Ligia Deca, despre examenul suplimentar de admitere la liceu: “Nu ne dorim schimbări bruște, ne dorim schimbări spre binele sistemului”

Ligia Deca / Foto: gov.ro

Ministra Educației, Ligia Deca, a încercat să explice de ce s-a introdus un examen suplimentar pentru intrarea la liceu, în Comisia de Învățământ, la solicitarea mai multor parlamentari, printre care și deputata PSD Ana Loredana Predescu, cu care ministra a mai avut o discuție aprinsă recent în comisie. Amintim, deputații au votat pentru introducerea unui examen de admitere la liceu, pentru 50% dintre locuri, în cazul liceelor care aleg un examen suplimentar. “Nu ne dorim schimbări bruște, ne dorim schimbări spre binele sistemului”, a explicat Ligia Deca când a fost întrebată de parlamentari cum va funcționa acest examen și de ce a fost introdus pentru elevii de clasa a VIII-a.

“Ne dorim ca acest sistem să fie înțeles și, așa cum precizează și actul normativ, el nu va fi aplicat imediat, ci doar pentru elevii care intră în clasa a V-a în anul școlar următor adoptării actului normativ. Până atunci, avem timp să clarificăm, să facem metodologiile și, eventual, să și pilotăm examene. Nu ne dorim schimbări bruște, ne dorim schimbări spre binele sistemului”, a explicat Ligia Deca în cadrul dezbaterilor care au avut loc în Comisia de Învățământ miercuri.

Ministra fusese întrebată de mai mulți parlamentari ai opoziției, de un deputat neafiliat, dar și de deputata PSD, Ana Loredana Predescu, cum va funcționa acest examen, dar ministra Ligia Deca nu a răspuns acestor întrebări. Au intervenit însă cu explicații deputatul UDMR, Szabo Odon, vicepreședinte al Comisiei, și deputata PNL Luminița Barcari.

Spiritele s-au încins după ce s-a votat amendamentul, iar deputata PSD, Ana Loredana Predescu, colegă de partid cu președinta Comisiei de Învățământ, Natalia Intotero, a acuzat-o pe aceasta că a forțat votul.

Redăm discuția de după vot:

Ana Loredana PredescuPSD: Doamna președintă, îmi cer scuze, eu am copil care va da examenul. Da, vreau și eu să știu, în calitate de părinte, de data aceasta cum se va desfășura acest examen. De ce? Sindicatele, organizațiile de părinți, de elevi nu susțin această variantă. Era o întrebare efectiv obiectivă adresată reprezentanților ministerului. Vă rog, nu putem vota în alb.

Natalia Intotero: Păi oricum ați votat deja.

Ana Loredana PredescuPSD: Am votat pentru că ați forțat dvs. votul … înaintea răspunsului dat.

Natalia IntoteroPSD: Nu e adevărat. Puteați să votați împotrivă sau să vă abțineți.

Ana Loredana PredescuPSD: Să ne explice ministerul.

Deputat UDMR, Szabo Odon: Dacă se poate să ne calmăm puțin, îmi dați voie? Domnul secretar de stat răspundeți la întrebarea doamnei sau doamna ministru.

Ligia Deca: Cred că, așa cum a subliniat și domnul secretar de stat, aceleași temeri au existat de câte ori am avut o reformă semnificativă în sistemul educațional. Să ne aducem aminte de dezbaterile referitoare la clasa pregătitoare când s-a mutat înspre sistemul primar. Să ne aducem aminte despre dezbaterile aproape interminabile atunci când s-a introdus sistemul de repartizare computerizată. Există, la nivel psihologic, uman, o frică de necunoscut. Noi am încercat să dăm toate argumentele pe care ministerul l-a avut la dispoziție. Le-am explicat atât eu, în dezbaterile din săptămânile anterioare, cât și dl. secretar de stat. Am încercat să răspundem la toate întrebările pe care le-am primit. Vom continua să facem acest lucru.

Ne dorim ca acest sistem să fie înțeles și, așa cum precizează și actul normativ, el nu va fi aplicat imediat, ci doar pentru elevii care intră în clasa a V-a în anul școlar următor adoptării actului normativ. Până atunci, avem timp să clarificăm, să facem metodologiile și, eventual, să și pilotăm examene. Nu ne dorim schimbări bruște, ne dorim schimbări spre binele sistemului”, a spus Ligia Deca.

Nu este prima oară când deputata PSD, Ana Loredana Predescu, are o confruntare cu ministra Educației în cadrul dezbaterilor pe legile Educației. Pe 21 aprilie, un amendament privind numărul maxim de elevi dintr-o clasă a stârnit discuții aprinse în Comisia de Învățământ din camera Deputaților, între deputata Ana-Loredana Predescu (PSD) și ministra Educației Ligia Deca. Deputata i-a cerut ministrei să explice cum va asigura numărul maxim de 22 de elevi într-o clasă, în condițiile în care sunt multe școli în țară unde este depășit numărul maxim de elevi într-o clasă, din cauza supraaglomerării. Ea a dat ca exemplu liceul Ioan Petruș din Otopeni, unde învață fiica sa și sunt 36 de elevi în clasă, cu 10 elevi peste numărul maxim admis de actuala lege. (n. red Edupedu.ro a scris în septembrie 2022 despre situația supraaglomerării în clase a elevilor de la Liceul Ioan Petruș din Otopeni.)

“Cum veți face dumneavoastră, doamna ministru, să îi respectați domnului președinte această dorință și inclusiv ceea ce v-ați asumat dumnavoastră prin proiectul depus astăzi, având în vedere că la Liceul Ioan Petruș din Otopeni, unde fiica mea învață în clasa a IV-a în an terminal, sunt 36 de elevi în clasă și învață în schimbul doi, lucru interzis în clasele în anii terminali, nu se învață în schimbul doi sau trei decât în ore de dimineață”, întreba deputata PSD.

Având în vedere că legea educației va intra în vigoare pentru generația care intră în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024, dacă proiectele legilor trec de Parlament până în toamnă, deputata PSD este direct interesată.

Informații de context

Miercuri, 26 aprilie, deputații din Comisia de Învățământ au votat amendamentul care va permite ca, pe lângă Evaluarea Națională, elevii de clasa a VIII-a să dea examen de admitere la un liceu, pentru 50% dintre locuri, dacă unitatea de învățământ își dorește acest lucru. Prima generație care ar da acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024, dacă proiectele legilor trec de Parlament până în toamnă.

Proiectele legilor educației se află acum în Comisia de Învățământ pentru dezbaterea amendamentelor, urmând ca apoi să fie votate în plenul Camerei Deputaților, ca primă cameră sesizată. Urmează dezbateri pe amendamente și în Comisia de Învățământ din Senat și apoi un vot în Senat.

Admiterea la liceu este un subiect care a stârnit controverse în spațiul public.

Inițial, în prima variantă a legii Cîmpeanu, din vara lui 2022, examenul s-ar fi dat doar în cazul colegiilor și pentru 90% dintre locuri. Apoi, procentul a fost modificat la 80%, scăzând la 60 % în forma Ligiei Deca, adoptată de Guvern.

Reprezentanții părinților nu sunt de acord cu introducerea unui examen nou. Președintele Federației Părinților, Iulian Cristache spunea recent că “procentul de 60% din locuri e chiar mai rău“. Reamintim că încă din vara anului trecut poziția președintelui Federației părinților, Iulian Cristache, a fost împotriva organizării unui examen de admitere. Acesta a solicitat ministerului să fie luate în considerare recomandările OECD, pentru că „meditațiile sunt la un nivel „problematic” în România”, potrivit acestuia.

Nici reprezentanții elevilor nu susțin un examen suplimentar pentru a intra la liceu.

Citește și:
Examenul de admitere la liceu pentru 50% dintre locuri, suplimentar față de Evaluarea Națională, amendament votat în comisia de învățământ și susținut de ministerul Educației
Discuții aprinse pe legile educației pe tema supraaglomerării claselor / Ligia Deca spre o deputată: Vă rog să nu mă întrerupeți, că eu nu v-am întrerupt / Președinta comisiei de învățământ, Natalia Intotero: Nu trebuie să strigăm unii la ceilalți. Am s-o rog și pe doamna ministru să respecte instituția Parlamentului și pe colegii prezenți
Exit mobile version