Liceul Teoretic „Jean Monnet” din București va prelua modelul de pilotare pentru elevii de clasa a XII-a, inițiat de Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” în urmă cu 5 ani. Potrivit proiectului de pilotare, aprobat de Ministerul Educației și consultat de Edupedu.ro, elevii din ultimul an de liceu vor merge la școală fizic doar 3 zile pe săptămână în modulele 4 și 5 la disciplinele la care dau examenul de Bacalaureat sau admitere la facultate. Pentru restul materiilor vor învăța online și vor avea orar personalizat. Părinții și elevii au fost consultați prin chestionare online înainte ca școala să decidă să intre în proiectul de pilotare care se va aplica în următorii 4 ani.
- Amintim, anul acesta 15 școli și licee de stat și private au primit statutul de școală pilot prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care a fost publicat în Monitorul Oficial miercuri, 24 septembrie. Fiecare școală și-a elaborat un alt model educațional în funcție de nevoi și specific. Din 2021, Colegiul a implementat programul de școală pilot care îi permite să aibă un orar flexibil în clasa a XII-a, modelul fiind preluat de alte școli în ultimii 4 ani. Vezi aici lista completă.
- Paradoxal, Ministerul Educației nu a preluat până în prezent niciunul dintre modelele aprobate pentru pilotare și instrumentele folosite de aceste școli, pentru a le extinde la nivel național, dar unele licee au ales să le preia. După prima pilotare de 4 ani, toate școlile care pilotaseră deja au fost nevoie să aplice pentru un nou ciclu de pilotare, inclusiv C.N Gheorghe Lazăr
Elevii claselor a XII-a de la Liceul „Jean Monnet” din București vor învăța începând cu acest an după programul pilotat de Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București. Pilotarea va dura patru ani școlari, adică ciclul de învățământ 2025-2029. Vizați sunt 150 de elevi per serie.
Începând cu Modulul 4, elevii de clasa a XII-a vor participa fizic la cursuri 3 zile pe săptămână pentru disciplinele la care urmează să susțină examene (Bacalaureat și admiterea la facultate), în funcție de profil și specializare.
În modulul 5, activitățile didactice la celelalte discipline vor fi organizate în sistem online sincron și asincron, sub forma unor lecții tradiționale sau a unor proiecte interdisciplinare, sub îndrumarea profesorilor, cu ajutorul platformelor specializate.
Astfel, elevii vor avea mai mult timp să se concentreze asupra materiilor de Bac și de admitere. Orarul elevilor va fi unul personalizat, în funcție de interesele lor. De exemplu, un elev care vrea să dea la Medicină dar nu are în orarul clasei de profil o anumită materie necesară pentru admiterea la facultate, poate alege să facă pregătire la acea materie în clasa a XII-a.
Conducerea Liceului Teoretic „Jean Monnet” are printre obiective 100% promovare la examenul de Bacalaureat (n. red în 2025 a avut o rată de 99,3%, potrivit platformei BacPlus) sau creșterea mediilor de promovare a examenului de bacalaureat (40% peste 9.00, 40% între 8.00 și 8.99, 20% între 7.00 și 7.99).
Ce presupune implementarea proiectului:
- o formulă de organizare a programului care să alterneze, în ultimele două module, prezența fizică (între 50% și 60%) și prezența online (între 40% și 50%);
- crearea și utilizarea de instrumente de monitorizare și control specifice, de către echipa managerială;
- crearea de instrumente de lucru cu elevii pe platforma Google workspace de către fiecare cadru didactic;
- crearea și organizarea de activități didactice în sistem hibrid (3 module fizic, 2 module online) la disciplinele care nu pot fi opțiuni pentru bacalaureat, de către cadrele didactice;
- crearea și organizarea de instrumente de evaluare alternative pentru elevi, de către cadrele didactice;
- parcurgerea integrală a materiei până la finalul modulului al treilea, fără a afecta cantitatea și calitatea conținuturilor transmise elevilor;
- desfășurarea în sistem clasic (fizic) a orelor la disciplinele care sunt opțiuni pentru bacalaureat pe tot parcursul anului școlar, atât cele din TC și CD, cât și cele din CDS;
- mărirea numărului de ore de pregătire la disciplinele obligatorii și care sunt opțiuni pentru examenul de bacalaureat;
- crearea de programe personalizate, menținând numărul minim de săptămâni/an școlar, cu respectarea obiectivelor curriculare de învățare specifice ciclului superior de învățământ;
- organizarea programul de studiu în conformitate cu nevoile identificate, menținând numărul minim de săptămâni/an și numărul minim de ore pe disciplină;
- modificarea și completarea Regulamentului de organizare și funcționare al unității de învățământ, având în vedere contextele specifice/particulare de organizare și desfășurare a procesului educațional în unitatea de învățământ, pentru clasele a XII-a.
Obiectivele propuse
- crearea motivației pentru învățare a elevilor
- creșterea gradului de autonomie instituțională
- crearea unor structuri educaționale care să satisfacă nevoile reale ale elevilor
- centrarea actului educațional pe elev
- promovarea unor servicii educaționale de calitate orientate pe nevoile elevilor
- îmbunătățirea prezenței la disciplinele de examen, reducerea absenteismului cu minimum 50%
- obținerea de performanță școlară: 100% promovare la examenul de Bacalaureat
- creșterea mediilor de promovare a examenului de bacalaureat (40% peste 9.00, 40% între 8.00 și 8.99, 20% între 7.00 și 7.99)
- creșterea gradului de specializare în anumite domenii, prin dezvoltarea unor deprinderi, abilități și competențe specifice
- obținerea de performanță educațională și socială: 100% integrare a absolvenților de liceu în sistemul de învățământ superior și/sau pe piața muncii, în concordanță cu pregătirea pe care o au
- creșterea motivației pentru cadrele didactice prin crearea unui mediu propice, atât pentru profesori cât și pentru elevi.
Părinții au fost consultați înainte ca școala să decidă să aplice pentru statutul de școală pilot.
„Au fost transmise online chestionare, atât către cadrele didactice, cât și către elevii din ciclul liceal și părinții acestora. Acest eșantion a fost considerat cel mai relevant, fiind direct implicat în proiectul de pilotare.
Din răspunsurile oferite de elevi se pot extrage idei foarte interesante pentru eficientizarea programului, pe care comisia desemnată pentru implementarea proiectului va ține cont, de exemplu: orele cu dirigintele clasei să fie susținute fizic, indiferent de materia predată de acesta, evaluarea elevilor să fie făcută și pe bază de proiecte stabilite încă de la începutul anului școlar, organizarea de simulări periodice la materiile de bacalaureat, implementarea în mod real, serios și profund pentru a asigura o schimbare eficientă pentru elevi.
În răspunsurile părinților, au fost identificate temeri ale acestora cu privire la reușita proiectului care vizează în mod special zona cursurilor online, resimțind ca un experiment negativ acest mod de lucru în perioada pandemiei; totodată, pentru a asigura succesul proiectului, părinții propun o serie de măsuri precum: „Varianta online trebuie bine organizată tehnic, dar și prin monitorizarea prezenței”; „Atâta timp cât se va trata cu seriozitate și va fi implementat corect, sper ca acest proiect sa ajute elevii, nu să-i încurce sau sa stimuleze pierderea de timp.”
Analiza de nevoi realizată la nivelul cadrelor didactice din unitatea școlară a adus la lumină atât argumente pro, cât și contra, dar, mai ales, a cristalizat o serie de idei în ceea ce privește organizarea și implementarea acestuia”, a transmis conducerea liceului într-o solicitare Edupedu.ro.
Au fost identificate și o serie de riscuri privind implementarea programului pilot. Acestea ar fi rezistența la schimbare a unor cadre didactice, neimplicarea suficientă în personalizarea și adaptarea orarului la nevoile elevilor, senzația de suprasaturare, prin aglomerarea a 3 zile/săptămână cu disciplinele pentru examene, sau dezinteresul elevilor pentru a participa la ore online ar putea crește și aceștia ar putea înțelege greșit a facilităților pe care proiectul pilot le oferă.
Informații de context
Din 2021 școlile care vor să proiecteze modele educaționale diferite o pot face dacă aplică pentru statutul de școală pilot și ministerul aprobă modelul propus.
În 2021, șase școli pilot au funcționat, din care una din mediul rural și una privată. Colegiul Național Gheorghe Lazăr din București a fost printre primele și a implementat programul care îi permite să aibă un orar flexibil în clasa a XII-a.
Școlile pilot sunt prevăzute la art. 24 din Legea 198/2023.
Potrivit legii Educației, intervențiile educaționale din cadrul modelelor pilot pot să cuprindă: „noi modele curriculare, utilizarea unor resurse educaționale inovative, modele educaționale bilingve și alte forme alternative de organizare, finanțare și management”.
Metodologia de înființare și autorizare a unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot și de aplicație, precum și regulamentul de organizare și funcționare a acestora sunt aprobate prin ordin al ministrului educației.
Ministerul Educației nu a preluat până în prezent niciunul dintre modelele aprobate pentru pilotare și instrumentele folosite de aceste școli, pentru a le extinde la nivel național, dar unele licee au ales să le preia. După prima pilotare de 4 ani, toate școlile care pilotaseră deja au fost nevoie să aplice pentru un nou ciclu de pilotare, printre care și Colegiul Național Gheorghe Lazăr.
„Am avut grijă ca opționalele de microeconomie, macroeconomie să se transforme în pregătire la economie pentru bacalaureat în ultima parte a anului. Opționalul de psihologia adolescenței să se transforme în pregătire pentru psihologie, pentru că ei nu mai fac psihologie în a XII-a, dar dau examen. Am avut opționale care au putut fi transformate în materii pentru examen, astfel încât profesorul să nu muncească suplimentar„, a explicat directoarea Ionela Neagoe în urmă cu câteva luni în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, PrimaNews.
Ea spunea despre pilotare că „a recunoscut o realitate oficial: în ultima perioadă a anului, elevii nu mai veneau la școală si se concentrau pe ceea ce dădeau la Bacalaureat”.
Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
