerea în clasa a XI-a a unei ore pe săptămână din disciplina “Gândire critică în contextul fake news şi al ideologiilor extremiste”.

Potrivit proiectului de lege, printre temele care vor fi abordate în cadrul disciplinei se numără identificarea unor ştiri false, verificarea ştirilor din mai multe surse, formarea unui mecanism critic şi analitic de recepţionare a ştirilor, identificarea manipulărilor informaţiei în beneficiul unor interese extremiste sau anti-democratice, filtrarea unor informaţii care au ca scop final îngrădirea şi ameninţarea unor drepturi fundamentale.

Proiectul de Lege pentru introducerea disciplinei “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste” în ciclul superior al liceului

Art.1
Prezenta lege reglementează introducerea disciplinei “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste”, ca disciplină obligatorie de studiu pentru elevii clasei a XI-a.

Art. 2
În conformitate cu prevederile Legii educației naționale 1/2011, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr.18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările și completările ulterioare, instituțiile și organismele abilitate ale Ministerului Educației Naționale elaborează programa școlară pentru disciplina “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste” în baza prezentei legi, fiind aprobată prin Ordin al ministrului educației naționale.

Art. 3
Printre temele care vor fi abordate în cadrul disciplinei “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste” se numără identificarea unor știri false, verificarea știrilor din mai multe surse, formarea unui mecanism critic și analitic de recepționare a știrilor, identificarea manipulărilor informației în beneficiul unor interese extremiste sau anti-democratice, filtrarea unor informații care au ca scop final îngrădirea și amenințarea unor drepturi fundamentale.

Art. 4
Disciplina nou-introdusă “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste” va beneficia de o oră de curs pe săptămână.

Art.5
În elaborarea programei școlare pentru disciplina “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste”, ministerul Educației se va consulta cu experți din cadrul CNA, CNCD, precum și din domeniul jurnalismului și al științelor sociale.

Art. 6
Prezenta lege intră în vigoare începând cu prima zi a anul școlar următor celui în care este adoptată legea.

Foto: Ovidiu Raețchi (sursa: Pagina personală de Facebook)

Total
89
Shares
3 comentarii
  1. NU este necesară o materie distinctă pentru asta, e suficientă folosirea judicioasă a orelor de limbă română/maternă! Care, la rându-le, NU ar trebui sa fie DOAR ore de teorie și istorie a literaturii.
    Americanii, care SUNT excelenți comunicatori, au rezolvat de mult timp problema, separând Reading-ul de Writing.
    Am văzut manuale americane de Reading, în care elevilor li se puneau în față, în coloane paralele, trei discursuri prezidențiale cu același subiect (unul explica de ce trebuie mers în Vietnam, al doilea de ce trebuie rămas, al treilea de ce trebuie plecat de acolo), urmând teme de discuție foarte dezvoltate pe tema discursului politicianist și influențarea publicului.
    Sau, se arătau etichete de produse comerciale, urmând discuții pe teme de genul „contribuie la reducerea cariilor” înseamnă că acestea dispar? Sau „100% natural” este relevant, sau reclamă, în cazul fructelor confiate… și se extindea la manipularea prin marketing comercial…

    Nu materii noi, ci folosirea corectă a timpului elevului în școală, irosit în prezent fără rost, pe obiective artificial impuse de câteva capete din MEN…

  2. Frumoasă lege, profesionist elaborată, în concordanță cu bunele practici în domeniu, se vede că în opoziție avem profesioniști, nu ca cei de la putere !!! Unde este studiul de impact, cum se introduce în curriculum, în locul altei discipline sau se adaugă la disciplinele existente, cine sunt profesorii care vor preda această disciplină, ce universități au cursuri legate de această disciplină ? Un exemplu din categoria ”AȘA NU !” și ”SĂ FIE BINE CA SĂ NU FIE RĂU”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate

Amnistierea plagiatorilor – Reacție dură a studenților: Facem apel la responsabilitate către Ministerul Educației. Să nu disimuleze lupta împotriva imposturii

Amnistierea plagiatorilor vechi, propusă chiar de forul care analizează acuzațiile de plagiat în doctorate, generează reacția dură a studenților. “Facem apel la responsabilitate către Ministerul Educației Naționale, solicitându-le continuarea luptei…
Vezi articolul

Ministerul Educaţiei, despre cei 3.456 de elevi din clasa a VIII-a apăruţi în “sistem” între Simulare şi Evaluarea Naţională: “Datele pe care le prezintă MEN sunt de la directorii şcolilor”

Aplicaţia informatică a Ministerului Educaţiei afişa pe 28 iunie 2019 un număr de elevi înscrişi în clasa a VIII-a cu 3.456 mai mare decât cel care figura în aceeaşi aplicaţie…
Vezi articolul