Un număr foarte mare de elevi cred că instrumentele de inteligență artificială le permit să găsească „prea ușor” răspunsuri, le slăbesc capacitatea de studiu, le limitează creativitatea sau îi împiedică să-și dezvolte noi competențe potrivit unei cercetări realizate în rândul elevilor din Marea Britanie, prezentate de The Guardian.
Cercetarea, comandată de Oxford University Press (OUP) și realizată în rândul elevilor cu vârste de 13-18 ani, arată că doar 2% dintre aceștia spun că nu au folosit instrumente IA pentru școală. În același timp, 80% au arătat că folosesc IA în mod regulat.
Cu toate acestea, majoritatea – 62% dintre participanți – apreciază că impactul IA asupra propriilor competențe și propriei dezvoltări este unul negativ. În ce fel?
Între altele, potrivit cercetării:
- un sfert dintre elevi afirmă că IA ușurează prea mult găsirea unor răspunsuri, înlocuind efortul elevilor
- 12% afirmă că IA le limitează gândirea creativă
- un procent similar spun că, din cauza IA, este mai puțin probabil să rezolve ei înșiși probleme sau să scrie creativ.
Iar aproape jumătate dintre elevii participanți s-au declarat îngrijorați de faptul că IA este folosită „în mod secret” de către colegi, fără ca profesorii să poată identifica aceste practici.
The Guardian o citează pe Alexandra Tomescu, specialistă în IA generativă și machine learning la Oxford University Press, potrivit căreia este „fascinant cât de sofisticate sunt răspunsurile elevilor”. „Dacă 60% dintre elevi se declară preocupați de faptul că instrumentele IA încurajează copiatul mai degrabă decât lucrul original, aceasta înseamnă o înțelegere foarte profundă a scopului activităților școlare, a capcanelor și a beneficiilor asociate acestei tehnologii”.
Raportul menționat (integral aici) oferă și o serie de recomandări adresate școlilor cu privire la folosirea IA la clasă. Printre acestea:
- Să fie clar obiectivul folosirii acestor instrumente – în ce măsură pot ele să rezolve anumite probleme sau pot îmbunătăți rezultatele educaționale
- Instrumentele IA să fie selectate astfel încât să nu afecteze autonomia profesorului atunci când acesta trebuie să ia decizii pedagogice, într-un context sau altul
- Să fie clar că instrumentele IA sunt aliniate curriculumului și obiectivelor de evaluare a elevilor
- Îmbunătățirea curriculumului să țină cont de folosirea IA și a utilității acestor instrumente
- Să fie analizate posibilele consecințe neintenționate ale folosirii instrumentelor IA și cum pot fi acestea prevenite
- Să fie clar că elevii, profesorii, părinții știu neajunsurile instrumentelor IA, inclusiv riscul ca acestea să producă erori
- Utilizatorii – profesori și elevi – să fie descurajați să distribuie informații personale în sisteme IA.
Citește și:
Franța se pregătește să introducă instrumente de inteligență artificială în școli, care „să îi sprijine pe profesori în activitatea lor”, a anunțat ministra Educației, Élisabeth Borne
EXPERIMENT Exerciții cu noul mod de „meditator” al ChatGPT – despre „Amintiri din copilărie”, Facerea Lumii, orașe românești și o problemă din culegere la nivel de gimnaziu. Cât de eficiente și care sunt neajunsurile programelor de inteligență artificială dedicate învățării aprofundate?
Educația – prezentată ca pilon pentru dezvoltarea inițiativelor europene de inteligență artificială, în noul Plan de Acțiune pentru Continentul IA
Inteligența artificială poate consolida învățarea, dacă instrumentele folosite sunt croite să îi asiste pe elevi, nu să le ofere direct soluții – analiză bazată pe mai multe studii de specialitate
Foto: © Suriya Phosri | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
