Eliminarea examenului de admitere la liceu din proiectul de lege a Educației, cerută de Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Părinților

6.589 de vizualizări
Foto: CNE
Două organizații partenere ale Ministerului Educației, cele care reprezintă elevii și părinții în Comisia de Dialog Social, solicită eliminarea examenului de admitere la liceu din proiectul legii învățământului preuniversitar, potrivit unui comunicat comun al celor două entități. Într-un comunicat de presă primit de Edupedu.ro, CNE și FNP susțin că „Ministerul Educației trebuie să aibă în vedere și caracterul obligatoriu al învățământului liceal din România, motiv pentru care procesul de admitere ar trebui să fie unul unitar (repartizare computerizată), bazat pe standarde clare de evaluare, care să se desfășoare într-un mod non-competitiv”.

„Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Părinților solicită eliminarea examenului de admitere la liceu, organizat ulterior examenului de Evaluare Națională, din proiectul de lege a învățământului preuniversitar. Promovarea meritocrației în paralel cu valorile echitabile poate fi realizată prin sprijinirea financiară a centrelor de excelență constituite la nivel județean”, scriu organizațiile în comunicat.

Redăm comunicatul integral:

„În data de 27 februarie 2023, a fost prezentată o nouă formulă a examenului de admitere la liceu. Astfel, liceele care își doresc acest lucru pot să organizeze concurs de admitere pentru maxim 60% din numărul de locuri. Micșorarea procentului numărului locurilor ocupate prin concurs cu siguranță că nu rezolvă problemele pe care acest tip de admitere le aduce: încurajarea meditațiilor private, inechitate, limitarea accesului în învățământul liceal și nivel de stres ridicat pentru elevi de doar 13-14 ani. Proiectul de lege prezentat luni se află în fază finală, însă se poate observa că punctele de vedere referitoare la acest subiect ale celor două structuri reprezentative, Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Părinților, nu au fost luate în considerare de către Ministerul Educației.

Încă din vara anului 2022, odată cu lansarea în dezbatere publică a proiectului de lege a învățământului preuniversitar, a fost (re)introdus termenul de admitere diferențiată pentru colegiile naționale care își doresc acest lucru. Pe parcursul ultimelor luni, asupra acestei propuneri inițiale din pachetul legislativ, au fost aduse în spațiul public de către Ministerul Educației, numeroase modificări, precum perioada de susținere a acestei admiteri, modul în care vor fi redactate subiectele și modul general de organizare a întregului proces de admitere la liceu, inclusiv oferirea oportunității tuturor liceelor de a desfășura acest concurs.

În acest sens, Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Părinților solicită eliminarea examenului de admitere la liceu, organizat ulterior examenului de Evaluare Națională, din proiectul de lege a învățământului preuniversitar. Promovarea meritocrației
în paralel cu valorile echitabile poate fi realizată prin sprijinirea financiară a centrelor de
excelență constituite la nivel județean.

Totodată, Ministerul Educației trebuie să aibă în vedere și caracterul obligatoriu al învățământului liceal din România, motiv pentru care procesul de admitere ar trebui să fie unul unitar (repartizare computerizată), bazat pe standarde clare de evaluare, care să se desfășoare într-un mod non-competitiv. Admiterea la liceu, în forma în care este prevăzută în proiectul de lege, va aduce după sine o multitudine de probleme, precum diferențe între elevi, segregare școlară și o probabilitate crescută de repartizare inechitabilă în învățământul liceal.

În contextul în care rata abandonului școlar este într-o continuă creștere, considerăm că aspectele care reprezintă un real interes sunt consilierea profesională constantă oferită elevilor de gimnaziu, în vederea asigurării alegerii adecvate a specializării pentru liceu. Admiterea la liceu încă ne lasă cu semne de întrebare cu privire la aplicabilitatea și consecințele reale ale sale, mai ales în contextul unei reforme în sistemul de educație, ce ar trebui să fie bazată pe principii, valori, evaluare standardizată, standarde clare de evaluare, incluziune și desegregare școlară”.


1 comment
  1. Nu văd necesar examenul elevilor pentru intrarea la liceu dacă tot trebuie să fie dată evaluarea națională . În urma evaluarii naționale se pote face înscrierea la liceu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cîmpeanu, despre Cumpănașu: Delimitarea mea și a Ministerului Educației este foarte clară / Cumpănașu, în 2018, despre Cîmpeanu: Prieten drag, pe lângă prietenie mi-a făcut onoarea de a fi și vicepreședinte CNMR

“Delimitarea mea și a Ministerului Educației este foarte clară în raport cu acest subiect”, a declarat Sorin Cîmpeanu la Antena3, întrebat de asocierea sa cu Alexandru Cumpănașu. În trecut Cîmpeanu…
Vezi articolul

Mai multe asociații și grupuri civice condamnă comportamentul public “inacceptabil” al lui Alexandru Cumpănașu față de minori și profesori și atenționează: Coaliția lui cuprinde asociații pentru drepturile copilului, asociații de profesori, de studenți sau de polițiști

Mai multe organizații neguvernamentale și grupuri naționale și locale, inclusiv VeDem Just, Rezist, Corupția Ucide sau Freedom House, au emis vineri o luare de poziție față de “comportamentul public inacceptabil”…
Vezi articolul

Răspândirea tulpinii indiene în școlile din Marea Britanie, păstrată sub tăcere de Guvernul Johnson pentru a putea elimina obligativitatea măștilor pentru elevii de gimnaziu, la jumătatea lunii mai – susține Observer

Guvernul Johnson ar fi blocat publicarea datelor referitoare la răspândirea tulpinii indiene în școli, pentru a putea elimina obligativitatea măștilor pentru elevii de gimnaziu, la jumătatea lunii mai, susține publicația…
Vezi articolul

Măriuca Talpeș: Noi susținem greva profesorilor și e bine că se întâmplă, e o grevă a noastră, ca societate / Mingea este la puterea politică, clar. Și are soluții. Numai să dorească și să înțeleagă că educația este un pilon al societății, nu o Cenușăreasă, nu o masă de profesori care ne deranjează și de care trebuie să scăpăm. Nu! Ei ne educă copiii, ei duc țara înainte – acești profesori

Coordonatoarea pilonului Educație din Coaliția pentru Dezvoltarea României, Măriuca Talpeș, a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro că susține greva profesorilor și consideră că aceasta este „o grevă a noastră, ca…
Vezi articolul

Premierul Ciolacu anunță că a închis tot bugetul fără să fi stabilit cu cât vor crește salariile profesorilor: Voi decide împreună cu liderii de sindicat în aceste zile/ Avem un buget iarăşi istoric la Educaţie de 4,1%, deci o mărire de 60%

Prim-ministrul Marcel Ciolacu a anunțat „un buget, iarăşi, istoric la Educaţie, de 4,1%, deci o mărire de 60% a bugetului pe Educaţie“, luni dimineața. Într-o declarație de la sediul PSD,…
Vezi articolul