Mama unui elev de clasa a III-a: Volumul de teme primite zilnic a devenit copleșitor. Copiii petrec deja 4-5 ore la școală, iar apoi urmează alte 2-3 ore de teme. Cred că e nevoie de un echilibru

ID 208257795 @ Petro | Dreamstime.com

Mama unui elev de clasa a III-a a vorbit, pentru Ziarul de Iași, despre temele pe care le primesc elevii din învățământul primar. „Copiii petrec deja 4-5 ore la școală, iar apoi urmează alte 2-3 ore de teme, ceea ce le răpește complet timpul de joacă, de odihnă sau de activități creative”, a spus aceasta.

Amintim că tema pentru acasă se stabileşte diferențiat, în funcție de nivelul de pregătire al elevilor, după cum se arată în scrisoarea metodică a Inspectoratului Școlar Județean Buzău pentru învățători. La clasele I-IV, timpul alocat rezolvării temelor pentru acasă va fi de maximum o oră. În scrisoarea metodică este citat ordinul nr. 5893/2016 privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar.

„Sincer, volumul de teme primite zilnic a devenit copleșitor. Copiii petrec deja 4-5 ore la școală, iar apoi urmează alte 2-3 ore de teme, ceea ce le răpește complet timpul de joacă, de odihnă sau de activități creative. Nu contest importanța exercițiului individual, dar cred că e nevoie de un echilibru. La această vârstă, învățarea ar trebui să fie și o bucurie, nu o sursă de stres”, a spus mama unui elev de clasa a III-a.

Iată ce prevede ordinul nr. 5893/2016 privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar:

Prin temele pentru acasă se urmăreşte „obținerea unor performanțe imediate în învățare, obținerea unor efecte pe termen lung în învățare, obținerea unor efecte în planul dezvoltării personale a elevilor şi consolidarea relației familie-şcoală”.

Tema pentru acasă se stabileşte diferențiat, în funcție de nivelul de pregătire al elevilor. Astfel, acestea pot fi: teme obligatorii pentru toți elevii (nivel mediu de dificultate), tema suplimentară, individuală şi diferențiată, fără caracter permanent (activități de recuperare/dezvoltare), tema în scopul realizării unor lucrări ample, de sinteză.

La clasa pregătitoare nu se vor da teme pentru acasă.

Timpul alocat rezolvării temelor pentru acasă va fi de maximum o oră.

De regulă, în perioada vacanțelor şcolare, nu se vor da teme pentru acasă.

Temele pentru acasă trebuie evaluate frontal, prin discutarea în clasă, a părților la care elevul a întâmpinat dificultăți sau printr-o testare.

Notarea temelor pentru acasă nu este obligatorie.

Miercuri, 5 noiembrie, la prezentarea raportului săptămânal, Daniel David a declarat că „orice profesor trebuie să înțeleagă că, dacă copiii încep să vadă temele ca un element negativ, indiferent ce teme le dai, cu toată intenția bună pe care o ai ca profesor, de fapt, vei obține efecte negative”. 

Recent, ministrul Educației și Cercetării a precizat că „ar trebui, la nivelul școlii, toată lumea să știe că temele ar trebui să fie în jur de 2 ore”. „Eu cred că elevul și-ar face cu mai mult drag o temă mai scurtă decât să-i dai nu știu câte teme pe care nu și le face sau și le face cu supărare și cu nemulțumire, și cu frustrare”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute într-un interviu pentru adevarul.ro.

La începutul lunii iunie, Daniel David a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați. Acesta a vorbit și despre sancțiuni: „aici, sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație pentru diverse alte abateri. Este, efectiv, o abatere, ca orice altă abatere de la regulamentul școlii”.

Despre temele pentru acasă

În luna aprilie, ministrul Educației și Cercetării a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, referitor la temele elevilor, ca dirigintele să aibă grijă de coordonarea între profesori, „pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii”. Acesta a afirmat că „temele n-ar trebui la nivelul învățământului primar să depășească o oră pe zi, 2 ore la gimnaziu și la învățământul liceal.”

în luna martie, ministrul Educației și Cercetării le-a transmis părinților îngrijorați că elevii primesc prea multe teme „să sesizeze dirigintele, directorul școlii”. Dacă nu primesc răspuns, să se îndrepte spre inspectorat și abia apoi la minister, a spus acesta.

Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, a declarat, pentru Prima TV, că „temele nu trebuie privite numai din perspectiva aceasta a formării, a învățării imediate”. Aceasta este de părere că temele sunt „un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției”.

Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că elevii trebuie să vină să spună profesorului dacă a înțeles sau nu a înțeles ceva din temă sau din lecția predată. Dacă lucrurile sunt în neregulă, abia atunci să solicite ajutorul unui alt profesor, consideră Dana Bobocea.

Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat impactul temelor asupra elevilor de clasa a III-a, la Română și la Matematică, a întors „efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor (2.58), dar și la rotunjirea numerelor naturale (0.71) și la aflarea termenului necunoscut (0.20)”, în condițiile în care „efectele medii ale programelor de intervenție educațională sunt în general pe la 0.1 dintr-o abatere standard”, a explicat acesta pentru Edupedu.ro.

Cercetătorul a declarat, într-un interviu acordat Edupedu.ro, că a derulat cercetarea pornind „de la premisa că la clasa a III-a timpul de rezolvare a temei pentru acasă nu ar trebui să depășească 40 de minute”. O altă specificitate a acestui experiment a fost implicarea părinților elevilor, care au fost sprijiniți cu ghiduri create special pentru ei să își ajute copiii cu efectuarea temelor pentru acasă.

În februarie 2023, Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce părinții trebuie să îi ajute pe copii la teme, în special în primele clase: “Recomand părinților, cel puțin la clasele I și a II-a, să-și dedice cât mai mult timp temelor copiilor și să se oprească din a formula în jurul lor expresii de genul: hai mai repede, să le terminăm ca să te jocihai mai repede, hai să nu le mai lăsăm pe ultima sută de metri, să scăpăm de ele”. “Felul în care privim noi învățarea se duce în sistemul copilului ca un virus”, a spus Oana Moraru în podcastul Cu capul în Nori.

Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă. Tema trebuie să fie efectiv o posibilitate ca el (elevul – n.red) să-și consolideze acasă, să-și însușească foarte bine ceea ce a învățat la școală, să-și întipărească lucrurile acelea în minte, atât”, a precizat Florentin Gheorghe, profesor de Limba română, la Radio România Actualități.

Foto: @ Petro | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Daniel David: Orice profesor trebuie să înțeleagă că, dacă copiii încep să vadă temele ca un element negativ, cu toată intenția bună pe care o ai, vei obține efecte negative. Durata temelor este reglementată, doar că va trebui să găsim niște mecanisme prin care să putem și respecta această reglementare
Teme pentru acasă. Daniel David: Știu că este complicat să faci coordonarea profesorilor, mai ales la nivel de gimnaziu și la nivel de liceu. Sunt convins că toți începem să înțelegem că, uneori, mai puțin și mai relevant este mai bine pentru copii
Daniel David: Ar trebui, la nivelul școlii, toată lumea să știe că temele sunt în jur de 2 ore. Elevul și-ar face cu mai mult drag o temă mai scurtă decât să-i dai nu știu câte teme pe care nu și le face sau și le face cu supărare și cu nemulțumire
La clasele I-IV, timpul alocat rezolvării temelor pentru acasă va fi de maximum o oră – scrisoare metodică pentru învățători. Tema pentru acasă se stabileşte diferențiat, în funcție de nivelul de pregătire al elevilor
Profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați, spune Daniel David. Sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație
Profesorul Flavian Georgescu: La vârstele mici e important ca elevii să nu facă nonstop doar școală, teme. Un elev trebuie să mai și alerge, să înoate, să joace fotbal cu colegii, să meargă la o piesă de teatru
Exit mobile version