Proiectele de planuri-cadru de liceu obținute și prezentate de Edupedu.ro în luna mai sunt „un exercițiu de proiectare, într-o serie de variante, nefiind asumat de Ministerul Educației” și „departe de a reprezenta un material final”, susține Ministerul Educației într-un răspuns pentru cercetătoarea româncă Cătălina Curceanu din Italia, la o lună după ce a trimis instituției și președintelui Iohannis o scrisoare deschisă despre drafturile de planuri-cadru apărute atunci. Reacția lui Curceanu a venit după ce în proiectele de planuri-cadru nu se mai prevăd ore obligatorii de științe ale naturii în ultimii doi ani de liceu pentru elevii de la profil real.
În răspunsul de la Ministerul Educației de pe 19 iunie, instituția îi scrie fizicienei că „materialul apărut în spațiul public trebuie văzut ca un exercițiu de proiectare, într-o serie de variante, nefiind asumat de Ministerul Educației și nefiind implicate grupurile de lucru aprobate prin ordin al ministrului”.
După cum reiese din textul răspunsului, Ministerul găsește o întrebuințare proiectelor de planuri-cadru de liceu apărute și scrie că ”departe de a reprezenta un material final, scopul acestor simulări a fost de a colecta, intern, opinii informale privind viitorul construct curricular care să permită desfășurarea unui proces eficient de elaborare a viitoarelor planuri-cadru de învățământ”.
”În prezent, se continuă demersurile pentru stabilirea calendarului de desfășurare a activităților de modificare a planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional și pentru stabilirea grupurilor de lucru”, mai scrie în răspunsul de la Direcția Curriculum, Evaluări și Examene a Ministerului.
Amintim că fizica, chimia și biologia nu ar mai apărea în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real, la clasele a XI-a și a XII-a, conform drafturilor de planuri-cadru pentru liceu publicate de Edupedu.ro în luna mai 2023. Sunt vizați elevii de la specializările matematică-informatică și științe ale naturii. Cu excepția geografiei, disciplinele menționat sunt integrate în categoria „curriculum la decizia elevului din oferta școlii”.
Pe 14 mai, Cătălina Curceanu, director de cercetare la Laboratori Nazionali di Frascati (Roma) – Istituto Nazionale di Fisica Nucleare Italia a reacționat virulent, cerând ca cei care au gândit propunerile „să facă un pas în spate”. „Cine a făcut o astfel de propunere ar trebui să își dea imediat demisia întrucât dăunează viitorului țării”, a scris Curceanu, într-o scrisoare deschisă în care se adresează Ministerului Educației și Președintelui Klaus Iohannis, care i-a conferit Ordinul ”Meritul Cultural” în grad de Cavaler în 2018.
”O educație științifică este fundamentală atât pentru dezvoltarea gândirii analitice cât și pentru viitorul țării, într-o perioadă în care lumea întreagă se confruntă cu tot felul de crize – de la cele climatică și a surselor de energie la cea legată de posibile viitoare pandemii. Într-un moment critic ca acesta, a avea o baza științifică este extrem de important. O pregătire științifică poate face diferența între o țară care merge înainte și una care rămâne mult în urmă.
Este fundamentală o pregătire minimă științifică asupra legilor naturii – legi științifice care nu pot lăsa la o parte fizica, chimia și biologia – pentru a dezvolta capacități extrem de utile pe piața muncii, inclusiv cele imprenditoriale. Personal, consider că ar fi fost imposibil să ajung director de cercetare într-un institut prestigios învățând după un asemenea plan-cadru.
Într-o lume care avansează, a lua o decizie precum cea amintită la început echivalează cu o sinucidere”, nota Curceanu în scrisoarea sa deschisă, publicată și sub formă de petiție online.
Planurile sunt „neasumate” de Ministerul Educației, dar instituția a admis recent că sunt variante de lucru ale unui organism din subordinea sa
Într-o întâlnire din luna mai a ministrului Ligia Deca cu reprezentanții Facultății de Filosofie a Universității București, pe marginea planurilor-cadru de liceu din documentul draft, Deca le-a spus universitarilor că proiectele sunt „anumite variante de lucru interne ale experților CNPEE”. Cele două părți se întâlniseră după ce, potrivit noilor planuri-cadru de liceu publicate de Edupedu.ro, logica și psihologia nu ar mai fi studiate la profilurile uman și real.
CNPEE – Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație – este instituția din subordinea Ministerul Educației care propune planurile-cadru și programele, face și administrează subiectele pentru toate examenele, evaluările și concursurile organizate de Ministerul Educației. Informația că planurile-cadru publicate de Edupedu.ro erau de fapt făcute de experții CNPEE contravine chiar comunicatului dat cu o săptămână în urmă de Ministerul Educației, în care instituția transmitea că „este o variantă neasumată de Ministerul Educației sau de grupurile de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional” și că „la nivelul experților din Ministerul Educației”, au existat doar „discuții privind demersurile anterioare de revizuire și observațiile primite până acum de Ministerul Educației, înaintea demarării etapelor procedurale de modificare a planurilor-cadru”.
- Amintim că, potrivit procedurilor actuale, Ministerul Educației ar trebui să afișeze în mod transparent componența grupurilor aprobate prin ordin de ministru, la fel cum s-a întâmplat în 2016 când ME a publicat componența pentru planurile-cadru pentru gimnaziu și, în 2020, când au fost făcute publice grupurile de lucru pentru planurile-cadru de liceu, inclusiv comisia avizatoare pentru planurile-cadru de liceu, decisă prin ordinul de ministru 3.261 din 14.02.2020.
În cea mai recentă poziție despre planurile-cadru, de pe 14 iunie 2023 când a fost audiată în Parlament pentru un nou mandat de ministru al Educației în Guvernul Ciolacu, Ligia Deca a spus:
„Am fost întrebată de locul istoriei sau geografiei României în noile planuri-cadru. Așa cum am mai afirmat, procesul de revizuire a planurilor-cadru pentru liceu, pentru că acestea sunt planurile-cadru care sunt în nevoia cea mai urgentă de revizuire, va începe după ce avem în vigoare legile educației. Avem nevoie de cadrul normativ general pentru a definitiva procesul prin care ele vor fi revizuite”, a spus oficialul.
Foto: © Sarinya Pinngam | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.