Daniel David, ministrul Educației, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că nu mai vrea să introducă discipline noi. Întrebat dacă s-ar introduce gramatica la liceu, acesta a spus că „dacă e nevoie de gramatică, să o punem ca unitate de învățare sau un conținut de învățare, cum vrem să-i spunem, în Limba și literatura româna, în aria curriculară „Limbă și comunicare.””
Moderatoare: Vedeți oportună introducerea gramaticii la liceu? Există o categorie de profesori de limba română care susțin asta.
Daniel David: Nu mai vreau să introduc discipline noi. Avem suficiente. Hai să punem, dacă e nevoie, una sau două unități de învățare. Dacă este nevoie, nu știu. Trebuie discutat când vom vorbi despre programe. Întâi suntem la planurile-cadru. Dacă e nevoie de gramatică, să o punem ca unitate de învățare sau un conținut de învățare, cum vrem să-i spunem, în Limba și literatura româna, în aria curriculară „Limbă și comunicare”.
Informații de context
Ideea ca gramatica să fie reintrodusă la liceu era lansată chiar în iulie 2022 de fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu. Acesta anunța pe 13 iulie, după ce legile Educației în varianta lui fuseseră într-o primă lectură în Guvern, că va fi reintrodusă gramatica în programele școlare revizuite în urma noilor planuri-cadru de la liceu, care trebuiau să intre în vigoare din septembrie 2023, după cum anunța el la acea vreme.
Și cu 5 ani în urmă, în decembrie 2020, reintroducerea gramaticii la liceu a fost adusă în discuție, explicau pentru Edupedu.ro lingviștii Adina Dragomirescu, director al Institutului „Iorgu Iordan Al. Rosetti” al Academiei Române, și Alexandru Nicolae.
22 comments
Ce fel de prof. univ. esti daca poti afirma ca gramatica nu este nrcesara dar au fost introduse materii care nu produc decat elevi analfabeti si scriere total gresita.
Inteleg ca nici mata nu intelegi si nu sti importanta gramaticii in formarea unui tanar absolvent de liceu.
Abia acum inteleg de ce voi politicienii sunteti analfabeti cu diplome false asa cum esti mata. Halal profesor si pe deasupra si univ.
Psihologia nu este o materie deloc importanta in formarea tinerilor, poate sociologia; faci de ras universitatea B. B din Cluj si pe deasupra si fost rector, daca nu erai inregimentat politic nu ajungeai sa ocupi o asemenea inalta functie.
ie bine boss,așa ne ie și noi mai bine.Ce atât scoli ce atâtea grămătici.Noi ie bine că avem bani și valooooare ,noi mergem afara la munca ,avem școală vieței.Bravo șefu ,așa sa nu mai enervezi plozii meu că ei au treabă de făcut să învețe cum să facă banii nu gramatica !
Devenim un popor de idioți,ultimul să stai ga lumina !
Să fie cinstiți și pragmatici.Pentru că cineva să se poată angaja la un loc de muncă bine plătit trebuie să cunoască limba engleza,utilizarea calculatorului și a unor programe de calculator-Auto Cad,Arhi Cad,Excel,Word sau alte programe dedicate fisei postului.Si când merg sa se angajeze în străinătate nimeni nu le va cere pretendenților la ocuparea unui post bine retribuit gramatica limbii române.In funcție de țară unde dorește să se angajeze candidatul va trebui să aibă cunoștințe de limba engleza cam peste tot și germana,franceza,italiana sau spaniolă și bineînțeles cunoștințe de specialitate în domeniul in care va activa! In 99% din situații nu este ceva esențial cunoașterea gramaticii limbii romane. Și cinstit ,când merg să mă operez sau să mă tratez de o afecțiune oncologica prefer un chirurg extraordinar sau un medic cu o pregătire de specialitate ireproșabilă interesandu-mă puțin spre deloc că este anagramat,că nu face acordul subiectului cu predicatul sau nu desparte corect în silabe.Si același lucru este valabil și când merg cu mașina la un service.Nu mă interesează cat de corect se exprimă mecanicul sau electricianul.Sunt interesat de calitatea lucrări efectuate.Nu am nevoie de un profesor de gramatică,am nevoie de un doctor,de un mecanic,frizer sau croitor.Nu mari gramaticieni lipsesc României.Lipsesc meseriașii in toate domeniile.In politică,în medicina,în justiție,în administrația locală,in armata și sistemul de ordine publică!Nu vorbim despre deținători de diplome sau teoreticieni firului de par.Vorbim despre oameni pragmatici,corecți și onești,dedicați profesiei pe care o au .Că scrii extraordinar de corect și conform tuturor canoanelor academice nu te face un medic mai bun ori un profesor de succes.Nici nu transforma un excroc intr-un om cinstit ori un anonim într-un lider de urmat.Limbacromana că și franceză au o gramatică complicata și greoaie.Engleza ,poate cea mai vorbită limba la nivel internațional are o gramatică simpla și accesibilă care nu presupune studii aprofundate.Asta o face și ușor de învățat și de folosit. Poate argumentați că a fost impusă de metropolă în colonii.Adevarat. Și franceza a fost impusă în colonii și totuși nu se bucura de aceiași popularitate ca engleza.Nu sunt contra studierii gramaticii limbii române dar nici nu pot fi de acord că este cheia de boltă a dezvoltării României !
Nu trebuie introdusa gramatica limbii române în programa de liceu fiindcă cei ce nu o cunosc încă nu au ce să caute acolo.
“LIMBA ROMANA” trebuie introdusa, nu numai ” GRAMATICA”, pentru ca, si capitolele de ” FONETICA”, ” VOCABULAR” si “SEMASIOLOGIE”, sunt prezente in ” GRILELE” de la EN si de la BAC !!! Dixit!
Cînd vine vorba de gramatica limbii române,îmi vin in minte doi poeți români: Ienăchiță Văcărescu,care spunea foarte frumos în al său testament: Urmașilor mei Văcărești ,las vouă moștenire creșterea limbii românești și a patriei cinstire.Din păcate stam prost la ambele capitole.Geo Dumitrescu spunea în arta sa poetică “Inscripție pe piatra de hotar”Învăț și alte limbi,Mi-or folosi ,în mintea mea socot,Dar mă gimnaziu de asemeni că e bine sa-nvat întîi și întîi sa-not .Din păcate ,vorbim mai toate limbile,mai puțin limba română.Am mai spus și mai spun că știe nevoie sa introducem studiul gramatici limbii române în licee,indiferent de profilul lor . Cînd vor fi învățați să învețe,poate vom avea mai puțini analfabeți funcțional .
Orele de religie multe au fost pentru îndobitocire. Urmarea? Tinerii au început să gândească .
Propun ministrului Educației să ceară în prima ședință de Guvern amendarea legii care permite demnitarilor foști profesori, blocarea posturilor din învățământ. Prin amendare să se stabilească un termen maxim de un mandat. Un profesor de calitate trebuie să-și îmbunătățească permanent metodele de predare, capacitatea de cunoaștere a materiei de predare și menținerea vie a calităților profesorale. Ce profesor va fi acela care după 4ani de demnitar mai șomează vreo 10 pe aiurea dar are dreptul să țină postul blocat?
România vrea să aibă profesori de calitate în învățământ sau o adunătură de politruci?
Bine ca pastrati Religia din clasa zero pana la clasa a XII-a….Optionala, neoptionala, le-ati bagat-o la toti pe gat !
Dacă e nevoie??????
Când nu știi câți de i să folosești, când nu știi unde se pune cratima, când nu știi să faci acordul între subiect și predicat sau folosești “am decât o carte” dar ai terminat un liceu, atunci e claaaaar că nu-ți trebuie lecții de gramatică!!!
La liceu este necesar să se studieze Gramatica limbii române, de ce nu? Gramatica este parte a limbii române! Toți elevii care doresc să devină studenți, au nevoie să cunoască, să se exprime oral și in scris corect în limba română. Niciun ministru al Educației nu a abordat această situație. Se studiază tot felul de discipline (ca umplutură) dar limba română, nu! Se poate si mai rău de-atât? Elevii de liceu, care dau admitere la limba română, trenuie să se pregătească în particular. Unde este corectitudinea din sistemul de învățământ?
Este mai mult decât necesar să
fie introdusă la liceu, nu ca disciplină individuală ci ca parte integrantă a manualului de limba și literatura română! ( cum este la gimnaziu)
Bine ca ati introdus holocaustul si comunismul. Dar gramatica nu se poate. Halal. Europenica nu va lasa!
corect,Paul!
vor fi și astea introduse în același mod ,ca unități de învățare ( vechile lecții !)
Exact!
Cum vreți să ii ziceți: unitate, disciplina, numai să se studieze gramatica! Ordonează și gândirea, ajută și la învățarea limbilor străine, să nu mai zic de atingerea idealului educațional al absolventului de liceu!
Gramatica era principala nevoie!!!! ne lamentam că elevii folosesc “gen” și “decat” …râdem cu lacrimi de conversațiile unora sau le includem in perle de Bac…bine că avem timp sa i îndopăm cu opționale inutile…
Doamnă, gramatica se studiază actual destul de intensiv la limba și literatura română. Ministrul nu vrea să umple inutil programul elevilor să stea câte 8-9 ore la școală, când deja jumătate dintre orele de la o materie de bază ( cu 4+ ore pe săptămână) sunt dedicate gramaticii.
Gramatica nu este disciplină nouă, domnule ministru! Reintroducerea acesteia nu se poate face “ca unitate de învățare”, ci ca parte intrinsecă a ceea ce numim “Limba și literatura română”! Nu ar fi nimic altceva decât o recăpătare a statutului disciplinei menționate. Dacă este necesară?! Evident că este! Priviți caietele elevilor și, bănuiesc eu, veți înțelege!
Elevii nu deschid manualele la gimnaziu, daramite la liceele tehnologice, nici acolo elevii nu deschid acasa sau la scoala manualele, asa ca degeaba tot schimba continutul manualelor daca elevii de la liceele tehnologice nici macar nu le deschid
Toti elevii care au luat la evaluare nationala sub 5 sunt toti elevi care nu deschid nici un manual nici acasa , nici la scoala, pentru ca nu vor ei, refuza sa le utilizeze, de aceea au si rezultate sub 5 la Evaluarea Nationala.
Bine ca au fost introduse tot felul de istorii. Acelea nu sunt unități de învățare?!