Gradația de merit trebuie regândită, creșterile salariale automate ar trebui limitate, iar salariile pentru diversele grade didactice să fie revizuite – măsuri propuse de OCDE pentru corelarea salariilor cu performanța profesorilor

Foto: © Andrii Zastrozhnov | Dreamstime.com

„România va trebui să stabilească o legătură mai strânsă între promovare, salarizare și performanță”, dacă își dorește ca regulile pentru evoluția în carieră a cadrelor didactice și creșterile salariale planificate pentru aceștia să ducă la îmbunătățirea actului didactic și la dezvoltarea profesorilor. Aceasta este una dintre recomandările-cheie ale raportului-diagnostic realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) cu privire la sistemul de învățământ preuniversitar din țară, publicat marți. Analiza propune, totodată, să fie regândită gradația de merit, deoarece, în formula actuală, contravine standardelor de competență profesională propuse de reforma din educație.

Raportul arată că, în formula actuală, salariile profesorilor „reflectă mai mult vechimea decât competența profesională”, iar creșterile salariale fără condiții pot „limita dorința cadrelor didactice de a se dezvolta profesional și de a promova în carieră”. Totodată, experții OCDE apreciază că „această practică absoarbe resurse care ar putea fi investite strategic, de exemplu, în creșterea salariilor pentru funcțiile de conducere””.

În ceea ce privește gradația de merit, OCDE arată că aceasta contravine dorinței de schimbare în privința standardelor profesionale în rândul cadrelor didactice: „gradația de merit stimulează practici care subminează anumite aspecte ale noilor standarde de competență profesională, cum ar fi accentul pus pe predarea centrată pe elev. De asemenea, împiedică o mai bună colaborare între profesori și reduce atractivitatea recompenselor salariale pentru funcții esențiale, cum ar fi cea de mentor”.

Numărul sporurilor pentru profesori trebuie, de asemenea, revizuit, apreciază raportul citat.

Prima măsură propusă de OCDE cu privire la salarizarea profesorilor:
A doua măsură propusă de OCDE pe această temă:
Context: Apelul premierului Ciolacu pentru corelarea salariilor cu performanța în educație

Tema corelării salariilor cu performanța în învățământ a revenit, cel mai recent, în discuție publică după publicarea rezultatelor PISA 2022, când premierul Marcel Ciolacu i-a cerut ministrei Educației, Ligia Deca, „să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ”. El spunea atunci, în contextul discuțiilor pe tema creșterii salariilor profesorilor, că „orice cheltuială trebuie însoțită și de o reformă și să aibă rezultat performanța. Nu ne putem aștepta că doar mărind salariile să se întâmple o minune, pentru că nu se va întâmpla nici de această dată nimic”.

În urmă cu un an, în februarie 2023, Ligia Deca manifesta reținere cu privire la posibilitatea introducerii unor criterii de performanță pentru salarizarea profesorilor: „este foarte greu, câtă vreme evaluările de la clasă nu sunt bine standardizate, să condiționezi salarizarea cadrelor didactice de performanțele elevilor, adică este foarte variabilă această performanță (…)”, spunea ea atunci.

Mai recent, în ianuarie 2024, Ligia Deca făcea trimitere la așteptata analiză OCDE, publicată săptămâna aceasta, arătând că aceasta este cheia pentru criteriile de salarizare pe bază de performanță”. Ulterior, în februarie, ea a arătat că experții OCDE au făcut trimitere la bonusuri saalriale condiționate de performanță, iar oficialul român a indicat, atunci, existența în România a gradației de merit – cea care este contestată, în formula ei actuală, în raportul organizației internaționale.

Citește și:
DOCUMENT Salariile profesorilor din România să fie legate de performanța acestora, reformele în certificarea și evaluarea lor să fie revizuite, să fie luate măsuri care să evite suprapuneri și conflicte de interese în evaluările școlilor – printre cele 18 recomandări-cadru ale OCDE pentru Ministerul Educației

Foto: © Andrii Zastrozhnov | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version