„Utilizarea datelor științifice, precum cele din raportul ESPAD și alte rapoarte relevante, sunt fundamentale pentru elaborarea, monitorizarea și adaptarea de politici publice eficiente și de impact, inclusiv Ghiduri de acțiune, în noua logică asumată de minister de educație bazată pe dovezi (validată științific)”. Așa afirmă Ministerul Educației și Cercetării într-un comunicat emis duminică. „Noua logică” este reafirmată de instituția condusă de Daniel David după luni în care a pus în aplicare valul de tăieri cauzate de Legea Bolojan, pentru care nu au fost furnizate explicații și argumente bazate pe date științifice.
- Ministerul a formulat declarația într-un comunicat referitor la un raport european de cercetare în școli privind consumul de alcool și droguri. Despre acesta, Edupedu.ro a scris pe larg aici. Acum, instituția anunță, în temeiul acestor date, „măsuri urgente de prevenție și intervenție în școli”.
MEC folosește, astfel, reactiv aceste date de cercetare pentru a susține ideea că pune în aplicare „noua logică” a măsurilor bazate pe știință în sistemul de educație. Iar în comunicat este citat și ministrul Daniel David, care face trimitere la „reforma transversală” bazată pe „arhitectură intervențională” care să susțină acțiuni concrete:
- „Ministerul înțelege urgența implementării de acțiuni concrete, cuprinse și în Raportul QX sub reforma transversală «Toleranță zero pentru violență și consumul de droguri!». Pentru eficiență, am încercat să organizez miile de activități anuale existente în școli într-o arhitectură intervențională cu trei componente coordonate:(1) înțelegerea și controlul fenomenului în afara școlii (în colaborare strânsă cu Ministerul de Interne, autorități locale și părinți); (2) conștientizare, prevenție și tratament în cadrul școlii și (3)tratament de specialitate și în afara școlii. (…)”
Or, Edupedu.ro a semnalat în mod constant, de la începutul discuțiilor privind măsurile de austeritate, dar și alte măsuri-cheie din învățământ au fost aplicate de guvern și de minister fără să existe o fundamentare științifică prezentată public.
Iar documentul care a inclus cele mai multe informații pentru susținerea unor decizii în educație a fost cenzurat, întrucât nu susținea intențiile guvernului și ale ministerului – anume analiza Institutului de Științe ale Educației cu privire la măsurile guvernului Bolojan în domeniul educației.
Iar când Consiliul Fiscal a prezentat impactul estimat al măsurilor de reducere a cheltuielilor din Educație prin Legea Bolojan, de 0,02% din PIB în 2025, ministrul Daniel Daniel David a spus despre Consiliul Fiscal – instituție formată din persoane cu experiență în domeniul politicilor macroeconomice și bugetare – că „nu ei sunt experții. Eu vă spun câți bani mi-ar fi trebuit până la sfârșitul anului, bani pe care nu-i primim la rectificare (…)”.
- În plus măsurile au fost adesea adoptate în pofida recomandărilor experților internaționali pentru reformele educaționale – vezi exemplul comasărilor de școli, decise cu scop strict economic, dar pe contrasens cu toate recomandările OCDE pentru reorganizarea rețelei școlare.
Foto: © LCVA | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
