ULTIMA ORĂ Societatea de Geografie din România solicită ministrului Educației, Ligia Deca, să publice componența grupurilor de lucru pentru planurile-cadru pentru liceu: Sunt grupuri de lucru secrete?

7.745 de vizualizări
Foto: © Christian Caruso | Dreamstime.com
Societatea de Geografie din România (SGR) cere, printr-o scrisoare deschisă, ca Ministerul Educației condus de Ligia Deca să publice componența grupurilor de lucru de la planurile-cadru de liceu obținute pe surse și publicate recent de Edupedu.ro, potrivit scrisorii trimise la redacție. În propunerea de plan-cadru pentru liceu la profilul real, clasele XI și XII, geografia, dar și fizica, biologia și chimia sunt eliminate din trunchiul comun și lăsate la alegerea elevilor.

Societatea de Geografie din România (SGR) notează, în scrisoarea către Ligia Deca, redată integral mai jos în articol, că „îngrijorările noastre ca geografi sunt majore după ce în spațiul public au apărut variante de planuri-cadru”. „De peste 30 de ani, Geografia este disciplina care a pierdut cel mai mult în planurile-cadru (numărul de ore alocat), la Bacalaureat și la Evaluarea Națională”, menționează aceștia.

Organizația continuă susținând că „precizările pe care le-ați transmis prin Biroul Dvs. de Presă ni se par contradictorii și ne îngrijorează prin inconsecvența informațiilor. Suntem cu toții de acord că orice demers privind planurile-cadru trebuie corelat cu proiectele de legi ale educației, aflate în dezbatere parlamentară”.

„Dar, mai departe, Comunicatul Dvs. afirmă că variantele apărute în spațiul public sunt neasumate de grupurile de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional. Așadar, grupurile de lucru există! Vă rugăm respectuos să ne precizați prin ce ordin de Ministru au fost aprobate și care este componența lor? Sunt grupuri de lucru „secrete”?”, întreabă Societatea. „Mai ales că informarea Biroului Dvs. de Presă precizează, în continuare, că se are în vedere analizarea componenței grupurilor de lucru și eventuala actualizare a acestora”, mai argumentează geografii.

  • Marți, 9 mai, Ministerul Educației a anunțat într-un comunicat de presă că nu-și asumă varianta planurilor-cadru pentru liceu din proiectul de lucru al instituției, după ce mai multe voci din mediul academic au criticat schimbările. “În ceea ce privește documentul prezentat „pe surse”, în spațiul public, drept propunerea instituției de planuri-cadru pentru nivelul liceal, menționăm că aceasta este o variantă neasumată de Ministerul Educației sau de grupurile de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional”, scrie în comunicatul de presă al instituției.
Întrebări adresate public Ministerului Educației. SGR: „De când funcționează aceste grupuri de lucru și care este baza legală în care își desfășoară activitatea?”

Organizația adresează Ministerului Educației (ME), conform scrisorii deschise, și 4 întrebări referitoare la componența grupurilor de lucru de la planurile-cadru pe care instituția nu și le asumă, dar pentru care recunoaște grupurile de lucru pe care este dispusă să le „actualizeze”, potrivit reacției ME de ieri.

  1. ”Care este actuala componență a acestor grupuri de lucru și unde este publicată?
  2. De când funcționează aceste grupuri de lucru și care este baza legală în care își desfășoară activitatea?
  3. Care este reprezentarea nominală a specialiștilor geografi în aceste grupuri de lucru?
  4. Care este argumentația științifică a eliminării disciplinei Geografie din drafturile de planuri-cadru pentru clasele a XI-a și a XII-a?
    • Pe 5 iunie sărbătorim Ziua Mediului, dar excludem studiul disciplinei geografice Probleme fundamentale de mediu în clasa a XI-a?
    • Pe 9 mai sărbătorim Ziua Europei, dar excludem studiul disciplinei România și Uniunea Europeană în clasa a XII-a?”, scrie Societatea de Geografie.

Potrivit procedurilor actuale, Ministerul Educației ar trebui să afișeze în mod transparent componența grupurilor aprobate prin ordin de ministru, la fel cum s-a întâmplat în 2016 când ME a publicat componența pentru planurile-cadru pentru gimnaziu și, în 2020, când au fost făcute publice grupurile de lucru pentru planurile-cadru de liceu, inclusiv comisia avizatoare pentru planurile-cadru de liceu, decisă prin ordinul de ministru 3.261 din 14.02.2020.

Textul integral al scrisorii SGR:

„Către:

Ministerul Educației

În atenția:

Doamnei Ministru al Educației, Ligia Deca

Stimată Doamnă Ministru,

Îngrijorările noastre ca geografi sunt majore după ce în spațiul public au apărut variante de planuri-cadru. De peste 30 de ani, Geografia este disciplina care a pierdut cel mai mult în planurile-cadru (numărul de ore alocat), la Bacalaureat și la Evaluarea Națională.

Precizările pe care le-ați transmis prin Biroul Dvs. de Presă ni se par contradictorii și ne îngrijorează prin inconsecvența informațiilor. Suntem cu toții de acord că orice demers privind planurile-cadru trebuie corelat cu proiectele de legi ale educației, aflate în dezbatere parlamentară.

Dar, mai departe, Comunicatul Dvs. afirmă că variantele apărute în spațiul public sunt neasumate de grupurile de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional. Așadar, grupurile de lucru există! Vă rugăm respectuos să ne precizați prin ce ordin de Ministru au fost aprobate și care este componența lor? Sunt grupuri de lucru „secrete”? Mai ales că informarea Biroului Dvs. de Presă precizează, în continuare, că se are în vedere analizarea componenței grupurilor de lucru și eventuala actualizare a acestora.

Societatea de Geografie din România, înființată în 1875 de către Regele Carol I, decorată de Președintele României, dl Klaus Iohannis, cu Ordinul Meritul Cultural în Grad de Comandor și aflată sub Înaltul Patronaj al Casei Regale din România, vă roagă, cu întreaga considerație, să răspundeți public la următoarele întrebări:

  1. Care este actuala componență a acestor grupuri de lucru și unde este publicată?
  2. De când funcționează aceste grupuri de lucru și care este baza legală în care își desfășoară activitatea?
  3. Care este reprezentarea nominală a specialiștilor geografi în aceste grupuri de lucru?
  4. Care este argumentația științifică a eliminării disciplinei Geografie din drafturile de planuri-cadru pentru clasele a XI-a și a XII-a?
    • Pe 5 iunie sărbătorim ZIUA MEDIULUI, dar excludem studiul disciplinei geografice PROBLEME FUNDAMENTALE DE MEDIU în clasa a XI-a?
    • Pe 9 mai sărbătorim ZIUA EUROPEI, dar excludem studiul disciplinei ROMÂNIA ȘI UNIUNEA EUROPEANĂ în clasa a XII-a?

Geografia, prin natura sa formativă, asigură elevilor un orizont și o înțelegere a lumii în care trăim. Nu luați copiilor această șansă de a înțelege lumea!

Considerăm că răspunsul Dvs. transparent va elimina orice suspiciune privind excluderea intenționată a GEOGRAFIEI din planurile-cadru pentru învățământul liceal și profesional, precum și dintre probele de Bacalaureat.

Cu stimă, Președinte,

Prof. univ. dr. Corneliu Iațu

Secretar General,

Dr. Costin Diaconescu”.

FOTO DOCUMENT Scrisoarea SGR pentru Ligia Deca:

Context. Fizica, chimia, biologia și geografia nu mai apar în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real, la clasele a XI-a și a XII-a, conform proiectului pentru modificarea planurilor-cadru pentru liceu, document obținut de Edupedu.ro. Sunt vizați elevii de la specializările matematică-informatică și științe ale naturii. Cu excepția geografiei, disciplinele menționat sunt integrate în categoria „curriculum la decizia elevului din oferta școlii”.

Mai mult, disciplinele „logică” și „psihologie” nu ar mai fi studiate de către elevii de la profilurile uman și real, filiera teoretică, potrivit proiectului de modificare a planurilor-cadru. În documentul obținut de Edupedu.ro, cele două discipline nu mai apar în categoria disciplinelor socio-umane.

De asemenea, o nouă disciplină apare în planurile-cadru pentru liceu, document draft obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre materia „Perspective globale“, pe care toți elevii, indiferent de profil și specializare, cu excepția celor din învățământul teologic, o vor studia dacă nu participă la orele de Religie.

În ceea ce privește elevii de la tehnologic dual, aceștia ar putea să aibă mai puține ore de Matematică în trunchiul comun, potrivit proiectului de modificare a planurilor-cadru. Făcând o comparație cu învățământul tehnologic actual, pe pot observa mai multe deosebiri. O altă noutate se referă la faptul că fizica, chimia, biologia și geografie sunt eliminate din trunchiul comun al tuturor specializărilor, pentru clasele a XI-a și a XII-a. Modificările vin în contextul reformei curriculare a învățământului secundar superior, prevăzută atât în Legea Educației 1/2011, cât și în noul proiect de lege aflat în dezbaterile din Parlament.

Marți, 9 mai, Ministerul Educației a anunțat într-un comunicat de presă că nu-și asumă varianta planurilor-cadru pentru liceu din proiectul de lucru al instituției, după ce mai multe voci din mediul academic au criticat schimbările.

Foto: © Christian Caruso | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Ministerul Educației anunță că nu-și asumă varianta planurilor-cadru pentru liceu din proiectul de lucru al instituției, după ce mai multe voci din mediul academic au criticat schimbările
Logica și psihologia trebuie să fie studiate în liceu, spune, cu argumente, inteligența artificială / IA poate găsi motive și pentru renunțarea la cele două materii, dar insistă pe păstrarea lor pentru abilitățile critice și de comunicare și “înțelegerea mai profundă a comportamentului uman”
Mircea Miclea, despre posibila eliminare a Psihologiei și Logicii de la liceu: Este o proiecție a minții celor care au decis planurile cadru – ilogică și lipsită de empatie, de sensibilitate pentru ceea ce este necesar pentru elevi
Daniel David, despre schimbările propuse în planurile-cadru pentru liceu: A elimina aspectele fundamentale de fizică și chimie de la real e ca și când am vorbi despre cerc pătrat. Zona umană elimină cele două materii care contribuie la definirea ta ca om
SURSE Planurile-cadru pentru liceele tehnologice duale. Mai puține ore de Matematică, pentru clasele XI-XII, și fără ore de Fizică, Chimie, Biologie și Geografie în trunchiul comun al tuturor specializărilor – proiect
Liceenii care nu participă la orele de Religie vor studia disciplina „Perspective globale“, din clasa a IX-a până într-a XII-a, la toate profilurile și specializările, cu excepția liceelor teologice, conform proiectului de planuri-cadru – surse
SURSE Toți elevii de liceu vor avea două ore de matematică, inclusiv cei de la uman, în trunchiul comun, în clasele IX-XII, potrivit unui proiect de modificare a planurilor-cadru
SURSE Logica și psihologia nu ar mai fi studiate la profilurile uman și real, potrivit noilor planuri-cadru de liceu – proiect
SURSE Noile planuri-cadru pentru liceu – profil real. Fizica, chimia, biologia și geografia, eliminate din trunchiul comun, la clasele a XI-a și a XII-a, și lăsate la decizia elevilor
Rezultate BAC 2021: 10% dintre elevii care au ales Logică la examenul de Bacalaureat au luat nota maximă. A fost cel mai mare număr de note de 10 din ultimii 8 ani

7 comments
  1. Pentru Elena. Da, geografia este utila pentru cultura generala si cunoasterea Terrei. Dar nu cum sunt acum realizate manualele, axate pe cunostinte fara conexiuni clare si pe toceala. Manualul de clasa 5 privind sistemul solar nu are ce cauta la aceasta varsta, la 11ani. La clasa 5 -a este mai usor de prezentat planeta Terra, cu invelisurilei ei pe scurt, tipuri majore de relief, tipurile majore de clima, ape, vegetatie, fauna cu lectii la clasa si in natura. Pentru ca acum se face si ceva botanica, si lucruril se leaga Astfel, elevii sa aprecieze de mici natura si mediul. La clasa 8 -a predai sistemul solar, planete, comete si asteroizi eclipse, misiuni Apollo. Poti merge cu ei la un observator astronomic.

  2. Stiintele umaniste numai sunt de mare interes. Iar internetul ofera toate datele despre continente si tari. Doar in liceele cu clase de uman ar mai trebui predate biologia, geografia, botanica, geologia. Fiecare cate un semestru ca repere esentiale. In fiecare an, ies sute de absolventi din facultatile de geografie din toata tara care nu stiu sa faca GIS si harti digitale. Ce faceti cu ei ?!!! Ii mai cere piata muncii, unde si cum ?!!!

  3. Intr o lume plina de conflicte, in goana dupa resurse, cu modificari climatice globale, cu poluare… au gasit de cuviinta ce sa scoata din planurile cadru. Si stam si ne intrebam… vrem ca acesti adolescenti sa devina niste ignoranti? Pentru ca asta se vrea!

  4. In alte tari s-au comasat materiile. Acum poti lua informatia din google , chat gpt si alte surse. SGR are interes sa ramana geografia in scoala, dar in locul geografiei se pot face materii care sa ajute copilul sa se integreze pe piata muncii. mereu profesorii se pun in centrul actului educational lasand deoparte interesul elevilor.

  5. Întrebările Societății de Geografie ar trebui să primească un răspuns pentru că nu sunt doar ale Societății, ci ale noastre, ale tuturor. Vrem să vedem cine sunt acești ” gânditori” care nu își asumă, cu nume și prenume, așa zisa ” revoluție” în educație. Care vor fi , pe termen lung, efectele? Pe ce studii se bazează? Oare cum înțeleg acești specialiști lumea, ce viziune au asupra contextului global economic, politic, social, fără cunoștințe geografice? Geografia înseamnă mult mai mult decât o înșiruire de denumiri, geografia înseamnă o înlănțuire extrem de complexă de competențe- de la cea logico matematică la cea socială – care ne fac să înțelegem și lumea, și locul nostru în ea. În multe țări din Europa se introduc discipline care au legătură directă cu problemele de mediu , care pot oferi viitorului adult un suport cognitiv și comportamental care să îl ajute să se adapteze la schimbările inevitabile . Știu acești specialiști că , spre exemplu, competența logico matematică poate fi atinsă la elevi mult mai ușor prin intermediul exercițiilor practice- calculul distanțelor, transformări la scară, grafice, etc.? Cele două ore de matematică introduse la profilul uman vor fi ” ocolite” cu multă hotărâre de către elevii care fug de matematică, de teorie. In schimb, nu fug de geografie-aici copiii nici nu bagă de seamă că își formează competențe matematice. De ce? Simplu- pentru că nu e doar teorie, înțeleg relevanța învățării! Ce ne dorim pentru viitorul absolvent, care este profilul acestuia, aceasta e întrebarea la care cele mai luminate minți din țară ar trebui să se gândească. Și nu spun ironic luminate. Dacă ne uităm la direcția în care ne duc aceste ” grupuri” anonime de lucru, în care nu se regăsesc specialiștii diferitelor științe, vom avea un absolvent care se va baza, cu tot respectul pentru partea spirituală, doar pe … rugăciune!

  6. Si parintii si elevii vor sa stie. O tara intreaga, mai putin cei favorizati de aceste modificari. ( Ca unii au iesit pe plus indiferent de profil, au proba la bac si predare 4 ani de liceu desi nu au legatura cu profilul.)

  7. Ministerul educației a rezolvat toate problemele cu care se confruntă școlile din tara și s-a apucat sa schimbe din nou planurile cadru!!!
    In ultimii ani acestea au tot fost schimbate!!!
    Se pare că după ce scot toate disciplinele una cate una și o să reducă și Nr de profesori că sunt prea multi, la final închid și școlile!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

FOTO Documente declasificate, la 36 de ani de la accidentul nuclear de la Cernobîl, privind modul în care au acționat autoritățile române imediat după explozia reactorului 4 / Discuțiile dintre Nicolae și Elena Ceaușescu și oficialii din guvern

Dacă inițial elementele radioactive din atmosferă au fost purtate de vânt mai mult în Ucraina, Belarus și Rusia, și mai puțin în Norvegia, Suedia, Finlanda, Polonia, Cehoslovacia și Germania, ulterior,…
Vezi articolul