În educația financiară nu este vorba doar de bani, este vorba despre deciziile pe care le luăm, spune Adina Roșca, expert educațional / Cercetătorul Ciprian Fartuşnic: De foarte multe ori, centrarea pe competențe înseamnă să ne uităm mai atent la ce și cum învață fiecare copil

Foto: Universitatea de Vest din Timișoara

„În educația financiară, să știți, nu este vorba doar de bani, este vorba despre deciziile pe care le luăm noi”, a spus Adina Roșca, expert educațional, la conferința regională „Școala de bani începe școala”, eveniment organizat de Edupedu.ro cu sprijinul BCR, prin Școala de bani, în parteneriat cu Universitatea de Vest. Cosmin Hogea, inspector școlar general adjunct din Timiș, a transmis că „educația financiară este temă de actualitate” pentru profesori și elevi.

Adina Roșca, expert educațional, a explicat cum i-ar putea ajuta pe profesori materialele disponibile pe Școala de bani: „În educația financiară, să știți, nu este vorba doar de bani, este vorba despre deciziile pe care le luăm noi. Noi ne dorim ca propriii noștri copii și elevii noștri să fie independenți financiar, corect? Ca să fie independent financiar, tu, de fiecare dată, apelezi la anumiți factori care ne influențează această independență financiară: nevoia, dorința, valorile noastre personale, pentru că noi ne ghidăm după anumite valori personale. (…) Noi luăm decizii bazate pe valorile noastre personale și la final se formează un comportament financiar pe care noi îl avem. (…)

Foto: Adina Roșca, expert educațional

Pe site-ul Școlii de bani o să găsiți foarte multe informații. O să fie ghiduri pentru învățământul preșcolar, pentru învățământ primar, învățământ gimnazial și liceal. Sunt fișe de lucruri, realizate de colegii dvs,. pe discipline diferite, implementate la clasă.” – Adina Roșca

Ciprian Fartușnic, cercetător științific principal gr.I, Institutul de Științe ale Educației (ISE), a vorbit despre ce înseamnă centrarea pe competențe și ce ar trebui să urmărească profesorii, precum și importanța legăturii unui discipline cu celelalte:

Foto: Ciprian Fartușnic, cercetător științific principal gr.I, Institutul de Științe ale Educației (ISE)

De foarte multe ori, centrarea aceasta pe competențe înseamnă să ne uităm mai atent la ce și cum învață fiecare copil și, mai ales, să aduc un pic de aer curat, proaspăt în activitățile de învățare. (…) A da sarcini și a-i pune pe copii în situații de învățare în care folosesc aplicații, în care folosesc internetul reprezintă niște contexte în care acești copii au un câștig.

Acea mult discutată și mai puțin aplicată întâlnire a disciplinelor este un proces absolut natural dacă ne gândim la acest bine dincolo de competența specifică pe care vrem să o prindem. Dacă ne asumăm această sarcină și suntem deschiși, experiențe de acest tip nu fac decât să ne ajute, să ne dea idei despre cum aceste activități de învățare ale noastre pot să aducă mai multe perspective. (…) Dacă noi în școală nu-i învățăm copiii noștri despre bani, despre un buget, cine să facă altcineva? (…)

Flavia Barna, prorector al Universității de Vest din Timișoara, a discutat despre cât de necesare sunt noțiunile pe care ar putea să le primească copiii de grădiniță și elevii despre educația financiară:

Sunt cadru didactic care predă în zona educației financiare și vă mulțumesc, în primul rând, dumneavoastră, colegilor din mediul preuniversitar pentru modul în care reușiți, așa puțin cât vă permite programa școlară în momentul de față, cât vă permite curricula, să le mențineți apetitul. Este foarte important și sperăm că un astfel de proiect, realizat în parteneriat cu Școala de Bani, cu Banca Comercială Română și cu Edupedu.ro, va permite ca împreună să creăm oameni ai viitorului.

Flavia Barna, prorector al Universității de Vest din Timișoara

Și eu sunt mamă. Prima întrebare pe care mi-a pus-o copilul meu când era în clasa pregătitoare a fost „nu înțeleg ce minune se întâmplă când bagi o bucată de plastic și scoți bani”. Este foarte important ca împreună, în ciclul preșcolar, primar, gimnazial sau liceal, să le putem oferi acele noțiuni care să-i pregătească pentru viitor. Să știe ce înseamnă inflație, cu exemple practice, să știe ce înseamnă monedă electronică, să știe și ce înseamnă criptomonedă, pentru că este foarte important în zilele noastre să aibă cunoștințele necesare.

Cele trei elemente care care fac ca un proiect să aibă succes au fost menționate de Cosmin Hogea, inspectorul școlar general adjunct din Timiș.

Foto: Cosmin Hogea, inspectorul școlar general adjunct din Timiș

Ca să aibă succes, un proiect are nevoie de are nevoie de trei elemente de bază: o inițiativă, parteneri și oameni cărora să se adreseze, iar eu cred că aici, în sală, ați găsit un loc potrivit pentru un astfel de proiect. Sigur că inspectoratul școlar s-a bucurat mult când a fost solicitat să participe și să fie partener în cadrul proiectului. (…)

Educația financiară este temă de actualitate. Vedem la fiecare pas nevoile unei culturi economice solide, începând cu cei mai mici copii, pentru că, atunci când apar primele noțiuni de card de bursă, ei trebuie să aibă un card în care să-și primească acea bursă, un cont în care să-și primească banii și, încetul cu încetul, trebuie să-și gestioneze singuri bugetul, primind acești bani. (…)” – Cosmin Hogea

Sinel Alexandru Gâlceavă, director de grup BCR, a explicat de ce trebuie ca elevii trebuie motivați să meargă la școală și să nu se simtă constrânși, să înțeleagă cum îi poate ajuta școala:

Să investești în școlarizarea copilului înseamnă, fără doar și poate, să oferi șanse mult mai bune pentru a deveni un adult responsabil. Există și niște studii, conform Băncii Mondiale. Se spune că orice an suplimentar de școlarizare pentru un individ poate să influențeze cu până la 9% creșterea venitului individual. Anual, în România, aproximativ 3 milioane de copii merg la școală (…) E menirea fiecăruia să-i motivăm să meargă la școală, dar și să le explicăm de ce, nu doar să simtă constrânși să meargă la școală, să înțeleagă cu ce-i va putea ajuta din acest punct de vedere școala și să poată să-și dorească ei să descopere abilități care le pot fi de folos pe viitor.

Foto: Sinel Alexandru Gâlceavă

BCR derulează programul „Școala de bani” de peste 7 ani de zile și am reușit să discutăm cu peste 600.000 de persoane. Au fost discuții atât practice, despre ce înseamnă instrumentele financiare, dar și discuții despre partea de principii financiare și despre cum să încerci să găsești un echilibru stabil, aplicând aceste principii financiare. Au fost peste 1500 de voluntari din companie care au pus umărul la acest exercițiu și care au fost în grădinițe, au fost în școli, au fost în licee, au fost în facultăți, dar au fost și în instituții, peste tot unde am găsit deschidere pentru a pune pe tapet acest subiect și a discuta despre el la modul cel mai simplu (…). În prezent, credem că ar fi nevoie, așa cum spuneați și aici, să ne gândim la ceea ce înseamnă educație financiară transdisciplinară. E foarte importantă și corelarea cu practica. Atunci, credem și ne dorim să dezvoltăm foarte mult că această noțiune numită educație financiară transdisciplinară.

Cristina Șerban, Teach for Romania, coordonator program de numerație „Eu la puterea viitor”, a amintit de conținutul pe care învățătorii pot să-l accese în cazul elevilor care au nevoie de ore remediale:

„Dacă un copil în clasa a IV-a abia învață înmulțirea, în clasa V-a el intră într-un abstract pe care nu-l poate descifra, mintea lui nu poate. Și atunci ne-am gândit în felul următor: ce-ar fi dacă am lua competențele de clasa a IV-a și ne-am duce cu ele până la preșcolar, astfel încât copiii să învețe de mititei matematica aplicată în viața lor (…). Și am făcut acest conținut, astfel încât, dacă în clasa a IV-a un copil nu știe o împărțire, învățătorul să poată să meargă înapoi cât are nevoie, pentru a face remedial cu copilul respectiv” – Cristina Șerban.

Foto: Cristina Șerban, Teach for Romania, coordonator program de numerație „Eu la puterea viitor”

În cadrul evenimentului a fost organizat și un atelier de educație financiară. Scopul atelierului BCR a constat în înțelegerea modului în care este administrat bugetul și în conștientizarea factorilor care influențează deciziile financiare. Printre aspectele discutate au fost următoarele: „pe o scară de la 1 la 10, cât de bune credeți că sunt deciziile financiare pe care le luați?”, „relația mea cu banii”, „vă mai amintiți prima experiență dificilă cu banii?”, „nevoile financiare ale oamenilor” și „planificarea financiară”.

Atelier de educație financiară susținut de profesorii de educație financiară din Școala de Bani – BCR
Despre evenimentul organizat la Timișoara

La eveniment au participat 137 de profesori și inspectori școlari județeni de specialitate. Materiile la care aceștia predau acoperă aproape în totalitate trunchiul comun, de la cele de specialitate: educație financiară, antreprenoriat, economie, consiliere și dezvoltare socială la cele generale: matematică, limba română, religie, istorie, limba engleză, fizică, chimie și educație fizică. Alături de colegii cadre didactice de liceu și gimnaziu, au fost foarte interesați să afle mai multe despre resursele transdisciplinare de educație financiară pentru viață și profesorii de învățământ primar și preșcolar, prezenți într-un număr apreciabil.

Profesorii participanți l-au adresat vorbitorilor intrebări despre metodele de introducere a noțiunilor de educație financiară la diferitele cicluri de învățământ din preuniversitar, dar și în învățământul special, cum se poate dezvolta competența antreprenorială la ciclul primar, cum îi pot pregăti pe cei din noile generații pentru a lua decizii financiare înțelepte și responsabile și să-și gestioneze finanțele personale cu succes, ce comportament din punct de vedere financiar au tinerii cu vârsta între 15-25 ani, dar și de la ce vârstă ar trebui sa înceapă educația financiara la elevi.

Foto: profesori participanți la conferința regională „Școala de bani începe școala” de la Timișoara

Universitatea de Vest Timișoara și Inspectoratul Școlar Județean Timiș s-au asigurat că profesorii sunt informați despre eveniment și, luând în considerare importanța includerii noțiunilor de educație financiară transdisciplinare, la orice materie, pe toate ciclurile de învățare, au susținut importanța participării profesorilor din zonă într-un număr cât mai mare. Evenimentul s-a bucurat astfel de mare interes și toți cei care au răspuns pozitiv invitației au plecat acasă cu un bagaj mult mai mare de cunoștințe de educație financiară, dar și cu promisiunea că vor duce mai departe informațiile dobândite, către miile de elevi cărora le predau la clasă.

Foto: profesori participanți la conferința regională „Școala de bani începe școala” de la Timișoara
Despre proiectul LifeLab și Școala de bani

Proiectul educațional LifeLab, parte din platforma Școala de Bani a BCR, își propune să aducă în sistemul școlar un format de educație practic, cu o abordare interdisciplinară, prin care noțiunile de educație financiară să fie introduse în predarea mai multor materii, de la clasa 0 la clasa a XII-a. Astfel, prin învățare experiențială, adaptată pentru o multitudine de discipline din programa școlară, elevii înțeleg de ce și cum să gestioneze banii în mod responsabil și să ia decizii de viață, pentru a-și îndeplini dorințele, și deprind abilități de analiză, colaborare și planificare utile pentru viitor.

De asemenea, profesorii implicați în program învață să devină „profesori de viață”, să acționeze ca mentori pentru elevii lor și să folosească noi metode didactice pentru a integra educația pentru viață în activitatea lor de predare de zi cu zi, indiferent de specializare. Programul Lifelab urmărește să ofere un punct de pornire pentru dezvoltarea și testarea unui model de bune practici educaționale, care aduc în prim plan metodele de îmbunătățire a calității vieții prin gestionarea corectă a banilor.

Școala de Bani este un proiect al Băncii Comerciale Române, lansat în 2016, care a devenit cel mai amplu program de educație financiară din România. Peste 1.500 de angajați ai BCR au devenit, în mod voluntar, profesori de educație financiară, urmând cursuri specializate, și au reușit să ofere astfel de cursuri gratuite către jumătate de milion de români – copii, tineri și adulți. Cei interesați se pot înscrie la cursuri prin completarea formularului disponibil pe www.scoaladebani.ro, dar și în hub-urile BCR.

Prin cursurile și resursele educaționale oferite de Școala de Bani, BCR a ajutat până acum peste 600 000 de români să aibă acces la educație financiară. Prin LifeLab a fost extinsă această misiune și sunt sprijiniți profesorii în rolul lor de modele de viață, oferindu-le cadrul și resursele cu care să-i ghideze pe elevii lor pentru a-și atinge obiectivele și potențialul prin acest tip de educație. În cadrul LifeLab se vizează generarea unei schimbări sistemice, în care educația financiară și abilitățile de viață să fie aproape de elevi și profesori, și contribuția astfel la formarea unei noi generații de tineri care se bucură de prosperitate și de dorințe împlinite.

Citește toate articolele despre LifeLab by BCR:
Conferință regională pentru profesori și învățători, la Timișoara, pe 21 septembrie, organizată de Edupedu.ro: Școala de Bani începe școala – discutăm despre educație financiară într-un context transdisciplinar
VIDEO Claudia Oprescu, inițiator al programului de educație financiară LifeLab by BCR: Cu ajutorul profesorilor putem ajunge la milioane de români
VIDEO Dana Burcă, trainer de comunicare pentru profesori: Personalizarea educației înseamnă să-l tratezi pe celălalt așa cum îi place să fie tratat, să găsești și să activezi „butonul motivațional“ al fiecărui elev ca să-l faci să aplice ceea ce îi predai
Învățătoare în școala în care a fost elevă, implicată în programul-pilot LifeLab by BCR: Ar putea dezvolta în elevii de clasele primare o dorință mai mare de a cunoaște tainele banilor. La început li se părea ciudat că nu își pot cumpăra tot magazinul
VIDEO Caracteristica omului inteligent este adaptabilitatea, spune profesorul Ciprian Ittu, director la Școala Gimnazială Poiana Mărului: Prin cunoștințele pe care le acumulăm noi, profesorii, ne ajutăm copiii din comunitate să cunoască noțiuni financiare
VIDEO Profesorii au nevoie mai mult ca oricând de cursuri de comunicare, spune inspectorul școlar Mihaela Zugravu: Degeaba ne încărcăm cu teorii, n-avem ce face cu ele, dar trebuie să avem competențe de viață. Educație financiară putem face la fiecare disciplină
VIDEO Directoarea Colegiului Național „Dinicu Golescu” din Câmpulung, Argeș, școală-pilot în proiectul LifeLab by BCR: Ne dorim să livrăm ore de calitate, să facem lucruri care să conteze de-adevăratelea pentru elevi
VIDEO Educația financiară înseamnă să dai undița, nu peștele, spune Elena Lasconi, primar în Câmpulung Muscel, județul Argeș: Cred că, dacă noi am fi educați financiar și am avea un sistem educațional de calitate, nu am mai avea o altă Românie dincolo de granițele țării
STUDIU Aproape 4 din 5 elevi din școlile înscrise în programul-pilot de educație financiară LifeLab by BCR au bani de buzunar, iar 37% spun că pun o sumă deoparte când primesc de la părinți sau rude
VIDEO Copilul este un vector de educație, dar ca să-l putem învăța pe copil trebuie mai întâi să știm noi – apelul pentru formarea cadrelor didactice pe educație financiară predată prin situații concrete de viață, făcut de un inspector școlar în programul-pilot LifeLab by BCR
VIDEO Programul-pilot în care profesorii creează resurse educaționale aplicate de educație financiară pentru mai multe discipline, iar elevii învață despre viață – LifeLab By BCR
Profesorii din două școli vor include în fiecare disciplină elemente practice de educație financiară pentru elevi, după ce mai întâi vor fi formați pe trei componente: comunicare, competențe financiare și creare de resurse educaționale. LifeLab by BCR – program pilot unic în țară
VIDEO Dacă profesorul dovedește interes și motivație în fața elevilor, va fi urmat de către ei – Simona Bădițescu, profesoară de Limba și literatura română implicată în programul-pilot LifeLab by BCR
Exit mobile version