Ministrul Daniel David, despre Evaluarea Națională de clasa a VIII-a: N-am venit cu propuneri foarte concrete pentru că aștept o perioadă de liniște, ministrul trebuie să aibă o perioadă de liniște pentru a putea discuta de un examen atât de complicat / Sper să vină o vreme când eu sau altcineva să regândească acest examen  

Foto: Grigore Popescu / Agerpres Foto

Ministrul Daniel David a spus că așteaptă o perioadă de liniște pentru a discuta despre modificări în privința Evaluării Naționale de clasa a VIII-a. „Trebuie reevaluat examenul național din clasa VIII-a, nici măcar n-am venit cu propuneri foarte concrete, pentru că aștept o perioadă de liniște, ministrul trebuie să aibă o perioadă de liniște pentru a putea discuta la un examen atât de complicat. Sper să vină o vreme când eu sau altcineva să regândească acest examen”, a spus David la Viitor pentru România.

Ministrul Educației Daniel David a spus din nou că Evaluarea Națională de clasa a VIII-a trebuie regândită pentru că este un examen „problematic, fiindcă reduce cele opt competențe la două și este și o evaluare punctuală, în funcție de acest rezultat, ai viața grevată la liceu. Adică unde intri și ce o să faci. Poate n-ai vrut să ajungi acolo, poate ai avut o zi proastă și n-ai foarte multe opțiuni (…) Avem acest examen, nu este cea mai indicată modalitate, dar nu avem altceva mai bun acum dar ar trebui să avem ceva mai bun”.

Daniel David a spus că așteaptă „o perioadă de liniște” pentru a putea discuta la un examen atât de complicat” și a precizat din nou că acest lucru s-ar putea întâmpla în timpul mandatului său ori al altui ministru. „Va trebui să regândim acest sistem și sper să vină o vreme, eu sau altcineva să regândească acest examen”, a spus David.

Ministrul nu a precizat de când s-ar putea schimba Evaluarea Națională de clasa a VIII-a.

„Anul viitor nu văd de ce nu s-ar putea discuta acest lucru. Și după aceea să hotărâm iarăși, printr-o dezbatere publică, când ar trebui să intre în vigoare. De obicei nu faci de pe un an pe altul, lași măcar un ciclu de studiu, dacă nu o jumătate de ciclu. Dar, repet, este ceva ce am problematizat, dar n-am dus până la capăt și trebuie trebuie făcut la nivel de gimnaziu”, a spus David.  

Întrebat cu cine ar putea gândi noua formulă de examen, ministrul a dat exemplu specialiști de la Institutul de Științe ale Educației, consilieri, profesori și inspectori.

„Te uiți ce au făcut alții. Eu, totuși sunt un om de știință. Adică nu vă așteptați că mă pricep să mă uit la cum se întâmplă Evaluarea Națională, nu știu, în Franța, de exemplu, în Italia, în Finlanda și așa mai departe. Ai grupul de consilieri, tot sunt oameni care se leagă de zona asta educație, mulți de zona preuniversitară. Sunt oameni care au lucrat, au fost profesori, au fost inspectori în zona preuniversitară, ai diverse, ai o întreagă direcție de învățământ preuniversitar, ai Institutul de Științe ale Educației , ai cu cine să te consulți”, a spus ministrul.

Redăm declarațiile ministrului David pe acest subiect

Daniel David, ministrul Educației: Ce n-am făcut, dar nici n-am promis că voi face în primul an sau într-o perioadă atât de tulbure, cu cele două crize politică și fiscal-bugetară, în a doua parte a anului. Am spus că trebuie regândit, trebuie reevaluat examenul național din clasa VIII-a, dar n-am făcut schimbări, nici măcar n-am venit cu propuneri foarte concrete, pentru că aștept o perioadă de liniște, ministrul trebuie să aibă o perioadă de liniște pentru a putea discuta la un examen atât de complicat, pentru că pentru noi: în primul rând este un examen foarte important. Noi nu avem licee care să se afle cam la același nivel al performanței. Sunt foarte diferite, unele foarte bune pe anumite zone, altele mai puțin bune pe zonele respective…  

Adică nu ai mecanisme prin care să duci copiii, spre exemplu, într-o logică legată de domiciliu, n-ai mecanisme prin care să distribui copiii la licee, luând un portofoliu educațional, note pe parcursul gimnaziului, pentru că încă n-avem standardele de evaluare și de notare. Și atunci am inventat acest examen național, care este problematic, fiindcă reduce cele opt competențe la două și este și o evaluare punctuală și după aceea, în funcție de acest rezultat, ai viața grevată la liceu. Adică unde intri și ce o să faci. Poate n-ai vrut să ajungi acolo, poate ai avut o zi proastă și n-ai foarte multe opțiuni. Deci asta n-am reușit s-o fac, am problematizat-o, am spus măcar că nu este în regulă și că va trebui să regândim acest sistem și sper să vină o vreme, eu sau altcineva să regândească acest examen.  

Moderator: Cu cine vreți să regândiți acest sistem? Din interiorul ministerului?

Daniel David, ministrul Educației: Lucrurile sunt simple. Te uiți ce au făcut alții. Eu, totuși sunt un om de știință. Adică nu vă așteptați că mă pricep să mă uit la cum se întâmplă Evaluarea Națională, nu știu, în Franța, de exemplu, în Italia, în Finlanda și așa mai departe. Ai grupul de consilieri, tot sunt oameni care se leagă de zona asta educație, mulți de zona preuniversitară. Sunt oameni care au lucrat, au fost profesori, au fost inspectori în zona pre-universitară, ai diverse, ai o întreagă direcție de învățământ preuniversitar, ai institutul de științe ale Educației cu cine să te consulți. Nu este o problemă, spun doar că trebuie să avem timpuri liniștite pentru a face această schimbare foarte mare, că eu înțeleg că este o problemă. Adică, dacă n-am avea acest examen am avea o problemă mare, pentru a-i trece pe copii din clasa a VIII-a la nivelul liceului într-o manieră și echitabilă și corectă, care să valorizeze și performanța. 

Avem acest examen, nu este cea mai indicată modalitate, dar nu avem altceva mai bun acum dar ar trebui să avem ceva mai bun. 

Educația a ieșit din furtuna asta fiscal-bugetară trebuie să consolideze, să crească. Anul viitor nu văd de ce nu s-ar putea discuta acest lucru. Și după aceea a hotărî iarăși, printr-o dezbatere publică, când ar trebui să intre în vigoare. De obicei nu faci de pe un an pe altul, lași măcar un ciclu de studiu, dacă nu o jumătate de ciclu. Dar, repet, este ceva ce am problematizat, dar n-am dus până la capăt și trebuie trebuie făcut la nivel de gimnaziu”. 

Informații de context

Ministerul Educației Daniel David spunea recent că la începutul anul viitor (n. red 2025), după ce vor fi gata standardele de evaluare și notare pentru a fi aplicate în toate școlile, „dacă eu voi fi ministru sau dacă n-am să fiu eu va fi un alt ministru, m-aș bucura ca odată ce are standardele de evaluare făcute, să reia problematizarea evaluării naționale de clasa a VIII-a”.

Amintim, Ministrul Educației, Daniel David: Pentru primar și gimnaziu vom încheia procesul pentru elaborarea standardelor de evaluare și notare care implică și pregătirea profesorilor, probabil anul viitor, în luna iunie. Din anul școlar 2026-2027 îmi propun să le avem la clasele primare, gimnaziu și liceu.

ministrul Daniel David afirma, în luna mai, că examenul de Evaluare Națională de la clasa a VIII-a ar putea fi modificat din anul școlar 2025-2026. Acesta declara atunci că „metodologia pentru anul viitor nu este bătută în cuie și dacă ne punem de acord, sistemul educațional, părinți, sindicate că e ok, putem să începem mai devreme acest lucru” (n. red.: noua Evaluare Națională).

Ministrul a afirmat atunci că Evaluarea Națională ar putea fi modificată după modelul din Franța, adică să fie introduse subteste din discipline diferite: „Vă rog să vă uitați la modelul din Franța. Poți să ai un test standardizat, cu subteste, care acoperă discipline diferite. Nu înseamnă că vei avea testul și disciplina, pentru că în momentul acela am complica lucrurile. Dacă nu o să fim mai creativi, o să facem probabil cum fac francezii, de exemplu, care au și matematică, și limbă franceză, au și istorie, geografie, au și științe”, a spus Daniel David.

Dacă ne punem de acord cu toții, nu văd de ce să amânăm lucrurile. Avem grijă să nu interfereze cu așteptările și filosofia sistemului educațional. Nu așa peste 5 ani… Hai să pilotăm mai repede lucrurile, vedem cum funcționează și dacă merge bine o generalizăm. Aspectul operațional poate fi negociat”, a completat ministrul, în cadrul unei conferințe de presă în care le-a răspuns jurnaliștilor la întrebări legate de Raportul QX de diagnostic în educație și cercetare.

Mai târziu, la începutul lunii septembrie, ministrul Educației, Daniel David și-a schimbat poziția și a afirmat că Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a nu va fi modificată „acum sau pe viitorul apropiat”. Schimbarea Evaluării va putea fi discutată doar „dacă ne stabilizăm fiscal-bugetar”, în cadrul unor dezbateri, astfel încât rezultatul să fie unul „asumat de majoritate”.

În luna noiembrie, Ministrul Educației și Cercetării a precizat că Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a nu poate fi schimbată de la un an la altul, „dar este clar că va trebui să avem o astfel de discuție”:

„Nu o pot schimba de la un an la altul sau de la 2 ani. Trebuie gândit procesul, astfel încât să fie predictibil, dar este clar că va trebui să avem o astfel de discuție, mai ales că, pentru celelalte evaluări din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, deja am venit cu acele elemente pe care le-am anunțat încă din raportul QX, adică să evaluăm mai multe competențe, să avem și itemi care sunt legați de programe, dar și itemi care sunt gândiți într-o logică de utilizare a competențelor în viața cotidiană”, a spus Daniel David.

Citește și:
Daniel David: Dacă eu voi fi ministru sau dacă n-am să fiu eu va fi un alt ministru, m-aș bucura ca odată ce are standardele de evaluare făcute, să reia problematizarea evaluării naționale de clasa a VIII-a, la începutul anului viitor

Exit mobile version