Proiectul de Hotărâre referitor la reforma ARACIP, agenția care acreditează școlile și grădinițele din țară, “aduce mai multă politizare și nu depolitizează această structură”, a afirmat Corina Atanasiu, președintele unei asociații a părinților și fostă pretendentă la funcția de ministru al Educației, la dezbaterea organizată luni dimineață pe tema planului de reorganizare a acestei instituții. Organizația condusă de Atanasiu, care în această toamnă a fost chiar nominalizată de USR pentru postul de ministru al Educației, a prezentat mai multe propuneri de modificare a proiectului de Hotărâre și a criticat dur modul cum a fost desfășurată consultarea publică.
“Mutarea deciziei privind evaluările școlilor din mâna experților în mâna unui grup de oameni care o să ajungă acolo numiți politic, prin pixul ministrului, înseamnă politizare excesivă a structurii și compromiterea totală a ARACIP”, a spus Corina Atanasiu la discuțiile de luni.
- Federația Părinților și Aparținătorilor Legali din România (FEPAL) este singura organizație nominalizată de Ministerul Educației dintre cele care au presat pentru organizarea unei dezbateri publice pe tema proiectului de Hotărâre privind Regulamentul de organizare și funcționare a Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIP). Dezbaterea a fost organizată luni dimineață, în zi de Crăciun, dar a atras un interes foarte mare din partea organizațiilor implicate în educație, care s-au plâns de lipsă de transparență din partea Ministerului și de tentative de eliminare a independenței agenției.
- Președintele FEPAL, Corina Atanasiu, este cea propusă pentru postul de ministru al Educației în echipa guvernamentală PNL-USR înaintată, în toamnă, de Dacian Cioloș, guvern care n-a primit, însă, sprijinul parlamentului.
Corina Atanasiu, despre organizarea dezbaterii de luni: nimic procedural sau cu bun simț
Despre consultările organizate de minister luni dimineață, Corina Atanasiu a declarat pentru Edupedu.ro că “nimic nu s-a făcut procedural sau cu bun simț în organizarea dezbaterii publice privind reformarea ARACIP. Nicio reacție la email-uri, niciun telefon, nicio confirmare nu a fost transmisă, nici vizând propunerile FEPAL pentru organizarea unei dezbateri, nici vizând propunerile pe articole din HG publicate pe site-ul Ministerului Educației”.
Însă, a arătat ea, “a fost strecurat anunțul de dezbatere publică undeva pe site-ul ministerului, în liniște, la o zi și o oră neconvenabile pentru toată lumea: în perioadă de vacanță, în zi de Crăciun, de la ora 8 dimineața! S-au gândit probabil că nimeni nu va participa. Dar am mobilizat toate federațiile, coalițiile și ONG-urile mari cu activități relevante în educație care au înțeles gravitatea riscurilor politizării ARACIP, căci despre asta vorbim. Ignorarea actorilor cheie din educație nu este o soluție pentru construcția de politici publice sănătoase”.
În cadrul dezbaterii de luni dimineață, ea a spus că, pe lângă politizarea ARACIP, proiectul de Hotărâre introduce un conflict de interese în cazul furnizorilor de servicii de educație, având în vedere “plasarea deciziei asupra evaluării și acreditării școlilor chiar în mâna” acestora. Ea a mai criticat lipsa evaluărilor privind capacitatea actuală a agenției, “ca să știm ce construim”.
Corina Atanasiu și-a exprimat, totodată, nemulțumirea față de modul cum s-a desfășurat consultarea publică pe această temă, care “nu este o dezbatere reală”. Și a cerut o prelungire a perioadei de consultări până la mijlocul lunii ianuarie. Când secretarul general al ministerului, Ioana Lazăr, i-a spus că proiectul se află în transparență decizională din 28 august și a ajuns deja în circuitul interministerial de avizare, Atanasiu a apreciat: “înseamnă că ne-ați chemat degeaba atunci, înseamnă că degeaba facem atâtea discuții”.
- Principalele declarații făcute – mai jos
Propunerile FEPAL de modificare a proiectului de Hotărâre privind reorganizarea ARACIP
Federația menționată a cerut între altele, într-un document cu propuneri de modificări înaintat ministerului:
- Să fie prevăzută o susținere bugetară pentru creșterea numărului de posturi în aparatul agenției
- Structura ARACIP să fie aprobată prin decizia Consiliului ARACIP, nu a ministrului educației
- Din Consiliul ARACIP să facă parte 8 membri permanenți cu drept e vot din cadrul comunității educaționale, numiți de președinte, care să-și numească președintele, iar la lucrările Consiliului să poată participa fără drept de vot reprezentanți ai Ministerului Educației sau ai altor instituții (în locul formulei cu 14 membri permanenți, inclusiv reprezentanți ai unor instituții precum MAI, MApN sau IGSU)
- Consiliul să fie condus de vicepreședinte, în lipsa președintelui, Consiliul să se poată reuni la solicitarea a două treimi dintre membrii permanenți, dar nu la cea a ministrului educației
- Încetarea calității de membru al Consiliului să fie decisă intern, prin decizia Consiliului, nu prin ordinul ministrului
- Consiliul ARACIP decide, în loc să propună ministrului Educației, măsuri privind acordarea/neacordarea autorizațiilor, acreditărilor, avizării instituțiilor de învățământ etc.
- Președintele Consiliului este numit de către președinte, nu de către ministrul Educației. Același președinte are putere mai mare de decizie – aprobă măsuri, în loc să înainteze propuneri ministrului.
Lista completă a propunerilor FEPAL:
Declarațiile principale ale Corinei Atanasiu în dezbaterea publică online de luni dimineață
“Proiectul de hotărâre ni se pare că aduce mai multă politizare structurii ARACIP și nu depolitizează structura. E evident un conflict de interese (…) între furnizorii de servicii de educație și plasarea deciziei asupra evaluării și acreditării școlilor chiar în mâna furnizorilor de servicii. Ce mi se pare grav și a fost accentuat și de antevorbitorii mei este lipsa unei analize, a unei evaluări a structurii ARACIP, ca să știm și noi ce nu a funcționat – poate nu au fost evaluatorii bine pregătiți, poate instrumentele de evaluare nu au fost bine ajustate. Ceva trebuie să știm, ca să știm pe ce construim, practic. (…)
Aș vrea totodată să vă solicit extinderea procesului de consultare publică. Cred că s-au născut, ați văzut și dumneavoastră, de altfel, interesul pentru această discuție. Cred că este inoportună organizarea unei astfel de dezbateri în mijlocul vacanței, într-o zi de Crăciun. Vă rog să extindeți, de asemenea, perioada de primire a propunerilor și observațiilor până cel puțin pe 15 ianuarie. (…)
Nu înțelegem de ce există reprezentant de la Ministerul de Interne și de la Ministerul Armatei și nu există, spre exemplu, și reprezentant de la Ministerul Agriculturii, pentru că și cu Ministerul Agriculturii are în coordonare niște școli cu profil agricol. Iarăși vedem că sunt cenușăresele sistemului. Ori gândiți acest consiliu ca fiind un loc în care sunt reprezentate toate părțile interesate, ori gândiți un alt tip de consiliu, anume un tip de consiliu populat cu experți care au un nume în domeniu și care nu pot fi contestați. Altfel, mutarea deciziei privind evaluările școlilor din mâna experților în mâna unui grup de oameni care o să ajungă acolo numiți politic, prin pixul ministrului, înseamnă politizare excesivă a structurii și compromiterea totală a ARACIP, care și așa nu a funcționat până acum, nu o să mai funcționeze nici cât a funcționat înainte.”