Eliminarea examenului de admitere la liceu din proiectul de lege a Educației, cerută de Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Părinților

6.587 de vizualizări
Foto: CNE
Două organizații partenere ale Ministerului Educației, cele care reprezintă elevii și părinții în Comisia de Dialog Social, solicită eliminarea examenului de admitere la liceu din proiectul legii învățământului preuniversitar, potrivit unui comunicat comun al celor două entități. Într-un comunicat de presă primit de Edupedu.ro, CNE și FNP susțin că „Ministerul Educației trebuie să aibă în vedere și caracterul obligatoriu al învățământului liceal din România, motiv pentru care procesul de admitere ar trebui să fie unul unitar (repartizare computerizată), bazat pe standarde clare de evaluare, care să se desfășoare într-un mod non-competitiv”.

„Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Părinților solicită eliminarea examenului de admitere la liceu, organizat ulterior examenului de Evaluare Națională, din proiectul de lege a învățământului preuniversitar. Promovarea meritocrației în paralel cu valorile echitabile poate fi realizată prin sprijinirea financiară a centrelor de excelență constituite la nivel județean”, scriu organizațiile în comunicat.

Redăm comunicatul integral:

„În data de 27 februarie 2023, a fost prezentată o nouă formulă a examenului de admitere la liceu. Astfel, liceele care își doresc acest lucru pot să organizeze concurs de admitere pentru maxim 60% din numărul de locuri. Micșorarea procentului numărului locurilor ocupate prin concurs cu siguranță că nu rezolvă problemele pe care acest tip de admitere le aduce: încurajarea meditațiilor private, inechitate, limitarea accesului în învățământul liceal și nivel de stres ridicat pentru elevi de doar 13-14 ani. Proiectul de lege prezentat luni se află în fază finală, însă se poate observa că punctele de vedere referitoare la acest subiect ale celor două structuri reprezentative, Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Părinților, nu au fost luate în considerare de către Ministerul Educației.

Încă din vara anului 2022, odată cu lansarea în dezbatere publică a proiectului de lege a învățământului preuniversitar, a fost (re)introdus termenul de admitere diferențiată pentru colegiile naționale care își doresc acest lucru. Pe parcursul ultimelor luni, asupra acestei propuneri inițiale din pachetul legislativ, au fost aduse în spațiul public de către Ministerul Educației, numeroase modificări, precum perioada de susținere a acestei admiteri, modul în care vor fi redactate subiectele și modul general de organizare a întregului proces de admitere la liceu, inclusiv oferirea oportunității tuturor liceelor de a desfășura acest concurs.

În acest sens, Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Părinților solicită eliminarea examenului de admitere la liceu, organizat ulterior examenului de Evaluare Națională, din proiectul de lege a învățământului preuniversitar. Promovarea meritocrației
în paralel cu valorile echitabile poate fi realizată prin sprijinirea financiară a centrelor de
excelență constituite la nivel județean.

Totodată, Ministerul Educației trebuie să aibă în vedere și caracterul obligatoriu al învățământului liceal din România, motiv pentru care procesul de admitere ar trebui să fie unul unitar (repartizare computerizată), bazat pe standarde clare de evaluare, care să se desfășoare într-un mod non-competitiv. Admiterea la liceu, în forma în care este prevăzută în proiectul de lege, va aduce după sine o multitudine de probleme, precum diferențe între elevi, segregare școlară și o probabilitate crescută de repartizare inechitabilă în învățământul liceal.

În contextul în care rata abandonului școlar este într-o continuă creștere, considerăm că aspectele care reprezintă un real interes sunt consilierea profesională constantă oferită elevilor de gimnaziu, în vederea asigurării alegerii adecvate a specializării pentru liceu. Admiterea la liceu încă ne lasă cu semne de întrebare cu privire la aplicabilitatea și consecințele reale ale sale, mai ales în contextul unei reforme în sistemul de educație, ce ar trebui să fie bazată pe principii, valori, evaluare standardizată, standarde clare de evaluare, incluziune și desegregare școlară”.


1 comment
  1. Nu văd necesar examenul elevilor pentru intrarea la liceu dacă tot trebuie să fie dată evaluarea națională . În urma evaluarii naționale se pote face înscrierea la liceu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

O lecție predată online să aibă 15-20 de minute la ciclul primar, cadrele didactice să se axeze pe promovabilitate și să primească acordul părinților pentru calificative – învățătorii din Sibiu, după o întâlnire online cu ministrul Educației

Aproape 500 de învățători din județul Sibiu s-au întâlnit online cu ministrul Educației, într-un seminar organizat marți de Inspectoratul Școlar Județean, scrie Turnul Sfatului. Carmen Cozma, învățătoare participantă la discuția…
Vezi articolul

BREAKING Conținutul portofoliului educațional al elevului, transpus în Regulamentul actelor de studii, din Legea Educației – proiect de ordin / Cuprinde toate diplomele, certificatele sau alte înscrisuri obținute de către elevi în contexte de învățare formale, non-formale şi informale

Ministerul Educației operaționalizează portofoliul educațional al elevului, potrivit unui proiect de ordin pentru completarea Regulamentului privind regimul actelor de studii și al documentelor școlare, pus în consultare publică de minister.…
Vezi articolul

Primarul Capitalei, Nicușor Dan, și ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, au discutat cu rectorii universităților de stat și private pentru “dezvoltarea Bucureștiului ca important centru academic”. Pe lista discuțiilor: terenuri sau clădiri pentru cursuri, festival și muzeu al universităților

Primarul general al Capitalei, Nicuşor Dan, şi ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, au discutat luni pe tema colaborării pentru dezvoltarea Bucureştiului ca important centru academic, transmite Agerpres. Cei doi oficiali s-au…
Vezi articolul

Premieră în București: Niciun elev din clasele V-VII și IX-XI de la Școala Centrală nu vine fizic la școală săptămâna aceasta, iar de luni părinții elevilor de-a VIII-a și a XII-a au solicitat trecerea în online de teama infectării înaintea examenelor, anunță directorul colegiului

Premieră în București: niciun elev din clasele a V-a, a VI-a, a VII-a, a IX-a, a X-a și a XI-a nu merge săptămâna aceasta fizic la Școala Centrală, după ce…
Vezi articolul