Noua programă pusă în consultare pentru clasa a IX-a conține pentru prima dată în ultimii 16 ani elemente care țin de frazare și construcția propozițiilor, mai exact „raportul dintre cuvânt și enunț, dintre propoziție, frază și enunț”, potrivit documentului. În prezent, actuala programă care datează din 2009 nu conține părți de gramatică, ci se concentrează pe receptarea mesajelor, redactarea unor texte non literare, comunicare orală.
- Programa de clasa a IX-a pusă în dezbatere de Ministerul Educației până în data de 13 decembrie ar trebui să fie folosită de profesori ca ghidaj la clasă pentru predare elevilor care acum sunt în ultimul an de gimnaziu, în clasa a VIII-a.
După o absență de 16 ani în programa de liceu de clasa a IX-a au fost reintroduse elemente de gramatică, de frazare și propoziții: predicativă și subiectivă, la subcapitolul construcția textului.
„Astfel, pornind de la noțiunile însușite în gimnaziu și completate cu cele care țin de nucleul enunțului (subiectul, predicatul, subiectiva, predicativa), demersul didactic va avea în vedere raportul dintre cuvânt și enunț, dintre propoziție, frază și enunț, pentru a pune în evidență construcția textului și modul în care raportul de coordonare și cel de subordonare asigură coeziunea lui.
La nivelul liceal, accentul va cădea în mod explicit pe strategiile și formele de comunicare prin care se asigură dezvoltarea personală și, în perspectivă, inserția socială a elevului”, se menționează în programa redactată de grupul de 30 de experți, profesori universitari și preuniversitari din țară, coordonați de decana Facultății de Litere de la Universitatea din București, Oana Fotache Dubălaru.
La capitolul conținuturi limbă română, programa de clasa a IX-a este împărțită în 5 capitole:
- Forme și strategii de comunicare orală
- Evoluția limbii române (vezi aici detalii despre conținuturi)
- Limbă standard și variație regională
- Construcția textului
În programa propusă pentru clasa a IX-a, la strategii de comunicare orală, elevii trebuie să învețe printre altele și cum să pronunțe corect cuvintele prin dicție și intonație.
Forme și strategii de comunicare orală cerute în noua programă:
– planificarea și organizarea discursului oral
– strategii de negociere și de cooperare
– monitorizarea condițiilor comunicării orale eficiente (dicția și intonația; coerența și coeziunea)
– dialogul formal și dialogul informal
– monologul: prezentarea pe o temă dată
Când redactează un text, potrivit programei propuse, elevii trebuie să aibă „claritate, coeziune, coerență, să respecte proprietatea termenilor, să aibă autocorectare gramaticală, să respecte normele de ortografie și de punctuație, să răspundă critic, să știe să țină un jurnal clasic/digital sau să conspecteze.
În actuala formă a programei și a conținuturilor, cea din 2009, sunt precizate mult mai detaliat ce trebuie să știe elevii pe partea de comunicare scrisă și orală.
De exemplu, acum, elevii învață cum să se exprime în vorbire și scris punând accent pe: „pronunţarea corectă, pronunţarea neologismelor (hiat, diftong, accent), evitarea
cacofoniei, scrierea corectă a cuvintelor (în special a neologismelor), folosirea corectă a semnelor de ortografie şi de punctuaţie, folosirea corectă a acordului gramatical.
Din punct de vedere al stilului se urmărește în prezent la elevii care intră la liceu, „coerenţă şi coeziune în exprimarea orală şi scrisă, tipuri de texte şi structura acestora: narativ, descriptiv, informativ, argumentativ.”
Cum arată actuala programă de clasa a IX-a pe partea de limbă română, din 2009:
Informații de context
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat încă din februarie, înainte de publicarea noilor planuri-cadru, că „gramatica trebuie readusă la liceu”. „Copiii noștri nu mai vorbesc corect limba română”, a spus acesta. Amintim că gramatica va fi introdusă la clasele a IX-a și a X-a „în unități de învățare”, la limba română, a anunțat ministerul Educației și Cercetării (MEC), potrivit proiectului cu noile planuri-cadru pentru liceu.
„Ați văzut în propunerile pe care le-am făcut în planurile-cadru, gramatica trebuie readusă la liceu. Copiii noștri nu mai vorbesc corect limba română, astfel încât avem nevoie de acea componentă despre care discutam, și anume o componentă de cultură și identitate națională, în care eu văd elementele de gramatică, elementele de istorie, dar nu orice istorie, ci istoria românilor și a României, componentele de geografie, dar nu orice geografie, ci geografia României.
Așa cum am spus de la început și în toate discuțiile publice, sunt dispus să gândesc număr de ore în condițiile în care venim cu această conceptualizare și în condițiile în care venim cu noi modele, în care promovăm istoria și geografia, și gramatica, sigur”, a precizat Daniel David.
Informații de context
Ideea ca gramatica să fie reintrodusă la liceu era lansată chiar în iulie 2022 de fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu. Acesta anunța pe 13 iulie, după ce legile Educației în varianta lui fuseseră într-o primă lectură în Guvern, că va fi reintrodusă gramatica în programele școlare revizuite în urma noilor planuri-cadru de la liceu, care trebuiau să intre în vigoare din septembrie 2023, după cum anunța el la acea vreme.
Și cu 5 ani în urmă, în decembrie 2020, reintroducerea gramaticii la liceu a fost adusă în discuție, explicau pentru Edupedu.ro lingviștii Adina Dragomirescu, director al Institutului „Iorgu Iordan Al. Rosetti” al Academiei Române, și Alexandru Nicolae.
Există componente de limbă română la liceu în programele școlare, dar cum nu sunt pentru Bacalaureat, sunt cam neglijate, consideră profesoara și lingvista Rodica Zafiu. Școala ar trebui să se concentreze pe texte, cu răbdare – fără mari cantități de texte, dar cu o bună înțelegere a celor puține, este de părere aceasta.
