Elevii și profesorii din județul Alba pot împrumuta gratuit cărți și resurse educaționale în limbile română, engleză, franceză, maghiară și germană, livrate chiar la școală, prin intermediul platformei Bookster. Marius Cosmin Pintea, director al Liceului Teoretic Teiuș din județul Alba, școală parteneră a proiectului Bookster în școala ta, a afirmat că proiectul aduce „plusvaloare pentru actul educațional și resurse noi în unitatea de învățământ”.
Bookster în șoala ta este un proiect lansat în anul 2024 de Bookster, împreună cu Star Assembly, Filiala de Cruce Roșie a Județului Alba și Inspectoratul Școlar Județean Alba. Inițial, în faza de pilotare, proiectul a fost implementat în șase școli din județul Alba, cu scopul de a sprijini dezvoltarea academică, socială și personală a elevilor și a de cultiva pasiunea pentru lectură a acestora.
Profesorii din program le pot face împrumuturi elevilor și aceștia își pot alege din mii de cărți cuprinse într-un catalog adaptat în funcție de nevoile lor. Genurile literare disponibile sunt variate – de la literatură la beletristică și non-ficțiune. Astfel, copiii pot opta pentru titluri precum „Micul Prinț”, „Marțianul”, „Eu sunt Malala” sau „Sapiens. A Brief History of Humankind”
Bookster aduce și o varietate de titluri care răspund nevoilor profesorilor. Drept dovadă, în doar jumătate de an, unul din doi profesori din proiect a folosit platforma online pentru a împrumuta cărți destinate activităților didactice și dezvoltării personale. Aceștia pot opta pentru o gamă largă de titluri de pedagogie, psihologie, comunicare sau leadership.
Cărțile preferate, la un click distanță
„Fiecare profesor și-a făcut cont și are acces la titlurile pe care le propune această platformă. Aceștia își comandă cărțile, ele vin în unitatea de învățământ prin curierat rapid și în același mod sunt ridicate după perioada în care au fost citite”, a explicat directorul Marius Cosmin Pintea de la Liceul Teoretic Teiuș din județul Alba.
„Avem un colț Bookster în școală, unde fiecare profesor sau elev vine și își ia cartea și o aduce pe cea împrumutată. E o procedură foarte simplă, clară, ușor de accesat, atât din din perspectiva elevului, cât și din perspectiva profesorului de la catedră”.
Cititorii care nu finalizează cărțile împrumutate până la termenul stabilit pot solicita prelungirea acestuia până la opt săptămâni.
„Cu posibilități aproape nelimitate în a alege următoarea mea lectură, am apelat mult mai des la a împrumuta întocmai poveștile care îmi stârnesc interesul pe moment, fără anumite obstacole financiare, ori de altă natură, bucurându-mă strict de frumusețea unei cărți bune, acestea fiind livrate săptămânal”, a afirmat o elevă de clasa a XII-a de la Liceul Teoretic Teiuș.
Directorul liceului a subliniat beneficiile pe care cărțile împrumutate le au asupra cadrelor didactice: „Bineînțeles că învățarea este posibilă printr-o stare emoțională bună și sănătoasă. Și cred că aspectul acesta decurge și din lecturile pe care profesorii le-au făcut prin Bookster”.
Reducerea decalajului educațional dintre mediile rural și urban
„Platforma îți asigură această egalitate indiferent de zona în care ești. Atât din rural, cât și din urban poți se împrumuta resurse educaționale fără niciun cost. Și asta este minunat, adică egalitatea de șanse este clar pusă în valoare aici și fiecare elev, indiferent de mediul în care este, poate avea acces la resurse”, a precizat Marius Pintea.
„La fel este și pentru profesori. Clar nu mai există diferențe economice sau sociale. Fiecare poate accesa și ajunge la un titlu de carte, doar să-și dorească lucrul acesta”.
Creșterea coeziunii la nivelul colectivelor și al corpului profesional
Elevii și profesorii de la Liceul Teoretic Teiuș discută pe baza cărților pe care le împrumută, afirmă directorul.
„În cadrul cercului de lectură pe care îl avem la nivel de unitate școlară, se discută opțiunile lor de cărți pe care le-au împrumutat prin Bookster”. Acesta a povestit că a organizat o activitate la care „fiecare elev și-a adus cartea preferată din care s-a lecturat câte cinci minute. Fiecare a venit cu un titlu preferat și, bineînțeles, chiar și împrumutat de pe Bookster”.
„Recomandările de titluri se discută și la nivel de cancelarie. E o discuție frumoasă și axată pe dezvoltarea gustului de lectură”, a mai adăugat el.
O altă activitate organizată în școală la inițiativa Bookster a fost „bârfa pozitivă”, a precizat directorul. Activitatea a fost parte a unui workshop de formare pentru profesori și a fost întreprinsă și la clasă.
„Profesorii au fost puși să se bârfească pozitiv într-un workshop de formare. Această activitate a fost dusă în fiecare clasă la orele de dirigenție. A fost o activitate benefică la nivel de unitate școlară și a adus plusvaloare având în vedere formarea coeziunii grupurilor de elevi din fiecare clasă, cât și cunoașterea reciprocă dintre elevi și dintre elevi și profesori”.
„Această activitate ne-a marcat pe fiecare în parte. De exemplu, spuneau unii dintre profesori «Niciodată nu m-a lăudat nimeni pentru activitatea pe care o fac în școală și uite că acum s-a întâmplat!». A fost o experiență emoțională bună și clar fiecare persoană a fost valorizată”, a completat el.
Resursele educaționale nu se limitează doar la cărți. Copiii și profesorii pot accesa și materiale în format digital, precum eBookuri sau articole, dar și rezumate audio și podcasturi pe teme diverse.
În martie 2025, după pilotarea cu succes a proiectului, Bookster în școala ta a ajuns în toate unitățile de învățământ din județul Alba. Până acum, 550 de profesori citesc cărți și pe Bookster.
Datele Bookster despre întreaga comunitate de cititori arată că 77% dintre abonați citesc mai mult de când au acces la acest proiect. De când au început să comande cărți prin intermediul platformei, 2 din 5 abonați cumpără mai multe cărți decât înainte. Pentru restul de 3 din 5 abonați, obiceiurile legate de lectură au rămas neschimbate.
Prin această inițiativă, care le permite copiilor și cadrelor didactice să selecteze titlurile preferate online, reprezentanții proiectului urmăresc rezolvarea unei probleme tot mai pregnante în societatea românească, și anume decalajul dintre calitatea actului educațional în mediul rural și cel urban.
