EXCLUSIV OCDE despre o componentă-cheie a reformei Iohannis-Deca din educație: evaluarea rezultatelor învățării este amenințată de probleme sistemice precum lipsa planificării strategice, o risipă a resurselor puține, lipsa de coordonare

Foto: © Rawpixelimages | Dreamstime.com

Felul cum România (nu) monitorizează și evaluează rezultatele educației și ale reformei în domeniu – o țintă-cheie urmărită în proiectul “România Educată”, tradus în legile pe care președintele Iohannis urmează să le promulge marți – este criticat aspru în proiectul de raport-diagnostic realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) pe tema reformei din învățământul românesc, raport consultat și prezentat de Edupedu.ro. Acesta arată că  România dorește să pună monitorizarea și evaluarea rezultatelor de învățare în centrul viziunii “România educată”, dar nu a abordat în mod adecvat unele dintre marile provocări care au pus până acum piedică acestor eforturi – provocări majore precum slaba planificare strategică și capacitatea redusă de personal. 

Lipsa de prioritizare și de coordonare a făcut să fie neglijate procese care ar fi putut oferi date de evaluare de încredere, precum evaluările naționale, iar România rămâne una dintre foarte puținele țări UE care nu au un sistem de evaluări naționale standardizate prin care să monitorizeze rezultatele elevilor raportat la obiectivele naționale de învățare, se arată în documentul citat.

Acesta trece în revistă o serie de reforme și schimbări planificate pentru Sistemul Integrat de Management al Școlarității, pentru a reuni diversele surse de date într-un singur loc, schimbări despre care analiza OCDE apreciază că pot să reprezinte punctul de plecare pentru o mai puternică utilizare a datelor în procesul decizional și elaborarea de politici. Or, arată același document:

Drept rezultat, spune documentul citat: “lucruri importante, precum revizuirea evaluărilor naționale așa încât să poată strânge date de încredere privind calitatea și echitatea rezultatelor de învățare ale elevilor, sunt neglijate. Aceasta face ca România să rămână una dintre foarte puținele țări UE fără o evaluare națională standardizată care trebuie să-și monitorizeze rezultatele elevilor prin raportare la obiectivele naționale de învățare”. 

Provocări structurale care riscă să submineze eforturile României

Potrivit proiectului de raport OCDE, în trecut, România s-a bazat pe finanțări externe, de la parteneri internaționali precum UE, pentru a investi în infrastructuri de date și în capacitatea de monitorizare și raportare a performanței sistemului. Dar, când această finanțare expiră, ea îi lasă adesea pe actori fără mijloacele să ducă mai departe sarcini importante, spune documentul. “Așa s-a întâmplat când a expirat finanțarea pentru precedentul sistem integrat, SIIIR, ceea ce a făcut, în esență, ca platforma să bată pasul pe loc. Eșecul în abordarea acestor tipuri de provocări structurale riscă să submineze eforturile României de a implementa planurile sale de monitorizare și evaluare și, în final, să realizeze viziunea România Educată”.

Documentul dă exemplul platformei integrate SIIIR, care are o multitudine de module, dar al cărui modul privind datele financiare a fost dezvoltat  pentru a integra datele Ministerului de Finanțe cu privire la finanțarea educației, fără ca acest scop să fie atins. “De fapt, câteva dintre modulele SIIIR rămân subdezvoltate și nu sunt interoperabile. Acest lucru e cauzat, parțial, de lipsa de resurse, dar și de faptul că diverși actori s-au concentrat pe dezvoltarea propriilor platforme separate, precum EduSal, sistemul Ministerului Educației de administrare a salariilor profesorilor. Această fragmentare crește povara administrativă pusă pe umerii utilizatorilor SIIIR, mai ales la nivelul școlilor”.

OCDE constată în raportul său că situația SIIIR și modul cum dezvoltarea lui s-a bazat pe sprijinul financiar extern arată că “guvernul Român nu a făcut investiții adecvate pentru a asigura durabilitatea SIIIR, iar dezvoltarea platformei stagnează atunci când finanțarea externă expiră. Aceasta arată riscurile asociate cu o dependență prea mare pe finanțări externe pentru instrumente critice de monitorizare de sistem.  Situația mai reflectă problema sistemică, extinsă în care planificarea strategică slabă și capacitatea slabă de bugetare din cadrul Ministerului au avut ca rezultat lipsa investițiilor eficiente și susținute în zone-cheie. Drept urmare, multe dintre resursele educaționale ale României, inclusiv SIIIR, sunt subdezvoltate comparativ cu alte țări europene”.

Bazele de date aferente sistemului de educatie din Romania / Sursa: Proiectul raportului de diagnostic OCDE

Alte probleme legate de SIIIR, consemnate în documentul OCDE pe baza discuțiilor cu actori din sistem:

Împărțirea responsabilităților de monitorizare și evaluare în educație

Același raport OCDE notează că diversele activități de evaluare și de monitorizare privind performanța sistemului de educație sunt împărțite între mai multe entități, atât în coordonarea Ministerului Educației (precum ARACIP), cât și complet independente de acesta (precum INS).

În aceste condiții, schimbările multiple din ultimii ani în ceea ce privește organizarea și rolurile agențiilor implicate au făcut ca eficiența proceselor de monitorizare și evaluare să fie subminată. “Schimbările structurii de guvernanță determină o lipsă de claritate privind rolurile și responsabilitățile, uneori chiar rezultatele, printr-o dublare a activităților. Având în vedere faptul că sistemul de educație din România se confruntă cu provocări cronice privind resursele, aceste ineficiențe structurale îngreunează efortul de a concentra atenția pe reforme pe termen lung, precum dezvoltarea unui nou curriculum sau de evaluări naționale standardizate”.

Raportul mai consemnează:

Analiza citată identifică o serie de probleme și în cazul rapoartelor anuale privind starea educației, ca urmare a faptului că acestea folosesc date din surse multiple, iar multe date utile nu există:

Reforma legislativă are obiective bune, dar sunt probleme de fond care nu au fost depășite

Potrivit analizei OCDE, reforma legislativă, care urmărește un nou sistem integrat al datelor din educației, este un pas în direcția bună, iar viitoarea platformă, așa cum e descrisă, “are posibilitatea să îmbunătățească semnificativ infrastructura de monitorizare și evaluare. În același timp, însă, sunt semnalate o serie de probleme care trimit din nou la obstacolele care au rămas până acum fără soluții:

Citește și:
EXCLUSIV Critici dure pentru „reforma” Deca-Iohannis din educație, într-un raport-cheie al OCDE, organizația la care România dorește să adere: România nu are o strategie națională pentru îmbunătățirea școlilor, bugetul pentru educație nu ține cont de obiectivele pe termen lung, iar sistemul rămâne foarte birocratic, cu un nivel ridicat de risipă
EXCLUSIV Finanțarea educației din România: “nici proiectul de lege, nici strategia România Educată nu stabilesc țintele” banilor în plus promiși de noua lege, într-un sistem fără buget multianual și în care “sectorul educației este sufocat de proceduri redundante și inutile” – raport de diagnostic al OCDE
EXCLUSIV România, caz unic în Uniunea Europeană și țările OCDE ca școlile să fie controlate de două organisme – inspectorate și ARACIP. „Ineficientă și împovărătoare pentru școli” dubla-inspecție e considerată „o piedică în implementarea reformelor”, într-un raport de diagnostic al OCDE

Photo 50804597 © Rawpixelimages | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version