Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat din nou că va reduce birocrația pentru profesori. „De fiecare dată când vorbesc cu profesorii mi se spune că birocrația este foarte mare și mereu le cer sugestii: Spuneți-mi exact ce documente doriți să amânăm, unde doriți să digitalizăm lucrurile. Cele mai bune feedback-uri vin de la profesori”, a spus Daniel David la Radio România, pe 27 noiembrie.
Tema debirocratizării a fost menționată repetat în ultimele luni de ministrul Daniel David, însă nu există nicio transparentizare a propunerilor primite, a măsurilor propuse sau implementate deja. Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat încă un plan, o listă de formulare eliminate sau un calendar de implementare.
Discuția despre debirocratizare de la Radio România
Moderator: În ce mod veți putea preveni supraîncărcarea profesorilor?
Daniel David: În primul rând, mărirea cu 2 ore a normei este un element pe care trebuie să-l înțelegem corect. Suntem în jurul mediei europene. Sunt țări în care numărul orelor de predare este și mai mare, dar, eu, ținând cont că este o schimbare și ca să-i ajutam pe profesori, am spus că din timpul total de lucru pe săptămână, dacă am mărit orele de predare de la 18 la 20, înseamnă că trebuie să reducem alte activități pe care le făceau profesorii, cum ar fi încărcarea birocratică, diverse activități administrative.
Moderator: Vorbeați în urmă cu doar câteva secunde despre reducerea birocrației sau a activităților de tip birocratic pentru profesori. Cum vă propuneți să realizați acest lucru?
Daniel David: Mergând prin țară și întrebând-i direct, fiindcă de fiecare dată când vorbesc cu profesorii mi se spune că birocrația este foarte mare și mereu le cer sugestii: Spuneți-mi exact ce documente doriți să amânăm, unde doriți să digitalizăm lucrurile. Efectiv, discutând, discutând cu ei și analizând și noi în interior procesele administrative, dar cele mai bune feedback-uri vin de la profesori.
Patru luni cu declarații despre debirocratizare, fără rezultate vizibile
O adresă de email a fost primul pas în debirocratizarea muncii de profesor, anunțat de ministrul Daniel David pe 23 iulie.
Norma didactică a profesorilor a crescut la 20 de ore din acest an școlar prin Legea Bolojan și în acest context Daniel David i-a invitat pe profesori să transmită „ce raportări proaste trebuie să facă, ce lucruri inutile trebuie să facă, astfel încât să le scoatem din activitățile lor. Dacă tot a crescut norma de predare, să aibă mintea la predare și nu la activități birocratice”.
- Reducerea sarcinilor birocratice pentru profesori a fost inclusă în programul de guvernare al coaliției PSD-PNL-UDMR, instalată în urma alegerilor parlamentare de la finalul anului trecut. Tema a fost reluată și în programul guvernului condus de Ilie Bolojan.
Astfel că, Ministerul Educației și Cercetării a lansat pe 23 iulie o inițiativă prin care a invitat profesorii, elevii, studenții, cercetătorii și angajații din învățământ și cercetare să trimită propuneri pentru debirocratizarea și digitalizarea activităților din școli, universități și institute. Adresa de e-mail indicată în acest sens a fost debirocratizare@edu.gov.ro.
Pe 7 septembrie, Daniel David declara că s-a decis deja o primă măsură și anume ca planurile pentru lecție să poată fi făcute și online, însă ministerul nu a clarificat ce forme de planuri devin digitale sau opționale și cum anume.
Pe 15 octombrie, Monica Anisie, fost ministru al Educației care a înființat Comisia de tăiat hârtii a anunțat un proiect de lege separat pentru debirocratizare în școli, însă până acum nu a fost prezentat public.
Pe 24 octombrie, ministrul Daniel David a vorbit despre o altă posibilă măsură prin care să se reducă activitățile administrativ birocratice ale profesorilor și anume că bursele sociale ar trebui gestionate de serviciile sociale, nu de școli, însă nu a specificat practic cum vor prelua serviciile sociale această activitate.
În același timp, profesorii reclamă formalism, suprasolicitare și birocrație, conform unei analize a Inspectoratului Școlar București, semnalată de Edupedu.ro pe 29 octombrie.
Puncte slabe identificate de ISMB în sistem referitoare la birocrație:
- Prezența formalismului în activitatea didactică și managerială.
- Situații de superficialitate în aplicarea legislației școlare, în exercitarea funcțiilor manageriale și în actul decizional.
- Delegare ineficientă a sarcinilor la nivel managerial.
- Reticență la schimbare și dificultăți în adaptarea la cerințele noi, inclusiv la digitalizarea proceselor administrative și educaționale.
- Slabă cunoaștere a legislației specifice în vigoare din partea unei părți a personalului didactic și de conducere.
- Existența unor disfuncții și blocaje birocratice la nivelul unităților de învățământ.
Amenințări:
- Persistența formalismului în activitățile școlare și administrative.
- Fluctuația mare a personalului suplinitor, care crește birocrația și instabilitatea în școli.
- Suprasolicitarea personalului, inclusiv din cauza procedurilor birocratice complexe.
Campania Edupedu.ro: Lăsați profesorii să fie profesori!
Edupedu.ro a lansat un apel public în 2024 către toate instituțiile din Educație și către Guvernul României: Lăsați profesorii să fie profesori! Calitatea actului didactic și calitatea învățării nu crește prin amplificarea corvoadei birocratice de pe umerii profesorilor.
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, că „nu o să putem renunța de tot la documente într-o școală”, „este iluzoriu”.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a spus, referitor la activitatea profesorilor, că „nu mai contează cât de bun ești în fața elevilor, contează cât de multe hârtii poți să aduni pentru a obține ceva în plus la salariu”.
Președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” (FSE-SH) lansează un apel puternic privind debirocratizarea meseriei de profesor. „Categoric vom face tot ceea ce depinde de noi și le transmitem colegilor noștri că vom susține ca și federații sindicale din învățământul preuniversitar ca actul educațional să fie debirocratizat”, a spus Marius Nistor miercuri, la Prima News.
Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – este apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze munca cadrelor didactice.
O directoare de școală a trimis adresa redactie@edupedu.ro o propunere ce vizează „nevoia unui post în plus in cadrul direcțiunii”.
- Amintim apelul lansat la începutul anului școlar trecut de către cercetătoarea Thea Ionescu, coordonatoarea grupului Cogniţie Ancorată din Laboratorul de Psihologia Dezvoltării al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. „Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat”, a declarat aceasta, într-un amplu interviu acordat Edupedu.ro despre modul în care învață copiii și condițiile de lucru ale profesorilor de astăzi.
Foto: © Lacheev | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
