Un învățător a cărui identitate am ales să o protejăm, cu o activitate la catedră de peste 20 de ani, a explicat pentru Edupedu.ro ce sarcini are de îndeplinit un cadru didactic care predă în ciclul primar de învățământ, adică la clasele Pregătitoare – a IV-a, și cum partea birocratică scurtează din timpul dedicat pentru pregătirea lecțiilor. „Activitatea unui învățător nu presupune nici pe departe doar 4 ore. Acelea sunt de predare. Pe lângă orele de predare, învățătorul are mai multe tipuri de sarcini”. Cadrul didactic a spus că 60% din timp este marcat de sarcini birocratice.
- Edupedu.ro face, prin această campanie, un apel public către toate instituțiile din Educație și către Guvernul României: Lăsați profesorii să fie profesori! Calitatea actului didactic și calitatea învățării nu crește prin amplificarea corvoadei birocratice de pe umerii profesorilor, ci din contră.
„Sunt nenumărate comisii la nivelul școlii, temporare sau permanente, din care învățătorii fac parte. Spre exemplu, dacă ești membru în Comisia de Evaluare și Asigurare a Calității (CEAC) sau în Comisia de Acordare a Burselor (CAB), în Comisia de Transfer al Elevilor (CTE), acestea toate implică ore suplimentare de analiză a unor documente, de întocmire a unor documente, rapoarte, încărcare pe platformă a unor date ș.a.m.d. Sunt multiple sarcini”, a precizat învățătorul.
Profesorul pentru învățământ primar a vorbit despre testele inițiale pe care le are de făcut la începutul anului școlar, despre pregătirea lecțiilor, a materialelor, întâlnirile individuale cu părinții pentru a prezenta situația fiecărui elev, documentele și rapoartele pentru fiecare comisie din care face parte, actualizarea permanentă a portofoliului personal, cursurile care uneori sunt plătite din banii proprii. Vezi mai jos, în articol, ce înseamnă în practică activitatea unui învățător în anul școlar 2024-2025.
Edupedu.ro a realizat o sinteză o documentelor pe care le au de pregătit învățătoarele. Dacă mai sunt și alte documentele, vă rugăm să le lăsați în comentarii, lista urmând să fie actualizată:
-realizarea proiectării și a planificării didactice;
-realizarea testelor, corectarea lor și înregistrarea lor;
-materiale adaptate pentru copiii cu cerințe educaționale speciale;
-rapoarte la clasa pregătitoare și la clasa I;
-stabilizarea orarului pentru discuțiile individuale cu părinții;
– acordurile pentru foto-video, pentru activități desfășurate în afara școlii, pentru orice parteneriat cu orice instituție;
– realizarea portofoliului personal;
– documente, rapoarte pentru comisiile care există în fiecare școală (comisia de inventar, comisia de combatere a violenței, comisia de asigurare a calității, comisia de burse, comisia de transfer, comisia de reducere a abandonului școlar, de promovarea imaginii școlii);
Activitatea unui învățător nu presupune nici pe departe doar 4 ore
„Activitatea unui învățător nu presupune nici pe departe doar 4 ore. Acelea sunt de predare. Pe lângă orele de predare, învățătorul are două tipuri sau mai multe tipuri de sarcini. În primul rând, este vorba despre ceea ce are el de făcut cu copiii. Apoi este relația cu părinții și apoi este relația cu personalul școlii, cu direcțiunea, respectiv cu inspectoratul școlar.”
Pregătirea lecțiilor
„Să le luăm pe rând. În ceea ce are de făcut cu copiii, el trebuie să își pregătească lecțiile, să pregătească materiale, fișe, teste, da, aceste teste să le corecteze. În funcție de la caz la caz, într-o clasă pot fi copii cu cerințe educaționale speciale. Învățătorul are datoria să pregătească materiale adaptate acestora, da, cu grad de dificultate mai mic sau, dimpotrivă, cu grad de dificultate sporit, dacă copiii au un grad de inteligență foarte ridicat, lucrează foarte repede și au nevoie de materiale în plus.
Prima etapă este realizarea proiectării și a planificării didactice, lucru care se desfășoară la începutul anului școlar. Apoi trebuie să corecteze, trebuie să înregistreze rezultatele, trebuie să le comunice părinților, trebuie să le comunice superiorilor, are de încheiat la sfârșit de an medii, ș.a.m.d. Are de făcut rapoarte la clasa pregătitoare. Acum vor fi și la clasa I. S-a introdus de anul acesta și la clasa I un raport de completat.”
Întâlnirile cu părinții
„Pe urmă, trecem la relația cu părinții. Deci, trebuie să se întâlnească cu ei periodic la nivel de clasă, dar realizează și consultații. Este obligatoriu un orar de consultații individuale cu părinții. Învățătorul stabilește un orar, bineînțeles, după-amiaza, pentru că părinții nu pot veni dimineața, atunci o dată pe săptămână sau o dată la 2 săptămâni are 2 ore de consultații. Părinții se programează, vin și discută punctual cu învățătorul. Toate lucrurile astea se înregistrează, la o adică să se poată dovedi. La ședințele cu părinții, bineînțeles, procese verbale, ș.a.m.d.
Apoi, toate activitățile acestea care se desfășoară necesită semnarea unor acorduri pentru foto-video, pentru activități desfășurate în afara școlii, pentru orice parteneriat cu orice instituție. Că este poliție locală, că sunt pompieri, că este o organizație care promovează, eu știu, alimentația sănătoasă, absolut toate au nevoie de acordul părinților. Astea toate înseamnă documente făcute suplimentar.
Acum, de exemplu, în această perioadă a fost o perioadă de recapitulări. Învățătorii trebuie să elaboreze testele inițiale pe discipline, trebuie să înregistreze rezultatele, trebuie să facă matricea pe specificații, se vadă exact fiecare copil, de unde se pornește în acest an școlar.”
Ce cuprinde portofoliul personal al unui învățător
„Trebuie să-și reactualizeze portofoliul personal pe care fiecare cadru didactic e dator să-l aibă. Acesta conține CV-ul, date personale, date de acte de studii, modele de teste și rezultatele, cursuri absolvite ș.a.m.d. În fiecare an, acesta se reactualizează. În acest moment este dator un cadru didactic, pentru a obține cele 90 de credite transferabile, să urmeze cursuri, cursuri pe care adeseori le plătește din banii proprii. Aici depinde fiecare școală cum se gestionează, ce fonduri alocă pentru asta, dar sunt foarte multe cazurile în care cadrele didactice își plătesc aceste cursuri în urma cărora obțin niște credite. Cursurile, sigur că da, au și ele un program de desfășurare, teme de evaluare ș.a.m.d. Da, după aceea, pentru convertirea lor în credite profesionale, adică să fie valabile, că nu sunt din start, se întocmește alt dosar. Da, la nivelul școlii există o comisie. Tu depui dosarul că ai absolvit cursul și comisia analizează și se liberează un certificat care, mă rog, confirmă că ai obținut 10-15-8 credite profesionale transferabile.”
Comisiile din școli și activitatea suplimentară
„Sunt nenumărate comisii la nivelul școlii, temporare sau permanente, din care învățătorii fac parte. Spre exemplu, dacă ești membru în Comisia de Evaluare și Asigurare a Calității (CEAC) sau în Comisia de Acordare a Burselor (CAB), în Comisia de Transfer al Elevilor (CTE), acestea toate implică ore suplimentare de analiză a unor documente, de întocmire a unor documente, rapoarte, încărcare pe platformă a unor date ș.a.m.d. Sunt multiple sarcini, repet, numai aceasta pentru pregătirea efectivă a lecțiilor pe care le predai în fiecare zi necesită, să spun, în medie o oră și jumătate-2 ore.
Să raportăm absenții, să avem grijă să fie numărul de calificative dat corect. Sunt nenumărate comisii la nivelul școlii și din toate facem parte: comisia de inventar, comisia de combatere a violenței, comisia de asigurare a calității, comisia de burse, comisia de transfer, comisia de reducere a abandonului școlar, de promovarea imaginii școlii, din toate acestea facem parte. Eu lucrez într-o școală mare unde sunt multe cadre didactice, dar în școlile mici, unde sunt puține cadre didactice, toate lucrurile astea trebuie îndeplinite de aceiași oameni.”
Cât ocupă partea birocratică din activitatea unui învățător
Întrebare: Ce procent din timpul dumneavoastră este marcat de sarcini birocratice în defavoarea activității didactice?
Învățător: În jur de 60%.
Întrebare: Vi se pare că un învățător are mai multe de pregătit acum decât în urmă cu 30 de ani?
Învățător: Categoric mult mai mult. S-au adăugat foarte multe sarcini birocratice și nu mi se pare că, cum să vă spun, rezultatul muncii este mai bun. Eu consider că rezultatul muncii mele este nivelul de pregătire și de educație al copilului. Mie nu mi se pare că acest nivel a fost influențat în bine, ca rezultat al muncii mele suplimentare pe parte birocratică. Deci, eu când stau și mă uit la rezultatele mele profesionale, cum reușesc eu să duc copiii, cât reușesc ei să învețe, cum se adaptează mai departe la nivelele următoare, nu mi se pare că, făcând eu mai multe hârtii și făcând parte din mai multe comisii și făcând mai multe rapoarte, ei sunt mai bine pregătiți. Nu mi se pare asta deloc”.
Potrivit ROFUIP 2024, la nivelul fiecărei unități de învățământ funcționează comisii cu caracter permanent:
1) comisia pentru curriculum;
2) comisia de evaluare și asigurare a calității;
3) comisia de securitate și sănătate în muncă și pentru situații de urgență;
4) comisia pentru controlul managerial intern, numai pentru unitățile de învățământ de stat;
5) comisia pentru prevenirea și combaterea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității;
6) comisia pentru formare și dezvoltare în cariera didactică.
Mai sunt și alte comisii cu caracter temporar, care își desfășoară activitatea doar în anumite perioade ale anului școlar.
De asemenea, mai sunt comisiile cu caracter ocazional care sunt înființate ori de câte ori se impune constituirea unei astfel de comisii, pentru rezolvarea unor probleme specifice apărute la nivelul unității de învățământ.
Care sunt tipurile de documente în sarcina cadrelor didactice:
- Portofoliul cadrului didactic – documente privind dezvoltarea profesională și cariera: diplome, certificate, adeverințe, contribuții individuale la activitatea metodică din școală etc.
- Proceduri operaționale;
- Condica de prezență și activități didactice;
- Mapa proiectelor tematice;
- Documente de proiectare didactică – planificarea calendaristică, proiectarea unităților de învățare;
- Portofoliul dirigintelui/învățătorului;
- Documente de secretariat și evidență școlară: registru matricol, foi matricole, cataloage, listele elevilor, certificate de orientare/încadrare în grad de handicap, diplome, certificate, adeverințe de absolvire/calificare etc.;
- Dosarele pentru burse;
- Dosarele pentru programe sociale;
- Dosare pentru tichetele educaționale;
- Documente pentru programul pentru școli al României (lapte, corn, fructe);
- Situații statistice;
- Rapoarte;
- Registre;
- Documente aferente evaluării rezultatelor învățării: instrumente de evaluare, portofoliile elevilor, raportări, statistici ale rezultatelor etc.;
- Procese-verbale;
- Documente SSM;
- Documente ISU;
- Documente DSP și DSV;
- Documente CEAC;
- Documente de audit intern și SCIM;
- Documente privind CDȘ/CDEOȘ – programă, materiale, instrumente de evaluare;
- Documente privind proiectarea activităților extrașcolare – planul activităților extrașcolare/extracurriculare, documente legate de ieșirile din școală etc.;
- Documente privind drepturile copilului/elevilor și protecția copilului, colaborarea instituțională cu asistența socială;
- Documente privind relațiile/activitățile cu familia/aparținătorii: convocatoare, procese-verbale, comunicări etc.;
- Documente de planificare managerială: PDI/PAS, plan operațional, plan managerial, ofertă educațională etc.;
- Raportări către Inspectoratul Școlar/MEN;
- Documente săptămâna „Școala Altfel”;
- Documente „Săptămâna Verde”;
- Documente aferente olimpiadelor și concursurilor școlare;
- Documente ale Consiliului de Administrație;
- Documente ale Consiliului Profesoral;
- Documente ale Consiliului Școlar (al elevilor);
Vom publica articole detaliate cu toate tipurile de hârtii și documente care încarcă nefiresc și nepermis activitatea cadrului didactic. Facem un apel către cadrele didactice să ne scrie pe adresa redactie@edupedu.ro și în comentarii, mai jos, care sunt documentele și procedurile pe care le consideră inutile și fără de care ar funcționa mult mai bine ca profesori.
37 comments
Pe lângă dosare, am fost obligați de director să ne facem grup WhatsApp cu numele comisiei. Ești în trei comisii, faci parte din 3 grupuri. E o nebunie în telefon, în viața noastră!
Cum se poate să existe intr-un liceu cu doi contabili o comisie de bursă in care niciunul dintre ei nu este in comisie, dar profesorii sunt puși să evalueze dosarele, deci să răspundă de corectitudinea sumelor din documente, implicit de acordarea burselor?
Tocmai am primit un document de la școală cu o enumerare de zece elemente la dosar ,,necesare pentru comisia diriginților”!
Cu termen de predare 25 oct.!
Oameni buni, nu mai există această comisie !!!!
Citiți care sunt singurele comisii cu caracter permanent!
Sau poate era necesar să știm că am rămas totuși cu șeful de la diriginți…, iar el cere …c-așa cerea?
…Si documentele si tabelele privind alocatia de stat pentru toti elevii care au varsta de 18 ani si peste (clasele a XI-a si a XII-a) tot in sarcina dirigintilor cad, daca nu s-a mentionat pana acum.
O idee pt Edupedu : ma gandesc ca aveti cunostinte sau prieteni invatatori si profesori-diriginti; poate ii convingeti cumva sa va arate mesajele oficiale – doar nu sunt secrete- primite pe toate canalele care tin de scoala de la 1 septembrie doar (sau poate le puteti reconstitui pt anul scolar trecut). Mesaje cu transmitere de sarcini, cereri de aducere de hartii de toate felurile, primite de la Inspectorate, Comisii, Conduceri, responsabili cu activitatile educative, responsabili de cercuri pedagogice – anunturi, convocari, reamintiri, ultimatumuri etc. Numarati-le si vedeti si orele la care se transmit cateodata. Cred ca sunt zeci sau sute deja doar intr-o lună, numarul variind de la scoala la scoala, am constatat.
Harțuire premeditata si sistematica, asa poate fi calificata, cred ! Cu ce scop – ramane sa vedem, ca banuiesc ca nu e doar sa se distreze niste oficiali pe seama subalternilor si a lipsei lor de reactie normala la aceasta forma de agresiune continua. Sau or fi facut pariuri cu privire la cat timp putem sa suportam.
Circula si un banc zilele trecute: ” M-am mai linistit, e doar Ro-Alert. Credeam ca iar e un mesaj cu ‘In atentia dirigintilor’..”
buna dimineața! In sfârșit o idee concretă .. felicitări, doamna sau domnule… să vadă și opinia publică fata nevăzută a sistemului.. Si eu mă lupt de doi ani cu acest sistem… am o colecție întreaga de petiții și răspunsuri de ramai perplex despre cat de gros este stratul de incompetenta și de indiferența de la nivelul cel mai de vârf al ministerului… oameni care se cred atât de sus și atât de intangibili încât scriu pe hârtie orice, fara discernământ!!!
Nu va mai bateti capul !
Toate aceste sarcini sunt in mod intenționat date catre profesori pentru a-i ingenunchea !
Este imposibil sa realizezi in timp si corect toate aceste documente drept urmare in cazul unor inspectii profesorii sunt exact acolo unde e locul lor !
In genunchi cu capul plecat exact cum ii vrea politicul !
Ceea ce se întâmplă acum nu face altceva decât să distrugă învățământul romanesc. Bine punctat pentru învățători, dar aceste lucruri le fac și diriginții. Ce să mai zicem de directori și secretare care au ajuns să lucreze 12 -14 ore din 24, ca să aibă timp să realizeze niște machete și situații statistice aberante, de multe ori fără nicio legătură cu procesul didactic și care nu au nicio finalitate. Școala a devenit un adăpost social, profesorii, directorii și personalul auxiliar s-au transformat în asistenți sociali care: verifică dosare de burse, împart cornuri și lapte, împart masa caldă/ sănătoasă pt elevi, iau declarații de la părinți de alergii, le centralizează, fac situații interminabile pt masa caldă și corn-lapte,intră pe site-urile ANAF să verifice veniturile părinților!!!!, verifică dosare de tichete sociale, burse și alocații CES și altele care apar( non-sens pt primarii, cadouri pt elevi de la primarii etc). De multe ori pt burse sunt niște spete complexe, care țin de ANAF nu de învățământ, care îi depășesc pe profesori, așa ca creat un grup mare pe wapp unde se consultă de la 6 dim până la 12 noaptea și în weekend.
Aaa… am uitat sa precizez ca dau note de relatie la ISJ-uri, poliție, etc pt reclamații ale unor părinți care nu sunt prieteni cu scoala, care se dovedesc de obicei nefondate, dar care blochează activitatea profesorilor și directorului.
Și atunci, întreb și eu, CARTE cand se mai face, doamna ministru?
Ma scuzati, dar de ce trebuie sa ne vaitam ca nu munceste doar 4 ore pe zi? Ceilalti care nu au “darul predarii” si muncesc 8 ore nu au rapoarte si tabele de facut?
Poate nu mai aveti de mult copii in scoala de stat, dar invatatoarea este de gasit numai pana in ora 12 in scoala, procesele verbale le scrie o mamica, despre predare diferentiata nici numpoate fi vorba. La ordinea zilei sunt tipatul, ignoratul conflictelor, lipsa comunicarii si a preocuparii pt partea emotioanala a copilului. Mi se pare ca gasim scuze la nesfarsit pt lipsa de implicare si rezultatele proaste si dam vina pe probleme sistemice. Sistemele sunt facute de si din oameni si schimbarea se poate intampla si de jos in sus, fara sa asteptam la nesfarsit un tatuc sau mamuca ministru care sa ne dea directia buna si sa ne faca viata usoara.
Da, am mutat copilul la privat unde culmea (!) se face si predare diferentiata si invatatoarea e in scoala pana la ora 4 si nu sunt trecute cu vederea conflictele sau cazurile de bullying.
Cati copii sunt, doamna, la privat in clasa, ca sa se poate face predare diferentiata?! Va invitam sa veniti sa va angajati in invatamant ca ducem lipsa de resursa umana. Daca este asa bine. Ca orice domeniu, si in invatamant sunt uscaturi si dvs ati nimerit una.
Pe de alta parte, ne bucuram ca ne-ati parasit pentru privat. Nu ducem lipsa de parinti ca dvs care deranjează invatatorul la orice ora din zi ca si cum ar fi la dispoziția sa. Respectul nu l-ati invatat.
La privat sunt 20 de copii in clasa, inclusiv cu CES.
Nu am deranjat niciodata la orice ora din zi sau din seara pentru ca bunul simt nu mi-ar permite. M-am invoit de la serviciu ca sa ma pot duce si sa discut cu dna invatoare si mamica baietelului care mi-a agresat fiul si am explicat ce inseamna bullying. Mi s-a spus ca discutiile de genul acesta nu ajuta copiii si ca vorbitul prea mult despre emotii cu baietii ii transforma in fetite. Am fost si la clasa in saptamana altfel si am sustinut o ora. Mi-a ajutat fiul la teme si i-am explicat ceea ce doamna nu a avut timp sa explice la clasa sau am corectat diverse greseli gramaticale.
Nu spun ca este usor sa se lucreze cu copiii de astazi care au atatea alte distractii si toleranta la frustrare scazuta. Spun doar ca nu este chiar atat de dificila viata si nu este cazul sa-si mai planga nimeni de mila ci sa faca lucrurile mai bine in conditiile date. Asta facem cu totii in viata de zi cu zi, fara sa asteptam sa ni se netezeasca drumul.
vorbitul prea mult despre emotii cu baietii ii transforma in fetite.
Ce mama naibii am citit?!
Dreptate mare aveți!!! Deja suntem epuizați și nici o luna de școală nu s- a scurs!!! E dezastru!!! Hârtii și iar hârtii!! Cu cât sunt mai multe cu atât e mai bine, dar COPILUL, cu toate nevoile lui, unde își afla locul în acest sistem? Cine vine să te intrebe ….să vadă cum lucrezi, cum aduci acel suflețel să zâmbească când intră în clasă, cum faci să prindă drag de învățătură, cum faci tu, DASCĂL, ca el să sclipească tot mai mult pe zi ce trece? NIMENI! Toți vor hârtii, dosare, tabele, planuri, procese verbale, situații, statistici, îmbunătățiri, verificări, evaluări……da’ unde mai aveți loc sa le depozitați????…..cui le sunt de folos? Ne sunt de folos toate cele investite în acești copilași. Investiție pe termen lung: educație, instruire, dragoste, încredere! Investiție făcută de tine, DASCĂL DRAG!
Toate aceste munci la are suntem supuși și care ne abat de la menirea de dascăl, au un scop. Să nu mai ridicam ochii din hârtii ca să vedem hoțiile celor care ne conduc. Cred ca suntem singurii care putem observa asta. În mâinile noastre e viitorul țării, care se vrea a fi al lor, al hoților, nu al oamenilor educați.
Chiar de l-am vazut in greva, ne-au pus pumnul in gura. Au discreditat aceasta meserie folosindu-se de cozile de topor. Cu ajutorul presei si nesimtitilor. Ne-au ingropat in hartii incat sa nu ne mai putem face meseria. TOTUL CU UN SCOP CLAR. Creeaza haos, discrediteaza, ca sa poți introduce digitalizarea. Profesorul artificial. Asta e viitorul. Iar VOI, PARINTII NEEDUCATI, MANELIZATI, PROSTIȚI, ii ajutati din plin. Voi pregătiti calea nepotilor vostri. Veti culege roadele sterpe. Succes!
Cât de bine ați zis-o! 😥
Pentru ce am făcut greva?! Și de ce?! Vă spun eu: de prosti ce suntem! Ce-am cerut? Bani! Drepturi: nimic! Atunci sa luam cu pită! Ne merităm soarta!
Comisii, documente, situații….proiecte prin care “să dăm bine” in fața autorităților de natură politică, doar ei ne susțin pe funcții, pe unii dintre noi. Că să fim sinceri, dacă toate funcțiile pe care le avem și le obținem ar fi luate pe drept, fără intervenții politice, ar fi mai ok. Dar sistemul de învățământ din Romania e cam putred de multă vreme. Primează doar numele, fala, să ieșim în față cu prostita, că de performanța elevilor și de adevăratele probleme ale acestora nu ne interesează. Cei ajunși în funcții cam uită de unde au plecat, iar cei de sus, de la coordonarea acestui sistem habar nu au de adevăratele probleme. Dascălii trebuie lăsați să predea elevilor nu sa stea să întocmească documente și situații peste situații. Iar dacă cineva de sus ar citi acest comentariu le-aș sugera să facă un chestionar pe bune , care sa fie completat de dascălii de la catedră,in care sa se spună exact ce ar trebui schimbat în sistem.
Și trebuie menționați și educatorii (profesori de învățământ preșcolar, cu licență) care scriu managementul (planificarea) activităților în fiecare zi, de mână. Într-o eră a digitalizării și a obligativității participării la cursuri TIC, inspectorii de specialitate “recomanda” scrierea acestora de mână, pentru a nu uita sa scrie sau, mai nou, a face terapie prin caligrafie!
Bună dimineaţa ! Vă pot întreba ce vă deranjează la scrisul de mână?
Adevărat. Avem alte activități de realizat. Este cumplit…
Toți colegii care au comentat au mare dreptate și subscriu cu aceștia. Bine, vor spune “deștepții ” că pentru toată această muncă de sisif, diriginții iau spor de dirigintie de 10% și dacă nu doresc, să se retragă din această funcție. (nu știu, dar cred că și la învățători e același procent). Oameni buni, înțelegeți că muncim, facem și documentele pe care, de multe ori ar trebui să le facă alții, dar nu ne mai jigniți. Înțelegeți că toți, dar absolut toți, fără noi, “ăștia “de ne numim cadre didactice, nu ați fi ajuns ce sunteți azi și aici mă refer la meseriile dvs. Că avem și noi “uscaturi” prin pădure, recunosc cu mâna pe inimă, dar penalizati-l nominal, când prindeți pe vreo unul de nu-și face meseria, nu ne mai băgați pe toți în aceeași oală.
Personal și eu sunt scarbita de unele lucruri, care nu se întâmplau în urmă cu 36 de ani, când am pășit sfioasa să fiu colegă de cancelarie cu foștii mei profesori. Și atunci nu erau atât de multe documente de întocmit. Și nu aveam atâta tehnologie, digitalizare….nu.(scriam de mână planificarile pe caiete studențești). Aveam Comisia Metodică, Comisia Dirigintilor, Comisia SSM. Atât. Asta în 1989. Eu am colege acum de vârsta mea de atunci….sincer vă spun că le admir. Dacă eu la 24 ani aveam atat de multe hârtii de făcut, în loc să-mi canalizez toată cunoașterea mea pentru binele suprem al elevului, plecam mâncând Pământul.
După normele europene, elevii și părinții au multe drepturi și responsabilități zero. Părinții au câte 2-3 joburi pentru bunăstarea copilului și uită de ei și educația lor.
Educația pornește din familie, continuă în școală și apoi în mediul social unde activezi ca profesie.
Dacă acest lucru s-ar respecta, Comisia de bullying și violență ar dispare. Știți ce zic? Dacă chemai părintele la școală, era grav pentru elev. Acum de față cu părintele lovește și profesorul.
Sunt foarte multe de spus, dar mă opresc aici, fiind de acord că birocratizarea cadrelor didactice este uneori inumana (să le spun părinților că de la începutul anului școlar ora de somn începe la 2 și se încheie la 6,vi se pare în regulă? Ce-am făcut? Documentele necesare pentru buna desfășurare a activității clasei pe care o coordonez cu multă seriozitate)
Vă saluta cu respect,
O profesoară
Tone de hârtie consumate pe comisii, comitete, proceduri, decizii, dosare burse etc. Când mai facem ore? Când mai corectăm teste? Când ne mai pregătim lecțiile pentru a doua zi?
buna ziua. eu sunt un părinte.intrebare simpla…. de ce nu plecați din învățământ? de ce nu protestați?. de ce vă plângeți sub anonimat și nu cu demnitate? credeți că mie îmi place învățământul birocratic obligatoriu ?. credeți că am macar o secunda de liniște că știu, ca părinte că nu am nici cea mai vaga idee de confort și siguranță că al meu copil , ducandu se la școală asta birocratica și îngropată în formalități stupide, are viitorul asigurat…….sa nu credeți că nu va dau dreptate.. știu că aveți dreptate 1000 la sută …și că trebuie să aveți un job și că trăiti o stare de perplexitate…..sunt învățători și sunt birocrați in acest ” minister” ….. multi și incompetenți maxim…..care trăiesc și își justifică existența pe acest timp furat, din demnitatea și din poate pasiunea cu care un învățător ar vrea sa lucreze cu copiii și nu cu sistemul…. dragi colegi ai acestui învățător…. unde sunteți? să ii arăți că îl auziți, că îl ascultați, că îi confirmați spusele și îi împărtășiți indignarea…., sa îi arăți susținere… poate vrea sa fie o voce anonima nu din frica… cu din bun simț……deci? câți învățători dedicați și câți birocrați care inventează formalități și statistici…avem ? nenumărați 🙂 și nenumarabili…
Domnul învățător nu-și mai dă seama, dar în ultimii ani procentul depășește 60%.
Ce să mai vorbim? Performanța de care vorbesc unii politicieni stă în cantitate ( de hârtii) și nu în calitate. Din nefericire nu interesează pe nimeni ce faci cu elevii la clasă!
Toată lumea muncește enorm de mult. Văd că nu scrie nimeni despre cele 7 tipuri de burse. Diriginții au mapele, sacoșele și gențile pline de dosare de burse. Secretariatele sunt asaltate de elevi și părinți. Plus că toată lumea: profesoare, directoare, secretare și contabile, trebuie să știe toți transportatorii din județe, pentru decontarea transportului elevilor. Vai de noi!
M-ar bucura daca marele inspectii de INDRUMARE si control ar presupune o lectie demonstrativa a celui ce vine in inspectie. Uite ca eu sunt prost si nu stiu sa tin o lectie, ca deh, asa mi-ai spus tu. Ia arata-mi cum se face, unde gresesc. Ca pe mine nu m-a invatat tzatza din deal. Tot niste profesori mi-au aratat. Dar voua nu va mai place. Voua, metodistilor si inspectorilor cu Spiru, PIR sau LCP(lingatori de cu.ruri din politica), va pute ce ne-au aratat profesorii la facultate. E cahhh. Ce spuneti voi e bine si litera de lege. Luati de aici: Puie pulta!!! (Pentru doamnele inspectoare intens fardate si coafate oripilate: e intr-o latina nevulgara…e moderna:) )
să știți că am văzut profesori minunați cu Spiru și profesori jalnici de la facultăți de stat …aici deci va pripiți
Sa nu uitam :
-tabele cu date personale, studiile parintilor, distanta pana la școală, etnie etc actualizat.
-rapoarte la final de Săptămâna Altfel, de Săptămâna Verde, concluzii recomandari.
-acorduri ale părinților pentru participarea la diferite activități.
-acorduri ale parintilor pentru a fi monitorizați de personalul cabinetului medical
-acordulul parintilor pentru a fi fotografiati în timpul activităților scolare
Doar nu aveți impresia că diriginții nu au fix aceeași birocrație ucigătoare?
Că nu primesc de făcut exact ce ar trebui să facă pilele cunoștințele și relațiile angajate in toate instituțiile statului care trimit situații cu termen ieri și așteaptă frumos tabelele și tabelasele pe care sa își pună semnătura de șefi?
Cine?
DAS
Primăria
DGASPC
INS
DSP
ANA
Astea sunt cele mai frecvente.
Apoi in funcție de nivel urmează
Lapte si corn
Mere
Transport urban
Naveta
Toate cele de mai sus NU au nicio legătură cu educația.
Abia apoi urmează ISJ si MEN cu raportari pe educație
Juridică
Economică
Rutiera
Gastronomica
Ecologica
Apoi bullying, violența, substanțe psihotrope
Cu alte cuvinte extracurricular sau extrașcolar.
Cine nu a intrat deja in burnout ( MEN nu e interesat de acest subiect oricum) se poate ocupa si de proiectare, planificare, predare, învățare, evaluare, remediere, pregătire pt performanța…
și în cazul consilierilor școlari .fac hârtii și participă la ședințe imbecile cu Cjrae și inspectorate in loc sa faca chestii concrete
Se întâmplă același lucru și în cazul profesorilor. chiar nu se poate face nimic pentru a debirocratiza activitatea? S-au reintrodus comisiile metodice, plus alte și alte sarcini care nu au nicio finalitate.
A uitat lapte, corn, măr, biscuite, masă caldă. Cu încărcare pe platforma APIA pentru mere, mai nou. Că suntem nebuni să acceptăm, de aia.
Apoi a uitat serviciul pe școală, raportarea zilnică a absenților de mâine (pentru evidențele masa caldă), tabelele cu părinții plecați prin alte țări (unde, când, de ce – m-au întrebat elevii DE CE trebuie să știe școala toate astea?! Și bine fac că întreabă). Tabelele cu elevi care fac naveta (la liceu sau gimnaziu, unde se decontează abonamente). Tabele cu CNP pentru SIIIR. Tabele cu elevi aflați în dificultate, tabele cu elevi cu CES (pe bază de dosar, că unii au probleme dar părinții nu vor să facă efortul de a construi dosarul lor). Tabele și planificările pentru pregătire suplimentară, pentru performanță sau remedială.
Toate tabelele pământului și câteva în plus, peste.
Și apoi toate activitățile din comisii (sunt mai multe decât cele înșirate mai sus). Eu sunt în vreo 9 comisii.
Și toate celelalte activități neintroduse în fișa postului, care n-au nicio legătură cu ce ar trebui să fie un profesor (să fim agenți antidrog, consilieri anti-bullying, sau consilieri și-atât, contabili – pentru toate dosarele de bursă, asistenți sociali pentru toate problemele copiilor, agenți de la rutieră mai nou, etc.)
Foarte bine punctat….
Felicitări!!
Bună dimineaţa ! “Și toate celelalte activități neintroduse în fișa postului, care n-au nicio legătură cu ce ar trebui să fie un profesor (să fim agenți antidrog, consilieri anti-bullying, sau consilieri și-atât, contabili – pentru toate dosarele de bursă, asistenți sociali pentru toate problemele copiilor, agenți de la rutieră mai nou, etc.)” – îmi permiteţi să vă întreb, dacă aceste atribuţii pe care le-aţi enumerat în paranteză nu sunt nici în fişa postului, nici “nu au nicio legătură cu ce ar trebui să fie un profesor”, pentru ce le-aţi menţionat ?
PENTRU CĂ NI SE IMPUNE SĂ LE FACEM, D-LE DRAGĂ!! Nu sunt în fișa postului, dar trebuie să iei și să verifici dosarele de bursă pentru că altfel rămâne elevul fără ea și sunt elevi săraci, nu fac dosare de dragul de a le face, pentru ei banii aceia contează! Nu sunt în fișa postului, dar înveți să predai la orele de orice specialitate elemente de educație rutieră, că așa cere ministerul mai nou! Nu sunt în fișa postului, dar pierzi zile din viață să înveți toate pierderile de vreme impuse de minister, pentru că dacă nu noi, CINE? Scuza eternă a incompetenților din inspectorate și minister care nu știu ce să mai inventeze ca să aibă motiv pentru salarii.
Ministerul ne vrea agenți anti-drog și toate celelalte, de pe ce planetă ați aterizat? Ni se bagă pe gât toate atribuțiile a zece alte profesii și există sancțiuni dacă nu se întâmplă lucrurile cerute de minister, de la amenințări și șicanări până la lucruri mai grave, de parcă n-am avea deja o profesie stresantă.
Cel mai simplu ar fi să le lăsăm pe toate, că tot e cineva care comentează pe aici cum vor fi înlocuiți toți profesorii de AI, să lăsăm în grija ChatGPT și a suraților lui educarea și instruirea copiilor, iar noi să ne vedem de treabă prin alte profesii, cu același salariu dar program fix de muncă și niciun stres. Și după noi, potopul.
Tot la fel de multe acte au de făcut și profesorii pentru Invățământul Prescolar/ educatoarele. Rapoarte peste rapoarte, caiet de observații, fise psihopedagogice și multe altele, care nu îmbunătățesc cu NIMIC calitatea actului de predare.
Asta se cere și când vine marele control de la ARACIP. Acte și nimic altceva! Acum 30 de ani când am început sa lucrez în învățământ erau cu mult mai puține documente de întocmit și concentrarea dascălului cădea pe copil. Acum ,,facem hartii”!
Asta se întâmplă când la conducere sunt oameni care nu știu realitatea de la catedra.
Foarte adevărat, din păcate nu se mai urmărește calitatea actului educațional, cred că nici nu se mai dorește calitate în procesul de învățare, tot ce se dorește este să ne îngroape în hârtii.