Studiul internațional TIMSS, ce evaluează competențele elevilor la matematică și științe, a avut în premieră, la ediția din 2023, o extensie longitudinală: elevii din nouă țări participante au fost evaluați și în următorul an, 2024, pentru a vedea modul în care progresează performanța la trecerea din clasa a IV-a în clasa a V-a, respectiv la trecerea din clasa a VIII-a în clasa a IX-a. Elevii din toate țările participante au înregistrat un avans, dar acesta a fost mai mic în cazul elevilor din clasele VIII-IX. Iar din punct de vedere geografic țările din Balcani, alături de Iordania, au înregistrat cele mai mici progrese, potrivit rezultatelor anunțate acum de organizatori.
- Studiul privind tendințele internaționale în matematică și științe – TIMSS, realizat de Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanței Educaționale (IEA), a avut o ultimă ediție în 2023. În această evaluare, România a înregistrat rezultate bune la matematică și medii la științe – vezi detaliat în relatările Edupedu.ro pe această temă. Edupedu.ro a semnalat însă, în septembrie, că România a avut rate de participare sub limitele „acceptabile” în cadrul acestei evaluări.
România nu a luat parte, însă, la studiul longitudinal TIMSS-L, alte cărui rezultate au fost date publicității luna aceasta. În cadrul extensiei, elevii din nouă țări, evaluați în 2023, au fost evaluați încă o dată în 2024 la nivelul claselor IV-V, iar cei din trei țări au participat și la o reevaluare la nivelul claselor VIII-IX.
- La clasa a V-a au participat, anul trecut: Georgia, Coreea de Sud, Macedonia de Nord, Italia, Kosovo, Slovenia, Iordania, Muntenegru și Suedia
- La clasa a IX-a au participat Coreea de Sud, Iordania și Suedia
Elevii din toate țările participante au înregistrat progrese. Dar acestea au fost mult mai reduse în cazul Iordaniei, Georgiei și al țărilor balcanice, comparativ cu progresele elevilor din Coreea de Sud, Slovenia, Italia sau Suedia.
Astfel, la Matematică – clasa a V-a față de clasa a IV-a, avansul mediu a fost:
- De 42 de puncte în Slovenia
- De 40 de puncte în Coreea de Sud
- De aproape 38 de puncte în Italia
- De 29 de puncte în Suedia
- De doar 20 de puncte în Georgia
- De sub 20 de puncte în Muntenegru, Kosovo, Macedonia de Nord, Iordania
Progrese la matematică au înregistrat și toți elevii care au fost evaluați la clasele VIII-IX în Iordania, Suedia și Coreea de Sud.
Situația este similară și în cazul evaluării la Științe. Când au fost reevaluați în clasa a V-a, elevii din toate cele nouă țări au avut rezultate mai bune decât în anul anterior. Dar cei din țările balcanice au avut, din nou, cel mai redus avans. Astfel:
- Slovenia a avut o creștere a scorului mediu de aproape 38 de puncte
- Coreea de Sud a avut o creștere de 34 de puncte
- Italia și Suedia au crescut și ele cu 33, respectiv 29 de puncte
- Creșterea a fost mult mai mică în Georgia și Iordania (20 de puncte), Kosovo, Muntenegru și Macedonia de Nord (sub 20 de puncte)
Și la Științe elevii din toate cele 3 țări participante la evaluarea de clasa a IX-a – Iordania, Coreea de Sud și Suedia – au înregistrat creșteri ușoare.
Evaluări suplimentare: impactul resurselor de acasă, starea de bine, bullying
Potrivit organizatorilor TIMSS 2023-L, studiu ale cărui rezultate au fost publicate acum, evaluarea confirmă „înțelegerea că dezvoltarea cognitivă avansează mai lent în adolescență decât în copilărie”.
O concluzie este că „deși majoritatea studenților au dovedit câștiguri substanțiale, unii au înregistrat schimbări mai degrabă modeste sau foarte limitate”, ceea ce dovedește importanța examinării factorilor de context care au determinat aceste diferențe.
În paralel cu evaluarea propriu-zisă la Matematică și Științe, în țările participante au fost folosite și chestionare suplimentare. Pe baza acestora, realizatorii studiului au constatat:
- Resursele de acasă contează pentru avansul elevilor, mai ales în cazul celor mici – în cele mai multe dintre țările analizate, elevii din clasele IV-V cu mai multe resurse educaționale acasă au avut un avans mai mare la Matematică. (Asocierea nu se susține și în cazul elevilor de clasele VIII-IX)
- Starea de bine a elevilor este importantă: cei cu un avans mai puternic pe parcursul unui an școlar tind să fie cei care raportează un nivel mai ridicat al stării de bine
- Semnalarea bullying-ului este asociată cu rezultatele mai slabe: în aproape toate sistemele de educație și la ambele categorii de vârstă, elevii care au raportat bullying frecvent au dovedit o creștere mai lentă și scoruri medii mai mici la matematică și științe. Dacă, în ansamblu, nu au fost raportate cazuri frecvente de bullying, atunci când acest fenomen se face simțit el tinde să afecteze învățarea.
- Absențele frecvente afectează avansul și la matematică, și la științe. Cel puțin o absență pe lună, în clasa a V-a, a afectat progresul elevului în 8 din cele 9 sisteme participante.
În toate cele 9 țări participante, procentul elevilor care au raportat atitudini pozitive față de matematică și științe a scăzut din clasa a IV-a în clasa a V-a.
Rezultatele detaliate ale TIMSS-L 2023-2024 pot fi consultate pe site-ul IEA.
