Programele revizuite pentru liceu – discuții la Ministerul Educației cu experți din Institutul de Lingvistică. Ligia Deca confirmă introducerea gramaticii la liceu

3.094 de vizualizări
Foto: Facebook.com
Revizuirea programelor școlare pentru liceu a fost discutată la Ministerul Educației cu experți din Institutul de Lingvistică al Academiei Române, marți, 11 iulie, după cum a anunțat ministra Ligia Deca într-o postare pe Facebook. Oficialul a scris că „este necesar ca elevii să studieze elemente de exprimare corectă și la liceu, nu doar în gimnaziu”, făcând referire la introducerea gramaticii în liceu, idee discutată încă din anul 2020 la instituția pe care o conduce.

„Îmi doresc și cred că este necesar ca elevii să studieze elemente de exprimare corectă și la liceu, nu doar în gimnaziu! Am încredere că acest lucru se va concretiza în noile programe pentru liceu!”, scrie Deca, după ce s-a întâlnit cu Adina Dragomirescu, directoarea Institutului și conferențiar universitar la Facultatea de Litere, Alexandru Nicolae, de asemenea lingvist, și Ștefania Ciobanu, consilier la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE).

„Orice reformă presupune consultarea specialiștilor pe fiecare dintre palierele pe care aceasta le implică, înainte de începerea efectivă a procesului. Sper ca discuția de astăzi să se concretizeze în lucru în echipă, atunci când vom începe procesul de revizuire a programelor școlare!”, se mai arată în postarea ministrei.

Adina Dragomirescu, directorul Institutului de Lingvistică al Academiei Române spune pentru Edupedu.ro că „am mers să discutăm despre introducerea gramaticii la liceu. După apariția noilor legi va fi nevoie să se restructureze și programele și noi am vrea ca Institutul și alte foruri universitare să fie implicate în alcătuirea lor. E un proces mai complex care implică toate disciplinele pentru că se schimba legislația. Ne arătăm disponibilitatea și ajutorul, pentru momentul când se reînființează, să facem parte din grupurile de lucru pentru programele de liceu”, a explicat directoarea institutului din Academia Română.

Amintim că legile educației au fost publicate în Monitorul Oficial, urmând să intre în vigoare de pe 2 septembrie 2023. În iunie anul acesta, ministrul Educației, Ligia Deca, anunța că „procesul de revizuire a planurilor-cadru pentru liceu va începe după ce avem în vigoare legile educației. Grupurile de lucru îi vor include pe cei care au „un cuvânt greu de spus””. Oficialul preciza atunci că „avem nevoie de cadrul normativ general pentru a definitiva procesul prin care ele vor fi revizuite”, referindu-se la noile legi, și că „ne dorim ca aceste planuri-cadru să reflecte viziunea societății privind profilul absolvenților”.

Ideea ca gramatica să fie reintrodusă la liceu era lansată chiar în aceeași perioadă a anului trecut de fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu. Acesta anunța pe 13 iulie, după ce legile Educației în varianta lui fuseseră într-o primă lectură în Guvern, că va fi reintrodusă gramatica în programele școlare revizuite în urma noilor planuri-cadru de la liceu, care trebuiau să intre în vigoare din septembrie 2023, după cum anunța el la acea vreme.

Amintim că au Edupedu.ro a publicat, în luna mai 2023, proiectele de planuri-cadru pentru liceu în exclusivitate, care au creat o reacție virulentă a profesorilor și a mediului academic. Ele prevăd, printre altele, ca fizica, chimia și biologia să nu mai fie în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real, la clasele a XI-a și a XII-a și ca disciplinele „logică” și „psihologie” să nu mai fie studiate de către elevii de la profilurile uman și real, filiera teoretică.

Ministerul Educației s-a detașat de planurile-cadru publicate spunând că nu și le asumă. La câteva zile, într-o întâlnire din luna mai a ministrului Ligia Deca cu reprezentanții Facultății de Filosofie a Universității București, pe marginea planurilor-cadru de liceu din documentul draft, Deca le-a spus universitarilor că proiectele sunt „anumite variante de lucru interne ale experților CNPEE”.

CNPEE – Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație – este instituția din subordinea Ministerul Educației care propune planurile-cadru și programele, face și administrează subiectele pentru toate examenele, evaluările și concursurile organizate de Ministerul Educației. Informația că planurile-cadru publicate de Edupedu.ro erau de fapt făcute de experții CNPEE contravenea chiar comunicatului dat cu o săptămână în urmă de Ministerul Educației, în care instituția transmitea că „este o variantă neasumată de Ministerul Educației sau de grupurile de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional” și că „la nivelul experților din Ministerul Educației”, au existat doar „discuții privind demersurile anterioare de revizuire și observațiile primite până acum de Ministerul Educației, înaintea demarării etapelor procedurale de modificare a planurilor-cadru”.

Citește și:
Ministerul Educației, răspuns dat cercetătoarei Cătălina Curceanu despre planurile-cadru de liceu „varianta neasumată”: Au fost simulări pentru a colecta, intern, opinii informale privind viitorul construct curricular
Ministrul Educației: Procesul de revizuire a planurilor-cadru pentru liceu va începe după ce avem în vigoare legile educației. Grupurile de lucru îi vor include pe cei care au „un cuvânt greu de spus”
Institutul de Geografie al Academiei Române, reacție la planurile-cadru de liceu și legile educației în dezbatere: Geografia să fie disciplină obligatorie și probă scrisă la alegere la Bacalaureat
Logica și științele socio-umane nu vor fi excluse din planurile cadru de la liceu, dă asigurări Ligia Deca: S-ar putea studia modular, pe vârste, la fel și etica, poate chiar din gimnaziu
Eliminarea Limbii latine din planurile-cadru pentru liceu, criticată de Societatea de Studii Clasice din România: Propunerea semnalează o gravă lipsă de experți în educație în structurile Ministerului Educației
„Ligia Deca ne-a asigurat ferm că reducerea numărului de ore la disciplinele Filosofie şi Logică în învăţământul preuniversitar nu reprezintă un obiectiv urmărit şi susţinut la nivelul Ministerului Educaţiei”, iar acestea nu vor deveni opționale, transmite Facultatea de Filosofie a Universității București, după o întâlnire cu ministrul / Planurile-cadru prezentate erau făcute de experții CNPEE
Proiectele de planuri-cadru pentru liceu, apreciate de Federația părinților, Consiliul elevilor și Coaliția pentru Educație. Aceasta din urmă susține că regăsește propuneri ale sale în document / Nicio critică la adresa proiectelor discutate public, de care Ministerul Educației s-a lepădat
Logica, Psihologia și Filosofia sunt inutile în România? – întrebare pentru Ligia Deca de la peste 300 de profesori, cercetători și practicieni, într-o scrisoare deschisă, după ce aceste discipline nu au apărut în proiectele de planuri-cadru pentru liceu: Urmăriți transformarea viitorilor cetățeni în indivizi opaci, ca o masă de votanți amorfă și docilă la nivel civic?
Introducerea Geografiei la BAC, ca disciplină la alegere, pentru elevii de la real și tehnologic, în noua lege a Educației, cerută de Societatea de Geografie din România
Cătălina Curceanu, director de cercetare la Institutul de Fizică Nucleară din Italia, reacție virulentă către Ministerul Educației și Președintele Iohannis, după apariția planurilor-cadru de liceu: Într-o lume care avansează, a lua o decizie ca aceasta echivalează cu o sinucidere
ULTIMA ORĂ Societatea de Geografie din România solicită ministrului Educației, Ligia Deca, să publice componența grupurilor de lucru pentru planurile-cadru pentru liceu: Sunt grupuri de lucru secrete?
Profesorul Doru Căstăian, despre planurile cadru: Numărul de ore alocat oricărei discipline este irelevant dacă disciplinele sunt predate prost
Ministerul Educației anunță că nu-și asumă varianta planurilor-cadru pentru liceu din proiectul de lucru al instituției, după ce mai multe voci din mediul academic au criticat schimbările
Logica și psihologia trebuie să fie studiate în liceu, spune, cu argumente, inteligența artificială / IA poate găsi motive și pentru renunțarea la cele două materii, dar insistă pe păstrarea lor pentru abilitățile critice și de comunicare și “înțelegerea mai profundă a comportamentului uman”
Mircea Miclea, despre posibila eliminare a Psihologiei și Logicii de la liceu: Este o proiecție a minții celor care au decis planurile cadru – ilogică și lipsită de empatie, de sensibilitate pentru ceea ce este necesar pentru elevi
Daniel David, despre schimbările propuse în planurile-cadru pentru liceu: A elimina aspectele fundamentale de fizică și chimie de la real e ca și când am vorbi despre cerc pătrat. Zona umană elimină cele două materii care contribuie la definirea ta ca om
SURSE Planurile-cadru pentru liceele tehnologice duale. Mai puține ore de Matematică, pentru clasele XI-XII, și fără ore de Fizică, Chimie, Biologie și Geografie în trunchiul comun al tuturor specializărilor – proiect
Liceenii care nu participă la orele de Religie vor studia disciplina „Perspective globale“, din clasa a IX-a până într-a XII-a, la toate profilurile și specializările, cu excepția liceelor teologice, conform proiectului de planuri-cadru – surse
SURSE Toți elevii de liceu vor avea două ore de matematică, inclusiv cei de la uman, în trunchiul comun, în clasele IX-XII, potrivit unui proiect de modificare a planurilor-cadru
SURSE Logica și psihologia nu ar mai fi studiate la profilurile uman și real, potrivit noilor planuri-cadru de liceu – proiect
SURSE Noile planuri-cadru pentru liceu – profil real. Fizica, chimia, biologia și geografia, eliminate din trunchiul comun, la clasele a XI-a și a XII-a, și lăsate la decizia elevilor
Rezultate BAC 2021: 10% dintre elevii care au ales Logică la examenul de Bacalaureat au luat nota maximă. A fost cel mai mare număr de note de 10 din ultimii 8 ani

4 comments
  1. Poza aceasta reprezintă societatea romănească: fară gust vestimentar, vestimentație jalnică pe niște manechine și mai jalnice, Acesta suntem noi, romănii în toate splendoarea lor.

  2. Nu inteleg care este motivul pentru care limba romana are o pondere atat de mare atat in perioada claselor 9-12 cat si la BAC (25% din nota finala). Acolo unde se intra doar cu media de la BAC (de pilda ASE), practic cei mai buni la romana sunt avantajati in fata celor care sunt mai talentati la stiinte. Doar ca la ASE se invata materii legate exclusiv de stiinte cu exceptia limbilor straine. Prin urmare cei care s-ar potrivi sunt dezavantajati. Copii care dau examenul de evaluare nationala sunt repartizati intai dupa nota la limba romana, desi ei se duc, majoritatea, spre stiinte exacte.
    Apoi, cu riscul sa supar dacii liberi si alti patrioti, literatura romana, cu mici exceptii, este o literatura marginala, fara valoare prin comparatie cu multe alte culturi. Majoritatea elevilor de la liceele/colegiile nationale din mediul urban studiaza materii ce corespund profilului real. De indata de au terminat cu BAC-ul, ei nu vor mai folosi niciodata aproape nimic din ceea ce au invatat la limba romana. Macedonski, Slavici, Agarbiceanu sau Sadoveanu sunt tot atatea nulitati pe care elevii sunt obligati sa le studieze, inutil. Nimic despre dadaism, despre suprarealism, mai nimic despre Ionesco sau Cioran. Cu mici exceptii, scriitorii romani sunt lipsiti de valoare si insipizi.
    In contraparte, matematica le va folosi intodeauna copiilor in viata. Ea dezvolta gandirea structurata, logica. Ea este o limba universala si este folositoare oriunde in lume ar fi.

    Mi se pare ca cei care structureaza materia si construiesc astfel programa scolara nu prea au avut treaba cu matematica (si, implicit, cu gandirea rationala) in scoala si, din pacate, asta se vede.

    1. Absolut corect. Si ca sa vina in confirmarea a ceea ce ati scris, cei care fac subiectele pentru titularizarea profesorilor la limba romana tocmai au dat Macedonski la examenul de titularizare. Conjuratia imbecililor…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste 225.000 de elevi au fost înscriși pentru participarea la orele remediale, anunță ministrul Educației. Numărul este la mai puțin de jumătate față de cel al elevilor despre care tot ministrul spunea că nu au avut acces la școala online

Peste 225.000 de elevi au fost înscrişi pentru participarea la orele remediale, care se vor putea organiza în forma fizică în toate şcolile din localităţile în care rata de incidenţă…
Vezi articolul