Mutarea deciziei privind evaluările școlilor din mâna experților în mâna unor oameni numiți politic, prin pixul ministrului, înseamnă politizare excesivă și compromiterea totală a ARACIP, susține Corina Atanasiu – Federația Părinților și Aparținătorilor Legali

1.120 de vizualizări
Corina Atanasiu / Foto: Facebook.com
Proiectul de Hotărâre referitor la reforma ARACIP, agenția care acreditează școlile și grădinițele din țară, “aduce mai multă politizare și nu depolitizează această structură”, a afirmat Corina Atanasiu, președintele unei asociații a părinților și fostă pretendentă la funcția de ministru al Educației, la dezbaterea organizată luni dimineață pe tema planului de reorganizare a acestei instituții. Organizația condusă de Atanasiu, care în această toamnă a fost chiar nominalizată de USR pentru postul de ministru al Educației, a prezentat mai multe propuneri de modificare a proiectului de Hotărâre și a criticat dur modul cum a fost desfășurată consultarea publică.

“Mutarea deciziei privind evaluările școlilor din mâna experților în mâna unui grup de oameni care o să ajungă acolo numiți politic, prin pixul ministrului, înseamnă politizare excesivă a structurii și compromiterea totală a ARACIP”, a spus Corina Atanasiu la discuțiile de luni.

  • Federația Părinților și Aparținătorilor Legali din România (FEPAL) este singura organizație nominalizată de Ministerul Educației dintre cele care au presat pentru organizarea unei dezbateri publice pe tema proiectului de Hotărâre privind Regulamentul de organizare și funcționare a Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIP). Dezbaterea a fost organizată luni dimineață, în zi de Crăciun, dar a atras un interes foarte mare din partea organizațiilor implicate în educație, care s-au plâns de lipsă de transparență din partea Ministerului și de tentative de eliminare a independenței agenției.
  • Președintele FEPAL, Corina Atanasiu, este cea propusă pentru postul de ministru al Educației în echipa guvernamentală PNL-USR înaintată, în toamnă, de Dacian Cioloș, guvern care n-a primit, însă, sprijinul parlamentului. 
Corina Atanasiu, despre organizarea dezbaterii de luni: nimic procedural sau cu bun simț

Despre consultările organizate de minister luni dimineață, Corina Atanasiu a declarat pentru Edupedu.ro că “nimic nu s-a făcut procedural sau cu bun simț în organizarea dezbaterii publice privind reformarea ARACIP. Nicio reacție la email-uri, niciun telefon, nicio confirmare nu a fost transmisă, nici vizând propunerile FEPAL pentru organizarea unei dezbateri, nici vizând propunerile pe articole din HG publicate pe site-ul Ministerului Educației”. 

Însă, a arătat ea, “a fost strecurat anunțul de dezbatere publică undeva pe site-ul ministerului, în liniște, la o zi și o oră neconvenabile pentru toată lumea: în perioadă de vacanță, în zi de Crăciun, de la ora 8 dimineața! S-au gândit probabil că nimeni nu va participa. Dar am mobilizat toate federațiile, coalițiile și ONG-urile mari cu activități relevante în educație care au înțeles gravitatea riscurilor politizării ARACIP, căci despre asta vorbim. Ignorarea actorilor cheie din educație nu este o soluție pentru construcția de politici publice sănătoase”.

În cadrul dezbaterii de luni dimineață, ea a spus că, pe lângă politizarea ARACIP, proiectul de Hotărâre introduce un conflict de interese în cazul furnizorilor de servicii de educație, având în vedere “plasarea deciziei asupra evaluării și acreditării școlilor chiar în mâna” acestora. Ea a mai criticat lipsa evaluărilor privind capacitatea actuală a agenției, “ca să știm ce construim”.

Corina Atanasiu și-a exprimat, totodată, nemulțumirea față de modul cum s-a desfășurat consultarea publică pe această temă, care “nu este o dezbatere reală”. Și a cerut o prelungire a perioadei de consultări până la mijlocul lunii ianuarie. Când secretarul general al ministerului, Ioana Lazăr, i-a spus că proiectul se află în transparență decizională din 28 august și a ajuns deja în circuitul interministerial de avizare, Atanasiu a apreciat: “înseamnă că ne-ați chemat degeaba atunci, înseamnă că degeaba facem atâtea discuții”.

  • Principalele declarații făcute – mai jos
Propunerile FEPAL de modificare a proiectului de Hotărâre privind reorganizarea ARACIP

Federația menționată a cerut între altele, într-un document cu propuneri de modificări înaintat ministerului:

  • Să fie prevăzută o susținere bugetară pentru creșterea numărului de posturi în aparatul agenției
  • Structura ARACIP să fie aprobată prin decizia Consiliului ARACIP, nu a ministrului educației
  • Din Consiliul ARACIP să facă parte 8 membri permanenți cu drept e vot din cadrul comunității educaționale, numiți de președinte, care să-și numească președintele, iar la lucrările Consiliului să poată participa fără drept de vot reprezentanți ai Ministerului Educației sau ai altor instituții (în locul formulei cu 14 membri permanenți, inclusiv reprezentanți ai unor instituții precum MAI, MApN sau IGSU)
  • Consiliul să fie condus de vicepreședinte, în lipsa președintelui, Consiliul să se poată reuni la solicitarea a două treimi dintre membrii permanenți, dar nu la cea a ministrului educației
  • Încetarea calității de membru al Consiliului să fie decisă intern, prin decizia Consiliului, nu prin ordinul ministrului
  • Consiliul ARACIP decide, în loc să propună ministrului Educației, măsuri privind acordarea/neacordarea autorizațiilor, acreditărilor, avizării instituțiilor de învățământ etc.
  • Președintele Consiliului este numit de către președinte, nu de către ministrul Educației. Același președinte are putere mai mare de decizie – aprobă măsuri, în loc să înainteze propuneri ministrului.
Lista completă a propunerilor FEPAL:
Declarațiile principale ale Corinei Atanasiu în dezbaterea publică online de luni dimineață

“Proiectul de hotărâre ni se pare că aduce mai multă politizare structurii ARACIP și nu depolitizează structura. E evident un conflict de interese (…) între furnizorii de servicii de educație și plasarea deciziei asupra evaluării și acreditării școlilor chiar în mâna furnizorilor de servicii. Ce mi se pare grav și a fost accentuat și de antevorbitorii mei este lipsa unei analize, a unei evaluări a structurii ARACIP, ca să știm și noi ce nu a funcționat – poate nu au fost evaluatorii bine pregătiți, poate instrumentele de evaluare nu au fost bine ajustate. Ceva trebuie să știm, ca să știm pe ce construim, practic. (…)

Aș vrea totodată să vă solicit extinderea procesului de consultare publică. Cred că s-au născut, ați văzut și dumneavoastră, de altfel, interesul pentru această discuție. Cred că este inoportună organizarea unei astfel de dezbateri în mijlocul vacanței, într-o zi de Crăciun. Vă rog să extindeți, de asemenea, perioada de primire a propunerilor și observațiilor până cel puțin pe 15 ianuarie. (…)

Nu înțelegem de ce există reprezentant de la Ministerul de Interne și de la Ministerul Armatei și nu există, spre exemplu, și reprezentant de la Ministerul Agriculturii, pentru că și cu Ministerul Agriculturii are în coordonare niște școli cu profil agricol. Iarăși vedem că sunt cenușăresele sistemului. Ori gândiți acest consiliu ca fiind un loc în care sunt reprezentate toate părțile interesate, ori gândiți un alt tip de consiliu, anume un tip de consiliu populat cu experți care au un nume în domeniu și care nu pot fi contestați. Altfel, mutarea deciziei privind evaluările școlilor din mâna experților în mâna unui grup de oameni care o să ajungă acolo numiți politic, prin pixul ministrului, înseamnă politizare excesivă a structurii și compromiterea totală a ARACIP, care și așa nu a funcționat până acum, nu o să mai funcționeze nici cât a funcționat înainte.”

Citește și:
Ministerul Educației a cerut, cu 13 minute înainte de ședința Consiliului Economic și Social, retragerea de pe ordinea de zi a proiectului de lege care modifică funcționarea agenției care acreditează școlile – DOCUMENT SURSE
Ministerul Educației anunță că “se pot lua în considerare“ 4 propuneri din cele câteva zeci făcute în dezbaterea publică de luni dimineața, pentru noua organizare a Agenției care acreditează școlile și că așteaptă și altele până marți seara
Dezbatere de formă pe reforma agenției care acreditează școlile și grădinițele – ARACIP, după ce proiectul de hotărâre de guvern fusese deja trimis spre avizare la ministere și CES în forma stabilită de Ministerul Educației. “Facem degeaba propuneri?“, au întrebat reprezentanții ONG-urilor / Tudor Chirilă, către secretarul general al ministerului, Ioana Lazăr: Puneți pumnul în gură oamenilor care încearcă să vorbească
Președintele Asociației Școlilor Particulare, singurul prezent la dezbatere care nu a propus modificarea proiectului de hotărâre a organizării și funcționării ARACIP, prin care organizația sa primește un loc cu drept de vot în Consiliu / Christian Comșa: Problema mare nu este componența ARACIP, problema mare este ce evaluează și ce face în momentul în care merge în instituțiile de învățământ
Cine este Corina Atanasiu, pe care USR o propune ministru al Educației în guvernul Cioloș: Licențiată în științele educației, dar fără experiență în domeniu, expertă în fonduri europene și reprezentantă a unei organizații de părinți

3 comments
  1. Bravo! Ne-a trecut glonțul pe la ureche. Deocamdată. Sper că societatea civilă și profesională să acționeze la fel de hotărât și în continuare. Acest ministru susținut de președinte pare ca lucrează la lovitura de grație dată educației în România .

  2. ESTE MAI MULT DECAT REGRETABIL DAR… ATAT POATE DEMOCRATIA NOASTRA! COMPONENTA CONSILIULUI ARACIP (DECI ACCESUL LA RESURSE SI PUTEREA DECIZIONALA) SI NU SIMULACRUL ASIGURARII CALITATII EDUCATIEI PRACTICAT DE 15 ANI DE ARACIP CONSTITUIE SUBIECTUL PRINCIPAL AL DISPUTELOR APARUTE IN DEZBATEREA PUBLICA A ROF – ARACIP DIN 27.12.2021…ESTE MAI MULT DECAT REGRETABIL!!! De fapt, ARACIP are grave si multiple deficiente de conceptie si integrare in mediul nostru educational… De exemplu numeroasele paralelisme introduse si mentinute de 16 ani in ceea ce priveste INSPECTIA!! ARACIP, Inspectoratele scolare si chiar Ministerul Educatiei au responsabilitati legale privind INSPECTIA (prin care doar se constata conformitatile si neconformitatile)… In continuare, conform Managementului calitatii, daca se doreste nerepetarea neconformitatlor identificate prin INSPECTIE sunt necesare ACTIUNI CORECTIVE ajungand astfel in CONTROLUL CALITATII (concept inexistent in educatia noastra)…. Daca se doreste si prevenirea unor noi neconformitati posibile sunt necesare ACTIUNI PREVENTIVE ajungand abia acum in ASIGURAREA CALITATII (care nu inseamna “a face ca (!!) calitatea sa fie sigura!” asa cum au explicat uneori ignorantilor mai marii ARACIP si ARACIS!)…. De fapt, practic, ASIGURAREA CALITATII este doar o componenta a MANAGEMENTULUI CALITATII…
    La noi, ARACIP si ARACIS (cu ROF-urile lor aprobate prin HGR) functioneaza pe baza OG 75-2005 (privind asigurarea calitatii educatiei) aprobata prin Legea 87/2006, care – datorita diletantismului autorilor ei – este departe de-a fi ceea ce trebuia!!! … Oricine este lucid si onest, are gandire carteziana/ logica si nu se preteaza la mimetisme, simulacre, uzurpari si inselatorii ar fi putut sa vada (dincolo de cauzele “vanturate” in massmedia si social media dupa controalele efectuate de CCR la ARACIS si mesajele ministrului Sorin Campeanu privind situatia institutiei) cateva REALITATI DURE generate de OG 75-2005 (L87/2006) privind asigurarea calitatii educatiei, o lege plina de erori conceptuale, confuzii, prejudecati si lacune (dar care a fost promulgata de fostul presedinte Traian Basescu desi a fost avertizat sa nu o faca!):
    1.UE/ CE nu a solicitat/ impus infiintarea ARACIP (ca in cazul ARACIS – prin conferintele ministrilor educatiei din statele membre, pana in 2003) – deci ARACIP NU TREBUIA SA EXISTE, ea fiind doar initiativa si ambitia autorilor OG 75-2005, atat pentru a putea controla ce se intampla in scolile noastre (mai ales private) cat si pentru … a da lectii (!!!) decidentilor si scolilor din UE/ CE…
    2.ARACIP nu are echivalent in alte state membre ale UE/ CE intrucat asigurarea calitatii educatiei este necesara doar in universitati, conform ministrilor educatiei din E16.
    3.Recomandarile conferintelor ministrilor educatiei din E16 au inclus preluarea unor standarde si modele de asigurare a calitatii aplicate de decenii in mediul de afaceri (PDCA, ISO 9000, EFQM, etc.) dar care la noi au fost respinse ab initio de autorii OG75-2005 pe considerentul ca mediul de afaceri este preocupat doar de vanzari, cifra de afaceri si profit, iar in educatie acestea nu …. conteaza! Fara comentarii!
    4.”Modelul bazat pe Leviathan” introdus de autorii OG 75-2005 (din Stiintele politice ale sec.XIX !!!) ca model de asigurare a calitatii educatiei (!!) in Romania este depasit, irelevant, ineficace si inutil – situatie recunoscuta, dar abia dupa un deceniu, chiar de unii autori ai OG 75-2005 care au cerut, alaturi de multi altii, abrogarea L87-2006 de aprobare a OG 75-2005… Dar decidentii actuali din Parlament si Executiv habar nu au ce inseamna toate acestea si se bazeaza pe frecventele justificari FALSE ale sefilor din ARACIP si ARACIS conform carora “Asa vrea Comisia Europeana (CE)!!!!”
    5.”Asigurarea calitatii” este doar o componenta a Managementului calitatii (si nu un slogan politicianist exotic, ignorat de utilizatori si destinat doar ..impresionarii auditoriului !!!) – care, la randul lui, nu poate fi obtinut de facto fara un Sistem de management al calitatii (SMC) conform standardelor internationale aferente. Atat Managementul calitatii si SMC cat si actiunile corective si preventive au fost complet ignorate de autorii OUG 75-2005, ceea ce se explica partial prin diletantismul lor…
    6. In 16 ani de aplicare a OG 75-2005, ARACIP si ARACIS au generat doar un AMPLU SIMULACRU de asigurare a calitatii educatiei (uzurpand conceptul si declansand o monstruoasa, costisitoare dar inutila birocratie, pe baza vechiului principiu scump birocratilor din lumea intreaga “ORICE DOCUMENT ESTE O DOVADA/ PROBA A UNUI FAPT”! Dar sumele cheltuite de scoli si universitati pentru plata functionarilor ARACIP si ARACIS (aparent din bugetele scolilor si universitatilor, pentru …. calmarea unor spirite, dar de fapt din finantarile Ministerului Educatiei) nu au determinat generarea si cresterea INCREDERII in capacitatea lor de-a satisface cerintele beneficiarilor lor (angajatori, absolventi, studenti, elevi, parinti) – care initial nici nu au fost acceptati ca atare!!! – acesta fiind de fapt SCOPUL asigurarii calitatii educatiei. Oricine poate constata ca acesta nu a fost realizat…
    Cu SIMULACRE, IGNORANTA, SUFICIENTA, AROGANTA – unde vom ajunge oare??
    Solutia este deci chiar DESFIINTAREA ARACIP daca niciun decident actual din Parlament si Executiv nu este in stare sa aprecieze cat de nociva este OG 75-2005 pentru a o modifica RADICAL, cu abrogarea L87/2006!…”
    Cu sperante, totusi, pentru o reala/ nesimulata asigurare a calitatii educatiei in Romania, cu sau fara programul Romania Educata,
    prof.univ.dr.ing.Nicolae-George Dragulanescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Proiect susținut de Adservio

Transformarea digitală a unui oraș prin Educație. Platforma Adservio în Buzău, prima comunitate locală care a investit în digitalizarea tuturor școlilor și grădinițelor prin conectarea lor în timp real la părinți, elevi și profesori

Primul oraș mare din România cu toate școlile digitalizate este Buzău. Și nu de anul acesta, ci încă din 2017. Comunitatea a luat atunci o decizie care avea să-și dovedească…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

Concursul pentru liceeni care a contat foarte mult în portofoliul unei eleve care acum e clasa a XII-a și deja a fost admisă la 8 universități din SUA: „Această competiție a fost un pas foarte important pentru mine” / Au început înscrierile pentru EIBPC 2024, iar premiile sunt de 5.000 de euro

Elevii de liceu se pot înscrie în competiția Early Innovators Business Plan Competition (EIBPC), singurul concurs național pentru planuri de afaceri dedicat elevilor de liceu, cu premii de 5.000 de…
Vezi articolul

Programul after-school ar putea fi asigurat gratuit de stat, ca soluție a ministrului Andronescu pentru ca profesorii să nu fie dați afară după reducerea orelor de școală

În planul de reducere a orelor de la clasă ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, vine cu o nouă modificare. Propunerea sa ar fi, potrivit unei declarații făcute marți la Realitatea TV,…
Vezi articolul