Ministrul Daniel David, despre Săptămâna Verde și Săptămâna Altfel: Nu am venit să schimb lucruri care par să funcționeze sau sunt susținute de un număr mare de oameni, în condițiile în care nu am o majoritate evidentă pentru a renunța la ele

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat, în contextul în care unii părinți, profesori și elevi pun la îndoială utilitatea Săptămânii Verzi și a Săptămânii Altfel, că nu dorește să schimbe „lucruri care, în principiu, par să funcționeze sau sunt susținute de un număr mare de oameni”. La prezentarea raportului săptămânal, acesta a sugerat că, în timpul acestor săptămâni, profesorii pot insista pe felul în care competențele dobândite sunt utilizate în viața de zi cu zi, pe obiective de dezvoltare durabilă sau pot vizita împreună cu elevii zone verzi sau muzee.

„Așa cum am spus în discuții, oamenii sunt împărțiți și profesorii, să știți, chiar și elevii în a susține aceste variante educaționale sau în a-mi cere să le anulez. Așa cum am spus, eu n-am venit să schimb lucruri care, în principiu, par să funcționeze sau sunt susținute de un număr mare de oameni, în condițiile în care n-am o majoritate evidentă pentru a renunța la ele”.

Ministrul a reamintit că Săptămâna Verde nu trebuie văzută drept o vacanță: „Am încercat și prin diversele instrucțiuni pe care le-am dat, să reamintesc că sunt săptămâni din actul educațional, nu sunt săptămâni de vacanță. Nu trebuie să ne scoată din logica educațională. Am dat și exemple în acele instrucțiuni”.

Acesta a susținut că punerea în aplicare a instrucțiunilor oferite în primăvara anului acesta referitor la Săptămâna Verde și Săptămâna Altfel îi pot ajuta pe elevi să înțeleagă relevanța acestora și să perceapă activitățile derulate ca parte a procesului de învățare.

„Nu ne oprește nimeni, în săptămâna respectivă, să insistăm din programă mai mult, spre exemplu, pe modul în care utilizăm competențele dobândite în viața de zi cu zi pentru a face școala mai relevantă pentru viața cotidiană. Iar săptămâna verde, spre exemplu, la toate materiile ne putem lega de scopurile de dezvoltare durabilă, astfel încât copiii să înțeleagă legătura între materie și ce înseamnă sustenabilitate, fără să trebuiască, repet, să intrăm într-o altă logică”.

„Avem și varianta să mergem să vizităm zone verzi, să vizităm muzee și așa mai departe. Sunt diverse variante, dar am lăsat posibilitatea, repet, astfel încât școala să aleagă acel mecanism sau acele mecanisme prin care copiii să înțeleagă că ce se întâmplă în cele două săptămâni este tot un proces educațional, nu este vacanță”, a mai adăugat el.

Informații de context

În mai 2025, Ministerul Educației și Cercetării a trimis unităților de învățământ din țară un set de instrucțiuni pentru Școala Altfel și Săptămâna Verde. Potrivit noilor instrucțiuni, activitățile desfășurate în aceste săptămâni trebuie să sprijine aprofundarea și consolidarea cunoștințelor dobândite în cadrul disciplinelor de studiu și să contribuie la atingerea competențelor specifice prevăzute în programele școlare.

Cu puțin timp în urmă, Daniel David afirmase că aceste perioade „nu sunt o pauză în procesul educațional” și că „ora poate să rămână de matematică, de chimie, de fizică, de biologie”.

Amintim că Săptămâna Verde a fost introdusă în anul școlar 2023-2024, la inițiativa președintelui Klaus Iohannis, pusă în practică fără niciun studiu sau comentariu de la fostul ministru Sorin Cîmpeanu.

Aceasta a fost introdusă de președinție și de Ministerul Educației condus de fosta consilieră a lui Klaus Iohannis, Ligia Deca, fără a prelungi anul școlar cu cel puțin 5 zile, atât cât le-a fost eliminat profesorilor din predarea curriculumului obligatoriu menținut nemodificat.

Peste 900 de profesori și directori de școală propun renunțarea la cel puțin unul dintre programele Școala Altfel și Săptămâna Verde, arată studiul „Evaluarea măsurilor de implementare a structurii anului școlar pe intervale de cursuri (module)”, publicat pe 31 decembrie de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), fără a fi promovat în vreun fel de Ministerul Educației.

Mircea Bertea, consilier onorific al ministrului David, a afirmat că „aceste săptămâni trebuie să dispară”, având în vedere că „această fragmentare este păguboasă pentru învățământ”. „Educație ecologică trebuie făcută la fiecare oră, 5 minute aplicabilitate; educație pentru sănătate – la fel ș.a.m.d.; educație remedială. Așa vom scăpa și de analfabetism funcțional. Altfel nu avem nicio șansă”, a mai declarat el.

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version