Ministerul Educației, răspuns dat cercetătoarei Cătălina Curceanu despre planurile-cadru de liceu „varianta neasumată”: Au fost simulări pentru a colecta, intern, opinii informale privind viitorul construct curricular

4.549 de vizualizări
Foto: © Sarinya Pinngam | Dreamstime.com
Proiectele de planuri-cadru de liceu obținute și prezentate de Edupedu.ro în luna mai sunt „un exercițiu de proiectare, într-o serie de variante, nefiind asumat de Ministerul Educației” și „departe de a reprezenta un material final”, susține Ministerul Educației într-un răspuns pentru cercetătoarea româncă Cătălina Curceanu din Italia, la o lună după ce a trimis instituției și președintelui Iohannis o scrisoare deschisă despre drafturile de planuri-cadru apărute atunci. Reacția lui Curceanu a venit după ce în proiectele de planuri-cadru nu se mai prevăd ore obligatorii de științe ale naturii în ultimii doi ani de liceu pentru elevii de la profil real.

În răspunsul de la Ministerul Educației de pe 19 iunie, instituția îi scrie fizicienei că „materialul apărut în spațiul public trebuie văzut ca un exercițiu de proiectare, într-o serie de variante, nefiind asumat de Ministerul Educației și nefiind implicate grupurile de lucru aprobate prin ordin al ministrului”.

După cum reiese din textul răspunsului, Ministerul găsește o întrebuințare proiectelor de planuri-cadru de liceu apărute și scrie că ”departe de a reprezenta un material final, scopul acestor simulări a fost de a colecta, intern, opinii informale privind viitorul construct curricular care să permită desfășurarea unui proces eficient de elaborare a viitoarelor planuri-cadru de învățământ”.

”În prezent, se continuă demersurile pentru stabilirea calendarului de desfășurare a activităților de modificare a planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional și pentru stabilirea grupurilor de lucru”, mai scrie în răspunsul de la Direcția Curriculum, Evaluări și Examene a Ministerului.

Amintim că fizica, chimia și biologia nu ar mai apărea în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real, la clasele a XI-a și a XII-a, conform drafturilor de planuri-cadru pentru liceu publicate de Edupedu.ro în luna mai 2023. Sunt vizați elevii de la specializările matematică-informatică și științe ale naturii. Cu excepția geografiei, disciplinele menționat sunt integrate în categoria „curriculum la decizia elevului din oferta școlii”.

Pe 14 mai, Cătălina Curceanu, director de cercetare la Laboratori Nazionali di Frascati (Roma) – Istituto Nazionale di Fisica Nucleare Italia a reacționat virulent, cerând ca cei care au gândit propunerile „să facă un pas în spate”. „Cine a făcut o astfel de propunere ar trebui să își dea imediat demisia întrucât dăunează viitorului țării”, a scris Curceanu, într-o scrisoare deschisă în care se adresează Ministerului Educației și Președintelui Klaus Iohannis, care i-a conferit Ordinul ”Meritul Cultural” în grad de Cavaler în 2018.

O educație științifică este fundamentală atât pentru dezvoltarea gândirii analitice cât și pentru viitorul țării, într-o perioadă în care lumea întreagă se confruntă cu tot felul de crize – de la cele climatică și a surselor de energie la cea legată de posibile viitoare pandemii. Într-un moment critic ca acesta, a avea o baza științifică este extrem de important. O pregătire științifică poate face diferența între o țară care merge înainte și una care rămâne mult în urmă.

Este fundamentală o pregătire minimă științifică asupra legilor naturii – legi științifice care nu pot lăsa la o parte fizica, chimia și biologia – pentru a dezvolta capacități extrem de utile pe piața muncii, inclusiv cele imprenditoriale. Personal, consider că ar fi fost imposibil să ajung director de cercetare într-un institut prestigios învățând după un asemenea plan-cadru. 

Într-o lume care avansează, a lua o decizie precum cea amintită la început echivalează cu o sinucidere”, nota Curceanu în scrisoarea sa deschisă, publicată și sub formă de petiție online.

Planurile sunt „neasumate” de Ministerul Educației, dar instituția a admis recent că sunt variante de lucru ale unui organism din subordinea sa

Într-o întâlnire din luna mai a ministrului Ligia Deca cu reprezentanții Facultății de Filosofie a Universității București, pe marginea planurilor-cadru de liceu din documentul draft, Deca le-a spus universitarilor că proiectele sunt „anumite variante de lucru interne ale experților CNPEE”. Cele două părți se întâlniseră după ce, potrivit noilor planuri-cadru de liceu publicate de Edupedu.ro, logica și psihologia nu ar mai fi studiate la profilurile uman și real.

CNPEE – Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație – este instituția din subordinea Ministerul Educației care propune planurile-cadru și programele, face și administrează subiectele pentru toate examenele, evaluările și concursurile organizate de Ministerul Educației. Informația că planurile-cadru publicate de Edupedu.ro erau de fapt făcute de experții CNPEE contravine chiar comunicatului dat cu o săptămână în urmă de Ministerul Educației, în care instituția transmitea că „este o variantă neasumată de Ministerul Educației sau de grupurile de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional” și că „la nivelul experților din Ministerul Educației”, au existat doar „discuții privind demersurile anterioare de revizuire și observațiile primite până acum de Ministerul Educației, înaintea demarării etapelor procedurale de modificare a planurilor-cadru”.

  • Amintim că, potrivit procedurilor actuale, Ministerul Educației ar trebui să afișeze în mod transparent componența grupurilor aprobate prin ordin de ministru, la fel cum s-a întâmplat în 2016 când ME a publicat componența pentru planurile-cadru pentru gimnaziu și, în 2020, când au fost făcute publice grupurile de lucru pentru planurile-cadru de liceu, inclusiv comisia avizatoare pentru planurile-cadru de liceu, decisă prin ordinul de ministru 3.261 din 14.02.2020.

În cea mai recentă poziție despre planurile-cadru, de pe 14 iunie 2023 când a fost audiată în Parlament pentru un nou mandat de ministru al Educației în Guvernul Ciolacu, Ligia Deca a spus:

„Am fost întrebată de locul istoriei sau geografiei României în noile planuri-cadru. Așa cum am mai afirmat, procesul de revizuire a planurilor-cadru pentru liceu, pentru că acestea sunt planurile-cadru care sunt în nevoia cea mai urgentă de revizuire, va începe după ce avem în vigoare legile educației. Avem nevoie de cadrul normativ general pentru a definitiva procesul prin care ele vor fi revizuite”, a spus oficialul.

Foto: © Sarinya Pinngam | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Ministrul Educației: Procesul de revizuire a planurilor-cadru pentru liceu va începe după ce avem în vigoare legile educației. Grupurile de lucru îi vor include pe cei care au „un cuvânt greu de spus”
Institutul de Geografie al Academiei Române, reacție la planurile-cadru de liceu și legile educației în dezbatere: Geografia să fie disciplină obligatorie și probă scrisă la alegere la Bacalaureat
Logica și științele socio-umane nu vor fi excluse din planurile cadru de la liceu, dă asigurări Ligia Deca: S-ar putea studia modular, pe vârste, la fel și etica, poate chiar din gimnaziu
Eliminarea Limbii latine din planurile-cadru pentru liceu, criticată de Societatea de Studii Clasice din România: Propunerea semnalează o gravă lipsă de experți în educație în structurile Ministerului Educației
„Ligia Deca ne-a asigurat ferm că reducerea numărului de ore la disciplinele Filosofie şi Logică în învăţământul preuniversitar nu reprezintă un obiectiv urmărit şi susţinut la nivelul Ministerului Educaţiei”, iar acestea nu vor deveni opționale, transmite Facultatea de Filosofie a Universității București, după o întâlnire cu ministrul / Planurile-cadru prezentate erau făcute de experții CNPEE
Proiectele de planuri-cadru pentru liceu, apreciate de Federația părinților, Consiliul elevilor și Coaliția pentru Educație. Aceasta din urmă susține că regăsește propuneri ale sale în document / Nicio critică la adresa proiectelor discutate public, de care Ministerul Educației s-a lepădat
Logica, Psihologia și Filosofia sunt inutile în România? – întrebare pentru Ligia Deca de la peste 300 de profesori, cercetători și practicieni, într-o scrisoare deschisă, după ce aceste discipline nu au apărut în proiectele de planuri-cadru pentru liceu: Urmăriți transformarea viitorilor cetățeni în indivizi opaci, ca o masă de votanți amorfă și docilă la nivel civic?
Introducerea Geografiei la BAC, ca disciplină la alegere, pentru elevii de la real și tehnologic, în noua lege a Educației, cerută de Societatea de Geografie din România
Cătălina Curceanu, director de cercetare la Institutul de Fizică Nucleară din Italia, reacție virulentă către Ministerul Educației și Președintele Iohannis, după apariția planurilor-cadru de liceu: Într-o lume care avansează, a lua o decizie ca aceasta echivalează cu o sinucidere
ULTIMA ORĂ Societatea de Geografie din România solicită ministrului Educației, Ligia Deca, să publice componența grupurilor de lucru pentru planurile-cadru pentru liceu: Sunt grupuri de lucru secrete?
Profesorul Doru Căstăian, despre planurile cadru: Numărul de ore alocat oricărei discipline este irelevant dacă disciplinele sunt predate prost
Ministerul Educației anunță că nu-și asumă varianta planurilor-cadru pentru liceu din proiectul de lucru al instituției, după ce mai multe voci din mediul academic au criticat schimbările
Logica și psihologia trebuie să fie studiate în liceu, spune, cu argumente, inteligența artificială / IA poate găsi motive și pentru renunțarea la cele două materii, dar insistă pe păstrarea lor pentru abilitățile critice și de comunicare și “înțelegerea mai profundă a comportamentului uman”
Mircea Miclea, despre posibila eliminare a Psihologiei și Logicii de la liceu: Este o proiecție a minții celor care au decis planurile cadru – ilogică și lipsită de empatie, de sensibilitate pentru ceea ce este necesar pentru elevi
Daniel David, despre schimbările propuse în planurile-cadru pentru liceu: A elimina aspectele fundamentale de fizică și chimie de la real e ca și când am vorbi despre cerc pătrat. Zona umană elimină cele două materii care contribuie la definirea ta ca om
SURSE Planurile-cadru pentru liceele tehnologice duale. Mai puține ore de Matematică, pentru clasele XI-XII, și fără ore de Fizică, Chimie, Biologie și Geografie în trunchiul comun al tuturor specializărilor – proiect
Liceenii care nu participă la orele de Religie vor studia disciplina „Perspective globale“, din clasa a IX-a până într-a XII-a, la toate profilurile și specializările, cu excepția liceelor teologice, conform proiectului de planuri-cadru – surse
SURSE Toți elevii de liceu vor avea două ore de matematică, inclusiv cei de la uman, în trunchiul comun, în clasele IX-XII, potrivit unui proiect de modificare a planurilor-cadru
SURSE Logica și psihologia nu ar mai fi studiate la profilurile uman și real, potrivit noilor planuri-cadru de liceu – proiect
SURSE Noile planuri-cadru pentru liceu – profil real. Fizica, chimia, biologia și geografia, eliminate din trunchiul comun, la clasele a XI-a și a XII-a, și lăsate la decizia elevilor
Rezultate BAC 2021: 10% dintre elevii care au ales Logică la examenul de Bacalaureat au luat nota maximă. A fost cel mai mare număr de note de 10 din ultimii 8 ani

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Președintele Academiei Române, mesaj de tip pașopt în 2020: Legătura dintre Ziua Sf. Andrei și Ziua Națională – o împlinire a proniei cerești/ În 89, valurile de români veneau spre centrele oraşelor cu prapori în frunte

„Unitatea românilor s-a făcut prin poporul condus de ‘preoţi cu crucea-n mână’, ca şi Revoluţia din decembrie 1989, când valurile de români veneau spre centrele oraşelor cu prapori în frunte.…
Vezi articolul

Mutarea vacanței de primăvară aproape de liberele de 1 Mai și Paște, Săptămâna verde să fie comasată cu Școala altfel, vacanța mobilă din februarie să devină fixă odată aleasă perioada – printre propunerile mai multor organizații de părinți pentru calendarul anului școlar 2023-2024

Săptămâna verde ar trebui să devină două zile „verzi” din săptămâna Școala altfel, iar organizarea să poată fi făcută în modulele 1-4, nu doar în 4 și 5 cum este…
Vezi articolul

Cele mai frecvente întrebări ale școlilor, primăriilor și Consiliilor Județene legate de apelul de un miliard de euro pentru dotarea laboratoarelor de informatică și de științe, a cabinetelor școlare și a claselor cu mobilier și răspunsurile Ministerului Educației

“Analiza de nevoi din 2022 a școlilor acoperă doar parțial obiectul apelului de proiecte pentru ‘dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar’. De aceea…
Vezi articolul