EXCLUSIV Noile contracte pentru profesori “pe durata de viabilitate a postului”. Ministerul Muncii: Sintagma nu este în legislație. Contractul individual de muncă NU poate fi încheiat pe durata de viabilitate a postului

Inspecția specială

Foto: Pexels.com

Guvernul îi pune pe directori să le facă profesorilor contracte pe perioada de viabilitate a postului, deși sintagma nu este “prevăzută în legislația Muncii” – spune Ministerul Muncii, la solicitarea Edupedu.ro. Contractele “pe durata de viabilitate a postului-catedrei” au fost inventate de Executiv, pentru a-i menține pe posturi pe profesorii “titularizați pe articolul 253”. Într-un răspuns la cererea Edupedu.ro, Ministerul Muncii subliniază că “contractul individual de muncă poate fi încheiat doar pe durată determinată sau doar pe durată nedeterminată”.

Edupedu.ro a cerut oficial Ministerului Muncii să spună care sunt observațiile pe care instituția le-a formulat la proiectul de Ordonanță de Urgență pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul educației, adoptat în Ședința de Guvern pe 3 aprilie 2019.

În răspuns la solicitarea Edupedu.ro, Ministerul Muncii a anunțat a avizat favorabil proiectul de OUG pe educație, dar cu următoarea observație: “sintagma ‘pe durata de viabilitate a postului’ nu este o noțiune prevăzută în legislația Muncii”.

Ministerul Muncii precizează, la solicitarea Edupedu.ro, că din acest motiv “a propus reformularea articolului 931 alin (1) din proiect, respectiv precizarea duratei contractului individual de muncă, din următoarele considerente:

“Astfel, contractul individual de muncă poate fi încheiat doat pe durată determinată sau doar pe durată nedeterminată”, spune Ministerul Muncii în răspunsul trimis Edupedu.ro.

Descarcă de aici Răspunsul Ministerului Muncii la solicitarea Edupedu.ro despre OUG pe educație

 

Ministerul Educației a ignorat observația făcută de Ministerul Muncii și a lăsat articolul neschimbat, după cum o arată OUG-ul pe educație în forma publicată în Monitorul Oficial pe 10 aprilie. Peste 16.000 de posturi didactice de predare sunt ocupate cu profesori angajați pe perioadă determinată, în baza rezultatelor obținute la concursuri naționale de titularizare în anii anteriori, spune Guvernul în nota de fundamentare a OUG 23.
FOTO Articolul din OUG pe educație publicată pe 10 aprilie în Monitorul Oficial, care introduce sintagma “contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului-catedrei”:

 

 

Informații de background

Amintim că fostul secretar de stat din Educație Gabriel Ispas a avertizat, într-o declarație pentru Edupedu.ro imediat după ce Guvernul a adoptat OUG-ul pe educație, că “Ordonanța de urgență în forma adoptată de Guvern propune o soluție la fel de neconstituțională ca cea de dinainte, ceea ce nu mă surprinde. Practica Ministerului de a se juca cu destinele profesorilor și copiilor din România este dublată de această dată de o totală dorință de mită electorală pentru cei 16.000 de profesori. Ordonanța introduce o nouă modalitate de ocupare a postului, printr-un contract nenumit care nu este nici determinat cu durată de un an, nici pe durată nedeterminată“. Detalii aici

Titularizarea pe 253 a fost blocată din iulie 2018, când Curtea Constituțională a decis că articolul de lege care le dădea profesorilor voie să se angajeze pe baza examenelor trecute reprezintă “o modalitate ‘paralelă’” cu examenul anual de obținere a unui post în școală.

Paradoxul face ca metodologia de titularizare 2019 să fi fost elaborată de Ministerul Educației în noiembrie 2018, deci la 5 luni după ce judecătorii Curții au declarat neconstituțional articolul 253 din legea educației. Cu toate acestea, metodologia a permis titularizarea pe baza articolului 253, iar profesorii care voiau să se titularizeze pe baza examenelor pe care le-au dat deja au aflat chiar în prima zi de depunere a dosarelor la inspectoratele școlare că nu pot să se angajeze astfel. Ministerul Educației condus de Ecaterina Andronescu a lăsat până în ultimul moment metodologia nemodificată.

Ce este titularizarea?

Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – candidații trebuie să obțină minimum nota 7 (șapte) atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată, candidații trebuie să obțină minimum nota 5 (cinci) atât la proba scrisă, cât și inspecția în profilul postului.

Ce este titularizarea pe 253?

Examenul scris de titularizare este anul acesta programat pe 17 iulie 2019. Metodologia (regulile de examen) prevedea, însă, și posibilitatea ca angajarea într-o școală să se realizeze pe baza notelor de la examenele de titularizare din anii trecuți, așa cum statua articolul 253 din legea educației.

Articolul 253 din legea educației, declarat neconstituțional

Articolul 253
(1) Cadrele didactice calificate, care au obținut nota/media de cel puțin 7 la un concurs național unic de titularizare în învățământul preuniversitar în ultimii 6 ani și care sunt angajate cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, pot fi repartizate, în ședință publică organizată de inspectoratul școlar, pe perioadă nedeterminată în unitățile de învățământ în care sunt angajate, dacă postul didactic/catedra este vacant(ă) și are viabilitate.
(2) Procedura privind repartizarea prevăzută la alin. (1) se stabilește prin metodologie elaborată cu consultarea partenerilor de dialog social și aprobată prin ordin al ministrului educației naționale.

Motivele pentru care titularizarea pe 253 a fost declarată neconstituțională

Curtea Constituțională a decis pe 17 iulie 2018 că titularizarea pe baza notelor de la examenele din anii trecuți este “o modalitate ‘paralelă’ de accedere la calitatea de titular în învățământul preuniversitar”, având în vedere că Ministerul angajează și pe baza examenului dat chiar în anul scoaterii posturilor la concurs.

Ce spun judecătorii Curții Constituționale:

Photo by rawpixel.com from Pexels

Citește și:

Istoria unei rute paralele de angajare în învățământ: Eu am scris articolul 253. Noi am gândit autonomia școlii de a-și selecta resursa umană, PSD a transformat-o în șpagă electorală forever – Oana Badea, fost secretar de stat

Citește și:

 

 

 

Exit mobile version