Numărul de elevi dintr-o clasă nu afectează performanța școlară, a susținut ministrul Educației și Cercetării Daniel David la Radio București FM. Acesta a comparat performanța mai scăzută a elevilor care învață în mediul rural și sunt mai puțini în clasă cu cea a elevilor din mediul urban, care obțin rezultate mai bune, deși sunt numeroși, fără a lua în considerare cauzele socio-economice care afectează randamentul copiilor din sate și care nu au legătură cu numărul de elevi din care este format colectivul.
„Hai să ne gândim cinstit unde e performanța mai mare – ca să vă dau un exemplu și mai clar pentru cei care se uită la noi – în mediul rural, unde ai clase cu 6, 7, 8 copii, sau în București, unde ai clase cu 28-30 de copii și chiar peste 30, dacă este limita maximă? Păi dacă creșterea numărului de copii afectează performanța, unde-i performanța mai bună? Vorbim cinstit”, a declarat Daniel David.
- Amintim că reprezentanții MEC au afirmat recent că în anul școlar 2024-2025 clasele cu 8-9 elevi au reprezentat doar 0,5% din totalul național.
Ministrul a adus din nou în discuție studiile potrivit cărora performanța nu este influențată de numărul de copii dintr-o clasă.
„Indiferent ce spunem noi din experiența pedagogică, studiile PISA și studiile TIMSS arată, vorbind sincer, că mărimea clasei, adică între 24, 26, 28, 30 de elevi, nu reprezintă o diferență în performanță. Acolo contează foarte mult actul educațional și performanța profesorului”.
„Sigur că, ca țintă, este bine să mergi în zona de cât mai puțini copii într-o clasă, dar e o tendință pedagogică. Eu aș susține-o sau n-aș fi modificat limitele. Dacă tot a trebuit să le modific, te uiți la date și a catastrofa un fenomen pe care îl vezi și în alte țări… Când te uiți la date care spun că nu e așa catastrofic, pentru că nu sunt diferențe educaționale”, a mai adăugat el.
Ministrul nu a menționat însă nimic despre studiile care atrag atenția cu privire la motivele pentru care rezultatele copiilor din mediul rural sunt slabe.
Studiul „Bunăstarea copilului din Mediul Rural” 2024, realizat la comanda World Vision România, indică principalele obstacole pe care le întâmpină elevii din sate:
- Aproape un sfert dintre copii (23%) se duc întotdeauna sau uneori seara la culcare flămânzi pentru că nu există suficientă mâncare acasă
- 2 din 10 părinți (19%) consideră că uneori este nevoie să-ți bați copiii pentru a-i educa mai bine
- 93% dintre copiii din mediul rural au suferit pe parcursul anului școlar anterior cel puțin o situație de bullying în mediul școlar
- 4 din 10 copii de gimnaziu (41%) nu doresc să meargă la liceu, ci să se angajeze, să lucreze în familie sau să urmeze un curs de calificare
- 42% dintre gospodăriile din mediul rural cu copii nu au venituri salariale. Prin urmare, depind de venituri din ajutoare sociale, pensii sau surse neregulate de venit
- 14% dintre copii (5-17 ani) nu fac baie întotdeauna în fiecare săptămână
La sfârșitul anului trecut, Alina Sava, expert în educație al Băncii Mondiale, a explicat că „un copil de 16 ani din mediul rural este cu trei ani în urmă comparativ cu unul din urban. Asta este foarte îngrijorător”.
În plus, rata abandonului școlar în mediul rural este de 27,5%, adică de aproape trei ori mai mare decât media europeană (9,9%).
