Ligia Deca: În ciuda mitului că avem prea mulți studenți, suntem în urma mediei europene. Doar 26% dintre elevii din mediul rural promovează Bacalaureatul și 15% se înscriu la universitate

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

„În ciuda mitului că avem prea mulți studenți, suntem în urma mediei europene, chiar semnificativ statistic și nu suntem încă la nivelul de absolvenți de învățământ superior care să ne permită cu adevărat o economie bazată pe cunoaștere”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, la dezbaterea privind apelul Primul student în familie, de pe 2 aprilie. 

Ligia Deca a prezentat date privind numărul absolvenților de liceu din 2018 care au urmat studii universitare, doar 15% dintre elevi din mediul rural se înscriu la universitate.

„În toamna anului 2017 erau înscriși aproape 150.000 de elevi în ultimul an de liceu, deci clasa a XII-a sau a XIII-a și puțin peste 44% dintre aceștia au făcut pasul către studiile universitare un an mai târziu. Dacă ne raportăm strict la elevii din mediul rural, din aceeași generație, doar 26% dintre aceștia promovează bacalaureatul, iar procentul celor care se înscriu mai departe la studii universitare este de aproximativ 15%.”

Declarațiile ministrului Educației despre programul Primul student în familie

„Apelul de proiecte Primul student în familie, lansat de de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene în colaborare cu Ministerul Educației, ia în calcul o realitate pe care o știm și din statisticile europene, dar o și simțim în România, și anume aceea că este mult mai probabil să devii student dacă părinții tăi au fost studenți sau măcar unul dintre ei.

Este vorba despre o alocare bugetară semnificativă. Vorbim despre 50 de milioane de euro fără TVA din Programul operațional educație și ocupare.

Acești bani vor fi folosiți pentru activități menite să crească egalitatea de șanse din învățământul superior românesc, aceste activități putând fi, de exemplu, măsuri de tip puncte pentru tranziția în universitate, acordarea de subvenții, acordarea de fonduri pentru activități de consiliere și orientare în carieră, schimburi de experiențe între elevi și studenți care fac parte din grupul țintă al proiectului, ș.a.m.d. 

Ne așteptăm ca acest proiect să nu fie doar un proiect care sprijină un grup țintă vulnerabil. Este vorba și despre un proiect care potențează misiunea de mobilitate socială a educației. Nu vorbim despre reproducerea unor inegalități deja existente în societate, ci despre rolul educației ca instrument prin care poți, indiferent de statutul familiei în care te naști, să mergi cât mai departe, atât de departe cât este potențialul fiecăruia. 

Tranziția dintre liceu și universitate în România încă este anevoioasă. În ciuda mitului că avem prea mulți studenți, procentele europene ne spun clar că suntem în urma mediei europene, chiar, aș zice eu, semnificativ statistic. Și nu suntem încă la nivelul de absolvenți de învățământ superior care să ne permită cu adevărat o economie bazată pe cunoaștere. 

În toamna anului 2017 erau înscriși aproape 150.000 de elevi în ultimul an de liceu, deci clasa a XII-a sau a XIII-a și puțin peste 44% dintre aceștia au făcut pasul către studiile universitare un an mai târziu. Dacă ne raportăm strict la elevii din mediul rural, din aceeași generație, doar 26% dintre aceștia promovează bacalaureatul, iar procentul celor care se înscriu mai departe la studii universitare este de aproximativ 15%.

Dacă ne raportăm la ultimele date privind abandonul universitar, acesta este de aproximativ 45% la nivelul programelor de licență, fie de trei, fie de 4 ani, fiind în linie cu valori similare înregistrate în statele OECD.

Pentru a îmbunătăți procentul de participare al populației la învățământul superior, este clar că avem nevoie de o îmbunătățire și a retenției, nu numai o îmbunătățire a procentului de acces la învățământul superior

Practic, pentru a putea să avem un program de succes, avem nevoie de o colaborare foarte bună între universități și unitățile de învățământ preuniversitar. De aceea contăm pe dvs. pentru a ne propune proiecte inovative și mai ales adaptate nevoilor generației actuale.” 

Citește și:
Sprijin financiar de 300 de lei pe lună pentru elevi de liceu și 330 de lei pe lună pentru studenți, prevăzut în apelul „Primul student din familie”. Liceele și Universitățile pot depune proiecte până pe 31 mai 2024
Rata abandonului școlar la final de gimnaziu – de 3 ori mai mare la sate decât la nivel național, în 2021-2022 / Situație ieșită din comun la oraș: mai mulți elevi din cohortă au încheiat, în 2022, clasa a VIII-a decât s-au înscris la pregătitoare – Raport
Aproape jumătate dintre studenții care au început facultatea în 2015 au abandonat studiile. Dintre aceștia, 44% au renunțat după primul an / Domeniul de studiu, nota de la bacalaureat, caracteristicile studenților, printre factorii care influențează abandonul universitar
Diferențe uriașe între abandonul școlar din mediul urban, care este sub 5%, și cel din rural, care este peste 25%, spune ministrul Educației
Exit mobile version